direct naar inhoud van 4.4 Toekomstige situatie verkeer en vervoer
Plan: Stadscentrum Zuid (Culturele As)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00008-0004

4.4 Toekomstige situatie verkeer en vervoer

4.4.1 Autoverkeer

De categorie-indeling van de wegen binnen het bestemmingsplangebied blijft onveranderd. Wel vinden er op termijn mogelijk veranderingen plaats aan de omliggende wegen als gevolg van de uitwerking van maatregelen in het kader van het Verkeersplan Dorp.

Definitief Ontwerp Verkeersplan Dorp (vastgesteld door de gemeenteraad in december 2011) In 1997 is in het Bestemmingsplan Dorpsstraat het beleidsvoornemen opgenomen om een verkeersafsluiting voor autoverkeer te realiseren in de Leidsewallen en Delfstwallen ter hoogte van de Dorpsstraat. Dit met de bedoeling de Dorpsstraat te ontwikkelen tot een aantrekkelijk winkelgebied.

In 2008 is uitgebreid onderzoek gedaan naar de noodzaak en consequenties van een zogenoemde “knip” in de Leidsewallen en Delftsewallen ter hoogte van de Dorpsstraat. Vanwege het feit dat door de "knip'' de verkeersbelasting en de geluidssituatie rond de Piet Heinstraat en de Schoolstraat aanmerkelijk zou verslechteren is in een vormvrije avond van de raad op 6 oktober 2008 geconcludeerd dat de "knip” niet wenselijk is. Daarop is vervolgonderzoek gedaan naar een andere oplossing: het “Verkeersplan Dorp” genaamd.

Het project Verkeersplan Dorp omvat een pakket aan verkeersmaatregelen dat zich richt op het verbinden van de beide winkelgebieden van de oostelijke en westelijke Dorpsstraat, het verminderen van het autoverkeer in Palenstein en het verbeteren van de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid rondom de Dorpsstraat. Tevens bevat het Verkeersplan Dorp een bebordingssysteem om parkeerplaatsen beter vindbaar aan te geven. Hierdoor wordt de  bereikbaarheid verbeterd. Een eerste Verkeersplan Dorp is op 2 juni 2009 vastgesteld door de gemeenteraad met kaders voor verdere uitwerking die leiden tot concrete verkeersmaatregelen in het gebied rondom de Dorpsstraat.

Over de voorgestelde verkeersmaatregelen heeft in februari 2010 een aantal schouwen plaatgevonden. Uiteindelijk is op 14 oktober 2010 een inspraakavond gehouden die veel en diverse reacties heeft opgeleverd, welke deels ook buiten het gekaderde verkeersmaatregelenpakket vallen. In december 2011 heeft de gemeenteraad van Zoetermeer ingestemd met het maatregelenpakket als onderdeel van het Definitief Ontwerp (DO) Verkeersplan Dorp.

De volgende verkeersmaatregelen uit het DO Verkeersplan Dorp vallen binnen het plangebied:

  • 1. Het weggetje tussen de Leidsewallen, via de Leidsewallenwetering naar de Du Meelaan/ Van Doornenplantsoen, blijft intact vanaf het Vuurtorenplein t/m de brug over de Leidse Wallenwetering, de woning met huisnummer 65 en de hier gesitueerde parkeerplaatsen. Het wegvak tussen de woning/openbare parkeerplaatsen en de Du Meelaan / Van Doornenplantsoen wordt opgeheven.
  • 2. De Dorpsstraat wordt geschikt gemaakt voor verkeer in twee richtingen tussen de tunnel Vlamingstraat enerzijds en het Nicolaasplein (parkeerterrein Nicolaasschool) anderzijds.
  • 3. De weg tussen de Dorpsstraat en de Oxfordstraat wordt geschikt gemaakt voor verkeer in twee richtingen.
  • 4. De rijrichting voor eenrichtingsverkeer in het tunneltje Vlamingstraat - Bijdorplaan wordt omgedraaid. Vanuit vanuit het tunneltje mag uitsluitend richting Dorpsstraat worden gereden. Gemotoriseerd verkeer mag niet van de Oxfordstraat naar de tunnel Vlamingstraat v.v. Vanuit de Oxfordstraat mag uitsluitend richting Dorpsstraat worden gereden.

