Plan: | Pastorie Rodenborchweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002063-1501 |
Ingevolge de gemeentelijke Inspraakverordening is voor het voorontwerpbestemmingsplan "Pastorie Rodenborchweg" een inspraakprocedure gevoerd. Met ingang van 1 maart 2010 heeft het voorontwerp gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen, met de mogelijkheid om binnen die periode op het plan te reageren. Gedurende de tervisielegging zijn er twee mondelinge inspraakreacties en twaalf schriftelijke inspraakreacties ingediend.
Hieronder worden de ingekomen inspraakreacties samengevat weergegeven en worden deze voorzien van gemeentelijk commentaar. Dit betekent niet, dat die onderdelen van de reactie die niet expliciet worden genoemd, niet bij de beoordeling zouden zijn betrokken. De inspraakreactie wordt in zijn geheel beoordeeld.
Reactie a, b, c ingekomen inspraakreacties
Commentaar gemeentelijk commentaar
1. Mevrouw W. Neefs – Van Vught, Rodenborchweg 6, 5241 VM te Rosmalen
Reactie a
Inspreekster is eigenaresse van de woning aan de Rodenborchweg 6. Zij is van mening dat de geplande pastorie te dicht op haar woning komt te staan, waardoor er in haar woning minder (zon)licht zal komen.
Commentaar
Om de gestelde vermindering aan zonlicht door de geplande pastorie op de omliggende woningen te onderzoeken, zijn bezonningsdiagrammen opgesteld, welke als bijlage bij het bestemmingsplan zijn gevoegd. Uit de bezonningsdiagrammen blijkt dat er nauwelijks tot geen vermindering van (zon)licht optreedt in de woning van inspreekster door de geplande pastorie.
Reactie b
Inspreekster geeft aan dat het uitzicht van haar woning wordt aangetast: momenteel heeft ze een vrij uitzicht, maar na uitvoering van het bouwplan wordt het uitzicht door de nieuwe bebouwing aangetast.
Commentaar
De pastorie wordt aan de achterzijde van het perceel gesitueerd. Dit heeft tot gevolg dat het zicht vanuit de woning van inspreekster voor de pastorie langsgaat en inspreekster haar vrije zicht behoud. Alleen als inspreekster vanuit haar raam naar rechts kijkt zal ze de pastorie zien.
Het bovenstaande betekent dat het uitzicht van inspreekster slechts minimaal wordt aangetast. Daar komt bij er in Nederland geen recht op uitzicht bestaat. Bovendien staat het vigerende bestemmingsplan bebouwing aan de voorzijde van het perceel toe, waardoor het uitzicht van inspreekster wel aanzienlijk belemmerd zou kunnen worden. Dit betekent dat het onderhavige plan voorziet in een planologische verbetering wat uitzicht betreft voor inspreekster. Dat er nooit gebruik is gemaakt van de huidige bebouwingsmogelijkheden, waardoor inspreekster van haar vrije uitzicht heeft kunnen genieten, is een prettige omstandigheid voor inspreekster. De bebouwingsmogelijkheden van het perceel zijn echter altijd blijven bestaan.
Reactie c
Er is vanuit de geplande pastorie zicht op en in de woning van inspreekster, waardoor de privacy van inspreekster wordt aangetast.
Commentaar
De geplande pastorie krijgt ramen aan de oostzijde, maar deze ramen zijn niet rechtstreeks op de woning van inspreekster gericht. Het zicht op de woning van inspreekster zal zeer beperkt zijn, omdat er vanuit de pastorie dan onder een scherpe hoek gekeken zal moeten worden. Bovendien betekent het kijken onder een scherpe hoek dat er maar in een zeer klein deel van de woning van inspreekster gekeken zal kunnen worden. Het gestelde privacyverlies zal daarom minimaal zijn.
Volledigheidshalve moet worden opgemerkt dat het vigerende bestemmingsplan bebouwingsmogelijkheden toestaat die wel rechtstreeks zicht in de woning van inspreekster kunnen geven. Het nieuwe bestemmingsplan is daardoor, zeker wat zicht betreft, gunstiger voor inspreekster dan het vigerende bestemmingsplan.
Reactie d
Inspreekster geeft aan dat de waarde van haar woning door bovengenoemde punten in waarde zal dalen.
