direct naar inhoud van 6.2 Planregels
Plan: Rokkeveen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00010-0004

6.2 Planregels

6.2.1 Planopbouw

De regels zijn onderverdeeld in hoofdstukken.

Hoofdstuk 1: Inleidende regels

Dit hoofdstuk omvat omschrijvingen van de gehanteerde begrippen. In de 'wijze van meten' wordt aangegeven op welke wijze gemeten moet worden.

Hoofdstuk 2: Bestemmingsregels

Het tweede hoofdstuk omvat de bestemmingen die aan de gronden binnen het plan zijn toegekend. Per bestemming wordt een bestemmingsomschrijving gegeven, waarin is verwoord welk gebruik is toegestaan. Naast deze omschrijving worden ook de bouwmogelijkheden en eventuele ontheffingen weergegeven.

Hoofdstuk 3: Algemene regels

Dit hoofdstuk geeft de anti-dubbeltelbepaling en algemene afwijkingsregels weer.

Hoofdstuk 4: Overgangs- en slotregels

Dit hoofdstuk omvat de standaard overgangsregels ten aanzien van bouwwerken en gebruik, en de slotbepaling.

6.2.2 Inleidende regels
6.2.2.1 Begrippen

In artikel 1 worden de begrippen die in de regels worden gebruikt omschreven. Sommige begrippen zijn voor meerdere uitleg vatbaar, daarom is het nodig om ze planologisch-juridisch af te bakenen en te preciseren, ten opzichte van het algemeen spraakgebruik.

Voor het begrip 'peil' is eveneens een definitie opgenomen. Deze definitie sluit aan op de definitie zoals opgenomen in Bouwverordening Zoetermeer 2010. Echter voor 3 gebieden is een afwijkende bepaling van het begrip 'peil' opgenomen, omdat voor deze gebieden het afgewerkte terrein ter plaatse behoorlijke verschillen in hoogte heeft. Ter toelichting hiervan is voor gebied tussen de Mahatma Gandhisingel, Danny Kayelaan en de Zuidweg hieronder een afbeelding opgenomen, waarop de verschillende hoogten ten opzichte van het NAP zijn aangegeven voor dit gebied. Voor dit gebied is de gemiddelde hoogte van het Plein van de Verenigde Naties aangewezen als peil, te weten 0,05m NAP.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00010-0004_0015.jpg"


Figuur 6.1: Hoogtes maaiveld voor het gebied Mahatma Gandhisingel, Danny Kayelaan en Zuidweg

6.2.2.2 Wijze van meten

In artikel 2 wordt aangegeven hoe de in de regels opgenomen maten voor bijvoorbeeld de dakhelling, goothoogte, (bouw)hoogte, inhoud of oppervlakte van een bouwwerk moeten worden gemeten.

6.2.3 Bestemmingsregels
6.2.3.1 Flexibiliteitsregels

Het bestemmingsplan biedt in een aantal situaties de mogelijkheid tot het verlenen van een ontheffing van de bouw- of gebruiksregels. Deze mogelijkheid is bedoeld om in concrete situaties een beperkte afwijking van de regels toe te staan. Voorwaarde hierbij is wel dat hierdoor geen ruimtelijk ongewenste situatie ontstaat. Het inzetten van het instrument van ontheffing vraagt daarom om een nadere planologische afweging binnen het kader van een objectieve begrenzing. Deze afweging vindt plaats met het oog op een aantal nader omschreven ruimtelijk relevante aspecten. Het gaat hier om de volgende aspecten:

  • Straat- en bebouwingsbeeld

Bepaalde buurten en straten ontlenen hun kwaliteit aan het ruimtelijk beeld, een ruimtelijke samenhang, bijvoorbeeld verspringende rooilijnen, dwarskappen. Nieuwe bebouwing en uitbreiding van bestaande bebouwing mag geen aantasting vormen van dit karakteristieke straat- en bebouwingsbeeld, maar moet daarin passen.

  • Verkeersveiligheid

Gedacht wordt hier bijvoorbeeld aan de noodzaak tot het vrijhouden van zichthoeken.

  • Sociale veiligheid

Het betreft hier het voorkomen van sociaal onveilige plekken, zoals smalle onoverzichtelijke plekken in het (semi) openbaar gebied. Ook het voorkomen van bijvoorbeeld situaties waarbij de (semi) openbare ruimte aan beide zijden wordt begrensd c.q. begeleid door lange blinde gevels of muren.

  • Milieusituatie

Gedacht wordt aan het voorkomen van milieuhinder in brede zin. Een voorbeeld hiervan is de invloed op de omgeving beperken tot het niveau van een bepaalde bedrijfscategorie.

  • Parkeervoorzieningen

Het bouwen van een parkeervoorziening op eigen erf kan tot gevolg hebben dat hierdoor (vanwege de noodzakelijke op-/inrit) openbare parkeerplaatsen zouden komen te vervallen. Zeker in gebieden waar nu reeds een grote parkeerdruk aanwezig is, moet dit worden voorkomen. Anderzijds kan een bouwinitiatief door zijn situering op het erf tot gevolg hebben dat de parkeervoorziening op eigen erf niet meer bereikbaar is. Ook dat moet worden voorkomen;

  • Gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en bouwwerken

Het gaat hier om het criterium dat een uitbreiding van bebouwing geen onevenredige aantasting mag vormen voor de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende percelen en bouwwerken. Hier spelen bijvoorbeeld aspecten als uitzicht, lichttoetreding en bezonning van tuinen een rol.

