Plan: | Uitwerkingsplan Haagwijk |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0626.2012Haagwijk-UP20 |
In het kader van de Wet geluidhinder dient voor de ontwikkeling van geluidgevoelige functies een akoestisch onderzoek te worden verricht wanneer de locaties binnen de onderzoekszones van wegen, spoorwegen of gezoneerde industrieterreinen vallen. Rail- en industrielawaai is niet relevant voor het plangebied, wegverkeer wel.
In artikel 74 van de Wet geluidhinder is voorgeschreven dat zich langs alle wegen een geluidszone bevindt, met uitzondering van wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 km/h. De breedte van de geluidzone hangt af van het aantal rijstroken en de ligging van de weg in stedelijk- dan wel buitengebied.
De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen is 48 dB. Bij een hogere geluidsbelasting hebben B&W de bevoegdheid een ontheffing voor een hogere waarde te verlenen. De maximale ontheffingswaarde voor nieuwe woningen langs nieuwe wegen bedraagt 58 dB. De maximale ontheffingswaarde voor bestaande wegen bedraagt 63 dB. De maximaal toelaatbare geluidsbelasting voor het binnenniveau is 33 dB.
Voor het uitwerkingsplan Haagwijk is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het akoestisch onderzoek "Uitwerkingsplan Haagwijk", d.d. 22 september 2011 met kenmerk VST021/Bxt/0181 is als bijlage 4 toegevoegd bij dit uitwerkingsplan.
Voor het uitwerkingsplan is de provinciale weg N447 de relevante geluidsbron. Het betreft een weg van twee rijstroken en ligt buiten de bebouwde kom. De breedte van de wettelijke geluidszone bedraagt 250 meter aan weerszijden van de weg. De geplande nieuwbouw staat binnen de geluidszone van de weg.
Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de meest westelijk gelegen laanwoning de voorkeursgrenswaarde met 4 dB overschrijdt. De maximaal berekende geluidsbelasting voor deze woning bedraagt 52 dB. De maximale ontheffingswaarde van 63 dB wordt nergens overschreden.
Omdat er sprake is van een overschrijding van de geluidsnorm op één locatie is nader onderzoek gedaan naar geluidsbeperkende maatregelen. Er is gekeken naar bron-, overdrachts- en ontvangermaatregelen. Een bronmaatregel in de vorm van geluidsreducerend asfalt is reeds aanwezig op de provinciale weg. Overdrachts- en ontvangermaatregelen zijn niet reëel inpasbaar.
Uit onderzoek blijkt dat voor één woning de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Omdat geluidsbeperkende maatregelen niet reëel inpasbaar zijn zal voor deze woning een hogere grenswaarde moeten worden aangevraagd. Echter, gebleken is dat op 14 september 2007 door Voorschoten al voor 60 woningen een hogere grenswaarde is verleend, onder andere voor de hier bedoelde woning. Deze verleende hogere grenswaarde is nu nog steeds van toepassing.