Gemeente Breda

Planteksten

Op deze pagina vindt u de planteksten behorende bij het plan Herziening diverse locaties in Breda - 2017.

Toelichting


 

Diverse locaties in Breda Zuid-Oost

 

Inhoudsopgave

 

HOOFDSTUK 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

1.2 Vigerend bestemmingsplan

1.3 Planvorm

HOOFDSTUK 2 Gebiedsanalyse

2.1 Inleiding

HOOFDSTUK 3 Beleid

3.1 Inleiding

HOOFDSTUK 4 Doelstellingen van het bestemmingsplan

4.1 Doelstelling

HOOFDSTUK 5 Milieu

5.1 Inleiding

5.2 Milieuhygiënische aspecten

HOOFDSTUK 6 Juridische planbeschrijving

6.1 Hoofdopzet

6.2 Bestemmingen

HOOFDSTUK 7 Uitvoerbaarheid

7.1 Inleiding

7.2 Financiële haalbaarheid

HOOFDSTUK 8 Communicatie

8.1 Inleiding

8.2 Procedure

 

 

HOOFDSTUK 1 Inleiding

 

1.1 Aanleiding en doel

 

Dit bestemmingsplan heeft betrekking op diverse locaties welke verspreid in Breda gelegen zijn. Het betreft de volgende locaties:

  1. Een bedrijfswoning aan de Magnoliastraat 73;

  2. Openbaar gebied aan de Pijpersmoeren t.o. nr. 2;

  3. Bovenwoning aan de Generaal Maczekstraat 56;

  4. Kamerverhuur aan de Ginnekenweg 139;

  5. Restaurant met bovenwoning aan de Heilaarstraat 237;

  6. De dubbelbestemming 'Waarde-Archeologie' in het bestemmingsplan 'Landschappelijke Driehoek';

  7. Bedrijf aan de Takkebijsters 33;

  8. Bedrijf aan de Takkebijsters 48;

  9. De bestemming 'Centrum' in het bestemmingsplan 'Ulvenhout';

  10. Kamerverhuur aan de Oosterhoutseweg 11A - 11F.

  11. Openbaar gebied aan de Hofwijkstraat t.o. 17;

  12. Een bedrijfswoning aan de Antiloopstraat 67.

 

 [image]

Ligging diverse locaties in Breda

 

Voor ieder van deze locaties is geconstateerd dat het vigerende bestemmingsplan niet in overeenstemming is met de feitelijke situatie of met de juridische situatie. Dit bestemmingsplan is er op gericht om aan die discrepantie een einde te maken.

 

1.2 Vigerend bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan voorziet in een aanvullende regeling ten aanzien voor de volgende vigerende bestemmingsplannen: Locatie Bestemmingsplan Datum onherroepelijk

Magnoliastraat 73 : Tuinzigt-Westerpark 27.12.2012

Pijpersmoeren t.o. nr. 2 : Haagse Beemden 28.12.2012

Generaal Maczekstraat 56 : Zandberg 09.07.2014

Ginnekenweg 139 : Zandberg 09.07.2014

Heilaarstraat 237 : Heilaar (bedrijven) 19.11.2009 Landschappelijke Driehoek : Landschappelijke Driehoek 12.01.2012

Takkebijsters 33 : Bedrijventerrein Moleneind 21.05.2009

Takkebijsters 48 : Bedrijventerrein Moleneind 21.05.2009

Ulvenhout : Ulvenhout 24.08.2011

Oosterhoutseweg 11A - 11F : Brabantpark 06.02.2013

Hofwijkstraat t.o. 17 : IJpelaar 15.06.2011

Antiloopstraat 67 : Brabantpark 06.02.2013

 

1.3 Planvorm

Het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’ voorziet in een aanvullende bestemmingsplanregeling voor diverse locaties binnen Breda. Het plan is erop gericht om de vigerende bestemmingsplannen aan te vullen met een correctie. Per locatie blijft het vigerende bestemmingsplan van toepassing, met inachtneming van de correctie uit het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’.

