direct naar inhoud van 6.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Griffioenstraat
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0687.BPGRIGRF-OH99

6.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Op grond van artikel 3.1.6 Bro dient inzicht te worden gegeven in de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan. Het gaat daarbij zowel om de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de planvoorbereiding zijn betrokken alsook om de resultaten van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro.

6.1.1 Burgers en Maatschappelijke organisaties

In juni 2006 is er een informatiebijeenkomst geweest waarin door de verantwoordelijk wethouder duidelijk is gemaakt dat deze locatie één van de dertig locaties is in Middelburg waar zorgwoningen zullen worden gebouwd in combinatie met andere functies. Een eerste planopzet is toen gepresenteerd door de architect.

Volgens Middelburgs model is er toen een klankbordgroep geformeerd die meerdere keren bijeengekomen is. Het proces van de eerste planopzet werd begin 2008 tijdelijk stopgezet. Door een aanpassing in de planopzet, waarbij zoveel mogelijk rekening is gehouden met alle voorafgaande input, is de planvorming weer opgepakt. In juni 2011 is het aangepaste plan gepresenteerd aan de klankbordgroep. Daarna is het plan verder uitgewerkt en tijdens een inloopavond in december van datzelfde jaar getoond aan een breder publiek.

Inspraak

Op grond van artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening en de Middelburgse inspraakverordening worden ingezetenen van de gemeente en in de gemeente belanghebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van een ruimtelijk plan betrokken.

Dit gebeurt op de manier zoals beschreven in de gemeentelijke Inspraakverordening. In deze verordening is bepaald dat de openbare voorbereidingsprocedure, geregeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van toepassing is. Daarnaast is het voorontwerpbestemmingsplan als gevolg van het wettelijk voorgeschreven vooroverleg aan diverse instanties verzonden.

De procedure ten aanzien van het voorontwerpbestemmingsplan is als volgt verlopen. Het voorontwerpbestemmingsplan heeft van 3 februari 2012 tot en met 16 maart 2012 ter inzage gelegen bij de vakbalie van de Dienst Ruimte in het Stadskantoor. Het plan was tijdens de genoemde periode tevens digitaal beschikbaar via de gemeentelijke website (www.middelburg.nl).

Gedurende de termijn van terinzagelegging konden inspraakreacties mondeling of schriftelijk naar voren worden gebracht. Van deze mogelijkheid is door 3 personen/ instanties gebruik gemaakt.

Stichting De Cleene Hooge

Indiener geeft aan dat over het algemeen ingestemd kan worden met het voorliggende bestemmingsplan. Het zorgcomplex en het appartementencomplex zullen in een reële behoefte voorzien en zijn ruimtelijk goed ingepast. Wel heeft indiener nog enkele kritiekpunten zijnde;

  • a. Indiener wijst op basis van de statutaire doelstellingen van de stichting, een optimale ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid van de bestaande wijk, de gekozen ontsluiting voor het project af. Dit omdat de ruimtelijke kwaliteit van de wijk Griffioen om een ontsluiting rechtstreeks op de Laan der Verenigde Naties, direct bij het bruggetje over de Domburgse Watergang vraagt. De ontsluiting dient in het groen ingepast te worden, zodat de groenbeleving in stand blijft. Technisch moet een dergelijke ontsluiting met behoud van de groene uitstraling mogelijk zijn, immers in de bouwfase gebruik wordt gemaakt van dezelfde route. Een directe ontsluiting op de Laan der Verenigde Naties betekent minder verkeer door de wijk en minder parkeren waardoor de buurt veiliger wordt en het woongenot verbetert. Mogelijk kan ook de ontsluiting van de Middelburcht erbij betrokken worden. Tevens moet er voor buurtbewoners een directe toegang tot de voorzieningen zijn. Indien gekozen wordt voor een rotonde als directe aansluiting heeft dit tot bijkomende voordelen dat het oversteken veiliger wordt, beter gebruik wordt gemaakt van de nieuwe parkstrook en het Amaliapark en minder snel gereden worden op de Laan der Verenigde Naties.
  • b. Indiener pleit ervoor het gebied volledig voor wandelaars openbaar toegankelijk te maken en als wandelgebied bruikbaar en leefbaar te houden. Het gebied moet deel uitmaken van de openbare ruimte en het beheer daarvan moet onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid vallen. Een situatie als rond de huidige Middelburcht zou voorkomen moeten worden.

