direct naar inhoud van 4.1 Geluid
Plan: De Grote Beek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80164-0301

4.1 Geluid

4.1.1 Wegverkeer

Uit het akoestisch onderzoek van SRE Milieudienst d.d. 15 november 2012 blijkt dat het plangebied binnen de zones van de 2e Lieven de Keylaan, Vredeoord en de Bezuidenhoutseweg, de Anthony Fokkerweg en Marathonloop ligt. Uit het onderzoek blijkt dat de 2e Lieven de Keylaan, de Bezuidenhoutseweg en Marathonloop niet resulteren in een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB. De Anthony Fokkerweg en Boschdijk resulteren echter wel in een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. De maximale ontheffingswaarde van Lden 63 dB voor woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen wordt niet overschreden. Diezelfde waarde geldt voor nog te projecteren woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen.

Maatregelen ter bestrijding van het wegverkeerslawaai aan de bron door beperking van verkeersintensiteit of andere verkeersmaatregelen bieden, gegeven de aard en functie van de genoemde wegen, geen mogelijkheden tot vermindering van de geluidbelasting op de gevels van de woningen en andere geluidgevoelige functies. Maatregelen ter beperking van de overdracht ontmoeten overwegende bezwaren van financiële en stedenbouwkundige aard. Woningen met een geluidbelasting van meer dan 53 dB dienen een geluidluwe zijde te hebben. Bij besluit van burgemeester en wethouders van 7 mei 2013 zijn hogere waarden vastgesteld van Lden 49 tot 52 dB, zoals aangegeven in het als bijlage bij dit plan gevoegde besluit.

4.1.2 Railverkeer

Uit het akoestisch onderzoek van SRE Milieudienst d.d. 15 november 2012 blijkt dat binnen het plangebied de voorkeursgrenswaarde van Lden 55 dB voor woningen (cat. A) en Lden 53 dB voor andere geluidsgevoelige gebouwen (cat. B) op nagenoeg alle waarneempunten wordt overschreden. Diezelfde waarden gelden voor nog te projecteren woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen. De maximale ontheffingswaarde van Lden 68 dB voor woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen wordt daarbij niet overschreden.

Doelstelling van het besluit tot het verlenen van hogere waarden inzake geluid is mede het voldoen aan de voorkeursgrenswaarde voor spoorweglawaai ten aanzien van nieuwbouw voor GGzE. Voordat een hogere waarde kan worden verleend dient onderzocht te worden of maatregelen aan de geluidsbron, dan wel overdrachtsmaatregelen doelmatig zijn.

Maatregelen ter bestrijding van het railverkeerslawaai aan de bron door beperking van de railverkeersintensiteit of andere verkeersmaatregelen bieden, gegeven de aard en functie van de spoorweg, geen mogelijkheden tot vermindering van de geluidbelasting op de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen. Maatregelen ter beperking van de overdracht, met een lengte van 1200 meter voor het gehele plangebied en een hoogte van 2 meter ten opzichte van bovenkant spoor, zijn doelmatig wanneer tenminste 78 woningen (of het equivalent daarvan aan geluidsgevoelige bebouwing) worden gerealiseerd. In de Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder is bepaald dat elke vijftien strekkende meter geluidbelaste gevel van een geluidsgevoelig object per bouwlaag gelijk te stellen is aan één woning. In dit bestemmingsplan komt dat neer op 78 'woningen'. In de verdere uitwerking van bouwplannen in het plangebied dient van deze geluidbeperkende maatregelen langs het spoor of een deel daarvan te worden uitgegaan, tenzij bij kleinere woningaantallen of het equivalent daarvan (of bij een korter geluidscherm), uit een nadere doelmatigheidsberekening blijkt dat een geluidbeperkende maatregel niet doelmatig is. Woningen met een geluidbelasting van meer dan 55 dB dienen een geluidluwe zijde te hebben; verblijfsruimten binnen de woningen alsmede de bij de woningen behorende buitenruimten dienen zoveel als mogelijk niet te worden gesitueerd aan de gevels waar de hoogste geluidbelasting optreedt.

Bij besluit van burgemeester en wethouders van 7 mei 2013 zijn hogere waarden vastgesteld van 56 tot 66 dB, zoals aangegeven in het als bijlage bij dit plan gevoegde besluit.

4.1.3 Luchtvaartlawaai

Het plangebied ligt buiten de 35 Ke-contour van de luchthaven Eindhoven; deze levert dan ook geen belemmeringen op voor dit bestemmingsplan.

4.1.4 Industrielawaai

Het plangebied ligt niet binnen de geluidszone van een op grond van de Wet geluidhinder gezoneerd industrieterrein. Ook ligt het buiten de geluidszone van het (gemeentelijk) gezoneerd industrieterrein GDC-Kapelbeemd.