direct naar inhoud van 5.1 Geluid
Plan: VI Buitengebied (Internationale school)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80085-0501

5.1 Geluid

Wet geluidhinder

Ter beperking van geluidhinder worden in de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones gedefinieerd rondom belangrijke geluidsbronnen (gezoneerde industrieterreinen, verkeerswegen en spoorwegen).

Het gebied binnen deze zone geldt als akoestisch aandachtsgebied, waar voor bouwplannen en bestemmingsplannen een akoestische toetsing uitgevoerd dient te worden. Voor dit wijzigingsplan zijn alleen de aspecten weg- en railverkeer van belang. Het plangebied is niet gelegen in de zone vanwege een gezoneerd industrieterrein.


Geluidzones

In de Wgh is bepaald dat elke weg van rechtswege een geluidszone heeft (art. 74 lid 1). Een uitzondering hierop zijn wegen die zijn gelegen in een 30 km/uur-zone of in een woonerf, waarvan bij onderhavig plan geen sprake is. De breedte van de geluidszones is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg. De Oirschotsedijk ligt buiten de bebouwde kom.

Ook spoorwegen hebben een geluidszone. De breedtes van deze zones zijn vastgelegd op een door het ministerie van VROM vastgestelde kaart in de Regeling zonekaart Spoorwegen .

In tabel 1 zijn de verschillende zonebreedtes die in dit plangebied gelden weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80085-0501_0016.jpg"

Tabel Zonebreedtes

Grenswaarden

Een onderwijsgebouw is een geluidgevoelig object. Delen van het gebouw die niet zijn bestemd voor geluidsgevoelige onderwijsactiviteiten maken voor de toepassing van deze wet geen deel uit van een onderwijsgebouw (artikel 1 Wgh).

Geluidsgevoelige objecten, die worden gerealiseerd binnen de geluidszones dienen te worden getoetst aan grenswaarden van de geluidsbelasting die zijn aangegeven in de Wgh. Hierbij geldt een voorkeursgrenswaarde. Indien deze waarde wordt overschreden, kan het college van burgemeester en wethouders ontheffing verlenen. Het college moet dan motiveren waarom bron- en overdrachtmaatregelen niet mogelijk zijn en waarom het bouwplan gewenst is. Ook dient het in de Wgh vastgelegd binnenniveau gewaarborgd te worden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80085-0501_0017.jpg"

Tabel Te hanteren grenswaarden

Relevantie project

In het kader van de plannen is onderzoek verricht naar de geluidaspecten ('Geluid- en luchtonderzoek Internationale School Eindhoven dd. 25-05-2010)'. Uit dit onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarden van zowel railverkeer en wegverkeer ter plaatse worden overschreden. Verder blijkt dat ter plaatse van het poortgebouw de maximale ontheffingswaarde wordt overschreden.

Ook blijkt dat, met uitzondering van het poortgebouw, hogere waarden ten aanzien van geluid door het college kunnen worden vastgesteld. Het besluit tot verlenen van die hogere waarden verleend door het college van burgemeester en wethouders op 21 september 2010 en is een noodzakelijke voorwaarde voor het realiseren van de plannen.

1. Geluidbelasting onderwijsfunctie

Het plangebied is gelegen binnen de zone van de spoorlijn Eindhoven – Boxtel en in de zone van de verkeersweg Oirschotsedijk. Het akoestisch rapport toont aan dat ter plaatse van de onderwijsfunctie gedeeltelijk een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde (53 dB respectievelijk 48 dB) ten aanzien van beide geluidbronnen zal optreden. De maximaal te verlenen hoger waarde bedraagt 68dB (railverkeergeluid) respectievelijk 58 dB (wegverkeersgeluid).

Doelstelling van het besluit tot het verlenen van hogere inzake geluid is mede het voldoen aan de voorkeursgrenswaarde ten aanzien van spoorweglawaai met betrekking tot de nieuwbouw van de school. Uit de doelmatigheidstoets blijkt dat het aanbrengen van een geluidscherm met een lengte van 650 m en hoogte van 1,5 m in beginsel doelmatig is. De bedoeling is echter dat een gymzaal zal worden gebouwd die voor afdoende afschermende werking zal zorgen. In dat geval is het plaatsen van een geluidscherm niet noodzakelijk.

Met het nemen van één van beide maatregelen kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde op de gevel van het nieuwe schoolgebouw. Mocht uit een nadere berekening blijken dat deze maatregelen niet doelmatig zijn dan geldt het besluit hogere waarden ten aanzien van de schoolfunctie als 'vangnet'.

Het plaatsen van een geluidscherm of gymzaal met afschermende werking is evenwel niet volledig afdoende (onder meer ter plaatse van de 'Duitse' woningen). Daarom wordt voorgesteld om een hogere waarde te verlenen van 57 dB ten gevolge van railverkeersgeluid en 53 dB ten gevolge van wegverkeersgeluid.

2. Geluidbelasting woonfunctie

Ter plaatse van de 'Duitse' woningen wordt de huidige woonfunctie bestendigd. De overnachtingsmogelijkheden dienen daarbij wel gerelateerd te zijn aan de onderwijsfunctie. Ook ter plaatse van deze woningen wordt de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van railverkeerslawaai overschreden. Daarom is het noodzakelijk, voor de uitvoering van het project, om ook hier hogere waarden inzake geluid toe te staan. Ten behoeve van deze functie kan de te bouwen gymzaal niet voor afschermende werking zorgen.

3. Voorwaarden ontheffing

Aan het besluit tot verlenen van hogere waarden zijn voorwaarden verbonden. Deze komen voort uit het beleid inzake hogere waarden geluid. Zo is voor de woningen met een geluidbelasting van meer dan 55 dB ten gevolge van het railverkeer als voorwaarde gesteld dat:

- een geluidsluwe zijde aanwezig is;

- de verblijfsruimten binnen de woningen alsmede bij de woningen behorende buitenruimten in zoverre als mogelijk niet worden gesitueerd aan de gevels waar de hoogste geluidbelasting optreedt.

Via deze voorwaarden wordt bewerkstelligd dat het plan in overeenstemming is met een 'goede ruimtelijke ordening' omdat er sprake is van een 'aanvaardbaar woon en leefklimaat'.