6.2.3.2 Bedrijf

De bestemming 'Bedrijf' is toegekend aan de losse bedrijfskavels in de wijk Rokkeveen, waaronder de bedrijven aan de Berkelseweg, een bedrijf aan de Kleurlaan en een bedrijf aan de 3e Stationsstraat. Op deze kavels zijn in zijn algemeenheid bedrijven tot en met categorie 2 van de Lijst van bedrijfsactiviteiten voor een rustige woonwijk Rokkeveen toegestaan. Voorts zijn bestaande bedrijfswoningen met een aanduiding op de plankaart opgenomen. Uitsluitend op deze locaties zijn bedrijfswoningen toegestaan. Verder is alleen buitenopslag van goederen toegestaan, voorzover dit via een aanduiding op de plankaart mogelijk is gemaakt. Geluidszoneringsplichtige inrichtingen, risicovolle inrichtingen en vuurwerkbedrijven zijn niet toegestaan.

Op een aantal bedrijfspercelen is een aanduiding op de plankaart opgenomen, waardoor voor die percelen specifieke (gebruiks)regels gelden. Deze bedrijfsactiviteiten zijn vanwege hun ruimtelijke effect op de omgeving specifiek aangeduid en zijn daarom op andere bedrijfspercelen niet toegestaan. In het navolgende wordt kort op de aanduidingen ingegaan.

  • 1. Baggerspeciedepot: Het gaat hier om een ruimtereservering voor een baggerdepot aan de westelijke plangrens grenzend aan de geluidswal ten zuiden van de A12. Hier is uitsluitend de opslag van baggerspecie, groenvoorzieningen, wegen en paden toegestaan. Andere soorten bedrijven zijn niet toegestaan.
  • 2. Nutsbedrijf: Het betreft hier de wat grotere gebouwde nutsvoorzieningen, waaronder de gasdruk- en regelstations en transformatorstations. Andere soorten bedrijven zijn niet toegestaan.
  • 3. Verkooppunt motorbrandstoffen met LPG: In het plangebied komen drie tankstations met LPG voor. Het gaat om het tankstation 'Knorrestein' aan de A12, en de tankstations aan de Houtsingel en aan de Zuidweg. Overeenkomstig de geldende milieuvergunningen is voor de tankstations aan de Houtsingel en de Zuidweg door middel van een aanduiding op de plankaart in combinatie met de regels, de LPG-doorzet vastgezet op maximaal 1000 m3 per jaar. Verder zijn de vulpunten LPG van alle drie de tankstations door middel van een aanduiding vastgelegd, omdat de risicocontouren die rond de vulpunten liggen buiten de grenzen van het bedrijfsperceel vallen. Op de locaties van de drie tankstations zijn andere soorten bedrijven niet toegestaan.
  • 4. Garage: In het plangebied komen drie garagebedrijven voor. Het gaat hier om detailhandel in auto's met bijbehorende showroom en autoservice- reparatiebedrijf. De bedrijfsonderdelen 'autoplaatwerkerij' en 'autospuitinrichting' zijn vanwege de grotere milieuhinder niet toegestaan.
  • 5. Specifieke vorm van bedrijf - carosserie: Het carrosseriebedrijf en handelsonderneming in vrachtauto's aan de Berkelseweg is vanwege de zwaardere milieucategorie specifiek bestemd.
  • 6. Detailhandel in brand en explosiegevaarlijke goederen: Binnen de bedrijfsbestemming zijn vuurwerkbedrijven niet toegestaan, behalve daar waar de aanduiding 'detailhandel in brand en explosiegevaarlijke goederen' op de plankaart is opgenomen. In het plangebied komen drie verkooppunten en bijbehorende opslag van consumentenvuurwerk voor. Deze locaties, te weten bij het Tuincentrum Rokkeveen, het tuincentrum De Driesprong en op het adres Rokkeveenseweg Zuid 184, hebben voornoemde aanduiding gekregen.
  • 7. Tuincentrum: Deze aanduiding geldt voor de twee tuincentra aan de 3e en 4e Stationsstraat. Onder het begrip 'tuincentrum' valt detailhandel in boomkwekerijproducten, planten, bloembollen, bloemen en kamerplanten en attributen voor de verfraaiing en onderhoud van tuinen en de daarbij benodigde hulpmaterialen en tuinmeubilair. Hier valt eveneens onder de verkoop en aanleg van sierbestrating en de daarbij behorende modeltuinen. Verder is ter plaatse van de gronden met de aanduiding 'tuincentrum' tevens buitenopslag van goederen toegestaan. Daarnaast maakt de bestemmingsregeling het mogelijk om, conform de feitelijke situatie, een winkelvloeroppervlakte van 200 m2 te gebruiken voor detailhandel in dierbenodigdheden en -voeders. Voor beide tuincentra is ook ondergeschikte en niet-zelfstandige horeca toegestaan ten behoeve van de bezoekers van de tuincentra. Tot slot is specifiek voor het tuincentrum aan de 3e Stationsstraat, conform de feitelijke situatie, detailhandel in (antieke) meubelen toegelaten.

Binnen de bestemming 'Bedrijf' zijn bedrijfswoningen toegestaan, daar waar op de plankaart de aanduiding 'bedrijfswoning' is opgenomen.

