Plan: | HOV-baan Sterrenlaan |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80109-0501 |
Door de SRE Milieudienst is een akoestisch onderzoek ingesteld (rapport nr. 484996, d.d. 30 november 2010) naar de akoestische effecten van de aanleg van de HOV-lijn ter plaatse van de geluidgevoelige bestemmingen aan weerszijden van het traject. Dit akoestisch onderzoek is als bijlage bij deze toelichting gevoegd.
In de rapportage van het onderzoek zijn de resultaten opgenomen voor:
Gebleken is dat als gevolg van de aanleg van HOV2 er sprake kan zijn van een toename van de geluidbelasting in de toekomstige situatie ten opzichte van de heersende geluidbelasting met ten hoogste 2 dB. Volgens de begripsbepalingen van de Wet geluidhinder is er sprake van een reconstructie wanneer de geluidbelasting zonder compenserende maatregelen met 2 dB of meer toeneemt.
In het akoestisch onderzoek is vervolgens het effect van geluidbeperkende voorzieningen - geluidschermen - bepaald. Op grond van deze berekeningen maakt een aantal geluidschermen aan de noordzijde van de Sterrenlaan deel uit van de planvorming. De situering en hoogte van de schermen staan vermeld in de rapportage van het akoestisch onderzoek en in onderstaande tabel.
Als deze schermen worden uitgevoerd is er bij geen enkele geluidgevoelige bestemming, waarop het regime reconstructies van de Wet geluidhinder van toepassing is, sprake van een toename van de geluidbelasting boven de heersende waarde. Dit betekent dat voor dit plan geen verdere procedures ingevolge de Wet geluidhinder hoeven te worden gevolgd.
Maatregel | hoogte (m) | lengte (m) | locatie t.h.v. |
Scherm | 2,0 | 190 | Mercuriuslaan 2 - Neptunusweg 1 |
Scherm | 2,5 | 45 | Perseuslaan 16 - 22 |
Scherm | 2,5 | 70 | Perseuslaan 34 - Craterlaan 16 |
Scherm | 2,5 | 310 | Tweelingenlaan 16 - 74 |
Scherm | 2,5 | 295 | Sagittalaan 2 - 28 |
Tabel: toe te passen maatregelen naast een SMA 0/6 wegdek (exclusief busbaan)
Conclusie is dat de geluidschermen zorgen voor een acceptabele situatie waarbij de geluidbelasting niet boven de heersende waarde stijgt.