direct naar inhoud van 7.5 Luchtkwaliteit
Plan: Binnenstad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002067-1401

7.5 Luchtkwaliteit

De binnenstad trekt veel bezoekers, woon-werkverkeer en bevoorradingsverkeer, waardoor de verkeersintensiteiten op de binnenring hoog zijn. De grote hoeveelheden verkeer, in combinatie met soms op korte afstand gelegen bebouwing heeft tot gevolg dat op de binnenring en de toevoerwegen een hogere belasting van de luchtkwaliteit optreedt. Op een aantal punten treden overschrijdingen op van de in het Besluit Luchtkwaliteit gestelde grenswaarden (met name van fijn stof en stikstofdioxide). Het gaat hierbij om (voor wat betreft het plangebied en de nabije omgeving) de Tolbrugstraat, Brugstraat/Diezebrug/Brugplein/Koningsweg, Zuid Willemsvaart, Parklaan/Spinhuiswal/Zuidwal, Parallelweg en de Citadellaan.

Om deze overschrijdingen terug te dringen worden maatregelen getroffen met als doel de hoeveelheid verkeer terug te dringen, de doorstroming te verbeteren en de hoofdinfrastructuur te optimaliseren. In combinatie met het schoner worden van motoren wordt voor de komende jaren een verbetering van de situatie verwacht. Het treffen van maatregelen en het monitoren van de effecten hiervan wordt geregeld via het Actieplan Luchtkwaliteit en is gericht op het gehele gemeentelijk grondgebied. Kernpunten van het actieplan zijn het terugdringen van de verkeersdrukte (door het aanleggen van transferia, het verbeteren van het openbaar vervoer, het verbeteren van de fietsvoorzieningen), door het autoluw maken van de binnenstad (door het aanpassen van de infrastructuur en het verbeteren van de doorstroming), rijden met schonere wagens (gemeentelijk wagenpark, via concessieverlening openbaar vervoer, milieuzonering van de binnenstad (beperkte toelating vrachtverkeer) en vervoermanagement bij bedrijven.

Voor het plangebied geldt dat in de komende jaren een verbetering van de luchtkwaliteit wordt verwacht. In het met luchtverontreiniging belaste gebied is geen sprake van functieveranderingen en bestemmingswijzigingen, zodat zich vanuit dit aspect geen belemmeringen voordoen. Voor nieuwe ontwikkelingen waarbij sprake is van verblijfsfuncties in de luchtbelaste zones geldt dat hierbij de mate van blootstelling aan luchtverontreiniging een belangrijk element is bij de beoordeling van de ontwikkeling.

Conclusies

Binnen het plangebied worden geen grootschalige ontwikkelingen mogelijk gemaakt. De kleinschalige ruimtelijke en functionele ontwikkelingen die veelal op perceelsniveau plaats zullen vinden en die wel met het plan mogelijk worden gemaakt, vallen onder de categorie “kleine projecten” (NIBM-projecten). De Wet luchtkwaliteit staat, gezien het voorgaande, planrealisatie niet in de weg.