6.2.3.3 Bedrijventerrein

De bedrijvenstrook tussen de Oostweg en de Blauwroodlaan en de Lus Zilverstraat/Lactohoeve (zone tussen de Oostweg, het Spoorpad en de Zuidweg) heeft de bestemming “Bedrijventerrein”. Op het bedrijventerrein zijn, afhankelijk van de zone waarin een bedrijfsperceel zich bevindt, bedrijven tot en met categorie 2, 3.1 of 3.2 van de Lijst van bedrijfsactiviteiten voor bedrijventerrein Rokkeveen toegestaan. Bedrijfswoningen zijn toegestaan, daar waar op de plankaart de aanduiding 'bedrijfswoning' is opgenomen.

Binnen de bestemming 'Bedrijventerrein' zijn in zijn algemeenheid afhaalcentra toegestaan. Om te voorkomen dat deze afhaalcentra verkapte winkels/detailhandel worden en daarmee gaan concurreren met de gevestigde detailhandel is in onderhavig bestemmingsplan binnen of rondom een afhaalcentrum geen uitstalling ten verkoop toegestaan. Tevens geldt dat een afhaalcentrum niet meer dan 20 m2 bvo mag bedragen.

Verder zijn op het bedrijventerrein op enkele locaties reeds andere functies aanwezig, zoals kantoren of een sportschool. Voor die locaties is een aanduiding opgenomen, op grond waarvan tevens zelfstandige kantoren respectievelijk een sportschool is toegestaan.

De bedrijfspercelen mogen in beginsel voor 80% worden bebouwd. Voor de toegestane hoogten is zo veel mogelijk aangesloten bij de toegestane hoogten uit de vorige bestemmingsplannen. Voor de bedrijfswoningen is in de regels een maximale goot- en bouwhoogte opgenomen, alsmede een erfbebouwingsregeling.

6.2.3.4 Centrum

Deze bestemming omvat het wijkwinkelcentrum Rokkeveen en het buurtwinkelcentrum De Vlieger. Binnen deze bestemmingen zijn detailhandel, horeca, dienstverlening, ambachtelijke bedrijven, maatschappelijke voorzieningen, kantoren en woningen mogelijk. Hierbij is er voor gekozen om het wijkwinkelcentrum meer te laten zijn dan alleen een winkelcentrum met bijbehorende commerciële voorzieningen. Er wordt ook ruimte geboden aan maatschappelijke voorzieningen. De begane grondlaag is gereserveerd voor een aaneengesloten winkelfront eventueel afgewisseld met andere publieksgerichte functies. Om die reden zijn op de begane grondlaag geen woningen en kantoren toegestaan, met uitzondering van entrees, stijgpunten en bergingen. Ambachtelijke bedrijven zijn daarentegen uitsluitend op de begane grond toegestaan.

Binnen de bestemming 'Centrum' zijn op nader bepaalde locaties standplaatsen voor (zowel bedrijfsmatig als niet bedrijfsmatig) detailhandel en diensten aanwezig of gewenst. Uit jurisprudentie volgt dat standplaatsen voor detailhandel en diensten in een bestemmingsplan geregeld moeten worden. Zonder uitdrukkelijke bepaling in het bestemmingsplan kan het bevoegd gezag geen standplaatsvergunning afgeven voor voertuigen, stallen, kramen enzovoort ten behoeve van standplaatsen. Daarom zijn regels opgenomen die het gebruik ten behoeve van standplaatsen en de bouw van een standplaats binnen de aanduiding 'specifieke vorm van centrum - standplaats' mogelijk maken. Tevens is door middel van de aanduiding 'aantal standplaatsen' het maximum aantal standplaatsen per aanduidingsvlak aangegeven.

Voor het overige wordt het innemen van een standplaats gereguleerd door middel van een standplaatsvergunning op basis van de Algemene plaatselijke verordening (APV). Met de regeling in het bestemmingsplan is zo veel mogelijk aangesloten op de regeling in de APV.

Voor het wijkwinkelcentrum Rokkeveen is op de plankaart een bebouwingspercentage opgenomen van 60% van het bouwvlak. Voor het buurtwinkelcentrum De Vlieger is geen bebouwingspercentage opgenomen op de plankaart. Op grond van de regels geldt daarom een maximum bebouwingspercentage van 100% van het bouwvlak.

De maximale bouwhoogte bedraagt 25 m voor het wijkwinkelcentrum Rokkeveen en voor het buurtwinkelcentrum De Vlieger is de maximale bouwhoogte 12 m.

6.2.3.5 Cultuur en ontspanning - Kinderboerderij

Het betreft hier de bestemming van de kinderboerderij aan het Kurkhout, met gebouwde en ongebouwde dierenverblijven en andere voorzieningen, zoals informatieruimtes e.d. De bestemming biedt ook ruimte voor niet-zelfstandige horeca ten dienste van de bezoekers van de kinderboerderij. Ook verkoop van ter plaatse geproduceerde of bewerkte boerderijproducten is toegestaan.

Voor de kinderboerderij geldt een bebouwingspercentage van 15% van het bouwvlak en een maximale bouwhoogte voor gebouwen van 12 m. Er is nog een klein bouwvlak opgenomen aan de noordoostzijde van het terrein. Voor dit bouwvlak geldt geen bebouwingspercentage. Op grond van de regels geldt daarom een maximum bebouwingspercentage van 100% van het bouwvlak. De maximale bouwhoogte voor gebouwen binnen dit kleine bouwvlak is 4 m. Voor bouwwerken geen gebouw zijnde, zijn voor de verschillende type bouwwerken maximale bouwhoogten bepaald in de regels.