Reactie gemeente

  • a. Evenals indieners streeft de gemeente naar een optimale ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid van zowel de bestaande wijk alsmede voor nieuwe ontwikkelingen in de bestaande wijk. De ontsluiting van het plangebied via de Griffioenstraat is een bewuste keuze. Door middel van de gekozen ontsluiting wordt het nieuwe plan verankerd aan de bestaande wijk. Tevens bestaat de wens van de wijkvereniging de Griffioen om het wijkcentrum op deze wijze te ontsluiten en zichtbaar te maken naar de wijk. Dit is dan ook bij de ontwikkeling als uitgangspunt van voorliggend plan opgenomen. Bovendien ontlasten de extra parkeerplaatsen voor de CSW de bestaande woonbuurt in de omgeving van de CSW. Het nieuwe plan leidt slechts tot een beperkte, aanvaardbare verkeersbelasting van de ontsluitingswegen. De huidig aanwezige infrastructuur in de wijk kan het beperkte extra verkeer verwerken waardoor efficiënt gebruik gemaakt wordt van de aanwezige infrastructuur.
    Hoewel een ontsluiting op de Laan der Verenigde Naties  zeker ook leefbaarheidsvoordelen heeft  moet die toch worden afgewezen omdat het strijdig is met de stroomfunctie van de Laan der Verenigde Naties.
    Aan de Griffioenstraat liggen nu enkele ontsluitingen (van de OPDC en één woning) en daarnaast heeft de straat de gewenste breedte om het plangebied te ontsluiten. De aanleg van een rotonde aan de Laan der Verenigde Naties is niet alleen heel erg kostbaar, maar zal er ook voor zorgen dat het plangebied van de wijk geïsoleerd komt te liggen, wat niet gewenst is. Daarnaast worden rotondes met name toegepast op kruisingen waarbij door de hoogte van de verkeersintensiteiten van diverse richtingen moeilijk kruisende en / of afslaande bewegingen mogelijk zijn. Dit met name in situaties waarbij de hoofdrijrichting onvoldoende mogelijkheden biedt voor in – en uitvoegend verkeer uit de zijwegen. Op de Laan der Verenigde Naties is van een dergelijke situatie geen sprake.
    Bovendien zouden de ruimtelijke effecten van de aanleg van een rotonde veel groter zijn dan in de inspraakreactie wordt geschetst. Als men de rotonde aan de Europalaan zou positioneren op de locatie dan zal een groot deel van de groenstructuur worden aangetast evenals de wandelstructuur. Ook zou een dergelijke ontsluiting effect hebben op de positie van het appartementengebouw of de groenzone aan zijde Domburgse Watergang, terwijl deze nu ruimtelijk goed ingepast zijn. Tevens is het vanuit verkeersveiligheid niet gewenst om op korte afstand van een brug een rotonde te situeren.
    Met de gekozen ontsluiting aan de Griffioenstraat blijft de gewaardeerde groenstructuur en de wandelroutes vrij van autoverkeer. Voor een veilige oversteek voor voetgangers op de Laan der VN is een rotonde niet het geëigende middel. De wens ten aanzien van veilige oversteekplaatsen wordt als aandachtpunt meegegeven aan de verkeerswerkgroep.
    De route die voor het bouwverkeer uitgestippeld is, gebruikt de bestaande open ruimte tussen bestaande bomen. Deze route kan echter niet gebruikt worden als definitieve ontsluiting omdat deze ontsluiting zoals eerder genoemd te dicht op de brug, de Domburgse Watergang en het appartementengebouw is gesitueerd. Echter als tijdelijke bouwroute, met in de laatste bouwfase realisatie van het appartementengebouw, voldoet dit tracé.
  • b. De gemeente heeft met Zorgstroom afspraken gemaakt over de reeds verkochte grond. Afgesproken is dat een groot deel van de grond openbaar toegankelijk zal blijven waardoor de wandelstructuur in de omgeving zal worden versterkt. De gemeente is het ermee eens dat het een welkome aanvulling zou zijn als ook het wandelpad westelijk van de Middelburcht openbaar toegankelijk zou worden gesteld. De gemeente zal hierover dan ook in overlegtreden met de Middelburcht.

