Plan: | Wijzigingsplan Reconstructie N201 Marickenland |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.BPW002reconstrN201-oh01 |
De N201 is een gebiedsontsluitende weg. De functie van het Utrechtse deel van de N201 is primair de bereikbaarheid en de ontsluiting van de kernen Mijdrecht, Vinkeveen en Amstelhoek. Doordat de N201 in toenemende mate wordt gebruikt (o.a. door vrachtvervoer) ontstaat een capaciteitstekort en hiermee een verslechtering van de bereikbaarheid van de omliggende gebieden. De N201 staat in de top 5 van de drukste wegen van de provincie Utrecht.
De provincie Noord-Holland heeft besloten een deel van de N201 om te leggen om Aalsmeer, Uithoorn en Amstelhoek. Dit is mede aanleiding geweest voor de provincie Utrecht, beheerder van de provinciale weg N201, om ook het Utrechtse gedeelte van de N201 te herconstrueren. Delen van het traject zijn al aangepakt. Andere onderdelen van de N201 (verdiepte ligging bij Vinkeveen en de strekking van de bocht bij Mijdrecht) verkeren nog in de onderzoeksfase. Het deel van de N201 dat aangepast wordt ligt tussen de aansluiting Veenweg aan de westzijde bij KM 54.150 en KM 56.0 aan de oostzijde, op de N212 aan de noordzijde de verplaatste aansluiting van de parallelweg aan de westkant van de Hoofdweg en aan de zuidkant op de N212 eindigt de aanpassing bij KM 0,250.
Het doel van de wegaanpassing is:
Met de reconstructie wordt de N201 op bepaalde plaatsen breder dan de huidige N201. Daar waar verbreding plaatsvindt hebben de gronden in het vigerende bestemmingsplan "Marickenland", dat door de gemeenteraad van de gemeente De Ronde Venen is vastgesteld op 3 februari 2010, de bestemmingen "Natuur", "Recreatie - Dagrecreatie", "Water", "Wonen" en "Agrarisch - Agrarisch Bedrijf". Binnen de doeleindenomschrijving van deze bestemmingen is de aanpassing van bestaande wegen en het aanleggen van nieuwe wegen niet mogelijk. Om de reconstructie van de N201 planologisch te kunnen realiseren en planologisch in te passen, dienen gedeelten van deze bestemmingen te worden gewijzigd in de bestemming "Verkeer". Gelet op artikel 22 lid 4.1 van het bestemmingsplan Marickenland is het college van B&W van de gemeente De Ronde Venen bevoegd om voornoemde bestemmingen te wijzigen in de bestemming "Verkeer". Voorwaarde is wel dat is aangetoond dat de wettelijk toegestane grenswaarden van de gevelbelasting van omliggende gevoelige functies als bedoeld in de Wet geluidhinder niet wordt overschreden en voor het overige wordt voldaan aan de vereisten in titel 5.2 van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteit).
De provincie Utrecht is initiatiefnemer van de reconstructie van de N201 en daarmee van voorliggend wijzigingsplan. Ten behoeve van de reconstructie van de N201 heeft reeds op 8 januari 2009 een wijziging van het bestemmingsplan "Buitengebied", dat vigeerde voordat het bestemmingsplan Marickenland werd vastgesteld, plaatsgehad. Ook in dat bestemmingsplan paste de reconstructie van de N201 niet binnen de doeleindenomschrijvingen van de diverse bestemmingen. Nu bij het bestemmingsplan Marickenland geen rekening is gehouden met de reconstructie van de N201, wordt nogmaals een wijzigingsprocedure doorlopen ten behoeve van deze reconstructie.