De onderstaande maatregelen uit het DO Verkeersplan Dorp vallen buiten dit bestemmingsplan (doch zijn wel van invloed hierop):

  • 5. De Leidsewallen wordt als 30 km/h weg heringericht.
  • 6. De Delftsewallen tussen de Dorpsstraat en de kruising met de Julianalaan wordt als 30 km/h weg heringericht.
  • 7. De Dorpsstraat wordt met pollers afgesloten tussen de Leidsewallen/Delftsewallen en het Nicolaasplein (parkeerterrein Nicolaasschool).
  • 8. Het pollergebied in de oostelijke Dorpsstraat wordt iets groter: de poller wordt verplaatst van huisnummer 151 naar huisnummer 165. Tevens wordt een poller geplaatst in het straatje tussen de Pilatusdam en de Dorpsstraat 151/155.
  • 9. De Osylaan tussen de Du Meelaan en de Leidsewallen wordt afgesloten. Alleen lijnbusdiensten en fietsers kunnen hier nog langsrijden.
  • 10. De parkeergelegenheid bij de Bernhardschool (Osylaan 10, ligt tussen de Du Meelaan en de Leidsewallen) wordt opgeheven.
  • 11. De Ambachtsherenlaan wordt ter hoogte van het kruispunt met de Van Wijngaardenstraat geknipt. Het stuk ten noorden van de Van Wijngaardenstraat blijft vanaf de Du Meelaan bereikbaar. Het stuk ten zuiden van de Van Wijngaardenstraat wordt omgevormd tot fietspad.
  • 12. De Osylaan wordt tussen de Ambachtsherenlaan en de Leidsewallen omgevormd tot 30 km/h weg. De Osylaan gaat met een bocht naadloos over in de Leidsewallen.
  • 13. De kruising Schoolstraat – Van Diestlaan – Osylaan wordt omgevormd tot een minirotonde.

Het pollerregime voor het bestaande en nieuwe pollergebied blijft ongewijzigd: bevoorrading tot 11.00 uur 's ochtends en een ontheffing voor bewoners die parkeren op eigen erf en voor instellingen/bedrijven als dat nodig is voor de bedrijfsvoering;

De bovengenoemde maatregelen passen allen binnen de verkeersbestemming zoals opgenomen in de geldende bestemmings- en uitwerkingsplannen in het plangebied. De uitvoering van de voorgestelde maatregelen behoeft daarmee dan ook geen aanpassing van de verkeersbestemming in het onderhavige bestemmingsplan.

4.4.2 Fietsverkeer

In het plangebied vinden vooralsnog geen veranderingen plaats aan de fietsroutes.

In de directe omgeving van het plangebied wordt gewerkt aan de planontwikkeling Palenstein. Onderdeel van die planontwikkeling is een extra fietsverbinding over de huidige Ambachtsherenlaan, parallel aan de Du Meelaan, in de vorm van een fietsstraat. Verder wordt de fietsverbinding tussen de Leidsewallen en het Van Doornenplantsoen verbeterd. Beide routes sluiten aan op het fietsnetwerk binnen het plangebied.

Tussen de Vlamingstraat en Bijdorplaan wordt een apart fietspad aangelegd. Hierdoor ontstaat een vlottere verkeersafwikkeling. Doordat elke weggebruiker zijn/haar eigen weggedeelte heeft wordt de verkeersveiligheid bovendien bevorderd.

4.4.3 Openbaar vervoer

Voor de bereikbaarheid per openbaar vervoer geldt dat het lijnennet en de dienstregeling altijd onderhevig zijn aan wijzigingen. Deze kunnen worden opgelegd door de vervoersautoriteit.

