Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Zilverstad
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0608.201240BPZilverstad-VG01

2.3 Toekomstige situatie

In de stedenbouwkundige visie, welke als bijlage bij dit bestemmingsplan is toegevoegd, is op basis van een eerste programma opgave vanuit QuaWonen en Zadkine een ruimtelijke verkenning gedaan naar de programmatische mogelijkheden. Dit omdat de locatie 'belemmeringen' kent vanuit geluid en aanwezige leidingen.
Vervolgens is een eerste schetsmodel opgesteld, met in acht name van de belemmeringen. Bij het schetsmodel is getracht zoveel als mogelijk uit te gaan van de programmatische wensen van QuaWonen.
 
De Zilverstadlocatie ligt al jaren braak, dit in afwachting van de ontwikkelingen in Forum Noord. Gegeven de huidige situatie is het voor QuaWonen zaak deze locatie te ontwikkelen. Het plan van QuaWonen is om op deze locatie (senioren-)woningen/levensloopbestendige woningen met voorzieningen te realiseren, zodat de doorstroming in de wijk op gang kan komen. De plek is in trek bij senioren vanwege de levendigheid en de korte afstand tot het (wijk)winkelcentrum.
  
Stedenbouwkundige opzet
Uitgangspunt voor het model is een ensemble van zes bouwvolumes van wisselende hoogtes. Het blok nabij de rotonde vormt door de ligging een bijzonder element in het ensemble. De overige vijf bouwblokken zijn zo gesitueerd dat een besloten binnenruimte met een aantrekkelijk leefklimaat ontstaat.
 
De vorm en massa van het ensemble sluiten aan bij het volume van de Zilvervakschool, wat eveneens een samengesteld volume is met wisselende hoogtes. De ruimte tussen de gebouwen heeft een groene inrichting. Om het openbare karakter van het gebied te versterken en het te verweven in te bestaande structuur wordt de 'Zilverroute', de wandelverbinding tussen school en het centrum, door het binnenterrein gesitueerd.
 
Het binnenterrein is een geluidsluwe ruimte waar de buitenruimtes en ontsluitingen van de woningen aan gesitueerd zijn. De onderlinge bouwmassa’s variëren van 3 tot 5 bouwlagen. Onder de zuidelijke gebouwen wordt op maaiveld geparkeerd. Bovendien is op de begane grond laag van deze blokken ruimte voor bergingen. Op de begane grondlaag aan de Mr. Kesperstraat wordt wel gewoond. Deze woningen hebben een eigen voordeur aan de straat, waardoor een levendig straatbeeld ontstaat. De woningen op de verdiepingen worden met galerijen aan de noordzijde ontsloten.
 
Aan de zijde van de provinciale weg is de overgang van bebouwing naar groen met een talud ingevuld zodat een zachte rand ontstaat. Dit wordt versterkt door tevens een natuurvriendelijke oever te realiseren.
 
In de onderstaande afbeelding is het schetsmodel uit het stedenbouwkundige plan opgenomen.
 
Programma
circa 57 goedkope levensloopbestendige appartementen
7 levensloopbestendige appartementen (eventueel transformeerbaar naar 14 studentenwoningen) in het blok bij de rotonde.
 
Parkeren
21 parkeerplaatsen bij Zadkine (voor bezoek/personeel)
47 parkeerplaatsen Mr. Kesperstraat
26 parkeerplaatsen op het binnenterrein
32 parkeerplaatsen onder de gebouwen
-------------------------------------------------------------------- 
126 parkeerplaatsen totaal
 
De 17 parkeerplaatsen aan de Mr. Kesperstraat zijn niet toegerekend aan het plan. Uit verkeersonderzoek is gebleken dat dit aantal openbare parkeerplaatsen gebruikt wordt voor functies welke buiten het plangebied zijn gelegen, zoals de vakschool. Volgens de parkeernorm (1,7 voor goedkope appartementen) zijn minimaal 109 parkeerplaatsen nodig. De stedenbouwkundige visie voorziet in voldoende parkeerplaatsen. Indien de 7 appartementen getransformeerd worden naar studentenwoningen zijn volgens de parkeernorm (0,6 voor studentenwoningen) 104 parkeerplaatsen nodig.