Stichting Bomenbuurt Griffioen

Stichting Speelhof Hoogerzael

Indieners geven aan over het algemeen in te kunnen stemmen met het voorontwerpbestemmingpslan. Het zorgcomplex en het appartementengebouw zullen in een reële behoefte voorzien en zijn op zichzelf beschouwd ruimtelijk goed ingepast. Wel hebben indieners twee kritiekpunten zijnde;

  • a. Indieners wijzen op basis van hun doelstelling, een sociaal ruimtelijke kwaliteit en optimale leefbaarheid van de bestaande wijk, de gekozen ontsluiting af. Dit omdat de ruimtelijke kwaliteit van de wijk Griffioen en zeker ook van de Bomenbuurt om een betere ontsluiting vraagt. Eventueel kan de ontsluiting van de Middelburcht er tevens op aangesloten worden. Indieners kiezen door middel van een rotonde voor een directe ontsluiting op de Laan der Verenigde Naties, direct bij de brug over de Domburgse Watergang. Deze ontsluiting dient dan op een slimme manier ingepast te worden in het groen zodat de groenbeleving in stand blijft. Technisch moet een dergelijke ontsluiting met behoud van de groene uitstraling mogelijk zijn, immers in de bouwfase wordt van dezelfde route gebruik gemaakt.
    Een directe ontsluiting levert voordelen voor de leefkwaliteit in het gedeelte van de wijk Griffioen op omdat een directe ontsluiting minder verkeer, minder parkeren in de buurt oplevert waarmee het woongenot wordt verhoogd. Tevens resulteert een rotonde in een veiligere en minder overlast veroorzakende Laan der Verenigde Naties.
    Met een dergelijke ontsluiting dient wel de ontsluiting van de voorzieningen voor buurtbewoners, zoals voor het wijkgebouw aan de Europalaan, behouden te blijven.
  • b. Indieners hebben bezwaar tegen de mogelijkheid dat een deel van het niet bebouwde plangebied aan de openbare ruimte wordt onttrokken. Het mogelijk ontstaan van niet openbaar toegankelijke enclaves wijzen indieners af en pleiten ervoor het hele plangebied volledig toegankelijk te maken en als wandelgebied bruikbaar en beleefbaar te houden als onderdeel van het wandelgebied van de wijk. Indieners achter het onjuist als een deel van het gebied niet onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid zou vallen.
  • c. Indieners geven aan het jammer te vinden dat zij niet bij het overleg over de structuur en inrichting van het groen zijn betrokken. Het gevaar bestaat nu dat een situatie ontstaat zoals destijds bij de Olmenhof. Daar is van het uitgangspunt dat de groenstructuur aan zou moeten sluiten bij die van de bomenbuurt niets terechtgekomen.

Reactie gemeente

  • a. Evenals indieners streeft de gemeente naar een optimale ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid van zowel de bestaande wijk alsmede voor nieuwe ontwikkelingen in de bestaande wijk. De ontsluiting van het plangebied via de Griffioenstraat is een bewuste keuze. Door middel van de gekozen ontsluiting wordt het nieuwe plan verankerd aan de bestaande wijk. Tevens bestaat de wens van de wijkvereniging de Griffioen om het wijkcentrum op deze wijze te ontsluiten en zichtbaar te maken naar de wijk. Dit is dan ook bij de ontwikkeling als uitgangspunt van voorliggend plan opgenomen.
    Bovendien ontlasten de extra parkeerplaatsen voor de CSW de bestaande woonbuurt in de omgeving van de CSW. Het nieuwe plan leidt slechts tot een beperkte, aanvaardbare verkeersbelasting van de ontsluitingswegen. De huidig aanwezige infrastructuur in de wijk kan het beperkte extra verkeer verwerken waardoor efficiënt gebruik gemaakt wordt van de aanwezige infrastructuur. Hoewel een ontsluiting op de Laan der Verenigde Naties  zeker ook leefbaarheidsvoordelen heeft  moet die toch worden afgewezen omdat het strijdig is met de stroomfunctie van de Laan der Verenigde Naties.
    Aan de Griffioenstraat liggen nu enkele ontsluitingen (van de OPDC en één woning) en daarnaast heeft de straat de gewenste breedte om het plangebied te ontsluiten. De aanleg van een rotonde aan de Laan der Verenigde Naties is niet alleen heel erg kostbaar, maar zal er ook voor zorgen dat het plangebied van de wijk geïsoleerd komt te liggen, wat niet gewenst is. Daarnaast worden rotondes met name toegepast op kruisingen waarbij door de hoogte van de verkeersintensiteiten van diverse richtingen moeilijk kruisende en / of afslaande bewegingen mogelijk zijn. Dit met name in situaties waarbij de hoofdrijrichting onvoldoende mogelijkheden biedt voor in – en uitvoegend verkeer uit de zijwegen. Op de Laan der Verenigde Naties is van een dergelijke situatie geen sprake.
    Bovendien zouden de ruimtelijke effecten van de aanleg van een rotonde veel groter zijn dan in de inspraakreactie wordt geschetst. Als men de rotonde aan de Europalaan zou positioneren op de locatie dan zal een groot deel van de groenstructuur worden aangetast evenals de wandelstructuur. Ook zou een dergelijke ontsluiting effect hebben op de positie van het appartementengebouw of de groenzone aan zijde Domburgse Watergang, terwijl deze nu ruimtelijk goed ingepast zijn. Tevens is het vanuit verkeersveiligheid niet gewenst om op korte afstand van een brug een rotonde te situeren.
    Met de gekozen ontsluiting aan de Griffioenstraat blijft de gewaardeerde groenstructuur en de wandelroutes vrij van autoverkeer. Voor een veilige oversteek voor voetgangers op de Laan der VN is een rotonde niet het geëigende middel. De wens ten aanzien van veilige oversteekplaatsen wordt als aandachtpunt meegegeven aan de verkeerswerkgroep.
    De route die voor het bouwverkeer uitgestippeld is, gebruikt de bestaande open ruimte tussen bestaande bomen. Deze route kan echter niet gebruikt worden als definitieve ontsluiting omdat deze ontsluiting zoals eerder genoemd te dicht op de brug, de Domburgse Watergang en het appartementengebouw is gesitueerd. Echter als tijdelijke bouwroute, met in de laatste bouwfase realisatie van het appartementengebouw, voldoet dit tracé.
  • b. De gemeente heeft met Zorgstroom afspraken gemaakt over de reeds verkochte grond. Afgesproken is dat een groot deel van de grond openbaar toegankelijk zal blijven waardoor de wandelstructuur in de omgeving zal worden versterkt. De gemeente is het ermee eens dat het een welkome aanvulling zou zijn als ook het wandelpad westelijk van de Middelburcht openbaar toegankelijk zou worden gesteld. De gemeente zal hierover dan ook in overlegtreden met de Middelburcht.
  • c. In het proces is de Stichting Bomenbuurt de Griffioen betrokken geweest. Bij de laatste klankbordgroep is de nieuwe voorzitter uitgenodigd voor de klankbordgroepbijeenkomst. De reacties van de vorige voorzitter ten aanzien van openbaar groen en wandelpaden zijn meegenomen in het proces. Zo is in het voorliggende plan meer ruimte voor groen opgenomen. Ook is contractueel geregeld dat een groot deel van de verkochte gronden openbaar toegankelijk moeten zijn en houdt het plan rekening met goede wandelverbindingen met het omliggende gebied en de wandelpaden langs de Domburgse Watergang.