HOOFDSTUK 2 Gebiedsanalyse

 

2.1 Inleiding

 

De planlocaties liggen verspreid in de gemeente Breda. Het betreft de volgende locaties:

  1. Een bedrijfswoning aan de Magnoliastraat 73;

  2. Openbaar gebied aan de Pijpersmoeren t.o. nr. 2;

  3. Bovenwoning aan de Generaal Maczekstraat 56;

  4. Kamerverhuur aan de Ginnekenweg 139;

  5. Restaurant met bovenwoning aan de Heilaarstraat 237;

  6. De dubbelbestemming 'Waarde-Archeologie' in het bestemmingsplan 'Landschappelijke Driehoek';

  7. Bedrijf aan de Takkebijsters 33;

  8. Bedrijf aan de Takkebijsters 48;

  9. De bestemming 'Centrum' in het bestemmingsplan 'Ulvenhout';

  10. Kamerverhuur aan de Oosterhoutseweg 11A - 11F;

  11. Hofwijkstraat t.o. 17;

  12. Een bedrijfswoning aan de Antiloopstraat 67.

 

Hieronder wordt per locatie een korte beschrijving van de ligging gegeven. Tevens wordt aangegeven wat de reden voor de herziening is.

 

2.1.1 Ruimtelijke en functionele structuur

 

Locatie 01: Magnoliastraat 73

  • De locatie ligt in de wijk Tuinzigt.

  • Aan de Magnoliastraat bevinden zich diverse functies (wonen, maatschappelijk en bedrijf)

  • Magnoliastraat 73 maakt deel uit van een bedrijventerrein tussen de Magnoliastraat en de Ettensebaan.

  • Zoals op veel bedrijventerreinen gebruikelijk is zijn bij enkele bedrijven ook bijbehorende bedrijfswoningen gerealiseerd.

Reden voor herziening: De bestaande bedrijfswoning is onbedoeld niet positief bestemd in het bestemmingsplan 'Tuinzigt-Westerpark'. In het voorgaande bestemmingsplan was deze bedrijfswoning wel planologisch toegestaan.

   

Locatie 02: Pijpersmoeren t.o. nr. 2

  • De locatie ligt in de wijk Haagse Beemden.

  • Het betreft een stuk openbaar gebied waar diverse achtertuinen en garageboxen aan grenzen.

Reden voor herziening: Het openbaar gebied is ten onrechte betrokken in de woonbestemming en is voorzien van een bouwvlak. Het gaat echter om een strook openbaar gebied dat een verkeersbestemming had moeten krijgen.

 

Locatie 03: Generaal Maczekstraat 56

  • De locatie is gelegen in de wijk Zandberg;

  • Het object is oorspronkelijk een winkelwoonpand waar op de begane grond de winkel zat en op de verdieping werd gewoond.

Reden voor herziening: In het geldende bestemmingsplan is de bovenwoning ten onrechte wegbestemd.

 

Locatie 04: Ginnekenweg 139

  • De locatie is gelegen in de wijk Zandberg.

  • Het pand was tot 2003 in gebruik als kantoor en is vervolgens legaal verbouwd tot studentenhuisvesting in 2003, vergunning van 1 oktober 2003, RME/2003/0681/16/01.

Reden voor herziening: In het geldende bestemmingsplan heeft het pand de bestemming Kantoor. Binnen deze bestemming is bewoning en in het bijzonder kamerverhuur ten onrechte niet toegestaan.

 

Locatie 05: Heilaarstraat 237

  • De locatie is gelegen in de wijk Heilaar.

  • Het pand is al jaren in gebruik als restaurant en op de verdieping is een woning aanwezig.

Reden voor herziening: In het geldende bestemmingsplan is de horecabestemming niet beperkt tot restaurant met de mogelijkheid van afhaal/-bezorging. Tevens is de bedrijfswoning (boven het restaurant) niet positief bestemd. Een restaurant met afhaal-/bezorgfunctie en een bovenwoning is passend op deze locatie, andere vormen van horeca (als hotel, partycentrum) niet.

 

Locatie 06: De dubbelstemming 'Waarde-Archeologie' in het bestemmingsplan 'Landschappelijke Driehoek'

  • De Landschappelijke Driehoek vormt de groene overgang van de parkway-achtige stadsas Claudius Prinsenlaan naar het buitengebied ten noorden van Bavel. Het fungeert als uitloopgebied voor de bewoners van de nabijgelegen wijken.

