Plan: | Beerenplaat |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00037-4001 |
Geluidhinder kan worden veroorzaakt door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrie- lawaai. De wet beoogt gevoelige objecten te beschermen tegen een bovenmatige geluidsbelasting door voorkeursgrenswaarden te stellen. Deze normen geven aan wat als ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting wordt beschouwd bij geluidgevoelige functies zoals bijvoorbeeld woningen. Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting is onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Op grond van de Wet geluidhinder moet voor alle nieuwe situaties die een bestem- mingsplan mogelijk maakt binnen een zone van een weg waar 50 km per uur of meer mag worden gereden, een zone van een spoorwegverbinding en een gezoneerd industrieterrein een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd.
Het onderhavige bestemmingsplan betreft een beheerplan. Dit wil zeggen dat het bestemmingsplan de bestaande situatie vastlegt en dat er geen (planologische relevante) nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt. Het is op basis van de Wet geluidhinder daarom niet noodzakelijk een akoestisch onderzoek uit te voeren.
In het kader van de Europese richtlijn Omgevingslawaai is de gemeente Spijkenisse, als onderdeel van de agglomeratie Rotterdam-Dordrecht, verplicht om een EU geluidskaart met bijbehorende actieplan op te stellen voor de geluidsbronnen in de gemeente. Hieraan is invulling gegeven door in 2008 de geluids- belastingkaart (dGmr, rapport V.2005.1427.00.R007, 19 december 2007) en in 2009 het actieplan EU richtlijn omgevingslawaai vast te stellen (Actieplan EU richtlijn omgevingslawaai d.d. 10 juni 2010). De geluidskaart geeft inzicht in de geluidssituatie in Spijkenisse. Wegverkeer is de hoofdbron van geluid in Spijkenisse.
Binnen het plangebied zijn een drietal relevante geluidsbronnen te onderscheiden, namelijk het wegverkeer, bedrijfsactiviteiten Evides en het scheepvaartverkeer op de Oude Maas. Opgemerkt wordt dat industrielawaai vanaf het industrieterrein Botlek/Pernis niet relevant is voor het onderhavige plangebied. Het plangebied ligt buiten de vastgestelde geluidszone van het betreffende industriegebied.
Uit de geluidsbelastingkaart blijkt dat de hoogste belastingen zich bij woningen in Spijkenisse vooral voordoen langs de hoofdaders van de wijkstructuren. In het actieplan zijn een aantal prioritaire gebieden benoemd waar de gemeente de mogelijkheden wil onderzoeken om het geluidsniveau terug te brengen. In het actieplan zijn de activiteiten benoemd die de gemeente de komende jaren wenst uit te voeren om hogere belastingsniveaus terug te dringen. Op basis van het gemeentelijk geluidsbeleid zijn geen acties voorzien in het plangebied.
De gecumuleerde geluidsbelasting voor het onderhavige bestemmingsplangebied is weergeven in onderstaande figuur.
Binnen het plangebied geldt dat er, met uitzondering van de omgeving direct grenzend aan de oude maas, sprake is van een goed akoestisch klimaat. De verhoogde geluidsbelasting wordt met name veroorzaakt door de scheepvaart op de Oude Maas.
De gemeente Spijkenisse heeft geen taken of bevoegdheden inzake het terugdringen van de geluidbelasting van de scheepsvaart, tevens bestaan er geen wettelijke normen voor de hoogte van de geluidsbelasting. In het actieplan geluid van de gemeente Spijkenisse zijn dan ook geen acties en/of maatregelen opgenomen om de geluidsbelasting ter plaatse terug te dringen. Op basis van de bekende informatie omtrent het aspect geluid zijn er geen belemmeringen voor het vaststellen van het onderhavige bestemmingsplan.