direct naar inhoud van 4.3 Tracé nieuwe N201
Plan: Bestemmingsplan omlegging N201
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0736.BP004omleggingN201-oh01

4.3 Tracé nieuwe N201

Na de Amstelpassage buigt het gekozen voorkeursalternatief uit de MER (tracé B) meteen af richting de N201 en is gelegen ongeveer halverwege tussen de Tienboerenweg en de Amstelkade (circa 250 meter ten noordwesten van de Tienboerenweg).

Behalve bij de Amstelpassage zijn bij dit alternatief verder geen geluidsreducerende schermen nodig. Ongeveer ter hoogte van het huidige kruispunt N201 met de Tienboerenweg, takt de omlegging weer aan op de huidige N201.

De Mijdrechtse Zuwe en de Tienboerenweg zijn vanaf het omleidingsalternatief te bereiken via twee gelijkvloerse kruispunten. Het kruispunt met de Mijdrechtse Zuwe en de Tienboerenweg is gelegen nabij het bestaande kruispunt met de Tienboerenweg. Het kruispunt met de Tienboerenweg is gelegen op het tracé van het weggetje naar Tienboerenweg nummer 15b, dan wel de Ringdijk Eerste Bedijking. Om de percelen, gelegen tussen het omleidingsalternatief B en de Ringdijk Eerste Bedijking, te kunnen bereiken is aan de westzijde van het alternatief vanaf het kruispunt met de Tienboerenweg een parallelweg gepland.

afbeelding "i_NL.IMRO.0736.BP004omleggingN201-oh01_0006.jpg"

Figuur 4.2 Voorkeursalternatief tracé B

Op basis van de Wet geluidhinder (zie voor een nadere uitwerking paragraaf 5.6) zal ter hoogte van de kruising Tienboerenweg en Mijdrechtse Zuwe (bestaande N201) een geluidsreducerend scherm worden geplaatst ten einde de geluidsbelasting op de nabij gelegen woningen aan de Mijdrechtse Zuwe tot de voorkeursgrenswaarde te beperken. Bij het ontwerp van het geluidsscherm zal rekening worden gehouden met de eisen die worden gesteld aan de landschappelijke inpassing. Gebaseerd op onderzoek van M+P (rapportnummer M+P.PW.08.01.2) is gekozen voor een laag geluidsscherm met een hoogte van 1,1 meter (ten opzichte van wegniveau) ter hoogte van de nabij gelegen woningen aan de Mijdrechtse Zuwe (zie figuur 4.3). Het scherm dient gesloten te worden uitgevoerd met een voldoende geluidswering. Hiertoe is een massa van ten minste 20 kg/m2 nodig. Het scherm kan desgewenst akoestisch hard worden uitgevoerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0736.BP004omleggingN201-oh01_0007.jpg"

Figuur 4.3 Ligging geluidsscherm kruising Tienboerenweg en Mijdrechtse Zuwe

Het tracé wordt uitgevoerd als 2x 1 rijstrook van elk 3,25 meter breed, met een gescheiden middenberm van 0,95 meter breed (volgens het concept voor gebiedsontsluitingswegen van Duurzaam Veilig). De weg is 8,3 meter breed en ligt circa 0,85 meter boven maaiveld. Het snelheidsregime bedraagt 80 km/uur. Het dwarsprofiel is als volgt ingedeeld:

afbeelding "i_NL.IMRO.0736.BP004omleggingN201-oh01_0008.jpg"

Figuur 4.4 Dwarsdoorsnee tracé A,B, en R

Door het realiseren van een omlegging rondom Uithoorn wijzigen de verkeersstromen. Het verkeer wordt over nieuwe infrastructuur geleid, waardoor het bestaande wegennet over het algemeen wordt ontlast. De verkeersveiligheid zal als gevolg hiervan verbeteren.

Over de Amstelkade wordt ten behoeve van dit project een calamiteitenweg aangelegd. Deze weg is noodzakelijk om het aquaduct te allen tijde bereikbaar te houden. Bijvoorbeeld voor hulpdiensten en voor het bedienen van de noodkering ten tijde van een grote calamiteit. De weg zal een landschappelijk karakter krijgen. Voor het beheer en het onderhoud aan de pompkelder en noodkering van het aquaduct is vanaf de N201 een aparte dienstweg aangelegd.