Reden voor herziening: In de dubbelbesteming 'Waarde-Archeologie' van het bestemmingsplan 'Landschappelijke Driehoek' is opgenomen dat grondwerkzaamheden tot 0,50 meter ten opzichte van het bestaand maaiveld direct zijn toegestaan. Deze 0,50 meter is niet in overeenstemming met het beleid. Om eventuele archeologische waarden te beschermen wordt 0,30 meter ten opzichte van het bestaand maaiveld aangehouden.

 

Locatie 07 en 08: Takkebijsters 33 en 48

  • De locaties zijn gelegen op het bedrijventerrein Moleneind.

  • Aan de Takkebijster 33 bevindt zich al geruime tijd het bedrijf Ellmar gassen (voorheen Ypma).

  • Aan de Takkebijster 48 bevindt zich al geruime tijd (sinds 1984) het bedrijf Scott Specialty Gases Netherlands BV.

  • Door wijzigingen in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) zijn beide bedrijven onder het Bevi komen te vallen.

Reden voor herziening: Het geldende bestemmingsplan laat geen Bevi-bedrijven toe. Hierdoor zijn beide bedrijven onbedoeld niet (langer) positief bestemd.

 

Locatie 9: De bestemming 'Centrum' in het bestemmingsplan 'Ulvenhout'

  • In het bestemmingsplan 'Ulvenhout' is binnen de bestemming 'Centrum' wonen toegestaan.

  • Voor zover de gronden binnen de bestemming 'Centrum' uitsluitend voor wonen worden gebruikt, zijn de bouwregels uit de bestemming 'Wonen' van overeenkomstige toepassing. Met die koppeling in de regels is geborgd dat het aantal woningen niet mag worden toenemen.

  • Voor zover de gronden binnen de bestemming 'Centrum' gebruikt worden voor diverse functies, waaronder wonen, denk aan wonen boven een winkel, ontbreekt de koppeling met de bouwregels uit de bestemming 'Wonen'. Woningvermeerdering wordt daardoor niet uitgesloten en is toegestaan.

Reden voor herziening: Het is niet wenselijk dat woningvermeerdering rechtstreeks wordt toegestaan binnen de bestemming 'Centrum'.

 

Locatie 10: Oosterhoutseweg 11A - 11F

  • De locatie is gelegen in de wijk Brabantpark.

  • Op 15 juli 2008 is een bouwvergunning verleend, kenmerk PBZ/2008/0012/RB/03, om de bestaande villa te veranderen naar studentenhuisvesting in de vorm van "16 huurwooneenheden" voor "zelfredzame personen". Deze aanvraag paste binnen de toen geldende bestemming 'Wijkvoorzieningen' met de aanduidingen 'kantoor', 'wonen', '(para)medische-, sociale-, culturele-, maatschappelijke- en religieuze doeleinden', 'onderwijs', 'recreatie' en 'sport'.

  • Op 28 april 2009 is een bouwvergunning verleend, kenmerk PBZ/2008/0012/RB/04, voor de bouw van studentenhuisvesting in de vorm van "26 huurwooneenheden" voor "individueel wonen". Deze aanvraag paste eveneens binnen de toen geldende bestemming 'Wijkvoorzieningen' met de aanduidingen 'kantoor', 'wonen', '(para)medische-, sociale-, culturele-, maatschappelijke- en religieuze doeleinden', 'onderwijs', 'recreatie' en 'sport'.

Reden voor herziening: In het geldende bestemmingsplan is bewoning enkel toegestaan op de verdieping en is kamerverhuur niet toegestaan. Gelet op het feitelijke en vergunde gebruik van de locatie is deze bestemmingsregeling niet juist.

 

Locatie 11: Hofwijkstraat t.o. 17

  • De locatie ligt in de wijk IJpelaar.

  • Het betreft een stuk openbaar gebied waar diverse garageboxen aan grenzen.

Reden voor herziening: Het openbaar gebied is ten onrechte betrokken in de woonbestemming. Het gaat echter om een strook openbaar gebied dat een verkeersbestemming had moeten krijgen.

 

Locatie 12: Antiloopstraat 67

  • De locatie ligt in de wijk Brabantpark.

