Plan: | Zuidelijke Omlegging |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0762.BP201013-CO02 |
In juli 2008 is een akoestisch onderzoek gedaan naar de Zuidelijke Omlegging Deurne. De conclusies staan hierna beschreven. Voor het volledige onderzoek wordt verwezen naar het rapport van ARCADIS "Zuidelijke omlegging Deurne - onderzoeken ten behoeve wijziging bestemmingsplan" van 9 oktober 2008, nr. 073949608:0.12, dat als externe bijlage is bijgevoegd.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting afkomstig van de Zuidelijke Omlegging voor de bestaande woning aan het Oude Stappad nr. 8 de voorkeursgrenswaarde overschrijdt.
Tevens blijkt uit onderliggend onderzoek dat de geluidsbelasting vanwege de aanleg van de Zuidelijke Omlegging bij de woning Oude Stappad nr. 8 toeneemt met meer dan 2 dB. Er is derhalve sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder voor één woning. De geluidsbelasting neemt toe met maximaal 5 dB.
Om de geluidbelasting voor de woning aan het oude stappad te verlagen zijn maatregelen onderzocht.
Voorgesteld wordt om de geluidsbelasting te reduceren tot maximaal 49 dB (maximale toename 1 dB) door het toepassen van het stillere wegdektype 'dunne deklaag 2'. Indien de gemeente besluit tot het toepassen van een stiller wegdektype als 'dunne deklaag 2' geldt dat er voor de nieuwe situatie een hogere grenswaarde moet worden vastgesteld van maximaal 49 dB. Er is geen sprake van een reconstructie situatie wanneer er een 'dunne deklaag 2' wordt toegepast.
In opdracht van de gemeente Deurne heeft Arcadis vervolgens aanvullend onderzoek uitgevoerd naar aanvullende geluidsvoorzieningen in de buurt van de Theo van Doesburgstraat. Daarin zijn de geluidseffecten van maatregelen in beeld gebracht.
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 8 september 2009 besloten voor aanvullende maatregelen te kiezen in de vorm van stil asfalt ("dunne deklaag 2") voor het deel van de Zuidelijke Omlegging gelegen tussen de rotonde Molenweyerweg tot de rotonde Liesselseweg. Dit betekent dat er geen sprake is van een reconstructie, maar dat er wel hogere grenswaarde moet worden vastgesteld.
Daarna heeft het college van burgemeester en wethouders op 4 mei 2010 besloten, mede naar aanleiding van ingediende zienswijzen, om meer geluidwerende voorzieningen toe te passen, aanvullend op het stil asfalt zoals hiervoor aangegeven. Dit zijn een aarden wal (75 meter lang, 3,5 meter hoog) tussen de nieuwe weg en de woning Sint Jozefstraat 80A én een zogeheten Greenwall ten zuiden van de Theo van Doesburgstraat (ruim 400 meter lang, 2,00 meter hoog, gedeeltelijk gesitueerd op een verhoogde berm/aarden wal, resulterend in een tophoogte van 2,25 tot 4,00 meter).
De resultaten van de geluidsberekeningen van Arcadis, inclusief oplegnotitie, zijn als
externe bijlage bijgevoegd. Voor de woning aan Oude Stappad 8 laten de berekeningen
een waarde van maximaal 45,0 dB zien en is daarmee ook onder de wettelijke norm
van 48,0 dB.