direct naar inhoud van 4.1 Geluid
Plan: Reconstructie Orpheuslaan
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80099-0501

4.1 Geluid

Inleiding

Door de SRE Milieudienst is een akoestisch onderzoek verricht voor de Orpheuslaan te Eindhoven. Het plan voorziet in een aantal wijzigingen aan een bestaande weg in een bestaande wijk. Het betreft de aanleg van een tweetal rotondes en een verplaatsing van het wegdek.

Uitgangspositie

Het doel van het akoestisch onderzoek is het toetsen of er sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet Geluidhinder (Wgh). Er is sprake van een reconstructie als door veranderingen aan de weg in het toekomstige maatgevende jaar er zich een verhoging van de geluidsbelasting voordoet van 2 dB of meer.

Voor de beschouwde situatie is met behulp van het programma Geomilieu versie 1.60 een akoestisch rekenmodel opgesteld. Voor de bebouwingshoogte is gebruik gemaakt van de digitale bestanden die door de gemeente Eindhoven beschikbaar zijn gesteld.

Voor de verkeersgegevens is gebruik gemaakt van de Regionale VerkeersMilieuKaart van de gemeente Eindhoven. Hierin staan de actuele verkeersgegevens en omgevingsfactoren per weg(deel) geregistreerd. De rotondes zijn ontworpen op een maximale intensiteit van 20.000 mvt/etmaal, deze is toegepast in de toekomstige situatie 2020.

Voor de Orpheuslaan geldt een maximum snelheid van 50 km/u en is uitgegaan van een referentiewegdek.

Als standaard bodemfactor is voor de modelleringen 0,5 aangehouden. De overige bodemgebieden zijn beoordeeld aan de hand van de door gemeente Eindhoven beschikbaar gestelde luchtfoto's van de omgeving. Voor de beoordeling zijn berekeningen uitgevoerd per bouwlaag: vanaf 1,5, 4,5, 7,5 en 10,5 meter.

De berekeningen zijn uitgevoerd conform Standaard Rekenmethode II, zoals die staat vermeld in bijlage 3 van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006, van 21 december 2006.

Resultaten

In de tabellen van het akoestisch onderzoek is de berekende geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer aan de Orpheuslaan weergegeven op de willekeurig gekozen toetspunten in de huidige (2010) en de toekomstige situatie (2020).

Conclusie

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de gecorrigeerde (conform art. 110 Wgh) geluidsbelasting op de gevoelige objecten ten gevolge van wegverkeer aan de Orpheuslaan met maximaal 1 dB toeneemt. Dit betekent dat er geen sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Het vaststellen van een hogere waarde is niet noodzakelijk. Op grond van het akoestisch onderzoek blijkt dat het aspect geluid geen belemmering vormt voor de uitvoering van dit plan.