  • Aan de Antiloopstraat bevinden zich diverse functies (onder meer wonen en bedrijvigheid).

  • Antiloopstraat 67 maakt deel uit van het gemengde gebied tussen de Antiloopstraat, de Teteringsedijk en de St. Ignatiusstraat.

  • Zoals op veel gemengde terreinen gebruikelijk is zijn bij enkele bedrijven ook bijbehorende bedrijfswoningen gerealiseerd.

Reden voor herziening: De bestaande bedrijfswoning is onbedoeld niet positief bestemd in het bestemmingsplan 'Brabantpark'. In het voorgaande bestemmingsplan was deze bedrijfswoning wel planologisch toegestaan.

HOOFDSTUK 3 Beleid

 

3.1 Inleiding

De beleidscontext voor het plangebied wordt gevormd door landelijke, provinciale en gemeentelijke beleidsrapportages.

 

Het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’ vult de vigerende bestemmingsplannen aan met een correctie. Per locatie blijft het vigerende bestemmingsplan van toepassing, met inachtneming van de correctie uit het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’.

 

In dit hoofdstuk is het relevante Rijks-, provinciaal en gemeentelijk beleid samengevat en van een conclusie voorzien, doch enkel voor zover de aard van de correctie hiertoe aanleiding geeft.

 

 

3.1.1 Beleid en regelgeving

 

3.1.1.1 Erfgoed

Het Bredase erfgoed vormt de basis van de Bredase identiteit en daarmee de basis van ruimtelijke ontwikkelingen in Breda. Het erfgoedbeleid is vastgelegd in de nota "Erfgoed in context, ErfgoedVisie Breda 2008-2015".

 

Op de hierbij behorende Beleidsadvieskaart Breda’s Erfgoed, deel 1 Archeologie zijn onder meer de Archeologische onderzoeksgebieden inzichtelijk gemaakt. Om de archeologische waarden in het gebied te beschermen wordt in het bestemmingsplan vervolgens dubbelbestemming ‘Waarde-Archeologie’ opgenomen voor de gebieden die conform de Beleidsadvieskaart Breda’s Erfgoed, deel 1 Archeologie zijn gekenmerkt als gebieden met een archeologische verwachting anders dan 'laag'. Ter plaatse van gronden met een dergelijke dubbelbestemming dient voorafgaand aan ontwikkelingen (waaronder bodemingrepen die dieper gaan dan 0,30m - mv) archeologisch onderzoek te worden uitgevoerd. De resultaten van het archeologisch onderzoek wordt door bevoegd gezag, in deze de gemeente Breda, middels een selectiebesluit vervolgens vastgesteld.

 

Conclusie

In de dubbelbestemming 'Waarde-Archeologie' van het bestemmingsplan 'Landschappelijke Driehoek' is ten onrechte opgenomen dat grondwerkzaamheden die niet dieper gaan dan 0,50 meter ten opzichte van het bestaand maaiveld rechtstreeks zijn toegestaan. Deze 0,50 meter moet aangepast worden naar 0,30 meter (conform beleid).

 

3.1.1.2 Structuurvisie Breda 2030

De 'Structuurvisie Breda 2030' (vastgesteld door de gemeenteraad op 26 september 2013) geeft de gewenste ruimtelijke ontwikkeling tot 2030 weer en biedt een afwegingskader voor de stedelijke programmering. De structuurvisie dient als integrale basis voor bestemmingsplannen, ontwikkelingsvisies en beleidsdocumenten.

 

Het fundament voor de ontwikkeling van Breda naar 2030 is het ontwikkelen van een compacte, duurzame stad, waarin ruimte is voor initiatief. Uitgangspunt in de Structuurvisie voor wat betreft woningbouw is een betere aansluiting van de nieuwbouw op de bestaande voorraad en de ontwikkelende woningvraag. Vraag en aanbod moeten beter op elkaar afgestemd worden. Het is dus van belang dat een herprogrammering plaatsvindt, waarbij prioriteiten gesteld worden welke woningbouwplannen wel en geen doorgang mogen vinden. Het afstemmen van het woningaanbod op de woonvraag is een opgave voor markt en overheid. De gemeente voert de regie op het programma en zal samen met andere partijen en bewoners richting geven aan de projecten waarop wordt ingezet. Zij heeft hierbij vooral een regisserende, stimulerende en faciliterende rol.

