Plan: | Bestemmingsplan omlegging N201 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.BP004omleggingN201-oh01 |
Al meer dan 40 jaar wordt gesproken over de omlegging van de N201 tussen de A4 in de gemeente Haarlemmermeer en de A2 bij Vinkeveen. De huidige weg doorsnijdt de woonkernen van Aalsmeer, Uithoorn en Amstelhoek en is één van de drukste provinciale wegen van Nederland. Inmiddels is door de betrokken overheden een Regioakkoord vastgesteld waarin afspraken zijn gemaakt over de uitwerking en de realisatie van het project.
In november 2002 heeft de Stuurgroep N201 het 'Regioakkoord N201+' over het Masterplan N201 vastgesteld. Onderdelen van het project N201+ zijn onder meer de omlegging van de N201 ter hoogte van Aalsmeer en Uithoorn, de passage van het Amstel-Drechtkanaal (ook wel de Amstel genoemd) en de aansluiting van de omlegging op de bestaande N201 in de provincie Utrecht, middels een nieuw aan te leggen wegtracé in de gemeente De Ronde Venen (DRV).
In 1993 is door de provincies Utrecht en Noord-Holland gezamenlijk een m.e.r.-procedure1 gestart voor de omleiding Uithoorn. Het betrof toen het opstellen van een milieueffectrapport (MER) voor een langgerekt alternatief dat ten oosten van Mijdrecht terug zou worden geleid op de N201 (zie figuur 1.1). Deze MER is uitgebracht in april 1996 . De m.e.r.-procedure voor het MER-N201-Uithoorn 1996 is in het jaar 2002 afgerond met een positief toetsingsadvies van de Commissie voor de milieueffectrapportage (Cie-m.e.r.).
Omdat de financiële middelen voor de uitvoering van het oorspronkelijke Masterplan N201 niet toereikend zijn, zijn een aantal versoberingmaatregelen voorgesteld. Eén van deze versoberingmaatregelen is een nieuw tracé voor de omlegging Uithoorn-Oost. Dit tracé buigt ná de passage van de Amstel (vanuit het westen) direct in zuidwestelijke richting af en wordt bij Amstelhoek op de bestaande N201 aangesloten.
Dit nieuwe tracé voor de omlegging Uithoorn-Oost is een onderdeel van het gehele project N201+. Omdat de omlegging aan de oostzijde van de Amstel ook bestempeld is als autoweg, is de aanleg van deze weg m.e.r.-plichtig (conform het besluit m.e.r)2 . In het hiervoor aangeduide “Regioakkoord N201+” is afgesproken dat voor dit nieuwe tracé een MER moet worden opgesteld, omdat in het MER N201 Uithoorn 1996 dit nieuwe tracé niet is behandeld.
In het besluit van Gedeputeerde Staten van provincie Utrecht d.d. 19 november 2002 is formeel besloten om voor het nieuwe tracé een m.e.r.-procedure te doorlopen.
In juni 2005 is de Milieueffectrapportage N201 Utrecht, Passage Amstelhoek aangeboden aan Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht. In het MER is het nieuwe tracé van de N201 ten zuid-oosten van de Amstel, vanaf de Amstelpassage tot aan de huidige N201 in de provincie Utrecht, als voorkeursalternatief gekozen.
Door Provinciale Staten van Noord-Holland en Gedeputeerde Staten van Utrecht is inmiddels besluitvorming geweest met betrekking tot de omlegging van de N201 om Aalsmeer en Uithoorn tót aan de Amstelpassage. Hiermee wordt ook het gemeenschappelijke belang bij de verlegging van de N201onderschreven uit oogpunt van verbetering van achtereenvolgens de leefbaarheid, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van bestaande en toekomstige woongebieden en bedrijfsterreinen. Daarnaast zorgt de nieuwe N201 voor een evenwichtige economische ontwikkeling in de provincies Noord-Holland en Utrecht en de betrokken gemeenten.
Figuur 1.1 Langgerekt alternatief N201 (1993)