Commentaar
Tegen schade als gevolg van een bestemmingsplanwijziging kan, na afloop van de procedure, een verzoek tot planschadevergoeding worden ingediend. Bij dit verzoek worden de oude bebouwingsmogelijkheden vergeleken met de nieuwe bebouwingsmogelijkheden en indien dit schade/waardevermindering van omliggend onroerend goed oplevert, dan krijgen de benadeelden de schade, na aftrek van het maatschappelijk risico, vergoed.
Zoals in aangegeven in de beantwoording van de reactie b en c zal de planologische situatie voor inspreekster waarschijnlijk verbeteren, waardoor er geen sprake zal zijn van planschade. Het is bovendien absoluut niet zeker dat de waarde van de woning van inspreekster in waarde zal dalen.
2. De heer K. Langeraap, namens mevrouw P.J. Langeraap, Rodenborchweg 6B, 5241 VM te Rosmalen
Reactie a
Mevrouw Langeraap is eigenaresse van de woning aan de Rodenborchweg 6B. Zij is van mening dat de geplande pastorie erg dicht op haar woning komt te staan, waardoor er weinig ruimte overblijft tussen haar woning en de geplande pastorie.
Commentaar
Ter plaatse van de voorgevel van de geplande pastorie bedraagt de afstand tussen de geplande pastorie en de bestaande bebouwing aan de oostzijde ruim 8 meter. De woning van inspreekster ligt verder naar voren (richting Rodenborchweg), waardoor de afstand tussen haar woning en de geplande pastorie nog groter is.
De 8 meter afstand is ruim voldoende om onevenredig veel vermindering van (zon)licht en privacy in de woning van inspreekster te voorkomen. Daarbij moet worden opgemerkt dat de afstand van het appartementsgebouw waarin inspreekster woont en de woning aan de Rodenborchweg 8 slechts 4,5 meter bedraagt. De aangegeven afstand van 8 meter is dus ruim voldoende.
Overigens kan op basis van het vigerende bestemmingsplan een woongebouw op 4,5 meter afstand van de woning van inspreekster worden opgericht, waardoor de aangehouden afstand van 8 meter dus gunstig is voor inspreekster.
Reactie b
Inspreekster geeft aan dat de pastorie een zeer groot volume heeft en erg hoog is, waardoor deze niet in de omgeving past.
Commentaar
De pastorie komt in directe relatie te staan met de St. Lambertuskerk en de aanliggende omgeving. De huidige parkeerplaats, welke in de huidige situatie een ruimtelijke onderbreking vormt, wordt in een volwaardige massa en een harmonieus bebouwingsvolume omgezet. Dit volume, welke qua hoogte en omvang een optimale aansluiting op de omgeving vormt, geeft de huidige bebouwing een ruimtelijke continuïteit en een representatieve uitstraling, waarbij elke afzonderlijk gebouw tot een optimale uitdrukking gebracht wordt.
Het gebouw bestaat uit 2 delen. De voorzijde aan de Rodenborchweg bestaat uit 2 bouwlagen met een kap. De hoogtes van de bestaande gebouwen aan de Rodenborchweg, o.a. het appartementengebouw aan de oostzijde van de geplande pastorie van 3 bouwlagen, de twee bouwbokken aan de overkant van de Rodenborchweg van respectievelijk 3 en 4 lagen en de Sint Lambertuskerk aan de westzijde met een totale hoogte van circa 18 meter, zullen samen met de voorgestelde hoogte voor het pastoriehuis van 11 meter een evenwichtig geheel vormen waarin elke afzonderlijk gebouw een belangrijke rol speelt.
De achterzijde van de pastorie is kleinschalig en laag. Met een goothoogte van 3 meter en een gedeeltelijke kap is de overgang naar en de aansluiting op de achterliggende massa zeer geleidelijk en logisch.
De gekozen massa en de geplande situering van de pastorie houdt rekening met de bestaande bebouwing en de daarbij horende openbare ruimte in de omgeving.
Reactie c
Doordat de pastorie dicht op de woning van inspreekster komt te staan en de pastorie erg hoog is, zal inspreekster verlies aan zonlicht in haar woning hebben.
