Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Schoonhoven-Noord
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0608.BP1140SchoonhovenN-VG01

3.3 Regionaal beleid

3.3.1 Structuurvisie K5
In de Krimpenerwaard werken vijf gemeenten, te weten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist samen onder de naam K5. Deze gemeenten streven naar een vitale en leefbare regio, waar het voor iedereen prettig wonen is. De basis voor dit beleid is gelegd in een gezamenlijke toekomstvisie ‘Perspectieven voor de Krimpenerwaard’. De intergemeentelijke structuurvisie geeft de hoofdlijnen van de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de K5 tot 2020 weer met een doorkijk naar de lange termijn (2030). De structuurvisie bouwt voort op de beleidsnota’s die in K5-verband zijn opgesteld en op de afzonderlijke gemeentelijke ruimtelijke visies.
      
De belangrijkste gehanteerde uitgangspunten zijn leefbaarheid, bereikbaarheid van voorzieningen en een woningbouwcapaciteit die het mogelijk maakt om in de eigen woningbehoefte te voorzien. Dit is een gedifferentieerd woningbouwprogramma met minimaal migratiesaldo nul. In de kernen met een subregionale functie (Schoonhoven, Bergambacht en Lekkerkerk) zijn ook subregionale voorzieningen aanwezig zoals voortgezet onderwijs, bedrijvigheid en detailhandel. In de centrumdorpse woonmilieus staat instandhouding van de voorzieningen centraal. Schoonhoven en Bergambacht hebben een regionale functie voor opvang van bedrijven (groei en/of verplaatsing van bedrijven uit de regio). De bestaande verouderde terreinen moeten geherstructureerd worden. Bij inrichting en herstructurering van woonwijken en bedrijventerreinen is duurzaamheid het uitgangspunt: intensief ruimtegebruik, collectieve bedrijfsvoorzieningen en het toepassen van duurzame energie (niet zijnde grootschalige windturbines).

Planspecifiek
Een van de weinige ontwikkelingen die mogelijk wordt gemaakt betreft een herstructureringsopgave (verbreding bedrijventerrein), daarmee is het onderhavige bestemmingsplan niet in strijd met Structuurvisie.
 
3.3.2 Woonvisie K5 'Vitaliteit en kwaliteit door Samenwerking'
De subregionale woonvisie kan als een uitwerking van deze toekomstvisie worden gezien, waarbij het ontwikkelen van vitaliteit en behoud van omgevingsprofiel opnieuw als gezamenlijke kernpunten centraal staan.
 
De hoofddoelstelling in het woonbeleid van de K5 is: Het behoud van vitale, leefbare kernen en de daarbij behorende bevolkingsopbouw, voor nu en in de toekomst. De woonvisie kan daaraan bijdragen, met name door de juiste woningbouw, zowel in kwantitatief als in kwalitatief opzicht. Onder leefbaarheid worden hierbij verschillende zaken verstaan: een aantrekkelijke fysieke en sociale woon- en leefomgeving en een voorzieningenaanbod dat gezien de grootte van de aanwezige woonkernen verwacht mag worden. Daarbij wil de K5 het woningbouwprogramma afstemmen op de schaal en het karakter van de subregio en dus voorkomen dat de woningbouw juist de leefbaarheid aantast. Uitgangspunt is migratiesaldo 0.
 
De hoofddoelstelling wordt vertaald in vier beleidsopgaven:
  1. Voldoende en de juiste woningbouw, die een bijdrage levert aan een evenwichtige leeftijdsopbouw met een goede verhouding tussen starters, jonge gezinnen en senioren;
  2. Een integrale en gecoördineerde aanpak van de herstructurering;
  3. Een goede afstemming van wonen, zorg en welzijn;
  4. Zorgen voor keuzevrijheid op de lokale en subregionale woningmarkt en een betaalbaar woningaanbod. 
Het bouwen van voldoende woningen is wel aan voorwaarden onderhevig. Zo dient de woningbouw zo min mogelijk aantasting van de huidige kwaliteit van het gebied in te houden.
 
Planspecifiek
Het bestemmingsplan voorziet niet in woningbouwontwikkelingen, daarmee is het voorliggende plan niet strijdig aan de Woonvisie K5.
3.3.3 Structuurvisie K5 detailhandel
In de detailhandelvisie van de K5 gemeenten worden in Schoonhoven twee winkelcentra benoemd. Op de eerste plaats is dit het centrum van Schoonhoven wat een regionale functie heeft. Daarnaast wordt het wijkwinkelcentrum van Schoonhoven Noord benoemd. Naast deze winkelcentra is er sprake van een aantal solitair gelegen supermarkten. Aan het zowel kwalitatief als kwantitatief op peil houden van deze winkellocaties wordt veel waarde gehecht in verband met het basisverzorgingsniveau.
 
Planspecifiek
Het voorliggende bestemmingsplan maakt geen detailhandelontwikkelingen mogelijk binnen het plangebied, hiermee is het plan niet strijdig aan deze thematische structuurvisie K5.
3.3.4 Economische visie K5
In de economische visie (2004) van de K5 hebben verschillende gemeenten, waaronder Schoonhoven afspraken gemaakt over de economische structuur van de regio. In dit beleidsstuk worden een aantal relevante punten aangehaald:
  • Het organiseren van de herstructurering van de genoemde verouderde bedrijventerreinen (of gedeelten daarvan) en het koppelen daarvan aan de uitgifte van nieuwe terreinen.
  • Het binnen de komende 10 jaar uitvoeren van de aanwezige plannen voor de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen (ca. 32 ha.)
  • Het verruimen van planologische mogelijkheden voor kleinschalige dienstverlenende bedrijven in, aan of nabij individuele woningen.
  • Het onderzoeken van de mogelijkheden en locaties voor het ontwikkelen van bedrijfsverzamelgebouwen voor (kleinschalige) dienstverlenende bedrijven.
Momenteel wordt door de K5 gemeenten gewerkt aan een herziening van deze economische visie. De hernieuwde inzichten zullen indien mogelijk worden verwerkt in deze nota.
 
Planspecifiek
Ondanks dat het bestemmingsplan over het algemeen een conserverend plan is maakt het enkele ontwikkelingen mogelijk. Het verouderde bedrijventerrein Schoonhoven-Noord zal een ruimere bestemming krijgen om zodoende de gebruiksmogelijkheden en daarmee het investeringsklimaat te verbeteren. Hierdoor zal het bedrijventerrein weer een nieuw elan kunnen krijgen. Dit is in lijn met de economische visie.