6.2.3.6 Gemengd - 1 en Gemengd - 2

Bij deze bestemmingen gaat het om een menging van functies met wonen. Als niet-woonfuncties zijn kantoren, dienstverlening, maatschappelijke voorzieningen, sport en bedrijven in de lichtste milieucategorie (categorie A) toegestaan. Voor beide bestemmingen geldt dat geen detailhandel of horeca is toegestaan. De bestemmingen 'Gemengd - 1' en 'Gemengd -2' zijn in het plangebied voornamelijk te vinden langs doorgaande wegen en aan de randen van de winkelcentra.

Het onderscheid tussen de bestemmingen 'Gemengd - 1' en 'Gemengd - 2' heeft betrekking op het al dan niet aanwezig zijn van een privétuin. De bestemming 'Gemengd - 2' is van toepassing op bouwblokken waarvan de begane grondlaag een privétuin heeft. Bij de bestemming 'Gemengd - 1' is dat niet het geval. Vanwege de aanwezige privétuin is in de regels behorende bij de bestemming 'Gemengd - 2' een erfbebouwingsregeling opgenomen. Dit betekent dat buiten het bouwvlak aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen mogen worden gebouwd.

Voor de diverse percelen met de bestemmingen 'Gemengd - 1' en 'Gemengd - 2' is op de plankaart het bebouwingspercentage opgenomen. Vaak is dit maximaal 60% van het bouwvlak. Is geen bebouwingspercentage op de plankaart opgenomen, dan geld op grond van de regels een bebouwingspercentage van 100% van het bouwvlak. De maximale bouw- en goothoogten verschillen eveneens per perceel en zijn op de plankaart aangegeven. Is geen goothoogte aangegeven, dan betekent dit dat voor dat perceel geen maximale goothoogte geldt.

6.2.3.7 Gemengd - 3

De locatie van Dekker Sport heeft vanwege de specifieke menging van sportfuncties, horeca en cultuur en ontspanning de bestemming 'Gemengd - 3' gekregen. Om het hele jaar door een zinvolle bestemming te kunnen geven aan de overdekte tennishallen zijn onder voorwaarden ook evenementen en opslag toegestaan. Hierbij is het van belang dat het parkeren op eigen terrein wordt opgelost. Onder meer om die reden zijn evenementen in de buitenlucht niet toegestaan, maar beperkt tot de oppervlakte tennishallen. Om overlast voor de omgeving te beperken tot een aanvaardbaar niveau zijn evenementen tot maximaal 20 dagen per jaar toegestaan. Verder biedt de bestemming ook ruimte voor aan sport gebonden detailhandel of voorzieningen, zoals fysiotherapie. Tot slot zijn bij de locatie van Dekker Sport 2 woningen aanwezig die positief zijn bestemd door middel van het opnemen van de aanduiding 'bedrijfswoning' op de plankaart ter plaatse van deze woningen.

Voor de locatie van Dekker Sport geldt een bebouwingspercentage van maximaal 70% van het bouwvlak. De maximale bouwhoogte voor gebouwen bedraagt 20 m. Voor de bedrijfswoningen is in de regels een eigen maximale goot- en bouwhoogte opgenomen, alsmede een erfbebouwingsregeling.

6.2.3.8 Gemengd - 4

De geplande Woonzorgzone aan de Zenobiagang en aan de Milenagang (gedeelte voormalige reservering Katwijkerlaantracé) heeft de bestemming 'Gemengd - 4' gekregen. Het betreft hier een ruimtereservering voor wonen met in de plint zorgvoorzieningen. Hierbij wordt gedacht aan medisch gerelateerde dienstverlening, maar ook andere maatschappelijke voorzieningen en dienstverlenende bedrijven of instellingen. Detailhandel of horeca is niet toestaan.

Voor de geplande Woonzorgzone aan de Zenobiagang en aan de Milenagang geldt een bebouwingspercentage van maximaal 60% van het bouwvlak en maximale bouwhoogtes van 10 m en 13 m. Verder is voor het deel van de zone bij de Zenobiagang, het maximaal aantal wooneenheden bepaald op 50. Voor het deel van de zone bij de Milenagang is het maximaal aantal wooneenheden 65.

6.2.3.9 Groen

De gronden met de bestemming 'Groen' zijn bestemd voor (openbare) groenvoorzieningen en waterpartijen en waterlopen die van lokaal belang zijn. Naast de parken zijn ook de belangrijkste groene zones langs de (hoofd)wegen bestemd als 'Groen'.

Binnen de bestemming 'Groen' zijn tevens op bepaalde nader aangeduide locaties standplaatsen voor detailhandel en diensten toegestaan. Een toelichting hierover is opgenomen onder de bestemming 'Centrum', paragraaf 6.2.3.4.

Op deze gronden zijn alleen gebouwen ten behoeve van nutsvoorzieningen, schuilhutten voor dieren en follies toegestaan. De aanwezige gebouwen in de parken en groenstructuren hebben een aparte bestemming gekregen.

6.2.3.10 Horeca

Het hotel aan het Plein van de Verenigde Naties, het restaurant aan de Natuursteenlaan, de nog te realiseren horecalocatie aan de Natuursteenlaan, het restaurant aan Kurkhout, Mc Donalds en het Bastionhotel aan de Zilverstraat zijn specifiek bestemd als horeca. Andere in het plangebied aanwezige horeca is opgenomen in de gemengde bestemmingen 'Centrum' respectievelijk 'Gemengd - 3' (Partycentrum Dekker).

In het plangebied is horeca tot en met categorie 2 van de Staat van horeca-activiteiten toegestaan. Bedrijfswoningen zijn toegestaan, daar waar op de plankaart de aanduiding 'bedrijfswoning' is opgenomen.