 

Plangebied

Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe woningen mogelijk. In het geval van de Magnoliastraat 73, Generaal Maczekstraat 56, Ginnekenweg 139, Heilaarstraat 237 en Oosterhoutseweg 11A - 11F gaat het om bestaande, legaal tot stand gekomen woningen. De bebouwing/het gebruik is feitelijke al lang aanwezig en veelal in voorgaande bestemmingsplannen positief bestemd. De bestemming 'Centrum' in het bestemmingsplan 'Ulvenhout' wordt in onderhavig plan gerepareerd om te voorkomen dat woningvermeerdering rechtstreeks mogelijk is ter plaatse van de panden die niet uitsluitend gebruikt worden voor wonen.

 

Conclusie

Het reparatieplan past binnen de gemeentelijke kaders van de stedelijke programmering zoals vastgelegd in de Structuurvisie Breda 2030.

 

 

 

HOOFDSTUK 4 Doelstellingen van het bestemmingsplan

 

4.1 Doelstelling

Voor alle locaties geldt een zelfde doel; het in overeenstemming brengen van het planologische regiem met de feitelijke of juridische situatie, danwel de bestuurlijke besluitvorming.

 

 

Locatie

Aanpassing

Locatie 1

Magnoliastraat 73

Aanduiding 'bedrijfswoning' opnemen.

Locatie 2

Pijpersmoeren t.o. nr. 2

Bestemming 'Wonen' met de aanduiding 'bouwvlak' aanpassen naar de bestemming 'Verkeer'

 

 

Locatie 3

Generaal Maczekstraat 56

Aanduiding 'wonen' toevoegen

Locatie 4

Ginnekenweg 139

Bestemming 'Kantoor' aanpassen naar de bestemming 'Wonen' en de aanduiding 'kamerverhuur' opnemen

Locatie 5

Heilaarstraat 237

Horecabestemming beperken en wonen op de verdieping toestaan

Locatie 6

Landschappelijke Driehoek

Binnen de dubbelbestemming 'Waarde Archeologie' de maatvoering voor grondwerkzaamheden aanpassen van 0,50 meter ten opzichte van het bestaand maaiveld naar 0,30 meter.

Locatie 7 en 8

Takkebijsters 33 en 48

Positief bestemmen van de beide Bevi-bedrijven.

Locatie 9

Bestemming 'Centrum' in het bestemmingsplan 'Ulvenhout'

 

Woningvermeerdering uitsluiten in de bestemming 'Centrum'.

Locatie 10

Oosterhoutseweg 11A - 11F

Bestemming 'Maatschappelijk' aanpassen zodat bewoning in de vorm van kamerverhuur planologisch is toegestaan.

 

 

Locatie 11

Hofwijkstraat t.o. 17

Bestemming 'Wonen' aanpassen naar de bestemming 'Verkeer'

Locatie 12

Antiloopstraat 67

Aanduiding 'bedrijfswoning' opnemen.

 

HOOFDSTUK 5 Milieu

 

 

5.1 Inleiding

Voor het ontwikkelen en in stand houden van een leefbaar en duurzaam Breda dient bij ruimtelijke planvorming rekening gehouden te worden met de milieuhygiënische aspecten die door het plangebied en of de omgeving hiervan worden opgelegd. Door rekening te houden met deze aspecten kan een goed leefklimaat worden ontwikkeld. In dit hoofdstuk worden de verschillende milieuhygiënische aspecten die van belang zijn voor het plangebied nader toegelicht.

 

Het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’ is erop gericht om de vigerende bestemmingsplannen aan te vullen met een correctie. Per locatie blijft het vigerende bestemmingsplan van toepassing, met inachtneming van de correctie uit het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’.

 

5.2 Milieuhygiënische aspecten

 

In onderstaand overzicht is aangegeven of en zo ja welke milieuaspecten nader zijn onderzocht:

 

Locatie

Onderzoek naar milieuaspecten?

Locatie 1

Magnoliastraat 73

  • Bestaande, legaal tot stand gekomen woning.

  • Bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe gevoelige objecten.