4.4.4 Parkeren

Het bestemmingsplan Stadscentrum-Zuid maakt een aantal nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied mogelijk. Bij deze nieuwe ontwikkelingen is het van belang dat er voldoende beschikbare parkeergelegenheid wordt geboden. Uitgangspunt daarbij is dat een nieuwe ontwikkeling zoveel mogelijk op eigen terrein de benodigde parkeerplaatsen realiseert. Wat voldoende is wordt bepaald door middel van zogenoemde parkeernormen. Deze parkeernormen zijn in Zoetermeer vastgelegd binnen Nota Parkernormen en Uitvoeringsregels (2012). Ze worden ook gebruikt om voor een specifiek gebied met een gegeven set van functies en programma een zogenoemde 'parkeerbalans' op te stellen. Binnen de parkeerbalans wordt voor het betreffende gebied de totale parkeerbehoefte afgezet tegen het totaal aantal beschikbare parkeerplaatsen.

In het nieuwe parkeerbeleid, vastgesteld door de gemeenteraad op 21 mei 2012, is een overgangsregeling opgenomen die, kort gezegd, bepaalt dat voor bouwplannen/ initiatieven waarover reeds overeenstemming is met de gemeente, de parkeernormen uit 2005 van toepassing zijn. Deze overgangsregeling is van toepassing op de ontwikkelingen met betrekking tot de Culturele As. Het DO Stedenbouw van de Culturele As is in 2008 bestuurlijk vastgesteld, ruim voor het inwerking treden van de nieuwe Nota Parkeernormen. Daarmee vallen de voorgenomen ontwikkelingen binnen de Culturele As nog onder de oude parkeernormering (uit de beleidsnota Parkeren 2005).

Door adviesbureau Empaction is tussen augustus en oktober 2011 een parkeeronderzoek uitgevoerd naar de gehele Dorpsstraat en omgeving, de Engelse en Franse woonbuurten, het Marktplein en de kantorenzone Engelandlaan en Frankrijklaan. Daarbij is onder meer de huidige, feitelijke parkeersituatie in beeld gebracht. Door Empaction is tevens onderzocht wat de gevolgen zijn voor de toekomstige parkeersituatie binnen het onderzoeksgebied indien alle -op dit moment bekende- ontwikkelingen en wijzigingen van programma zouden zijn uitgevoerd.
Tevens voert de gemeente jaarlijks nachtelijke parkeertellingen uit om te bezien of voor bewoners voldoende parkeergelegenheid voorhanden is. Voor de westelijke Dorpsstraat (tussen het tunneltje Vlamingstraat en de Leidsewallen) en aangrenzend gebied is op 27 mei 2011 een nachtelijke parkeertelling uitgevoerd. Deze gegevens zijn meegenomen in het parkeeronderzoek van Empaction. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een eindrapportage met een parkeerbalans voor zowel de huidige als voor de verwachte toekomstige situatie. De eindrapportage van adviesbureau Empaction is als Bijlage 3 bij de toelichting gevoegd.

De gemeente zal jaarlijks het gebruik van de parkeerplaatsen monitoren in en rondom de Dorpsstraat, samen met de Winkeliersvereniging Dorpscentrum.

In het uitvoeringsprogramma van de Visie Binnenstad is het onderzoek 'bereikbare Dorpsstraat' opgenomen. Dit onderzoek vindt momenteel plaats maar is nog niet afgerond. Uit het onderzoek, waar een afvaardiging van de Winkeliersvereniging Dorpscentrum Zoetermeer en vastgoedvereniging BOGOZ bij betrokken is, moet blijken welke maatregelen op welk moment wenselijk zijn om de Dorpsstraat goed bereikbaar te houden. Deze afweging wordt in het bredere kader van de gehele Dorpsstraat, de Culturele as en (park) Palenstein gemaakt.

Resultaten onderzoek Empaction
In het onderzoek is de Dorpsstraat onderverdeeld in een westelijk en oostelijk deel (parkeerzones), op basis van de relatie tussen parkeervoorzieningen en acceptabele loopafstanden. De parkeervoorzieningen in Dorpsstraat-oost maken geen onderdeel uit van het plangebied Stadscentrum-Zuid. De parkeervoorzieningen in Dorpsstraat-west liggen voor het merendeel binnen het plangebied. Het onderzoek van Empaction laat zien dat op basis van de diverse tellingen er in de huidige situatie voor de beide parkeerzones -en daarmee de gehele Dorpsstraat- op het piekmoment geen overschrijding van de maximale bezettingsgraad is geconstateerd, maar dat er op enkele parkeerterreinen wel sprake is van ongemak door een hoge parkeerdruk, terwijl andere parkeerterreinen (o.a. in Dorpsstraat-west) nog voldoende capaciteit herbergen op dat moment.