Voor de diverse percelen met de bestemming 'Horeca' is op de plankaart het bebouwingspercentage opgenomen. Is geen bebouwingspercentage op de plankaart opgenomen, dan geldt op grond van de regels een bebouwingspercentage van 100% van het bouwvlak. De maximale bouw- en goothoogten verschillen eveneens per perceel en zijn op de plankaart aangegeven. Is geen goothoogte aangegeven, dan betekent dit dat voor dat perceel geen maximale goothoogte geldt.

6.2.3.11 Kantoor

Het plangebied bevat een groot aantal kantoorlocaties. De bestemming biedt niet alleen ruimte aan kantoorfuncties 'sec' maar ook aan dienstverlenende bedrijven zonder baliefunctie. Vanwege de gewenste flexibiliteit zijn ook maatschappelijke voorzieningen mogelijk gemaakt, daarvoor is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Dit biedt de mogelijkheid om de maatschappelijke voorzieningen vooraf te toetsen op onder meer hun specifieke verkeersaantrekkende werking, parkeerbehoefte enzovoort. Een wijzigingsbevoegdheid onder dezelfde voorwaarden is opgenomen voor een horecavoorziening die ten dienste staat van de omliggende kantoren.

Voor de diverse percelen met de bestemming 'Kantoor' is op de plankaart het bebouwingspercentage opgenomen. Is geen bebouwingspercentage op de plankaart opgenomen, dan geldt op grond van de regels een bebouwingspercentage van 100% van het bouwvlak. De maximale bouwhoogten verschillen eveneens per perceel en zijn op de plankaart aangegeven. Verder is voor de nog te ontwikkelen kantorenlocaties het maximum vloeroppervlakte bepaald. Per de te ontwikkelen locatie is het maximum vloeroppervlakte op de plankaart opgenomen.

6.2.3.12 Maatschappelijk

Deze bestemming biedt ruimte aan tal van maatschappelijke voorzieningen in de wijk. Deze bestemming is opgenomen voor o.a. scholen, kerken, eerstelijns voorzieningen in de gezondheidszorg, een jongerenvoorziening enzovoort.

Voor de diverse percelen met de bestemming 'Maatschappelijk' is op de plankaart het bebouwingspercentage opgenomen. Is geen bebouwingspercentage op de plankaart opgenomen, dan geldt op grond van de regels een bebouwingspercentage van 100% van het bouwvlak. De maximale bouwhoogten verschillen eveneens per perceel en zijn op de plankaart aangegeven.

6.2.3.13 Natuur

Het Balijbos heeft, naast een functie voor Zoetermeer, een regionale functie. De bestemming is gericht op het behoud, herstel en de ontwikkeling van de natuurwaarden, ecologische waarden en landschappelijke waarden. Er is ruimte voor extensieve recreatie. In het Balijbos bevindt zich ook een natuurspeelbos. Gebouwde voorzieningen t.b.v. extensieve recreatie zijn toegestaan (informatiepost, informatieborden, picknicktafels, speeltoestellen). Aan de noordelijke grens bevindt zich een gedeelte van het langzaamverkeersbrug over de A12, met bijbehorende steunpunten. Deze brug vormt een belangrijke schakel in de recreatieve verbinding voor fietsers, voetgangers en ruiters tussen het Noord Aa-gebied en het Balijbos.

Op deze gronden zijn alleen gebouwen ten behoeve van schuilhutten voor dieren toegestaan.

6.2.3.14 Recreatie - Volkstuinen

De bestemming 'Recreatie - Volkstuinen' is toegekend aan de volks- en schooltuinen aan de Spectrumsingel. Op gronden met deze bestemming mag per bouwvlak één gemeenschappelijk gebouw van maximaal 50 m² worden gerealiseerd. Buiten het bouwvlak zijn kassen toegestaan tot maximaal 20% van het bestemmingsvlak, waarbij voor de volkstuinen geldt dat maximaal 1 kas per volkstuin is toegestaan met een oppervlakte van maximaal 10 m2. Bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn toegestaan voor bijv. opslag van gereedschap, steunelementen voor het telen van groente en of fruit en erfafscheidingen en dergelijke.

6.2.3.15 Sport

Deze bestemming omvat de voetbalvelden van FC-Zoetermeer aan de Scheglaan en het zwembad 'De Veur' aan de Prismalaan. Naast sport heeft het complex waar het zwembad 'De Veur' onderdeel van uitmaakt, tevens aanduidingen gekregen voor het toelaten van maatschappelijke voorzieningen, zoals een gebedsruimte en voor het vrijetijdscentrum en speeltuin ter plaatse. De bestemming biedt ook ruimte voor niet-zelfstandige horeca ten dienste van de bezoekers van het zwembad, de maatschappelijke voorzieningen, vrijetijdscentrum en speeltuin.

Voor het complex waar het zwembad 'De Veur' onderdeel van uitmaakt, geldt een maximum bebouwingspercentage van 60% en een maximale bouwhoogte van 12 m. Binnen het bouwvlak dat op de locatie van de voetbalvelden van FC-Zoetermeer is ingetekend, geldt een maximum bebouwingspercentage van 70% en een maximale bouwhoogte van eveneens 12 m.

6.2.3.16 Sport - Manege

Het plangebied huisvest twee bestaande maneges: Manege Balij aan Kurkhout en de manege aan de 4e Stationsstraat. Deze maneges hebben de bestemming 'Sport - Manege' gekregen. Binnen deze bestemming is een manege toegestaan en zijn ter plaatse van de aanduiding 'bedrijfswoning' bedrijfswoningen toegelaten.

