Plan: | (Voormalig) gemeentehuis Abcoude |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.bpvoormgmeentehuis-va01 |
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. De ontwikkelingslocatie is niet gelegen binnen de geluidszones van de gezoneerde wegen. Akoestisch onderzoek is ingevolge de Wgh dan ook niet verplicht. In de nabijheid bevinden zich wel wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h die van invloed kunnen zijn op de geluidsbelasting. Dit zijn de Raadhuislaan en het Raadhuisplein. Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening wordt de geluidsbelasting als gevolg van de 3 km/h-wegen wel berekend aan de gevels van de nieuw te realiseren geluidsgevoelige bestemmingen. De woningen en appartementen binnen de ontwikkeling zijn geluidsgevoelige bestemmingen.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting langs 30 km/h-wegen kan de normstelling in de Wgh voor gezoneerde wegen worden gehanteerd als toetsingskader. Hierbij bedraagt de voorkeursgrenswaarde 48 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) en bedraagt in binnenstedelijk gebied de uiterste grenswaarde 63 dB (inclusief aftrek artikel 110g Wgh). Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de toetsing in dat geval geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 6.1 Lden classificering milieukwaliteit conform methode Miedema
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 55 dB | redelijk |
55 - 60 dB | matig |
60 - 65 dB | tamelijk slecht |
65 - 70 dB | slecht |
> 70 dB | zeer slecht |
De gehanteerde verkeersintensiteiten zijn gebaseerd op het verkeersmodel van de gemeente Abcoude. De verkeersintensiteiten voor het peiljaar (basisjaar 2005) en de toekomstige situatie (2017) zijn weergegeven in tabel 6.2. De verkeersprognoses voor 2017 zijn gebaseerd op variant 1 uit het beleidsplan Verkeer en Vervoer van de gemeente Abcoude dat is opgesteld door Goudappel Coffeng.
Door de aanleg van de derde brug in 2010 en de verbreding van de rijksweg A2 zal de verkeersintensiteit op het Raadhuisplein afnemen. Om de verkeersintensiteiten over 10 jaar te bepalen (2021), is gebruikgemaakt van een ophoging met een autonome groei van het wegverkeer. Hierbij is uitgegaan van een autonome groei van het wegverkeer op de genoemde wegen met circa 0,5% per jaar. De verkeersintensiteit op de Raadhuislaan is niet opgenomen in het verkeersmodel, maar ingeschat op basis van het aantal ontsloten woningen en voorzieningen. De wegdekverharding van het Raadhuisplein en de Raadhuislaan bestaat uit klinkers.
Tabel 6.2 Verkeersintensiteiten 2005, 2017 en 2021 (bron: Goudappel Coffeng)
30 km/h-wegen | verkeersintensiteit 2005 (mvt/weekdagetmaal) | verkeersintensiteit 2017 (mvt/weekdagetmaal) | verkeersintensiteit 2021 (mvt/weekdagetmaal) |
Raadhuisplein | 6.500 | 5.100 | 5.200 |
Raadhuislaan | 500 | 600 | 615 |
Op het Raadhuisplein geldt een nachtuurpercentage van 1,0% van alle weekdagetmaalverkeer. Daarnaast is sprake op het Raadhuisplein van een voertuigverdeling met 4,0% middelzwaar verkeer en 1,0% zwaar vrachtverkeer. Op de Raadhuislaan, welke geen doorgaand verkeer kent, is het nachtuurpercentage lager met 0,7% en is minder middelzwaar verkeer aanwezig 2,0% en minder zwaar vrachtverkeer 0,1%.
Teneinde de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op beide 30 km/h-wegen te berekenen, is een akoestisch onderzoek uitgevoerd op basis van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (RMG 2006).
Uit dit onderzoek (zie bijlage 1) blijkt dat de geluidsbelasting aan de voorgevels van de appartementen en woningen ten gevolge van het verkeer op de Raadhuislaan maximaal 48 dB bedraagt (inclusief aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh). Aan de achtergevels en zijgevels wordt geen geluidshinder als gevolg van verkeer op de Raadhuislaan ervaren.
De geluidsbelasting aan de voorgevels van de appartementen ten gevolge van het Raadhuisplein bedraagt maximaal 56 dB (inclusief aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh). De geluidsbelasting aan de achtergevels van de appartementen ten gevolge van het Raadhuisplein bedraagt eveneens maximaal 56 dB (inclusief aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh). Aan de zuidelijke zijgevels van de appartementen die aan de zijde van het Raadhuisplein gelegen zijn, bedraagt de geluidsbelasting maximaal 59 dB (inclusief aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh).
Tabel 6.3 Geluidsbelasting als gevolg van 30 km/h-wegen
30 km/h-wegen | gevel | max. geluidsbelasting INCLUSIEF aftrek conform artikel 110g Wgh | max. geluidsbelasting EXCLUSIEF aftrek conform artikel 110g Wgh |
Raadhuisplein | voorgevel | 56 dB | 61 dB |
Raadhuisplein | achtergevel | 56 dB | 61 dB |
Raadhuisplein | zijgevel | 59 dB | 64 dB |
Raadhuislaan | voorgevel | 48 dB | 53 dB |
Gesteld kan worden dat ten aanzien van de geluidshinder als gevolg van verkeer op de Raadhuislaan sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau op de gevels. De geluidsbelasting inclusief aftrek conform artikel 110g Wgh (48 dB) komt overeen met de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh indien deze 30 km/h-weg gezoneerd zou zijn. De geluidsbelasting exclusief artikel 110g Wgh (53 dB) wordt op basis van de milieukwaliteitsmaat als 'redelijk' beoordeeld.
Ten aanzien van de geluidshinder als gevolg van verkeer op het Raadhuisplein, is sprake van een geluidsbelaste akoestische situatie. De geluidsbelasting inclusief aftrek conform artikel 110g Wgh (56 tot 59 dB) is hoger dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wgh indien de weg gezoneerd zou zijn. De uiterste grenswaarde van 63 dB uit de Wgh wordt echter niet overschreden. Indien deze 30 km/h-weg gezoneerd zou zijn, zouden hogere grenswaarden kunnen worden vastgesteld. De geluidsbelasting exclusief artikel 110g Wgh (61 tot 64 B) wordt op basis van de milieukwaliteitsmaat als 'tamelijk slecht' beoordeeld. Deze geluidsbelastingen zijn alleen dan aanvaardbaar indien zodanige gevelmaatregelen worden genomen, dat voldaan wordt aan de vanuit het bouwbesluit vereiste binnenwaardeniveau van 33 dB in de woningen. Bij de herontwikkeling zullen zodanige aanvullende gevelmaatregelen worden genomen dat de binnenwaarde van 33 dB gegarandeerd wordt. Hiermee wordt de akoestische situatie als aanvaardbaar beschouwd. Met betrekking tot wegverkeerslawaai is bij het garanderen van de vereiste binnenwaarde geen sprake van belemmeringen die de uitvoering van het project in de weg staan.