In Dorpsstraat-west verdwijnt de openbare parkeergelegenheid op het Nicolaasplein ten behoeve van het toekomstig programma aan functies, waaronder de ondergrondse parkeervoorziening. Daarnaast verdwijnt de parkeerlocatie Vuurtorenplein, maar deze wordt in de toekomstige ontwikkeling voor een belangrijk deel gecompenseerd. Ten behoeve van de ontwikkeling van de Culturele As en het verdwijnen van bestaande parkeercapaciteit dienen in Dorpsstraat-west per saldo circa 95 parkeerplaatsen te worden toegevoegd (gebaseerd op de piekmomenten). Het bestemmingsplan voorziet in de planologische mogelijkheden voor een ondergrondse parkeervoorziening onder het Nicolaasplein ter grootte van 120 parkeerplaatsen (inclusief bewonersparkeren voor de nieuwe appartementen op het Nicolaasplein). Dit is voldoende om de toekomstige parkeerbehoefte van Dorpsstraat-west te kunnen faciliteren. De parkeerbalans voor de ontwikkelingen in Dorpsstraat-west is daarmee sluitend (parkeervraag en parkeeraanbod zijn in evenwicht).

In het onderzoek van Empaction is uitgegaan van het door de gemeenteraad vastgestelde DO stedenbouwkundig plan voor de Culturele As, waarin ook het Stadsforum is opgenomen. Over het programma van het Stadsforum dient zoals eerder aangeven door de gemeenteraad nog nadere besluitvorming plaats te vinden. Als de gemeenteraad heeft ingestemd met het programma van het Stadsforum zal voor de realisatie ervan een afzonderlijke procedure worden doorlopen, waarin tevens een nadere onderbouwing wordt opgesteld van de parkeerbehoefte van het dan bekende specifieke programma van het Stadsforum.

Parkeren gehele bestemmingsplangebied
Het bestemmingsplan Stadscentrum-Zuid omvat een groter gebied dan alleen Dorpsstraat-west. Aan de hand van de onderzoeksresultaten van adviesbureau Empaction is daarom een aparte parkeerbalans gemaakt specifiek gericht op dit bestemmingsplangebied. Deze parkeerbalans is opgenomen in Bijlage 5 van de plantoelichting. Uit deze parkeerbalans kan afgeleid worden dat binnen het plangebied voorzien wordt in de realisatie van meer parkeergelegenheid dan strikt nodig is op grond van de nieuwe ontwikkelingen en programma's die in het bestemmingsplan planologisch mogelijk worden gemaakt. Dit komt doordat in de parkeerberekening een voorschot is genomen op toekomstige ontwikkelingen in het plangebied, die echter nog onvoldoende zijn uitgekristalliseerd, zoals het Stadsforum. Deze voorziening is dus niet meegenomen in het bestemmingsplan, maar wel in de onderliggende berekening van de toekomstige parkeerbehoefte.

Onderstaand wordt voor de ontwikkelingen, die op en rondom de Markt, het Nicolaasplein, het Dobbepark en het Vuurtorenplein mogelijk worden gemaakt, nader ingegaan op de parkeerbehoefte.

Markt
De huidige opstelling van de warenmarkt wordt gewijzigd in een lintmarkt, die zich uitstrekt van het Zuidwaarts, via de Markt naar het Marseillepad. Door deze verandering kan een groot deel van de Markt ook op marktdagen gebruikt worden voor het parkeren van personenauto's. Het DO Stedebouwkundig plan Culturele As omvat een herinrichting van de Markt. Als gevolg daarvan wordt het parkeerareaal verkleind van 188 naar 118 parkeerplaatsen. Op de piekdagen voor horeca en detailhandel (vrijdagavond en zaterdag) zijn de parkeerplaatsen bij de kantoren aan de Engelandlaan en Frankrijklaan daarentegen ook beschikbaar voor deze functies. Dit is ruim voldoende om te voorzien in de extra parkeerbehoefte voor de warenmarkt, de toevoeging van twee kiosken op de Markt, een horecavoorziening aan het Marseillepad en een nieuw gebouw met o.a. maatschappelijke functies en een horecafunctie op het Dobbe-eiland.

