direct naar inhoud van 8.1 Vooroverleg
Plan: Houtex
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0627.pbhoutex-0401

8.1 Vooroverleg

In artikel 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is bepaald dat er vooroverleg moet worden gepleegd met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met de diensten van provincie en Rijk die belast zijn met de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het projectbesluit in het geding zijn.

Alle instanties die ingevolge het bovenstaande in kennis gesteld moeten worden, hebben gedurende de voorbereidingsfase het voorontwerp projectbesluit toegezonden gekregen. Acht instanties hebben het voorontwerp projectbesluit "Houtex" toegezonden gekregen, te weten Nederlandse Spoorwegen, Regionale Brandweer, Waterleidingbeheerder Oasen N.V., Provincie Zuid-Holland, brandweer Waddinxveen, de VROM-Inspectie, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en Prorail. Door de Nederlandse Spoorwegen en de Regionale Brandweer is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot het indienen van een reactie. De Regionale brandweer heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid omdat zij alleen advies geeft over het groepsrisico. Deze reactie is reeds bij de 'Verantwoording groepsrisico' gevoegd, bijlage bij deze ruimtelijke onderbouwing.

Waterleidingbeheerder Oasen N.V.

Reactie

De waterleidingbeheerder Oasen N.V. heeft in haar brief van 15 januari 2010 (met kenmerk AKT/chs/25751/10) te kennen gegeven dat zij, na bestudering van het voorontwerp, geen opmerkingen heeft.

Beantwoording

De gemeente neemt kennis van de reactie.

Conclusie

De reactie geeft geen aanleiding tot wijzigingen aan het ontwerp projectbesluit.

Provincie Zuid-Holland

De Provincie Zuid-Holland heeft in haar brief van 20 januari 2010, met kenmerk PZH-2010-153414629, aangegeven dat het projectbesluit conform het provinciale beoordelingskader, welke per 1 juli 2008 is vormgegeven in het interim-beleid bestaande uit de streekplannen en de nota Regels voor Ruimte, is.

Brandweer Waddinxveen

Reactie

De brandweer gaat in haar brief van 26 januari 2010 akkoord met het projectbesluit "Houtex" en het Verantwoording groepsrisico.

Beantwoording

De gemeente neemt kennis van de reactie.

Conclusie

De reactie geeft geen aanleiding tot wijzigingen aan het ontwerp projectbesluit.

Rijk

Reactie

De VROM-Inspectie heeft in haar brief van 22 januari 2010 met het kenmerk 20100004663/26156-RO V-ZW verwezen naar haar brief van 26 mei 2009. In de bijlagen bij deze brief is aangewezen wanneer het rijk zeker betrokken wil worden in het vooroverleg. Het projectbesluit "Houtex" geeft, gelet op de nationale belangen genoemd in de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid, geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Beantwoording

De gemeente neemt kennis van de reactie.

Conclusie

De reactie geeft geen aanleiding tot wijzigingen aan het ontwerp projectbesluit.

Hoogheemraadschap

Reactie

Het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard heeft in haar brief van 3 februari 2010 met het kenmerk 2010.01018 aangegeven in te stemmen met het ontwerp projectbesluit. Wel geeft zij aan dat op pagina 52 het woord "watergang" vervangen dient te worden door "waterkering".

Beantwoording

De gemeente neemt kennis van de reactie;

Conclusie

De reactie geeft reden tot wijzigingen aan het ontwerp projectbesluit. Het woord "watergang" zal vervangen worden door "waterkering".

Prorail

Reactie

Prorail heeft op 4 februari 2010 in hun brief met kenmerk GJZ/923-31/PLA/2163064 aangegeven dat zij de volgende opmerking hebben met betrekking tot het geluidsonderzoek met kenmerk V.2009.0540.02.R001: in paragraaf 4.2 onder het kopje Railverkeer worden prognoses gebruikt die afwijken van de prognoses 2020 uit het Uitgangspuntenrapport RGL, zoals gebruikt in de RGL-geluidsrapporten. De door de gemeente gehanteerde prognoses, zoals ook gehanteerd voor het bestemmingsplan Centrum, leiden tot hogere geluidsbelasting dan wanneer gebruik gemaakt wordt van de nu bekende meest actuele prognoses. Prorail adviseert de meest recente prognoses te hanteren.

Beantwoording

  • 1. De gemeente neemt kennis van de reactie;
  • 2. In het akoestisch onderzoek voor de Houtexlocatie is aangesloten bij de gehanteerde prognoses voor het naastgelegen ontwerpbestemmingsplan Centrum. Zoals door ProRail wordt opgemerkt wordt in deze prognoses rekening gehouden met een intensievere spoorbelasting en de daaruit voortvloeiende hogere geluidbelasting dan in de door ProRail gehanteerde prognoses. Het doel van het akoestisch onderzoek (de waarborging van de aanvaardbare geluidbelasting) is dan ook voldoende gewaarborgd en om die reden wordt het akoestisch onderzoek voor de Houtexlocatie niet aangepast.

Conclusie

De reactie geeft geen aanleiding tot wijzigingen aan het ontwerp projectbesluit.