direct naar inhoud van 5.7 Verkeer en parkeren
Plan: Fort Vuren
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0733.BPfortVuren-VA01

5.7 Verkeer en parkeren

Zoals eerder in de toelichting aangegeven, wordt Fort Vuren beheerd door Stichting Wandel & Fietsforten. Een doelstelling van de Stichting Wandel & Fietsforten probeert het autoverkeer van en naar het fort zoveel mogelijk tegen te gaan.

Het Fort Vuren is per auto wel goed bereikbaar. Een beperkt deel van de bezoekers komt dan ook met de auto. Dit geldt vooral voor de bezoekers van feesten en partijen die op het fort worden gehouden. De verdeling tussen bezoekers die op de fiets of te voet komen of per auto is als volgt:

  • twee derde van de bezoekers komt op de fiets of te voet;
  • een derde van de bezoekers komt met de auto.

Gezien het geringe aantal bezoekers dat met de auto komt valt overlast hiervan uit te sluiten.

Incidenteel komen er touringcars. Dit betreffen vooral bezoeken van historische verenigingen en/of ouderen. Groepen komen ook vaak met de veerdienst vanuit Gorinchem. Touringcars kunnen parkeren op de parkeerplaats aan de dijk.

De parkeerbehoefte van het fort is als volgt begroot:

  • Normale dagen : ca. 40 auto's per dag.
  • Winterweekend : ca. 25 auto's per dag.
  • Feesten en partijen (vrijdag, zaterdag of zondag) : ca. 60 auto's per dag.
  • Piekdagen (maximaal 3 keer per jaar) : ca. 120 tot 200 auto's per dag.

In deze parkeerbehoefte wordt voorzien met vaste parkeergelegenheid voor 5 auto's op het eigen terrein net voor de brug naar het fort en de 27 parkeerplaatsen die gelegen zijn aan de Waaldijk, zo'n 50 meter verderop (gemeente Lingewaal). De parkeerplaats aan de Waaldijk kan gebruikt worden door bezoekers van het fort die hier hun auto parkeren en mensen die gebruik maken van het pontje. Tijdens de piekdagen, zoals tijdens een grote tentoonstelling, stelt een agrariƫr in de directe nabijheid van het fort volgens vaste afspraak zijn weiland open voor parkeren. Het parkeren is op de piekdagen op deze wijze goed geregeld. Genoemde parkeerplaatsen zijn voldoende om de parkeerdruk op te vangen. Indien geen harde afspraken met de agrariƫr gemaakt worden vinden de evenementen geen doorgang.

Het verkeer en parkeren vormt geen belemmering voor de beoogde planontwikkeling.