direct naar inhoud van 2.4 Verkeerskundige onderbouwing
Plan: Rotonde Stationsweg - Rembrandtlaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0610.pb03rotonde-3001

2.4 Verkeerskundige onderbouwing

De keuze voor een rotonde en reconstructie van de Stationsweg worden hieronder gemotiveerd.

  • De eerste reden is dat de Stationsweg en de bijbehorende verkeersregelinstallatie aan het einde van zijn levensduur zijn. Om dit weer op orde te brengen is een aanzienlijke investering noodzakelijk, waardoor het logisch is om te bekijken of de huidige vormgeving nog voldoet.
  • De verkeerslichten op het kruispunt van de Stationsweg - Rembrandtlaan hebben onvoldoende capaciteit om het verkeer af te wikkelen. Reeds in de huidige situatie staan voor dit kruispunt in de spitsperiode (inclusief middagspits) lange wachtrijen. Een effectieve capaciteitsuitbreiding kan alleen worden bereikt door het toevoegen van een linksafstrook op de Stationsweg naar de Rembrandtlaan of een andere kruispuntvorm. De zware belasting van het kruispunt heeft ook nadelige effecten op de rotonde Stationsweg - Deltalaan. Zo slaat soms de wachtrij voor de verkeerslichten terug tot aan de rotonde bij Ames. Daarnaast heeft de clustering van het verkeer bij de verkeerslichten negatieve effecten op de afwikkelingscapaciteit van de rotonde.
  • De Stationsweg is een 50 km/u gebiedsontsluitingsweg. De weg voldoet in zijn huidige vorm niet aan de minimumontwerprichtlijnen die aan een dergelijke weg worden gesteld. De belangrijkste tekortkoming is dat het fietsverkeer niet gescheiden is van het gemotoriseerde verkeer. Dit gaat ten koste van de veiligheid en het comfort van de fietser. Het is onwenselijk om deze situatie nog lang te laten voortduren. Een ander knelpunt is dat de Stationsweg geen middeneilanden heeft. Fietser en voetgangers kunnen hierdoor niet gefaseerd oversteken (nuttig voor veiligheid en oversteekbaarheid). Dit is met name een probleem als de verkeerslichten in storing of buiten bedrijf zijn.
  • Het kruispunt ligt op een belangrijke schoolroute en er zijn klachten vanuit de Calvijnschool dat de verkeerslichtenregeling niet in staat is om deze grote stromen fietsers op een goede wijze te verwerken.

Voor het kruispunt Stationsweg - Rembrandtlaan gaat verkeerskundig de voorkeur uit naar een rotonde in plaats van verkeerslichten. In het VCP 2005 is reeds vastgesteld dat met de reconstructie van de kruising Stationsweg - Rembrandtlaan een rotonde zal worden ingepast en de verkeersregelinstallatie vervalt. De belangrijkste reden hiervoor is dat een rotonde per definitie verkeersveiliger is dan verkeerslichten. Dit komt doordat op een rotonde de snelheden lager liggen en dat frontale botsingen zo goed als uitgesloten zijn.

In het specifieke geval van de Stationsweg - Rembrandtlaan heeft een rotonde nog een extra voordeel. Het kruispunt ligt namelijk binnen het invloedsgebied van de rotonde Stationsweg - Deltalaan. Een rotonde werkt het beste als het verkeer verdeeld aankomt. Het nadeel van verkeerslichten op het kruispunt Stationsweg - Rembrandtlaan is dat deze het verkeer clusteren, waardoor het verkeer bloksgewijs op de rotonde Stationsweg - Deltalaan afkomt. Dit gaat ten koste van de afwikkelingscapaciteit. Door deze clustering zal al aan het begin van de spitsperiode een wachtrij voor de rotonde Stationsweg - Deltalaan ontstaan, die vervolgens niet meer weggewerkt kan worden tot de spits is afgelopen. Bij aanleg van een rotonde op het kruispunt Stationsweg - Rembrandtlaan treedt dit probleem niet op.