Inspreker 3

Indiener geeft aan dat in 2009 bewoners van de Griffioen een bewonersvisie aan de gemeente hebben aangeboden, Wijk van de Toekomst. In deze bewonersvisie worden drie belangrijke pijlers genoemd; het structureel aanpakken van de verkeerssituatie in de wijk, een 'hart' in de wijk met winkels en multiculturele voorzieningen en het behouden en versterken van het unieke karakter van de wijk. Indiener geeft aan dat er behoefte is aan een hart in de wijk en dat er in het plangebied kansen liggen om dit in de toekomst verder uit te werken. Ook vraagt indiener rekening te houden met de wens van minder verkeer op de Laan der Verenigde Naties en de Europa/Berkenlaan en de wensen omtrent maatregelen op het gebied van veiligheid, verkeersoverlast, geluidsoverlast etc. over de betreffende wegen.

Indiener is van mening dat in het project Griffioenstraat weinig terug is te vinden uit de bewonersvisie en vraagt om het project Griffioenstraat dan ook te toetsen aan deze visie om te bepalen of er op onderdelen aan tegemoetgekomen kan worden.

Reactie gemeente

De bewonersvisie “Wijk van de Toekomst” is in 2009 ter kennisname aan de Raad voorgelegd. Binnen het kader van de ontwikkeling van de Griffioenstraat, vanaf 2004 tot nu is deze visie niet naar voren gekomen. Het is een goede zaak dat met deze inspraakreactie dit document alsnog onder de aandacht wordt gebracht. Na toetsing van voorliggend plan aan de visie lijkt het plan daarbij ten dele toch wel aan te sluiten.

De verkeerssituatie in de wijk is inmiddels aanmerkelijk verbeterd door openstelling N57. Desondanks wordt de Laan der Verenigde Naties door de indiener nog steeds gezien als een knelpunt wegens te hard rijden, geluidsoverlast en de onveiligheid bij het oversteken.

In de bewonersvisie hekelt men het sluipverkeer in de wijk, met name door de aanwezigheid van scholen. In het project Griffioenstraat wordt enkel uitgegaan van bestemmingsverkeer.

De motivatie waarom niet gekozen is voor een directe ontsluiting op de Laan der Verenigde Naties wordt toegelicht onder het kopje 'reclamant 2.1, ad a.' en 'reclamant 2.2 ad a.'.

