direct naar inhoud van 5.4 Railverkeerslawaai
Plan: Kapelle Kapelle-Biezelinge
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0678.KapBiez-vast

5.4 Railverkeerslawaai

Beleid en normstelling
Ten aanzien van het railverkeerslawaai geldt dat er wettelijke geluidszones zijn vastgesteld waarbinnen bij nieuwe situaties aandacht dient te worden geschonken aan dit railverkeerslawaai. In het Besluit Geluidhinder Spoorwegen is de breedte van de geluidszone langs het traject Vlissingen-Roosendaal bepaald op 500 meter.

Wanneer de gemeente een bestemmingsplan opstelt, waarin de realisatie van geluidsgevoelige bestemmingen (onder andere woningen) langs bestaande, gezoneerde spoorwegen mogelijk wordt gemaakt, is er sprake van een nieuwe situatie in het kader van de Wet geluidhinder. Als wettelijke grenswaarde geldt in nieuwe situaties een etmaalwaarde van het equivalente geluidsniveau van 55 dB voor woningen en 53 dB voor andere geluidsgevoelige bestemmingen. Voor nieuwe woningen langs bestaande, gezoneerde spoorwegen kan een grenswaarde worden vastgesteld tot maximaal 68 dB (uiterste grenswaarde).

Onderzoek
Binnen de genoemde zone van 500 meter ligt een aantal inbreidings- en herstructureringslocaties. Indien rekening wordt gehouden met de afschermende werking van bestaande bebouwing, blijven uitsluitend de inbreidingslocatie 6 en de herstructureringslocaties A en D over.

Uit de Planbeschrijving van de Zeeuwse Lijn, Beschrijving inpassingsmaatregelen en hogere waarden in de gemeente Kapelle (ProRail, 2005) bleek dat de geluidsbelasting inclusief maatregelen aan het spoor (betonnen dwarsliggers en raildempers) op de voor locatie A en D representatieve woningen Stationstraat 47 respectievelijk Stationssingel 4 en 6 uitkomt op 61 en 62 dB(A).Op de voor inbreidingslocatie 6 representatieve woning Vroonlandseweg 120 komt de geluidsbelasting uit op 66 dB(A) (inclusief maatregelen). Dit betekent dat niet aan de voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) wordt voldaan (thans 55 dB). Bekend is dat een geluidsscherm langs het spoor dient te worden aangebracht om aan deze waarde te voldoen. Hieromtrent vindt momenteel nader onderzoek plaats. Dit zal bij de vaststelling in het bestemmingsplan worden verwerkt.

Maatregelen
De Staatssecretaris heeft in 2006 laten weten akkoord te gaan met de voorgestelde maatregelen en de toekomstige geluidsbelastingen, zoals opgenomen in de beschikkingen van 17 juli 2006. Daarop is een bezwaar- en beroepsprocedure gevolgd die er uiteindelijk toe heeft geleid dat de Raad van State op 21 mei 2008 uitspraak heeft gedaan inhoudende vernietiging van de beslissing op de bezwaarschriften. Vervolgens heeft het Ministerie van VROM op 19 november 2008 een nieuwe beslissing op bezwaar genomen. De beslissing van de Minister betekent dat ProRail en nieuw saneringsplan aan de Minister moet voorleggen. Het bijborende programma zal opnieuw ter inzage worden gelegd.