  • Herstel omissie in vigerend plan, in voorgaande planologie was woning wel opgenomen.

Geen nader onderzoek nodig.

Locatie 2

Pijpersmoeren t.o. nr. 2

  • Betreft wijziging bestemming 'Wonen' met de aanduiding 'bouwvlak' naar de bestemming 'Verkeer'.

Geen nader onderzoek nodig.

 

 

Locatie 3

Generaal Maczekstraat 56

  • Bestaande, legaal tot stand gekomen woning.

  • Herstel omissie in vigerend plan, in voorgaande planologie was woning wel opgenomen.

Geen nader onderzoek nodig.

Locatie 4

Ginnekenweg 139

  • Bestaande, legaal tot stand gekomen woningen, vergunning van 1 oktober 2003, RME/2003/0681/16/01.

  • Bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe gevoelige objecten.

Geen nader onderzoek nodig.

Locatie 5

Heilaarstraat 237

  • De Horecabestemming wordt beperkt ten opzichte van de huidige planologie.

  • De woning op de verdieping is in het verleden legaal tot stand gekomen.

  • Bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe gevoelige objecten.

  • Herstel omissie in vigerend plan, in voorgaande planologie was woning wel opgenomen.

Geen nader onderzoek nodig.

Locatie 6

Landschappelijke Driehoek

  • Correcte doorvertaling vigerend beleid.

Geen nader onderzoek nodig.

Locatie 7 en 8

Takkebijsters 33 en 48

  • Aan de Takkebijster 33 bevindt zich al geruime tijd het bedrijf Ellmar gassen (voorheen Ypma).

  • Aan de Takkebijster 48 bevindt zich al geruime tijd (sinds 1984) het bedrijf Scott Specialty Gases Netherlands BV.

  • Door wijzigingen in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) zijn beide bedrijven onder het Bevi komen te vallen.

  • Ellmar gassen en Scott Specialty Gases Netherlands BV zijn onbedoeld niet (langer) positief bestemd in het vigerende bestemmingpslan omdat dit plan geen bedrijven toelaat die vallen onder het Besluit externe veiligheid inrichtingen .

Geen nader onderzoek nodig omdat het bestemmingsplan niet voorziet in een verruiming van de bedrijfsactiviteiten van Ellmar gassen en Scott Specialty Gases Netherlands BV.

Locatie 9

Bestemming 'Centrum' in het bestemmingsplan 'Ulvenhout'

 

  • Woningvermeerdering uitsluitend ter plaatse van de panden gelegen binnen de bestemming 'Centrum' en die niet uitsluitend gebruikt worden voor wonen.

Geen nader onderzoek nodig.

Locatie 10

Oosterhoutseweg 11A - 11F

  • Bestaande, legaal tot stand gekomen woningen, vergunning van 15 juli 2008, PBZ/2008/0012/RB/03 en 28 april 2009, PBZ/2008/0012/RB/04.

  • Bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe gevoelige objecten.

Geen nader onderzoek nodig.

 

 

Locatie 11

Hofwijkstraat t.o. 17

Bestemming 'Wonen' aanpassen naar de bestemming 'Verkeer'

Locatie 12

Antiloopstraat 67

  • Bestaande, legaal tot stand gekomen bedrijfswoning.

  • Bestemmingsplan voorziet niet in nieuwe gevoelige objecten.

  • Herstel omissie in vigerend plan, in voorgaande planologie was bedrijfswoning wel opgenomen.

Geen nader onderzoek nodig.

 

 

 

 

 

HOOFDSTUK 6 Juridische planbeschrijving

 

 

6.1 Hoofdopzet

 

6.1.1 Bestemmingsplan algemeen

Het bestemmingsplan bestaat uit planregels, een verbeelding, vergezeld van een toelichting. De planregels en de verbeelding vormen het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. De verbeelding heeft de rol van visualisering van de bestemmingen. De planregels regelen hoe de betreffende gronden mogen worden gebruikt en bebouwd. De bestemmingen zijn zo opgenomen dat voldoende rechtszekerheid bestaat voor omwonenden en andere gebruikers van het gebied en de omliggende gebieden. In de toelichting is gemotiveerd waarom sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

 

In Nederland zijn regels vastgesteld voor de naamgeving, de opbouw van de planregels en hoe deze worden verbeeld. Dit wordt de zogenoemde Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) genoemd. Dit alles om alle bestemmingsplannen in Nederland beter te kunnen vergelijken en ze ook digitaal uitwisselbaar te maken. Per 1 januari 2010 is deze digitalisering verplicht. Onderhavig bestemmingsplan is opgesteld volgens deze landelijke richtlijnen en standaarden.