Voor de beide maneges is op de plankaart het bebouwingspercentage opgenomen. De maximale bouwhoogten zijn eveneens per perceel op de plankaart aangegeven. Voor de bedrijfswoningen is in de regels een eigen maximale goot- en bouwhoogte opgenomen, alsmede een erfbebouwingsregeling.

6.2.3.17 Tuin

De bestemming 'Tuin' is gegeven aan een gedeelte van het perceel dat gelegen is bij de woning aan de 4e Stationsstraat, naast de watertoren en aan een gedeelte van het perceel bij hoekwoning aan de Zilverberkzoom. Deze gronden zijn in privébezit, maar het is van belang dat deze gronden groen blijven en vrij blijven van (erf)bebouwing. Om deze reden is aan een gedeelte van het perceel de bestemming 'Tuin' gegeven.

6.2.3.18 Verkeer

De bestemming 'Verkeer' omvat de A12, de Afrikaweg, de Zuidweg en de wijkontsluitingswegen. De bestemming 'Verkeer' heeft een ruime begrenzing. Dit betekent dat hierin zijn begrepen de rijstroken voor het gemotoriseerd verkeer, fiets- en voetpaden en/of -stroken, voorzieningen voor het openbaar vervoer, parkeervoorzieningen, alsmede de groen- en waterelementen, kruisende wegen, dijklichamen, viaducten en tunnels. Verder zijn binnen de ruime begrenzing van de bestemming ook fietsenstallingen en gebouwde nutsvoorzieningen met een beperkte omvang mogelijk.

Om een ongehinderd verkeer op de A12 te garanderen is voor bouwwerken geen gebouw zijnde een minimale vrije doorrijhoogte van 4,6 m opgenomen in de bouwregels.

6.2.3.19 Verkeer - Railverkeer

Deze bestemming omvat het binnen het plangebied gesitueerde gedeelte van het spoorwegtracé Den Haag - Gouda – Utrecht met bijbehorende haltevoorzieningen, spoorsloten, hekken en andere veiligheidsvoorzieningen. Het winkeltje ten behoeve van de treinreizigers op de Mandelabrug is geregeld door in de regels op te nemen dat alleen ter plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding-Nelson Mandelabrug' tevens detailhandel met een winkelvloeroppervlak van maximaal 100 m2 is toegestaan ten dienste van de gebruikers van het stationsgebouw.

Om een ongehinderd verkeer op de A12 en de spoorlijn te garanderen is voor de gebouwen en bouwwerken geen gebouw zijnde een minimale vrije doorrijhoogte van 4,6 m opgenomen in de bouwregels.

6.2.3.20 Verkeer - Verblijfsgebied

De bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' omvat de buurt- en erfontsluitingswegen met de daaraan of daarlangs gelegen paden, woonstraten, parkeervoorzieningen, groen- en waterelementen. Deze wegen zijn uitsluitend van belang voor het buurtverkeer.

Binnen de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' zijn tevens op bepaalde nader aangeduide locaties standplaatsen voor detailhandel en diensten toegestaan. Een toelichting hierover is opgenomen onder de bestemming 'Centrum', paragraaf 6.2.3.4.

De bestemming biedt ruimte voor (overdekte) fietsenstallingen en gebouwde nutsvoorzieningen met een beperkte omvang. Nabij het Plein van de Verenigde Naties is de aanduiding 'parkeergarage' op de plankaart opgenomen. Alleen ter plaatse van de aanduiding 'parkeergarage' is een gebouwde parkeervoorziening toegestaan.

6.2.3.21 Water

De bestemming 'Water' geldt voor de gronden die zijn aangewezen voor waterberging en waterhuishouding. Binnen deze bestemming mogen in beginsel geen gebouwen worden gebouwd. Uitzondering hierop vormt een reeds bestaand kantoorgebouw aan de Louis Braillelaan die over een watergang is gebouwd. Verder mogen uitsluitend bouwwerken geen gebouw zijnde, van geringe omvang worden gerealiseerd. Voor bijvoorbeeld bruggen en ook het hiervoor genoemde kantoor geldt een minimale vrije doorvaarhoogte van 1,25 m.

6.2.3.22 Wonen

De bestemming 'Wonen' geldt voor de laagbouwwoningen (zowel eengezinswoningen als (half)vrijstaande woningen) en voor gestapelde woningen. Binnen de bestemmingen 'Wonen' is op de plankaart een bouwvlak aangegeven. Dit bouwvlak omvat het hoofdgebouw, zonder aan- en uitbouwen (hoofdmassa). Voor de hoofdmassa van de woningen is in de regels een maximale bouwhoogte van 12 m aangegeven. Voor de oude linten, waaronder de Stationsstraat is, vanwege het bijzondere karakter van de bebouwing, een maximum goothoogte en een maximum bouwhoogte op de plankaart aangegeven.

In de erfbebouwingsregeling is voor het achtererf bepaald dat aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen tot een bepaald totaal oppervlakte is toegestaan, afhankelijk van de grootte van het bouwperceel, zonder de beperking dat het binnen de breedte van de gevel moet zijn. Voor het zij-erf is bepaald dat aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen slechts mogen worden gebouwd op een afstand van tenminste 1 m achter de voorgevelrooilijn. Alleen als op het moment van inwerkingtreding van het bestemmingsplan Rokkeveen de situering van de erfbebouwing afwijkt van deze regel, dan mag de erfbebouwing bijvoorbeeld ook voor de voorgevelrooilijn staan op de exacte plek waar de betreffende erfbebouwing staat (de bestaande locatie) (bestaande locatie). Ook wanneer in de toekomst de bestaande erfbebouwing wordt afgebroken, mag op de bestaande locatie nieuwe erfbebouwing worden opgericht.