Commentaar
Om de gestelde vermindering aan zonlicht door de geplande pastorie op de omliggende woningen te onderzoeken, zijn bezonningsdiagrammen opgesteld, welke als bijlage bij het bestemmingsplan zijn gevoegd. Uit de bezonningsdiagrammen blijkt dat er nauwelijks tot geen vermindering van (zon)licht optreedt in de woning van inspreekster door de geplande pastorie.
Reactie d
Er is vanuit de geplande pastorie zicht op en in de woning van inspreekster, waardoor de privacy van inspreekster wordt aangetast.
Commentaar
De geplande pastorie krijgt ramen aan de oostzijde, maar deze ramen zijn niet rechtstreeks om de woning van inspreekster gericht. Het zicht op de woning van inspreekster zal zeer beperkt zijn, omdat er vanuit de pastorie dan onder een scherpe hoek gekeken zal moeten worden. Bovendien betekent het kijken onder een scherpe hoek dat er maar in een zeer klein deel van de woning van inspreekster gekeken zal kunnen worden. Het gestelde privacyverlies zal daarom minimaal zijn.
Volledigheidshalve moet worden opgemerkt dat het vigerende bestemmingsplan bebouwingsmogelijkheden toestaat die wel rechtstreeks zicht in de woning van inspreekster kunnen geven. Het nieuwe bestemmingsplan is daardoor, zeker wat zicht betreft, gunstiger voor inspreekster dan het vigerende bestemmingsplan.
Reactie e
Inspreekster geeft aan dat haar woning door bovengenoemde punten moeilijker verkoopbaar zal worden en dat de waarde van haar woning in waarde zal dalen.
Commentaar
Tegen schade als gevolg van een bestemmingsplanwijziging kan, na afloop van de procedure, een verzoek tot planschadevergoeding worden ingediend. Bij dit verzoek worden de oude bebouwingsmogelijkheden vergeleken met de nieuwe bebouwingsmogelijkheden en indien dit schade/waardevermindering van omliggend onroerend goed oplevert, dan krijgen de benadeelden de schade, na aftrek van het maatschappelijk risico, vergoed.
Zoals in aangegeven in de beantwoording van reactie b zal de planologische situatie voor inspreekster waarschijnlijk verbeteren, waardoor er geen sprake zal zijn van planschade. Het is bovendien absoluut niet zeker dat de waarde van de woning van inspreekster in waarde zal dalen.
1. Mevrouw E.A.C. van der Berg – Heijen, Lambertusterp 1, 5241 VC te Rosmalen
2. De heer H.J.G. Janssens, Lambertusterp 2, 5241 VC te Rosmalen
3. Mevrouw E.S.M. Steenhuis, Lambertusterp 4, 5241 VC te Rosmalen
4. Mevrouw M.A.J. Coppens, namens mevrouw M.J. Coppens – De Bijl, Lambertusterp 8, 5241 VC te Rosmalen
5. De heer M. Spierings, Lambertusterp 9, 5241 VC te Rosmalen
6. Mevrouw M.A.C.A. van Zuijlen, Lambertusterp 10, 5241 VC te Rosmalen
7. Mevrouw W.J.M. van Hamond, Lambertusterp 11, 5241 VC te Rosmalen
Bovengenoemde personen hebben eenzelfde inspraakreactie ingediend, die in het onderstaande beantwoord zal worden.
Reactie a
Insprekers geven aan dat hun uitzicht op de Rodenborchweg wezenlijk wordt belemmerd.
Commentaar
Hoewel de inspraakreacties van bovengenoemde personen identiek zijn, is het antwoord op dit onderdeel niet voor iedereen gelijk. Vanuit de woningen 3, 10 en 11 is er geen of nauwelijks zicht op de Rodenborchweg. De geplande pastorie zal aan het zicht op de Rodenborchweg niets veranderen.
Vanuit de woningen 2 en 9 zal er door de pastorie minder zicht zijn op de Rodenborchweg, maar vanuit deze woningen kan langs de pastorie worden gekeken, waardoor er zicht zal blijven op de Rodenborchweg.
Vanuit de woningen 1 en 8 zal het zicht op de Rodenborchweg wezenlijk worden belemmerd. In het vigerende bestemmingsplan zijn echter dusdanige bouwmogelijkheden opgenomen dat na gebruikmaking van deze mogelijkheden het uitzicht op de Rodenborchweg van deze woningen eveneens totaal zou zijn verdwenen. Dit betekent dat er in planologisch opzicht niets verandert. De betreffende insprekers hebben weliswaar jaren op de Rodenborchweg kunnen kijken, omdat er van de bouwmogelijkheden geen gebruik is gemaakt, maar dit houdt niet in dat het zicht op de Rodenborchweg gegarandeerd is geweest voor insprekers.
