direct naar inhoud van 5.2 Geluidhinder
vastgesteld
NL.IMRO.0612.BV00007-3001

5.2 Geluidhinder

5.2.1 Algemeen

Het beheersverordeningsgebied heeft te maken met geluidsbelasting van verschillende geluidsbronnen van verschillende kanten. Er is sprake van wegverkeerslawaai en industrielawaai.

5.2.2 Wegverkeerslawaai

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen geluidzones, met uitzondering van woonerven en 30 km/uur wegen. In het gebied van de beheersverordening Haven - Noord gaat het om de Groene Kruisweg, de Veerweg en de Schenkelweg. Deze wegen sluiten direct aan op het plangebied en hebben hun geluidhinder in het gebied.

5.2.3 Industrielawaai

In het kader van de Wet geluidhinder moeten alle industrieterreinen waarop inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd, die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken, gezoneerd zijn.

Het onderhavige plangebied ligt binnen de geluidszone van het industrieterrein Botlek/Pernis (Rotterdam) en binnen de zone van industrieterrein Haven/Hongerland (Spijkenisse).

Botlek /Pernis
Op 19 februari 1998 is door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor het industrieterrein Botlek/Pernis het saneringsprogramma vastgesteld. Door de Minister van VROM is op basis van dit saneringsprogramma op 5 juli 2000 een besluit genomen over de “maximaal toelaatbare geluidsniveaus” (MTG's) bij de rondom het industrieterrein gelegen woonkernen. De geluidsbelasting in het plangebied is berekend met het rekenmodel dat ten grondslag ligt aan deze MTG's.
De voorkeurswaarde van 50 dB(A) wordt op het gehele plangebied overschreden.

Haven en Hongerland
Op 29 september 1997 is door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor het industrieterrein Haven en Hongerland het saneringsprogramma vastgesteld. Door de Minister van VROM is op basis van dit saneringsprogramma een besluit genomen over de MTG's bij de rondom het industrieterrein gelegen woningen. De geluidsbelasting in het plangebied is berekend met het rekenmodel dat ten grondslag ligt aan deze MTG's.
De voorkeurswaarde van 50 dB(A) wordt op een groot deel van het plangebied overschreden.

Conclusie 
Omdat er sprake is van een bestaande situatie en er geen ontwikkelingen zijn voorzien, is afgezien van akoestisch onderzoek.