direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: 2e uitwerking Blixembosch Noordoost (velden)
Status: onherroepelijk
Plantype: uitwerkingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80153-0501

5.2 Geluid

5.2.1 Wegverkeer

In opdracht van de gemeente Eindhoven is door de SRE milieudienst een akoestisch onderzoek uitgevoerd in de omgeving van Blixembosch NO te Eindhoven ten behoeve van het nieuwbouwplan (Bijlage: Memo Geluidsbelasting Nieuwbouw HUBO woningen Blixembosch NO, d.d. 14-07-2011).

Inleiding

Het plan voorziet in het realiseren van nieuwbouwwoningen.

Het doel van het onderzoek is het berekenen van de geluidsbelasting door toedoen van wegverkeer rondom het plangebied op toetspunten op het nieuwbouwplan.

Het akoestisch onderzoek is opgesteld door middel van het modelleren van de situatie. Hierbij is gebruik gemaakt van het softwareprogramma Geomilieu v.1.81. De berekeningen zijn uitgevoerd conform Standaard Rekenmethode II, zoals die staat vermeld in bijlage 3 van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006, van 21 december 2006.

Uitgangspositie

Woningen worden in Artikel 1 van de Wet Geluidhinder aangemerkt als geluidsgevoelige bestemmingen.

Voor woningen binnen een zone van een weg geldt (behoudens artikelen 83, 100 en 100a) een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het nieuwbouwplan is o.a. gelegen binnen de zone van J.F. Kennedylaan. Dit is een 80 km/uur weg met een ZOAB wegdek.

Voor de beschouwde situatie is met behulp van het programma Geomilieu versie 1.81 een akoestisch rekenmodel opgesteld. Voor de hoogte van de gebouwen m.b.t. het nieuwbouwplan is uitgegaan van een gebouwhoogte van 9,0 meter. De overige bebouwingshoogten zijn bepaald uitgaande van een beoordeling met GeoGids.

Voor de verkeersgegevens is gebruik gemaakt van de Regionale VerkeersMilieuKaart van de gemeente Eindhoven. Hierin staan de actuele verkeersgegevens en omgevingsfactoren per weg(deel) geregistreerd.

Voor de berekeningen is uitgegaan van de toekomstige situatie van het peiljaar 2020.

32 ontwerp 2e uitwerking Blixembosch Noordoost (velden)

Gemeente Eindhoven

Als standaard bodemfactor is voor beide modelleringen 1,0 aangehouden. Voor de beoordeling zijn berekeningen uitgevoerd per bouwlaag: op 1,5 meter, 4,5 meter en 7,5 meter.

Conclusie

Uit de berekeningsresultaten blijkt, dat ten gevolge van het wegverkeer aan de J.F. Kennedylaan, voor woningen ter hoogte van het nieuwbouwplan de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB niet wordt overschreden. De geluidsbelasting exclusief 2 dB aftrek conform artikel 110g Wgh, varieert van Lden 33-48 dB. Na aftrek bedraagt dit Lden 31-46 dB.

Uit de berekeningsresultaten blijkt verder, dat ten gevolge van het cumulatieve wegverkeer (JF Kennedylaan, A2, A58 en de verbindingsweg), voor woningen ter hoogte van het nieuwbouwplan de geluidsbelasting inclusief 2 dB aftrek conform artikel 110g Wgh, varieert van Lden 38-49 dB. Hierbij kan gesteld worden dat er sprake is van een aanvaardbaar leefklimaat.

Aanleg noordelijke wal (terassen)

Ten behoeve van de nieuwe woningen is een geluidwal van zo'n 13 m met een 2 m hoog scherm noodzakelijk. Deze geluidwal is overigens niet noodzakelijk, maar wel gewenst, ten behoeve van de bestaande woningen in verband met de realisatie van het verkeersknooppunt Ekkersrijt.

De aanleg van de noordelijke wal zal geruime tijd in beslag nemen omdat er zo'n 600.000 kuub grond wordt aangebracht. Op deze wal, De Terassen, worden de woningen gerealiseerd.

Omdat er een periode zal zijn waarin de nieuwe woningen akoestisch nog niet beschermd zijn door de nieuwe wal is er een akoestische berekening gemaakt zonder de noordelijk wal (Geluidsbelasting Fasering Nieuwbouw HUBO woningen Blixembosch NO (zonder noordwal, d.d. 21-07-2011).

Uit de berekeningsresultaten blijkt, dat ten gevolge van het wegverkeer aan de J.F. Kennedylaan, voor woningen ter hoogte van het nieuwbouwplan de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB wordt overschreden. De geluidsbelasting inclusief 2 dB aftrek conform artikel 110g Wgh, varieert van Lden 33-53 dB. Hierbij dient te worden opgemerkt dat bij slechts 4 woningen op de derde bouwlaag (7,5 m) de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden.

Op de eerste (1,5 m) en tweede (4,5 m) zijn geen overschrijdingen van de voorkeursgrenswaarde.

Conclusie

Als oplossing voor de tijdelijke te hoge geluidbelasting wordt ervoor gekozen om tijdelijk een hogere waarden inzake geluid afkomstig van wegverkeer toe te staan. Zodra de wal met woningen en het geluidscherm zijn gerealiseerd zal het besluit hogere waarden dan worden ingetrokken. Het akoestisch onderzoek d.d. 14-07-2011 toont aan dat dat kan (zie bijlage: Memo Geluidsbelasting Nieuwbouw HUBO woningen Blixembosch NO, d.d. 14-07-2011).

5.2.2 Industrielawaai

Het plan is niet gelegen in de geluidszone behorende bij het industrieterrein Ekkersrijt.