Binnen de bestemming 'Wonen' zijn tevens aan huis verbonden beroepen of bedrijven toegestaan. Wat wordt verstaan onder 'aan huis verbonden beroep of bedrijf' wordt omschreven in de begrippen. Groepspraktijken, detailhandel en horeca vallen buiten de regeling van aan huis verbonden beroep of bedrijf. Beroep of bedrijf aan huis is in de lijn van de jurisprudentie toegestaan, zolang de woonfunctie in overwegende mate wordt gehandhaafd en aan het woonkarakter geen afbreuk wordt gedaan. Om deze reden zijn in de regels voorwaarden gesteld, waaraan het gebruik van een deel van een woning ten behoeve van een beroep aan huis moet voldoen.

6.2.3.23 Wonen - Woonwagenstandplaats

Woonwagenstandplaatsen hebben als bijzondere woonvorm, vanwege hun specifieke karakter een aparte woonbestemming gekregen. Het gaat hier om 2 woonwagenlocaties aan de Rokkeveenseweg Zuid. Op de plankaart is het maximaal aantal woonwagenstandplaatsen per bestemmingsvlak aangegeven. Per standplaats mag niet meer dan één woonwagen worden geplaatst. Daarnaast zijn op de plankaart en/of in de bouwregels maximale maten aangegeven voor de woonwagens en voor de bijgebouwen. De eis dat de lange zijde van een woonwagen op een afstand van tenminste 1 m uit de grens van de standplaats moet worden geplaatst, heeft te maken met de brandveiligheid en heeft als doel het voorkomen van (te snelle) overslag bij brand.

Binnen de bestemming 'Wonen - Woonwagenstandplaats' zijn tevens aan huis verbonden beroepen of bedrijven toegestaan. Een toelichting hierover is opgenomen onder de bestemming 'Wonen', paragraaf 6.2.3.22.

6.2.3.24 Leiding - Gas

De gronden met deze dubbelbestemming zijn primair aangewezen voor ondergrondse aardgastransportleidingen met een bedrijfsdruk van ten hoogste 40 bar en een diameter van maximaal 18 inch. Waar deze leiding samenvalt met andere bestemmingen, geldt dat deze andere bestemmingen ondergeschikt zijn aan de bestemming 'Leiding - Gas'.

Bouwwerken zijn in beginsel slechts toegestaan voor zover deze ten dienste staan van de aardgastransportleiding. Bouwwerken ten behoeve van de samenvallende bestemmingen zijn slechts toegestaan na een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan. Voorwaarde hierbij is dat dit niet ten koste gaat van de belangen van de aardgastransportleiding en dat hierover vooraf schriftelijk advies is ingewonnen bij de leidingbeheerder. Voor een aantal nader genoemde werkzaamheden die een risico zou kunnen inhouden voor de leiding, geldt het vereiste van een aanlegvergunning.

6.2.3.25 Leiding - Water

De gronden met deze dubbelbestemming zijn primair aangewezen voor ondergrondse watertransportleidingen met een diameter van ten hoogste 1600 mm. Waar deze leiding samenvalt met andere bestemmingen, geldt dat deze andere bestemmingen ondergeschikt zijn aan de bestemming 'Leiding - Water'.

Bouwwerken zijn in beginsel slechts toegestaan voor zover deze ten dienste staan van de watertransportleiding. Bouwwerken ten behoeve van de samenvallende bestemmingen zijn slechts toegestaan na een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan. Voorwaarde hierbij is dat dit niet ten koste gaat van de belangen van de watertransportleiding en dat hierover vooraf schriftelijk advies is ingewonnen bij de leidingbeheerder. Voor een aantal nader genoemde werkzaamheden die een risico zou kunnen inhouden voor de leiding, geldt het vereiste van een aanlegvergunning.

6.2.3.26 Waarde - Archeologie 1 en 2

De gronden met deze dubbelbestemming zijn primair aangewezen voor de bescherming en veiligstelling van archeologische waarden. Waar de bestemmingen 'Waarde - Archeologie - 1' en 'Waarde - Archeologie - 2' samenvalt met andere bestemmingen, geldt dat deze andere bestemmingen ondergeschikt zijn aan de archeologische bestemmingen. Dit betekent dat bebouwing ten behoeve van deze samenvallende bestemming groter dan een bepaald oppervlak en vanaf een bepaalde diepte slechts is toegestaan via een omgevingsvergunning. Voorwaarde hierbij is dat dit niet ten koste gaat van de archeologische waarden en dat hierover advies is ingewonnen bij een archeologische deskundige. Voor een aantal nader genoemde werkzaamheden die een risico zou kunnen inhouden voor de archeologische waarden geldt het vereiste van een aanlegvergunning.

Het verschil tussen de bestemmingen 'Waarde - Archeologie - 1' en 'Waarde - Archeologie - 2' zit in de oppervlakte en diepte van de bebouwing waarvoor een omgevingsvergunning is vereist. Binnen de bestemming 'Waarde - Archeologie - 1' is een omgevingsvergunning vereist bij bouwwerken die een oppervlakte hebben die groter is dan 100 m2 en waarbij dieper wordt gegraven of gebouwd dan 30 cm onder maaiveld. Binnen de bestemming 'Waarde - Archeologie - 2' is een omgevingsvergunning vereist bij bouwwerken met een oppervlakte groter dan 1000 m2 en waarbij dieper wordt gegraven of gebouwd dan 200 cm onder maaiveld.