 

6.1.2 Indeling planregels

De juridische regeling bestaat uit vier hoofdstukken, te weten:

  • Inleidende regels;

  • Bestemmingsregels;

  • Algemene regels;

  • Overgangs- en slotregels.

 

Deze volgorde is gebaseerd op in indeling zoals deze is voorgeschreven in de SVBP.

 

In hoofdstuk 1 ('Inleidende regels') worden de in het bestemmingsplan voorkomende begrippen beschreven, die voor de leesbaarheid en de uitleg van het plan van belang zijn. Bij de toetsing aan het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de in dit artikel aan de betreffende begrippen toegekende betekenis. Daarnaast staat in dit hoofdstuk de wijze van meten, die aangeeft hoe hoogte- en andere maten die bij het bouwen in acht genomen dienen te worden, gemeten moeten worden.

 

In het volgende hoofdstuk ('Bestemmingsregels') wordt ingegaan op de bestemmingen en hun gebruik (zie paragraaf 6.3). Daarna volgt het hoofdstuk ('Algemene regels') waar wordt ingegaan op de algemene regels, zoals algemene ontheffingsregels, algemene wijzigingsregels en procedureregels die op vrijwel alle bestemmingen van toepassing zijn. Hoofdstuk 4 ('Overgangs- en slotregels') gaat in op het overgangsrecht voor bestaand gebruik en bouwwerken en de citeertitel van het plan, zoals die overgenomen moeten worden uit het Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

 

6.2 Bestemmingen

Het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’ voorziet in een aanvullende bestemmingsplanregeling voor diverse locaties binnen Breda. Het plan is erop gericht om het vigerende bestemmingsplan aan te vullen met een correctie. In onderstaand overzicht wordt per locatie aangegeven welke aanduiding is opgenomen en op welke manier het geldende bestemmingsplan wordt aangepast.

 

Locatie

Aanpassing

Locatie 1

Magnoliastraat 73

Het geldende bestemmingsplan wordt aangevuld met de aanduiding 'bedrijfswoning' ter plaatse van "overige zone - 01".

Locatie 2

Pijpersmoeren t.o. nr. 2

De bestemming 'Wonen' met de aanduiding 'bouwvlak' wordt ter plaatse van "overige zone - 02" gewijzigd naar de bestemming 'Verkeer'

 

 

Locatie 3

Generaal Maczekstraat 56

Het geldende bestemmingsplan wordt aangevuld met de aanduiding 'woning' ter plaatse van "overige zone - 03".

Locatie 4

Ginnekenweg 139

 

De bestemming 'Kantoor' wordt ter plaatse van "overige zone - 04" gewijzigd naar de bestemming 'Wonen' met de aanduiding 'kamerverhuur'.

Locatie 5

Heilaarstraat 237

De horecabestemming uit het geldende bestemmingsplan wordt beperkt en het wonen op de verdieping wordt toegestaan ter plaatse van "overige zone - 05".

Locatie 6

Landschappelijke Driehoek

De dubbelbestemming 'Waarde Archeologie' binnen het geldende bestemmingsplan wordt aangepast ter plaatse van "overige zone - 06" zodat de maatvoering voor grondwerkzaamheden wijzigt van 0,50 meter ten opzichte van het bestaand maaiveld naar 0,30 meter.

Locatie 7 en 8

Takkebijsters 33 en 48

Het geldende bestemmingsplan wordt ter plaatse van "overige zone - 07" en "overige zone 08" aangevuld met een positieve bestemming voor de beide bestaande Bevi-bedrijven door de aanduiding 'veiligheidszone - bevi' .

Locatie 9

Bestemming 'Centrum' in het bestemmingsplan 'Ulvenhout'

 

De bestemming 'Centrum' uit het geldende bestemmingsplan wordt ter plaatse van "overige zone - 09" beperkt zodat woningvermeerdering niet langer rechtstreeks is toegestaan.