Reactie b
De lichtinval in de woningen van insprekers zal duidelijk minder zijn vanwege de nabij geplande pastorie.
Commentaar
Om de gestelde vermindering aan zonlicht door de geplande pastorie op de omliggende woningen te onderzoeken, zijn bezonningsdiagrammen opgesteld, welke als bijlage bij het bestemmingsplan zijn gevoegd. Uit de bezonningsdiagrammen blijkt dat er nauwelijks tot geen vermindering van (zon)licht optreedt in de woning van insprekers door de geplande pastorie.
Reactie c
Insprekers geven aan dat er minder parkeergelegenheid voor bezoek zal zijn, indien de parkeerplaats op het terrein waar de pastorie staat zal verdwijnen.
Commentaar
De parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Bezoek kan daardoor in de nabijheid parkeren.
In het vigerende bestemmingsplan is het onderhavige perceel bestemd als “vrijstaande en/of dubbele eengezinshuizen met bijbehorende erven”. Dit betekent dat als er een bouwvergunning voor een vrijstaand of dubbel eengezinshuis wordt aangevraagd, er op basis van het vigerende bestemmingsplan een bouwvergunning verleend moet worden. De parkeerplaatsen verdwijnen dan zonder dat er parkeerplaatsen gecompenseerd worden.
Om bovenstaande reden zijn de parkeerplaatsen op het perceel niet opgenomen in de parkeerbalans van het centrum van Rosmalen. Er moet gezien de vigerende bestemming immers rekening gehouden moet worden dat de parkeerplaatsen zullen verdwijnen. De parkeerplaats was slechts tijdelijk van aard, waardoor het bestemmingsplan op dit onderdeel nooit is geactualiseerd.
Reactie d
Insprekers vrezen dat door bovengenoemde punten hun woningen in waarde zullen dalen.
Commentaar
Tegen schade als gevolg van een bestemmingsplanwijziging kan, na afloop van de procedure, een verzoek tot planschadevergoeding worden ingediend. Bij dit verzoek worden de oude bebouwingsmogelijkheden vergeleken met de nieuwe bebouwingsmogelijkheden en indien dit schade/waardevermindering van omliggend onroerend goed oplevert, dan krijgen de benadeelden de schade, na aftrek van het maatschappelijk risico, vergoed.
Opmerking
In de inspraakreacties wordt opgemerkt dat het vigerende bestemmingsplan niet voorziet in de bebouwing van het onderhavige perceel. Dit is echter niet het geval. Het perceel is al geruime tijd ingericht als parkeerterrein, maar in het vigerende bestemmingsplan heeft het perceel een woonbestemming (met bouwvlak) en kan dus weldegelijk bebouwd worden.
8. Mevrouw E.S.M. Steenhuis, namens Vereniging van Eigenaren Lambertusterp 1 t/m 16, Lambertusterp 5, 5241 VC te Rosmalen
Reactie a
Inspreekster geeft aan dat zij grote parkeerproblemen voorziet. Er is al een tekort aan parkeerplaatsen in de buurt, waardoor er vaak onbevoegd op wordt geparkeerd op het privéterrein. Inspreekster verwacht dat door het verdwijnen van de parkeerplaats de genoemde overlast verder zal toenemen. Daarnaast zijn veel leden van de VvE bejaard en/of slecht ter been, waardoor het belangrijk is dat er op eigen terrein geparkeerd kan worden.
Commentaar
Inspreekster geeft aan de het onbevoegd parkeren op privéterrein nu reeds een probleem vormt. Dit betekent dat dit probleem zich blijft voordoen, indien het huidige parkeerterrein blijft bestaan. De oplossing van het probleem ligt daardoor in de handhavingssfeer. Er kan vaker gecontroleerd worden op onbevoegd parkeren of het zal onbevoegden onmogelijk gemaakt moeten worden om op het privéterrein te parkeren.
Volledigheidshalve moet worden opgemerkt dat de parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen.