6.2.3.27 Waterstaat - Waterkering

De gronden met de dubbelbestemming 'Waterstaats - Waterkering' zijn primair bestemd voor de bescherming, de instandhouding en het onderhoud van de waterkeringen. Deze bestemming valt samen met andere bestemmingen. Omdat de waterstaatkundige functie primair is, geldt dat andere samenvallende bestemmingen ondergeschikt zijn aan de bestemming 'Waterstaat - Waterkering'.

Bouwwerken zijn in beginsel slechts toegestaan voor zover deze ten dienste staan van de waterkering. Bouwwerken ten behoeve van de samenvallende bestemmingen zijn slechts toegestaan na een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan. Voorwaarde hierbij is dat dit niet ten koste gaat van de belangen van de waterkering en dat hierover vooraf schriftelijk advies is ingewonnen bij de beheerder van de waterkering.

6.2.4 Hoofdstuk 3 Algemene regels
6.2.4.1 Antidubbeltelbepaling

De antidubbeltelbepaling strekt er toe dat gronden die al eens als berekeningsgrondslag voor een bouwvergunning hebben gegolden, niet nogmaals als zodanig kunnen worden gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als (onderdelen van) één bouwvlak van verschillende eigenaars is.

6.2.4.2 Algemene aanduidingsregels

Veiligheidszone - lpg

In het plangebied komen drie tankstations met LPG voor. Het gaat om het tankstation 'Knorrestein' aan de A12, en de tankstations aan de Houtsingel en aan de Zuidweg. Rondom deze inrichtingen ligt een veiligheidszone. Deze is op de plankaart aangegeven. Binnen deze zone is het verboden om kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten op te richten. Zie voor een nadere toelichting ook paragraaf 5.7.2 van deze toelichting.

Geluidzone - industrie

Over een deel van het plangebied ligt de geluidzone van het industrieterrein Nutricia. Binnen deze zone is het verboden om nieuwe geluidsgevoelige objecten (woningen, andere geluidgevoelige gebouwen en geluidgevoelige terreinen) te realiseren. Zie voor een nadere toelichting ook paragraaf 5.2.1 van deze toelichting.

In de regels is ten behoeve van de uitbreiding van bestaande geluidgevoelige objecten een afwijkingsmogelijkheid opgenomen. Voor deze objecten in het gebied tussen de grens van het industrieterrein en de zonegrens geldt een voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). In bepaalde gevallen kan echter een hogere waarde worden vastgesteld. Indien uit onderzoek blijkt dat kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde of een hogere waarde kan worden verleend ten behoeve van de uitbreiding van een bestaand object, dan is dit door middel van de in het bestemmingsplan opgenomen afwijkingsregels dit mogelijk gemaakt.

6.2.4.3 Algemene afwijkingsregels

Dit artikel bevat de algemeen gebruikelijke afwijkingsmogelijkheden. Deze afwijkingsmogelijkheden gelden voor het hele plangebied.

6.2.4.4 Afwijkingsregels voor voorzieningen voor telecommunicatie

Dit artikel is opgenomen, om zo nadere eisen te kunnen stellen die moeten voorkomen dat een teveel aan GSM-masten en installaties een stedenbouwkundig onwenselijke situatie oplevert. Daarnaast spelen op de achtergrond (in planologisch opzicht niet relevant) klachten op het gebied van de volksgezondheid. Hoewel de meetbare straling voldoende in kaart is gebracht en aan voldoende objectieve normen kan worden getoetst, lijken (nog) niet alle aspecten op het gebied van gezondheid glashelder in beeld te zijn. Vooralsnog heeft de gemeente Zoetermeer besloten vast te houden aan de thans beschikbare wetenschappelijke kennis en het rijksstandpunt. Het beleid voor telecommunicatie is hierop gebaseerd. De afwijkingsregels houden in dat het - onder voorwaarden - mogelijk is om een omgevingsvergunning te verlenen voor het plaatsen van een antennemast met een maximum hoogte van 40 m;

6.2.4.5 Overige regels
6.2.4.6 Voorrangsregeling dubbelbestemmingen

In dit artikel is een rangorde aangegeven tussen de dubbelbestemmingen, voor het geval voor dezelfde gronden meerdere dubbelbestemmmingen gelden.

6.2.4.7 Aanvullende werking bouwverordening

Dit artikel bevat een nadere regeling ten aanzien van de verhouding tussen de regels bij dit bestemmingsplan en de regels in de gemeentelijke bouwverordening. Gebruik is gemaakt van de mogelijkheid die artikel 9 lid 2 Woningwet biedt, om in het bestemmingsplan de aanvullende werking van een aantal regels van stedenbouwkundige aard uit te sluiten. De bepaling bestaat uit een limitatieve opsomming van de regels die wel van toepassing zijn.

6.2.5 Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
6.2.5.1 Overgangsrecht

Deze artikelen regelen de bebouwing en het gebruik van gronden en opstallen, die op het tijdstip van inwerkingtreding van dit plan in strijd zijn met de bouwregels, gebruiksregels of beide.

6.2.5.2 Slotregel

In dit artikel wordt aangegeven op welke wijze de regels van het bestemmingsplan kunnen worden aangehaald.