Locatie 10

Oosterhoutseweg 11A - 11F

Het geldende bestemmingsplan wordt ter plaatse van "overige zone - 10" aangevuld met een positieve bestemming voor bewoning in de vorm van kamerverhuur.

 

 

Locatie 11

Hofwijkstraat t.o. 17

De bestemming 'Wonen' wordt ter plaatse van "overige zone - 12" gewijzigd naar de bestemming 'Verkeer'.

Locatie 12

Antiloopstraat 67

Het geldende bestemmingsplan wordt aangevuld met de aanduiding 'bedrijfswoning' ter plaatse van "overige zone - 13".

 

 

 

HOOFDSTUK 7 Uitvoerbaarheid

 

 

7.1 Inleiding

Het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’ voorziet in een aanvullende bestemmingsplanregeling voor diverse locaties binnen Breda. Het plan is erop gericht om de vigerende bestemmingsplannen aan te vullen met een correctie. Per locatie blijft het vigerende bestemmingsplan onverkort van toepassing, met inachtneming van de correctie uit het bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2017’.

 

Het onderhavige plan ziet op de reparatie van omissies in de vigerende plannen, deze reparaties worden niet gezien als nieuwe ontwikkelingen.

 

7.2 Financiële haalbaarheid

De kosten voor het opstellen van onderhavig bestemmingsplan komen voor rekening van de gemeente Breda. Hiermee wordt het bestemmingsplan uitvoerbaar geacht.

 

Er bestaat op basis van het bovenstaande voor het onderhavige bestemmingsplan geen aanleiding tot

kostenverhaal middels een exploitatieplan. Gelet op het vorenstaande is er dan ook geen verplichting

om tegelijkertijd met dit bestemmingsplan een exploitatieplan op te stellen.

 

Enkele omissies hebben geleid en/of kunnen leiden tot verzoeken om tegemoetkoming in planschade Als gevolg van onderhavig bestemmingsplan is de tegemoetkoming in planschade anders dan in geld gecompenseerd, danwel is het planschaderisico afgewend.

 

 

 

HOOFDSTUK 8 Communicatie

 

 

8.1 Inleiding

In het bestemmingsplanproces bestaan diverse mogelijkheden tot communicatie. De voor dit voorliggende bestemmingsplan relevante communicatie wordt in dit hoofdstuk belicht.

 

 

8.2 Procedure

 

8.2.1 Vooroverleg

Het concept ontwerp bestemmingsplan ‘Herziening diverse locaties in Breda 2016’ is op grond van artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening in het kader van het wettelijk vooroverleg toegezonden aan de volgende partijen:

  1. de provincie Noord-Brabant. Het plan geeft de provincie geen aanleiding voor het maken van opmerkingen.

  2. Waterschap Brabantse Delta. Deze herzieningen betreffen geen nieuwe ontwikkelingen die voor Brabant Water van belang kunnen zijn.

  3. Brabant Water. Geen reactie ontvangen.

  4. Rijksdienst voor het cultureel erfgoed. Geen reactie ontvangen.

  5. Brandweer Midden- en West-Brabant. De brandweer wijst erop dat voor Externe Veiligheid het standaardadvies van toepassing is.

 

8.2.2 Zienswijzen

Met de terinzagelegging van het ontwerp bestemmingsplan (voor de duur van zes weken) is de formele vaststellingsprocedure gestart. Gedurende de periode van de terinzagelegging kan iedereen schriftelijk of mondeling zienswijzen tegen het plan inbrengen. De zienswijzen zijn in het raadsvoorstel samengevat en van commentaar voorzien. Deze zienswijzen zijn beoordeeld op het feit of, en zo ja, in hoeverre het ontwerp aanpassing behoeft. Vervolgens heeft het college de raad voorgesteld het bestemmingsplan al dan niet gewijzigd vast te stellen.

 

8.2.3 Beroep

Na vaststelling wordt het plan voor de tweede maal zes weken ter visie gelegd. Gedurende deze periode kunnen belanghebbenden tegen het vaststellingsbesluit beroep instellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Indien geen beroep wordt ingesteld, is het plan na deze onherroepelijk.