In het vigerende bestemmingsplan is het onderhavige perceel bestemd als “vrijstaande en/of dubbele eengezinshuizen met bijbehorende erven”. Dit betekent dat als er een bouwvergunning voor een vrijstaand of dubbel eengezinshuis wordt aangevraagd, er op basis van het vigerende bestemmingsplan een bouwvergunning verleend moet worden. De parkeerplaatsen verdwijnen dan zonder dat er parkeerplaatsen gecompenseerd worden.
9. Mevrouw C.G. Boersma – Van Kalken, Rodenborchweg 6C, 5241 VM te Rosmalen
Reactie a
Inspreekster geeft aan dat door de hoogte van de nieuwe pastorie het uitzicht naar de Schoolstraat wordt ontnomen.
Commentaar
Het zicht op de Schoolstraat vanuit de woning van inspreekster zal verdwijnen. De woning van inspreekster kijkt echter uit op de Rodenborchweg en dit uitzicht blijft juist gehandhaafd.
Het bovenstaande betekent dat het uitzicht van inspreekster slechts minimaal wordt aangetast. Daar komt bij er in Nederland geen recht op uitzicht bestaat. Bovendien staat het vigerende bestemmingsplan bebouwing aan de voorzijde van het perceel toe, waardoor het uitzicht van inspreekster wel aanzienlijk belemmerd zou kunnen worden. Dit betekent dat het onderhavige plan voorziet in een planologische verbetering wat uitzicht betreft voor inspreekster. Dat er nooit gebruik is gemaakt van de huidige bebouwingsmogelijkheden, waardoor inspreekster van haar vrije uitzicht heeft kunnen genieten, is een prettige omstandigheid voor inspreekster. De bebouwingsmogelijkheden zoals opgenomen in het vigerende bestemmingsplan zijn echter altijd blijven bestaan.
Reactie b
Er worden hoge bomen geplant in de voortuin van de pastorie, waardoor inspreekster vreest dat haar uitzicht op de Schoolstraat en De Driesprong verdwijnt.
Commentaar
De ingetekende bomen op de afbeeldingen in de toelichting vormen een impressie van de toekomstige situatie. Dit wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk bomen geplant worden met een grote omvang.
De grootte van bomen kan overigens niet worden geregeld in een bestemmingsplan. Dit geldt ook voor de plaats waar bomen geplant zouden moeten worden. Op basis van het vigerende bestemmingsplan is het overigens ook mogelijk om dergelijke bomen op het parkeerterrein te planten.
Reactie c
Door bovengenoemde punten vermoedt inspreekster dat haar woning in waarde zal dalen.
Commentaar
Tegen schade als gevolg van een bestemmingsplanwijziging kan, na afloop van de procedure, een verzoek tot planschadevergoeding worden ingediend. Bij dit verzoek worden de oude bebouwingsmogelijkheden vergeleken met de nieuwe bebouwingsmogelijkheden en indien dit schade/waardevermindering van omliggend onroerend goed oplevert, dan krijgen de benadeelden de schade, na aftrek van het maatschappelijk risico, vergoed.
De planologische situatie voor inspreekster zal waarschijnlijk verbeteren, waardoor er geen sprake zal zijn van planschade. Het is bovendien absoluut niet zeker dat de waarde van de woning van inspreekster in waarde zal dalen.
10. Wijkraad Rosmalen Centrum en Hondsberg, Schoolstraat 26, 5241 VB te Rosmalen
Reactie a
De wijkraad kan zich niet vinden in het wegvallen van de 33 parkeerplaatsen op het terrein waar de pastorie gepland is. Bovendien wordt volgens de wijkraad het bestemmingsplan zonder enige planologische en verkeerskundige motivering in procedure gebracht.
Commentaar
Volledigheidshalve moet worden opgemerkt dat de parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen.
In het vigerende bestemmingsplan is het onderhavige perceel bestemd als “vrijstaande en/of dubbele eengezinshuizen met bijbehorende erven”. Dit betekent dat als er een bouwvergunning voor een vrijstaand of dubbel eengezinshuis wordt aangevraagd, er op basis van het vigerende bestemmingsplan een bouwvergunning verleend moet worden. De parkeerplaatsen verdwijnen dan zonder dat er parkeerplaatsen gecompenseerd worden.