De Markt (inclusief aangrenzend deel van de Grote Dobbe), Marseillepad, Nicolaasplein, Museumplein en het Stadhuisplein zijn bestemd als evenemententerrein. Indien een evenement wordt gehouden zijn de parkeerplaatsen op de Markt zo mogelijk niet beschikbaar. Bezoekers van het evenement kunnen dan parkeren langs de Engelandlaan, Frankrijklaan en de kantorenlocaties langs deze wegen. In deze gebieden zijn met name in het weekend op relatief korte afstand veel parkeerplaatsen beschikbaar. Ervaringen uit het verleden bij eerdere evenementen op de Markt hebben uitgewezen dat deze niet tot parkeerexcessen hebben geleid. De frequentie van het aantal evenementen leidt er bovendien toe dat geen sprake zal zijn van structurele parkeeroverlastsituaties.

Nicolaasplein
Onder het Nicolaasplein maakt het bestemmingsplan een parkeervoorziening met 120 parkeerplaatsen mogelijk. Deze parkeergarage voorziet onder meer in de parkeerbehoefte van het huidige Nicolaasplein en de nieuw te bouwen appartementen, detailhandel en horeca. Conform de gemeentelijke Beleidsnota Parkeren 2005 dient voor de nieuwe woningen op het Nicolaasplein binnen een maximale loopafstand van 100 meter in de parkeerbehoefte te worden voorzien. De parkeerbehoefte voor de woningen op het Nicolaasplein bedraagt 20 parkeerplaatsen. Een deel van de ondergrondse parkeergarage dient daarvoor gereserveerd te zijn.
Verder wordt een deel van de huidige parkeervoorziening op het Nicolaasplein gebruikt voor de omliggende woningen. Een recentelijk gehouden nachtelijke parkeertelling door de Gemeente Zoetermeer heeft uitgewezen dat het gaat om een achttal parkeerplaatsen t.b.v. de bestaande woningen. Dit aantal dient opgevangen te worden binnen de ondergrondse parkeergarage of op de overige parkeerplaatsen langs de westelijke Dorpsstraat.

Vuurtorenplein
Op het Vuurtorenplein dienen, uitgaande van 16 grondgebonden woningen, 26 parkeerplaatsen gerealiseerd te worden. Tezamen met de overige aanwezige parkeerplaatsen binnen een afstandsnorm van 100 meter van de nieuwe woningen is de toekomstige capaciteit voldoende om in de parkeerbehoefte van de woningen aan het Vuurtorenplein en de Leidsewallen te voorzien.

Dobbepark
Bij de nieuw te realiseren appartementen aan het Dobbepark (Londenstraat) wordt voorzien in de realisatie van 22 parkeerplaatsen op eigen terrein. Dit is voldoende om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.

De woonbuurten
In de huidige situatie hebben de openbare parkeerplaatsen in de Engelse en Franse buurt op zowel de vrijdagavond als zaterdagmiddag en lage bezettingsgraad (tussen de 22% en 42%). Binnen deze woonbuurten worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. De verwachting is dat de parkeerbehoefte in deze gebieden naar de toekomst toe niet noemenswaardig zal veranderen.

De Frankrijklaan en de kantorenzone aan de Engelandlaan
In de huidige situatie hebben de openbare parkeerplaatsen aan de Engelandlaan en Frankrijklaan op de piekmomenten (vrijdagavond en zaterdagmiddag) een relatief lage bezettingsgraad (maximaal 30%) De verwachting is dat de capaciteit voldoende blijft om in de toekomstige parkeerbehoefte te kunnen voorzien.

Parkeerverwijssteeem Dorpsstraat
Onderdeel van het Uitvoeringsprogramma van de Nota Mobiliteit is de realisatie van een parkeerverwijssysteem Dorpsstraat. Een dynamisch parkeerverwijssysteem levert een bijdrage aan een betere benutting van de verschillende parkeervoorzieningen rond de Dorpsstraat.