Plan: | Rangeerterrein Kijfhoek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0642.bp09kijfhoek-3001 |
Inleiding
In deze paragraaf wordt de huidige verkeersstructuur beschreven voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer nabij het plangebied. Eveneens is de huidige verkeersafwikkeling en de parkeersituatie beschreven.
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
Het rangeerterrein Kijfhoek wordt via de oostelijke zijde ontsloten via de Develsingel. Via de Develsingel geven de Plantageweg en de Burgemeester Doumaweg aansluiting op de A16. De A16 is voor Zwijndrecht de belangrijkste externe ontsluitingsroute. Via de Burgemeester Pijl Hogeweglaan kan onder de A16 door worden gereden naar het centrum van Zwijndrecht. In westelijke richting wordt het rangeerterrein ontsloten via de Molenweg/Langeweg. Via de Molenweg is Heerjansdam bereikbaar en middels het Waalviaduct is Barendrecht te bereiken. In Barendrecht is het mogelijk om via de Boezemweg en Tuindersweg de A15 in de richting van Ridderkerk en Botlek te bereiken. Via de Leedeweg en de Kilweg kan de A29 in de richting van Oud-Beijerland worden bereikt.
Ontsluiting langzaam verkeer
Het fietsverkeer maakt gebruik van dezelfde ontsluitingswegen als het gemotoriseerd verkeer. Langs de Develsingel, de Langeweg en de Molenweg zijn conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig vrijliggende fietspaden gelegen.
Ontsluiting openbaar vervoer
Buiten het plangebied is een bushalte gelegen aan de Develsingel ter hoogte van de Plantageweg. Deze wordt bediend door openbaarvervoersdiensten tussen Dordrecht en Zwijndrecht, tussen Zwijndrecht en Barendrecht via Heerjansdam en tussen Zwijndrecht en Rotterdam via Ridderkerk en Beverwaard.
Tevens is aan de Molenweg een halte gelegen ter hoogte van het sportpark Heerjansdam. Deze wordt bediend door een lijntaxi naar Barendrecht of Zwijndrecht.
Omdat de bebouwing van het terrein zich halverwege het terrein bevindt, is het niet de verwachting dat veel werknemers en bezoekers gebruik zullen maken van het openbaar vervoer.
Verkeersafwikkeling
In het verkeers- en vervoersplan1 voor Zwijndrecht worden knelpunten in de verkeersafwikkeling genoemd. In en rondom het plangebied doen zich geen grote knelpunten voor, zodat de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd is.
Parkeren
Op het rangeerterrein Kijfhoek wordt geparkeerd op eigen terrein. Bij nieuwbouw dient aan de hand van parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De gemeente Zwijndrecht heeft de parkeerkencijfers van het CROW vastgesteld als gemeentelijke parkeernormen.
Conclusie
De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen. Door de inrichting van de meeste wegen conform de principes van het concept Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid in het plangebied voldoende gewaarborgd. Er doen zich geen knelpunten in de verkeersafwikkeling voor en er is geen sprake van parkeerproblemen.