direct naar inhoud van 5.8 Verkeer
Plan: Vlietwijk KEEL-gebied
Status: concept
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0626.VlietwijkKEEL2011-BP23

5.8 Verkeer

Bij de plannen voor de herontwikkeling van het KEEL-gebied is nadrukkelijk ook aandacht besteed aan de verkeersveiligheid. De belangrijkste verkeerskundige ingreep is de verplaatsing van de Lorentzlaan. In plaats van middendoor gaat deze straat naar de rand van het plangebied toe. De Lorentzlaan komt direct langs de singel langs het Jan van Goyenplantsoen te liggen. De functie van de Lorentzlaan verandert niet. Er blijft één ontsluiting op de Professor Einthovenlaan en één ontsluiting op de Professor Einsteinlaan. Tussen de drie rijen eengezinswoningen worden paden aangelegd. Op deze manier kunnen de schuren en achtertuinen van de woningen worden bereikt.

Het algemene verkeersbeleid is dat in Voorschoten voor de meeste straten en wegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wordt ingesteld. Alleen op de belangrijkste verkeerswegen geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Nabij het plangebied gaat dit om de Raadhuislaan (het gedeelte tussen de Leidseweg en de Professor Einsteinlaan) en de Professor Einsteinlaan. Voor de straten in het plangebied (Professor Lorentzlaan, Professor Kamerlingh Onnesplantsoen) wordt dus uitgegaan van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Binnen fase 2 wordt tussen de koopwoningen en de huurwoningen een parkeerplein gesitueerd. In feite zijn het twee straten met daartussen haaksliggende parkeerplaatsen. De twee straten zijn verbonden, zodat er een rondrijdmogelijkheid ontstaat. Voor het overige worden de parkeerplaatsen aan de randen van het gebied gesitueerd, langs het Kamerlingh Onnesplantsoen en de verlegde Lorentzlaan. Ook worden langs de Professor Einsteinlaan en de Professor Einthovenlaan haaksparkeerplaatsen aangelegd. Dit betreft een iets gewijzigde situering van parkeerplaatsen ten opzichte van de plannen voor de openbare ruimte uit 2008. Dit is gedaan om de parkeerplaatsen zo veel mogelijk aan de buitenzijde van het plangebied te situeren, zodat in het midden een zo groot mogelijk autovrij en groen verblijfsgebied kan worden gerealiseerd.

Voor wat betreft het bepalen van de benodigde aantallen parkeerplaatsen is gebruik gemaakt van de publicatie 'Parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering' van het CROW, publicatie 182, september 2008. Vlietwijk valt binnen het gebied 'schil/ overloopgebied'. Ook is de categorie 'sterk stedelijk' van toepassing, conform de indeling van het CBS. Van de gegeven bandbreedte wordt de maximumnorm gehanteerd. Er wordt van uitgegaan dat de te realiseren parkeerplaatsen binnen het plangebied niet of nauwelijks gebruikt worden door bewoners/ bezoekers van de omliggende straten. Zie tabel 1 voor de parkeerbalans.

  Aantal   Norm   Rekeneenheid   Aantal pp   Inclusief aandeel bezoekers   Opmerkingen  
Woning goedkoop   76   1,4   woning   106,4   0,3 pp per woning    
Woning midden   17   1,6   woning   27,2   0,3 pp per woning    
Serviceflat/ aanleunwoning   21   0,6   woning   12,6   0,3 pp per woning   zelfstandige woning met beperkte zorgvoorzieningen  
Verpleeghuis/ verzorgingstehuis   70   0,7   wooneenheid   49   60%   inclusief personeel  
Cultureel centrum/ wijkgebouw   5   3,0   100 m² bvo   15   90%    
TOTAAL         210,2      

De verdeling over de categorieën uit de publicatie is als volgt:

  • 76 sociale huurwoningen (categorie = woning goedkoop);
  • 17 koopwoningen (categorie = woning midden);
  • 21 zorgwoningen (categorie = serviceflat/ aanleunwoning);
  • zorgcentrum met 70 zorgeenheden (categorie = verpleeg-/ verzorgingstehuis);
  • het buurthuis (categorie = cultureel centrum/ wijkgebouw).

Uit tabel 1 blijkt dat de toekomstige parkeervraag 210 parkeerplaatsen is. Met het plan worden ruim voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd om te voldoen aan deze parkeervraag. Er worden 214 parkeerplaatsen in het openbaar gebied gerealiseerd. Daarnaast wordt er voor 14 eengezinswoningen uitgegaan van 2 parkeerplaatsen op eigen terrein. Dat betekent een totaal aanbod van 242 parkeerplaatsen. De daadwerkelijke realisatie van de aantallen parkeerplaatsen is opgenomen in de realisatieovereenkomst met Woonzorg Nederland.

Bij deze uitgangspunten is het toekomstige aanbod van parkeerplaatsen groter dan de toekomstige vraag naar parkeerplaatsen. Deze overcapaciteit geldt deels als compensatie in verband met het verdwijnen van langsparkeerplaatsen langs de Professor Einthovenlaan.