direct naar inhoud van 4.4 Externe veiligheid
Plan: Woudhoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0606.BP0005-0002

4.4 Externe veiligheid

4.4.1 Algemeen

Bij Externe Veiligheid (EV) gaat het om de gevaren die de directe omgeving loopt in het geval er iets mis mocht gaan tijdens de productie, het behandelen of het vervoer van gevaarlijke stoffen. De daaraan verbonden risico's moeten aanvaardbaar blijven. Binnen de EV worden twee normstellingen gehanteerd:

  • het Plaatsgebonden Risico (PR) richt zich vooral op de te realiseren basisveiligheid voor burgers;
  • het Groepsrisico (GR) stelt beperkingen aan de maatschappelijke ontwrichting als gevolg van calamiteiten met gevaarlijke stoffen.

Bebouwing is niet toegestaan binnen de zogenaamde 10-6 contour van het PR:

  • rond inrichtingen waarin opslag / verwerking gevaarlijke stoffen plaatsvindt;
  • langs transportroutes (weg, spoor, water, buisleiding) waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd.

In het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), in geval van inrichtingen, en de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen, in geval van transportroutes voor gevaarlijke stoffen, is opgenomen dat voor iedere toename van het GR een verantwoordingsplicht geldt, ook als de verandering geen overschrijding van de oriëntatiewaarde veroorzaakt.

4.4.2 Risicobronnen

Voor dit bestemmingsplan heeft de DCMR Milieudienst Rijnmond de externe veiligheidsaspecten voor het plangebied in kaart gebracht. Het volledige rapport “Bestemmingsplan Woudhoek, Advies Externe veiligheid & overzicht bedrijven”, (DCMR Milieudienst Rijnmond, nr. 20973065 d.d. 20 november 2009) is als Bijlage 3 bij de toelichting gevoegd.

Uit het rapport blijkt dat voor het plangebied twee risicobronnen van belang zijn:

  • Rotterdam Airport;
  • De hogedruk-aardgastransportleiding A-517-046/047.

De PR 10-6-contour van de hogedruk-aardgastransportleiding en Rotterdam Airport reiken beide niet tot het plangebied. Het plaatsgebonden risico is dan ook niet relevant.

De PR 10-7-contour van Rotterdam Airport en het invloedsgebied van de hogedruk-aardgas-transportleiding zijn gelegen over het plangebied. Echter, omdat er geen grootschalige ontwikkelingen zijn gepland binnen de PR 10-7-contour van Rotterdam Airport en ontwikkelingen binnen het invloedsgebied van de hogedruk-aardgastransportleiding plaatsvinden binnen een zelfstandig gevolgde planologische procedure (verpleeghuis DrieMaasStede) neemt het groepsrisico wel toe, maar wordt dit verantwoord in de zelfstandig gevolgde planologische procedure. De invloedsgebieden zijn hiermee in de toelichting bij het bestemmingsplan vastgelegd. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen deze gebieden moet het effect op het groepsrisico worden beoordeeld.