Om bovenstaande reden zijn de parkeerplaatsen op het perceel niet opgenomen in de parkeerbalans van het centrum van Rosmalen. Er moet gezien de vigerende bestemming immers rekening gehouden moet worden dat de parkeerplaatsen zullen verdwijnen. De parkeerplaats was slechts tijdelijk van aard.
De planologische motivering is te vinden in hoofdstuk 4 van de toelichting, al is deze motivering zeer beperkt. Paragraaf 4.1 zal daarom worden uitgebreid met de volgende paragraaf (4.1.1):
"De pastorie komt in directe relatie te staan met de St. Lambertuskerk en de aanliggende omgeving. De huidige parkeerplaats, welke in de huidige situatie een ruimtelijke onderbreking vormt, wordt in een volwaardige massa en een harmonieus bebouwingsvolume omgezet. Dit volume, welke qua hoogte en omvang een optimale aansluiting op de omgeving vormt, geeft de huidige bebouwing een ruimtelijke continuïteit en een representatieve uitstraling, waarbij elke afzonderlijk gebouw tot een optimale uitdrukking gebracht wordt.
Het gebouw bestaat uit twee delen. De voorzijde aan de Rodenborchweg bestaat uit twee bouwlagen met een kap. De hoogtes van de bestaande gebouwen aan de Rodenborchweg, o.a. het appartementengebouw aan de oostzijde van de geplande pastorie van drie bouwlagen, de twee bouwbokken aan de overkant van de Rodenborchweg van respectievelijk drie en vier lagen en de Sint Lambertuskerk aan de westzijde met een totale hoogte van circa 18 meter, zullen samen met de voorgestelde hoogte voor het pastoriehuis van 11 meter een evenwichtig geheel vormen waarin elke afzonderlijk gebouw een belangrijke rol speelt.
De achterzijde van de pastorie is kleinschalig en laag. Met een goothoogte van 3 meter en een gedeeltelijke kap is de overgang naar en de aansluiting op de achterliggende massa zeer geleidelijk en logisch.
De gekozen massa en de geplande situering van de pastorie houdt rekening met de bestaande bebouwing en de daarbij horende openbare ruimte in de omgeving".
De verkeerskundige motivering is te vinden in paragraaf 4.2 van de toelichting van het voorontwerpbestemmingsplan. Er wordt niet ingegaan op het verdwijnen van de huidige parkeerplaatsen, omdat het vigerende planologisch regime, de bestemming “vrijstaande en/of dubbele eengezinswoningen” niet voorziet in de huidige parkeerplaatsen. Volledigheidshalve zal paragraaf 4.2 worden uitgebreid met de volgende tekst (4.2.3.3):
"De parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen.
In het vigerende bestemmingsplan is het onderhavige perceel bestemd als “vrijstaande en/of dubbele eengezinshuizen met bijbehorende erven”, waardoor het vigerende bestemmingsplan niet voorziet in het huidige parkeerterrein. De parkeerplaatsen op het huidige terrein zijn daarom niet opgenomen in de parkeerbalans van het centrum van Rosmalen. Er moet gezien de vigerende bestemming immers rekening gehouden moet worden dat de parkeerplaatsen zullen verdwijnen. De parkeerplaats was slechts tijdelijk van aard, waardoor het bestemmingsplan op dit aspect nooit is aangepast".
Reactie b
Volgens de wijkraad wordt ten onrechte gesteld dat het oprichten van de pastorie in strijd is met het geldende bestemmingsplan “Centrum”, maar dat het plan zowel ruimtelijk als stedenbouwkundig past in het toekomstige planologische regime bij dit gebied. Het planologisch toetsingskader dient te zijn het in procedure zijnde bestemmingsplan “Centrum Rosmalen” dat tot doel heeft het ontwikkelen van een voorzieningenstructuur op stadsdeelniveau voor heel het stadsdeel Rosmalen. De wijkraad stelt vast dat er stelselmatig geen rekening wordt gehouden met de structurele voorwaarden die daarbij aan de orde zijn.
Commentaar
Deze passage is zeer onduidelijk en ook de bedoelde “structurele voorwaarden” zijn niet nader aangeduid, waardoor niet duidelijk is wat er precies bedoeld wordt. Wel kan worden opgemerkt dat het vigerende plan op de onderhavige locatie niet voorzag in een parkeerterrein, maar in de bouw van een vrijstaande of twee-onder-een-kapwoning. Met welke structurele voorwaarden er geen rekening wordt gehouden is daardoor niet bekend.
