direct naar inhoud van Artikel 3 Centrum
Plan: Winkelcentrum Waterland
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00014-4001

Centrum

Bestemmingsomschrijving

De voor Centrum aangewezen gronden zijn bestemd voor:

  • a. detailhandel;
  • b. dienstverlening tot een maximum van 200 m² bedrijfsvloeroppervlakte;
  • c. behoudens ter plaatse van de aanduiding "horeca uitgesloten", horeca 1 tot een maximum van 400 m² bedrijfsvloeroppervlakte;
  • d. een parkeervoorziening voor maximaal 125 auto's in de vorm van een parkeerterrein op dak ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van centrum-parkeerdek"
  • e. bij deze doeleinden behorende voorzieningen, zoals groen- en nutsvoorzieningen, verblijfsgebied en terrassen.
Bouwregels

Op en onder de in lid 3.1 genoemde gronden mag uitsluitend worden gebouwd ten dienst van de bestemming, met inachtneming van de volgende bepalingen:

  • a. de gebouwen dienen binnen het bouwvlak te worden gebouwd;
  • b. bouwwerken, geen gebouwen zijnde mogen zowel binnen als buiten het bouwvlak worden gebouwd;
  • c. voor de gebouwen gelden de volgende maxima:
    • 1. goothoogte: zoals op de verbeelding is aangegeven
    • 2. bouwhoogte: zoals op de verbeelding is aangegeven
  • d. voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde, gelden de volgende maxima:
    • 1. bouwhoogte van licht- en vlaggenmasten: 9 m
    • 2. bouwhoogte van overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde: 3 m.
Specifieke gebruiksregels
  • a. het gebruik van gronden en bouwwerken als verkooppunt van motorbrandstoffen is verboden;
  • b. het gebruik van gronden en bouwwerken als seksinrichting is verboden;
  • c. het is verboden de laad- en losruimtes anders te gebruiken dan voor laden en lossen van voertuigen.
Ontheffing van de gebruiksregels

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd ontheffing te verlenen van:

  • a. het bepaalde in lid 3.3 sub c en toestaan dat genoemde ruimtes anders worden gebruikt dan als laad- en losruimtes, mits:
    • 1. dat gebruik niet in strijd is met de in lid 3.1 genoemde doeleinden;
    • 2. het hierdoor verloren gegane aantal vierkante meters aan laad- en losruimtes elders binnen het gebouw wordt gecompenseerd of het verlies aan ruimte niet leidt tot een onevenredige belasting van de in de onmiddellijke nabijheid gelegen openbare ruimte door ladende en lossende voertuigen;