direct naar inhoud van 5.9 Mobiliteit en verkeer
Plan: Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40

5.9 Mobiliteit en verkeer

Verkeersstructuur

De belangrijkste ontsluitingsweg door het plangebied is de Leidseweg. Via deze weg wordt in noordoostelijke richting ontsloten naar Leiden. De gemeente Voorschoten heeft geen directe aansluiting op het rijkswegennet maar is bereikbaar via de provinciale wegen N447 en N448. Vanaf de N447 wordt binnen het plangebied via diverse wegen naar de woonwijken ontsloten. De overige delen van het plangebied worden voor een belangrijk deel ontsloten vanaf de Admiraal de Ruytersingel. Door het plangebied loopt een fietsroute langs het spoor, dit is een belangrijke doorgaande route. Het fietsverkeer maakt verder gebruik van de verschillende wegen. Ten aanzien van het openbaar vervoer zijn binnen het plangebied langs de Admiraal de Ruytersingel en de Trompweg bushaltes gelegen. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Den Haag en Leiden.

Duurzaam Veilig

De wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd aan de hand van de principes van Duurzaam Veilig. Dit leidt tot een indeling van de wegen in gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Tevens kent de gemeente Voorschoten wijkontsluitingswegen, deze wegen vormen echter een niet officiële tussencategorie. De Leidseweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De wegen van, naar en op de woonerven zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De overige wegen zijn gecategoriseerd als wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h.

afbeelding "i_NL.IMRO.0626.2012Noord-BP40_0027.png"


Verkeersvisie

Door de gemeente Voorschoten is een verkeersvisie opgesteld. In deze visie geeft de gemeente aan wat het kader is voor het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente.

Uit de opgestelde verkeersvisie blijkt dat het autoverkeer in Voorschoten de laatste jaren nauwelijks is toegenomen, het wegennet heeft nog voldoende capaciteit om het verkeer goed af te kunnen wikkelen. Ten aanzien van het langzaam verkeer is aangegeven dat het stelsel van fietspaden en routes gecompleteerd dient te worden en het comfort van de fietsers verbeterd moet worden. De regio Holland Rijnland heeft een plan ontwikkeld om het openbaar vervoer gebruik te laten stijgen, een aandachtspunt hierin is het bedieningsniveau in de wijken.

Het maatregelenpakket 4V nota van de gemeente Voorschoten biedt inzicht in de maatregelen die nodig zijn om de verkeersvisie te realiseren. Hieronder zijn de, voor het plangebied relevante, maatregelen opgenomen:

  • inrichting Krimwijk I als 30 km/h-zone conform Duurzaam Veilig;
  • fietsvriendelijke inrichting van de Krimwijkroute, deze weg is gecategoriseerd als wijkontsluitingsweg, maar voldoet niet aan de kenmerken;
  • aanleg fietsroute Krimwijk-Hofweg, tussen de Hofweg/langs de Korte Vliet en het fietspad langs de Vliet in de wijk Krimwijk ontbreekt een goede fietsontsluiting;
  • inrichting Adegeest als 30 km/h-zone conform Duurzaam Veilig;
  • asfalteren diverse fietspaden ten behoeve van comfort;
  • herinrichten Van Beethovenlaan en Mozartlaan, conform Duurzaam Veilig zijn deze wegen aangewezen als 50 km/h maar voldoen niet aan de kenmerken;
  • aanpassen van het Zoef (Zorgeloos, onbelemmerd, eenvoudigweg fietsen) gedeelte tussen Noord Hofland en Adegeest. De huidige fietsroute langs het spoor fungeert nog niet voldoende als een snelle doorgaande fietsroute. Oplossing is het opwaarderen tot een snelle fietsroute tussen Leiden en Den Haag.

Parkeren

De gemeente Voorschoten heeft voor parkeren in de wijken geen parkeerbeleid. Veel wijken hebben te maken met een hoge parkeerdruk. In de nieuwbouwwijken wordt voldaan aan de landelijke parkeernormen. Wanneer in het plangebied nieuwe functies mogelijk worden gemaakt, dient eveneens aan de normen voldaan te worden.