Reactie c
In verband met de inhoud van reactie b verwijst de wijkraad naar haar zienswijze van 5 maart 2010 over het voorontwerpbestemmingsplan “De Groote Wielen” en het daarop volgende bestuurlijk overleg van 19 maart 2010 tussen de wijkraad en wethouder Eigeman. Er is naar buiten gekomen dat het college van B&W wil vasthouden aan het in 1999 genomen besluit om de Vlietdijk af te sluiten voor autoverkeer, zonder daarbij rekening te houden met de bereikbaarheid van het stadsdeelcentrum Rosmalen.
Commentaar
De afsluiting van de Vlietdijk valt buiten het plangebied en kan daardoor niet in deze bestemmingsplanprocedure worden betrokken. Er wordt daarom geadviseerd om het antwoord op de zienswijze van 5 maart 2010 tegen voorontwerpbestemmingsplan “De Groote Wielen” af te wachten.
Reactie d
Volgens de wijkraad wordt er geen rekening gehouden met de gevolgen van het opheffen van de 33 parkeerplaatsen. De gevolgen zullen zijn dat het voor de bestaande winkelstructuur van vooral de Vreeburgpassage en omgeving, waarin een grote supermarkt is gevestigd, zal leiden tot onaanvaardbare exploitatieverliezen en achteruitgang.
Commentaar
De parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen. Er zal daardoor geen sprake zijn van onaanvaardbare exploitatieverliezen en achteruitgang.
Reactie e
De wijkraad geeft aan dat compensatie van het wegvallen van de 33 parkeerplaatsen noodzakelijk is. Het algemeen belang dient prioriteit te hebben boven het individuele belang van het realiseren van een nieuw parochiecentrum.
Commentaar
Voor de compensatie van de te verdwijnen parkeerplaatsen wordt verwezen naar bovenstaande reactie. Volledigheidshalve moet worden opgemerkt dat het huidige parkeerterrein deels ligt op grond van de parochie. Dit heeft tot gevolg dat met het belang van de parochie, wat niet als een louter individueel belang moet worden gezien, ook rekening moet worden gehouden.
Reactie f
De wijkraad is van mening dat er in het bestemmingsplan een paragraaf dient te worden gewijd aan de gevolgen van het plan (van het wegvallen van de parkeerplaatsen).
Commentaar
Er zal een paragraaf in het bestemmingsplan worden opgenomen over het wegvallen van de parkeerplaatsen. Kortheidshalve wordt verwezen naar de beantwoording van reactie a van de wijkraad.
11. Super de Boer Winkels B.V., Disketteweg 2-4, 3821 AR te Amersfoort (huurder van het complex Vreeburg)
Reactie a
De inspraakreactie van Super de Boer Winkels B.V. heeft betrekking op het verdwijnen van de parkeerplaatsen waar de pastorie gepland staat. Er wordt aangegeven dat voldoende beschikbare parkeerplaatsen een belangrijke factor vormt bij het commercieel functioneren van een supermarkt. Door het verdwijnen van 33 parkeerplaatsen ontstaat er een zwaardere belasting op de overige in de buurt gelegen parkeervoorzieningen. Dit heeft tot gevolg dat bezoekers van de supermarkt worden geweerd door een tekort aan parkeerplaatsen. De consumenten zullen uiteindelijk afvloeien naar een andere supermarkt in de omgeving met betere parkeervoorzieningen.
Commentaar
De parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen. De gestelde zwaardere belasting op de overige in de buurt gelegen parkeervoorzieningen wordt daardoor grotendeels weggenomen.
Reactie b
Er wordt op gewezen dat de bestaande parkeerplaatsen, inclusief de 33 die verdwijnen, onvoldoende zijn om aan de parkeernorm van 3,5 parkeerplaatsen per 100 m² BVO te voldoen. Hoewel er 14 nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd, wordt door het verdwijnen van 33 parkeerplaatsen het tekort aan parkeerplaats vergroot.
Commentaar
De parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen.
