direct naar inhoud van 5.1 Verkeerslawaai
Plan: Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00005-4001

5.1 Verkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied zal herstructurering plaatsvinden waarbij nieuwe woningen gerealiseerd zullen worden. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - en spoorwegen bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

30 km/h wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.

Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 5.1 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema

geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   goed  
50-54 dB   redelijk  
55-59 dB   matig  
60-64 dB   tamelijk slecht  
65-69 dB   slecht  
>= 70 dB   zeer slecht  

Onderzoek

Complex 16
De nieuwe woningen langs de Johannes Vermeerstraat en de Gerard Doustraat zijn gelegen binnen de geluidszones van de Sportlaan en de N218 (Hartelweg). De Sportlaan heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. De N218 (Hartelweg) heeft een geluidszone van 400 m, uitgaande van 3-4 rijstroken en een buitenstedelijke ligging. De nieuwe woningen langs de Gerard Doustraat zijn eveneens gelegen binnen de geluidszone van de Winston Churchilllaan. De Winston Churchilllaan heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging.

Herstructurering fase II
De nieuwe woningen langs de Korenbloemstraat en Lobeliastraat zijn gelegen binnen de zone van de Willemshoevelaan. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging.

Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 2.

De gehanteerde verkeersprognoses voor 2020 zijn aangeleverd door de gemeente Spijkenisse. De aangeleverde gegevens betroffen 12- uurs intensiteiten. Voor de omrekening naar etmaalintensiteiten is een factor van 1,3333 (4/3) aangehouden. De wegdekverharding bestaat op de Johannes Vermeerstraat, Gerard Doustraat, Leliestraat, Korenbloemstraat en Lobeliastraat uit klinkers. Op de Sportlaan, de Winston Churchillaan en de Willemshoevelaan ligt asfalt. Op de N218 is ZOAB gelegen. Voor de voertuigverdeling van het verkeer is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een provinciale weg (N218), op gebiedsontsluitingswegen (Sportlaan, Winston Churchillaan en Willemshoevelaan) en buurtverzamelwegen (Johannes Vermeerstraat, Gerard Doustraat, Leliestraat, Korenbloemstraat en Lobeliastraat) (onderzoek RBOI 2009).

Tabel 5.2 Verkeersintensiteiten

weg   2020  
Sportlaan (bij de Groene Kruisweg   10.250  
N218 (Hartelweg)   51.800  
Winston Churchilllaan (bij Groene Kruisweg)   6.950  
Willemshoevelaan   4.000  
Johannes Vermeerstraat/Gerard Doustraat/Leliestraat/Korenbloem- straat/Lobeliastraat   1.350  

Resultaten gezoneerde wegen

Complex 16
Uit berekeningen blijkt dat de 48 dB contour, de voorkeursgrenswaarde, ten gevolge van het verkeer op de Sportlaan op een afstand van 75 m uit de as van de weg ligt. De 48 dB contour ten gevolge van het verkeer op de N218 (Hartelweg) is op een afstand van 295 m uit de as van de weg gelegen. De nieuwe woningen op beide locaties zijn op grotere afstand uit de as van deze wegen gelegen zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels.

Ten gevolge van het verkeer op de Winston Churchillaan is de 48 dB contour op een afstand van 58 m uit de as van de weg gelegen. De nieuwe woningen op de locatie Gerard Doustraat zijn op grotere afstand gelegen. Hierbij is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie.

Herstructurering fase II
Uit de berekeningen blijkt dat de 48 dB contour ten gevolge van het verkeer op de Willemshoevelaan op een afstand van 41 m uit de as van de weg is gelegen. De nieuwe ontwikkelingen zijn echter op grotere afstand gelegen. Hierbij is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie.

Resultaten niet gezoneerde wegen

Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting van de in de omgeving gelegen 30 km/h-wegen, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, eveneens berekend.

Complex 16
Uit dit onderzoek blijkt dat voor de geluidsbelasting op een maatgevende afstand van 11 m uit de as van zowel de Johannes Vermeerstraat als de Gerard Doustraat 57 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh) bedraagt. Hierbij is sprake van een 'matig' akoestisch klimaat.

Herstructurering fase II
Aan de gevels van de nieuwe woningen in de blokken 1 en 2 (langs de Leliestraat) bedraagt de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Leliestraat 58 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh). Hierbij is sprake van een 'matig' akoestisch klimaat.

De geluidsbelasting aan de gevels van de bouwblokken 3 en 9 (langs de Korenbloemstraat) ten gevolge van het verkeer op de Korenbloemstraat bedraagt respectievelijk 59 dB en 58 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh). Ook hier is sprake van een matig akoestisch klimaat.

Ten gevolge van het verkeer op de Lobeliastraat bedraagt de maximale geluidsbelasting aan de gevels van de bouwblokken 4 en 10 (langs de Lobeliastraat) respectievelijk 59 dB en 58 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh). De maximale geluidsbelasting aan de gevels van de Indische ouderenwoningen bedraagt 58 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh). Voor deze woningen geldt dat het akoestisch klimaat matig is.

Maatregelen
Voor de nieuwe woningen is sprake van een 'matig' akoestisch klimaat. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een denkbare mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangsweg met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient echter behouden te blijven voor de ontsluiting van het omliggende gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging van de functie en daarmee de samenstelling van het verkeer is dan ook geen mogelijke maatregel om een verdere geluidsreductie te bewerkstelligen.

Verder zijn erftoegangswegen hoofdzakelijk voorzien van klinkerverharding. Een mogelijke maatregel is toepassing van een sterkere geluidsreducerende wegdekverharding bijvoorbeeld door de toepassing van asfalt in plaats van klinkers. Asfalteren van deze wegen is echter om verkeerskundige redenen binnen verblijfsgebieden niet wenselijk. Klinkerverharding draagt bij aan het verblijfskarakter en heeft een snelheidsremmend effect. Toepassing van akoestisch stille betonstraatstenen of herbestrating in keperverband (in plaats van halfsteensverband) is mogelijk. Dit zou toegepast kunnen worden op het moment dat de wegdekverharding aan vervanging toe is.

Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar en om stedenbouwkundige redenen ongewenst.

Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat binnenshuis is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd1. Een standaardgevel dient in het kader van het bouwbesluit 20 dB te reduceren. De nieuwe woningen zullen voldoen aan het bouwbesluit en daarmee een minimale gevelreductie kennen van 20 dB. Aangezien het nog nieuw te bouwen woningen betreft, kan voor de woningen met meer dan 53 dB aan de gevel zodanige maatregelen worden getroffen dat de geluidsbelasting in de woningen niet meer bedraagt dan 33 dB (conform het vereiste in het bouwbesluit). Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie.

Conclusie
Voor alle woningen is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie. De Wgh staat de realisatie van de nieuwe woningen dan ook niet in de weg.