Het geplande woonzorgcentrum binnen het project Griffioenstraat ligt nabij het centrumgebied van de wijk Griffioen. In het woonzorgcentrum wordt de functie van het huidige wijkgebouw ingepast, met voor het gebouw een plein waar ook activiteiten ontplooid kunnen worden. Mogelijk dat deze functie nog versterkt kan worden met enkele kleinschalige voorzieningen voor ouderen.

In de bewonersvisie wordt bij de sterkte-zwakte analyse als sterk punt 'ruimte, rust, groen, water en ruim opgezette karakter van de wijk' genoemd. Het voorliggend plan sluit aan bij deze sterkte doordat het plan ruim is opgezet in het groen.

In de visie wordt een woonservicezone zowel als een kans als een bedreiging gezien. Het grote aantal seniorenwoningen zou tot een scheve leeftijdsopbouw leiden en tevens tot een gebrek aan actieve vrijwilligers in de wijk. Daar tegenover staat dat woonservicezones mogelijkheden bieden om bepaalde voorzieningen in de wijk te krijgen die openbaar toegankelijk zijn en daarmee ter beschikking komen te staan van alle bewoners. Het voorliggende plan voorziet in een voorziening die is bedoeld voor ouderen in de levensfase van intensieve verzorging. Ook kan in het plan een wijk(welzijns)centrum worden gerealiseerd. Door het woonzorgcentrum kunnen ouderen in de wijk blijven wonen en daarmee wordt de doorstroming bevorderd. Bovendien is voorliggend plan in lijn met wat geschreven wordt in de eerste alinea van de inleiding; “Vergeleken met de totale gemeente Middelburg wonen er veel senioren en weinig jongeren. Ook veel middengroepen zijn relatief ondervertegenwoordigd. De wijk Griffioen laat zich kenmerken als een wijk van kleine huishoudens, actieve ouderen en ouderen in de levensfase van intensieve verzorging.”

6.1.2 Resultaten ex artikel 3.1.1. Bro

Tijdens de inspraaktermijn is het voorontwerpbestemmingsplan Griffioenstraat verstuurd voor het overleg ex artikel 3.1.1. Bro. De volgende organisaties en instanties hebben een reactie gegeven.

Het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland, Postbus 165, 4330 AD Middelburg

Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding om opmerkingen te maken.

Reactie gemeente

Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.

Waterschap Scheldestromen, Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg

  • a. Verzocht wordt aan te geven of waterberging binnen het plan opgelost gaat worden of waar waterberging elders wordt aangelegd. Bij voorkeur wordt de waterberging afgevoerd op de berging tussen de Laan der Verenigde Naties en de serviceflat de Middelburght, omdat deze berging een hoger peil heeft dan de Domburgse Watergang. Wegens de mindere waterkwaliteit van de waterpartij is het gewenst enige doorspoeling te krijgen. Mocht er berging bij aangelegd moeten worden (435 m3) dan gaat de voorkeur uit naar een natuurvriendelijke oever langs de Domburgse Watergang. Dit deel van de Domburgse Watergang is het echter moeilijk om natuurlijkvriendelijke oevers aan te leggen wegens ruimtegebrek.
  • b. In de waterparagraaf wordt de Domburgse Watergang aangewezen als Waterschaps Ecologische Infrastructuur (WEI). Dit is onjuist en zou gewijzigd moeten worden in een KRW-oppervlaktelichaam.

Reactie gemeente

  • a. In het voorliggende plan wordt de aanwezige groenstructuur gerespecteerd en gehandhaafd wat betekent dat de aanwezige sloot ten noordwesten van het plangebied niet kan worden verbreed. Het is van belang dat het centrale groendeel openbaar toegankelijk is, met name voor mensen die minder goed ter been zijn. Een geaccidenteerd terrein met waterkuilen ligt dan minder voor de hand.
    Onderzocht zal worden of het waterpeil in de sloot, die aan het plangebied grenst, kan worden opgezet met een stuw. Mogelijk kan dan ook afgewaterd worden op de waterpartij tussen de Middelburcht en de Laan der Verenigde Naties. Ook zal verder worden onderzocht of in het plangebied open verharding kan worden toegepast. Hiermee kan een groot deel van het regenwater vertraagd worden afgevoerd. Beide onderzoeken zullen plaatsvinden in overleg met onze contactpersonen bij het Waterschap Scheldestromen. In het ontwerpbestemmingsplan zal duidelijkheid worden verschaft over hoe waterberging binnen het plan opgelost gaat worden.
  • b. In de waterparagraaf van het ontwerpbestemmingsplan wordt de onjuistheid, zoals aangegeven gecorrigeerd.