In het vigerende bestemmingsplan is het onderhavige perceel bestemd als “vrijstaande en/of dubbele eengezinshuizen met bijbehorende erven”, waardoor het vigerende bestemmingsplan niet voorziet in het huidige parkeerterrein. De parkeerplaatsen op het huidige terrein zijn daarom niet opgenomen in de parkeerbalans van het centrum van Rosmalen. Er moet gezien de vigerende bestemming immers rekening gehouden moet worden dat de parkeerplaatsen zullen verdwijnen. De parkeerplaats was slechts tijdelijk van aard, waardoor het bestemmingsplan op dit aspect nooit is aangepast.
12. SCM Property Management, Meidoornkade 12A, 3992 AE te Houten
Reactie a
De inspraakreactie van SCM Property Management heeft betrekking op het verdwijnen van de parkeerplaatsen waar de pastorie gepland staat. Er wordt aangegeven dat voldoende beschikbare parkeerplaatsen een belangrijke factor vormt bij het commercieel functioneren van een supermarkt. Door het verdwijnen van 33 parkeerplaatsen ontstaat er een zwaardere belasting op de overige in de buurt gelegen parkeervoorzieningen. Dit heeft tot gevolg dat bezoekers van de supermarkt worden geweerd door een tekort aan parkeerplaatsen. De consumenten zullen uiteindelijk afvloeien naar een andere supermarkt in de omgeving met betere parkeervoorzieningen.
Commentaar
De parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen. De gestelde zwaardere belasting op de overige in de buurt gelegen parkeervoorzieningen wordt daardoor grotendeels weggenomen.
Reactie b
Er wordt op gewezen dat de bestaande parkeerplaatsen, inclusief de 33 die verdwijnen, onvoldoende zijn om aan de parkeernorm van 3,5 parkeerplaatsen per 100 m² BVO te voldoen. Hoewel er 14 nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd, wordt door het verdwijnen van 33 parkeerplaatsen het tekort aan parkeerplaats vergroot.
Commentaar
De parkeergelegenheid op het terrein van de geplande pastorie zal verdwijnen, maar daar staat tegenover dat er een aantal parkeerplaatsen in de directe omgeving zullen worden aangelegd. Het parkeerterrein "Achter de Driesprong" zal heringericht worden, waardoor er 21 extra parkeerplaatsen worden gecreëerd. Daarnaast kunnen er op de Markt nog ongeveer 5 parkeerplaatsen worden bijgemaakt en bij het voormalige postkantoor nog eens 6 plaatsen (onder voorbehoud). Het totale aantal parkeerplaatsen zal dus nauwelijks afnemen.
In het vigerende bestemmingsplan is het onderhavige perceel bestemd als “vrijstaande en/of dubbele eengezinshuizen met bijbehorende erven”, waardoor het vigerende bestemmingsplan niet voorziet in het huidige parkeerterrein. De parkeerplaatsen op het huidige terrein zijn daarom niet opgenomen in de parkeerbalans van het centrum van Rosmalen. Er moet gezien de vigerende bestemming immers rekening gehouden moet worden dat de parkeerplaatsen zullen verdwijnen. De parkeerplaats was slechts tijdelijk van aard, waardoor het bestemmingsplan op dit aspect nooit is aangepast.
Reactie c
SCM Property Management geeft aan dat zij vorig jaar een zienswijze heeft ingediend met betrekking tot het ontwerpbestemmingsplan Rosmalen en in het bijzonder met betrekking tot de Kom Zuid. In dit nieuwbouwproject wordt een grootschalige parkeervoorziening gecreëerd, hetgeen een onevenredige verdeling geeft van de parkeerbalans in het totale centrum. Qua nummerieke aantallen zal de parkeerverhouding voor het totale centrum wellicht voldoende zijn, echter voor het centrum Noord zijn er te weinig parkeerplaatsen. Door het verdwijnen van de parkeerplaatsen bij de kerk zal de parkeerverhouding nog meer in het nadeel zijn van het winkelcentrum van SCM Property Management en het commercieel functioneren van centrum Noord.
Commentaar
In het kader van het onderhavige bestemmingsplan kan slechts worden opgemerkt dat de te verdwijnen parkeerplaatsen grotendeels worden gecompenseerd door de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen. De parkeervoorzieningen en parkeerverhouding voor het centrum van Rosmalen kan niet in het onderhavige plan worden geregeld, omdat het plangebied daar geen/nauwelijks betrekking op heeft. Er moet daarom worden verwezen naar het ontwerpbestemmingsplan waar inspreker reeds een zienswijze tegen heeft ingediend.