direct naar inhoud van 4.4 Juridische planbeschrijving
Plan: Afrikaanderwijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1029Afrkndrwijk-oh01

4.4 Juridische planbeschrijving

4.4.1 Plansystematiek

Bij het opstellen van de regels is aansluiting gezocht bij het 'Standaard bestemmingsplan Rotterdam' van 1 mei 2009. Met het gebruik van een standaardbestemmingsplan beoogt de gemeente een samenhangend geheel aan bestemmingsplannen te creëren, waarbij de verschillende regelingen zo min mogelijk uiteenlopen.

De regels van het plan bestaan uit de volgende onderdelen:

  • inleidende regels;
  • bestemmingsregels;
  • algemene regels;
  • overgangs- en slotregel.

Op de verbeelding (voorheen aangeduid als plankaart) zijn de voorkomende functies apart bestemd. Hierdoor is het mogelijk om met bijbehorend renvooi (verklaring van de bestemming) te zien welke bestemmingen aan de gronden binnen het plangebied zijn gegeven. In de bijbehorende regels zijn de bouwregels en de gebruiksregels, alsmede afwijkingsregels te vinden.

4.4.2 Wonen
4.4.2.1 Werken aan huis

In de voorschriften is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.

4.4.2.2 Vergunningvrij bouwen in tuin

Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.

De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht.

Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 bijlage II Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor mag niet worden getoetst aan het bestemmingsplan. Een bouwwerk dat toegestaan is op grond van artikel 3 bijlage II Bor behoeft bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning.

4.4.2.3 Diverse woonbestemmingen

De bestaande woningen in het plangebied die afgedekt zijn met een plat dak zijn bestemd als "Wonen - 1". De woningen die afgedekt zijn of mogen worden met een kap of schuin dakvlak zijn bestemd als "Wonen - 2".

De verschillende ontwikkellocaties in het plangebied zijn aangeduid als "Woongebied" (Woongebied 1 tot en met 4)

4.4.3 Buitenruimte (wegen, water, groen en tuin)
4.4.3.1 Verkeers- en verblijfsgebied

De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor wegen ten behoeve van het doorgaande verkeer, met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen deze bestemming zijn de 50-km wegen opgenomen die, gebaseerd op de wegcategorisering duurzaam veilig, ook in de toekomst 50-km wegen zullen blijven.

De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de buurtontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. Ook pleinen, snippergroen, speeltoestellen en water vallen hieronder. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van ondergeschikte waterpartijen en watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming). .

De bestemming "Verkeer-Erf" is gelegd op enige verharde terreinen die dienen als ontsluiting van de niet openbaar toegankelijke aanliggende gronden.

De in het plangebied aanwezige watergangen en -partijen hebben de bestemming "Water-1" gekregen.

4.4.3.2 Groen

Structurele groengebieden zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming zijn behalve groenvoorzieningen, ook voet- en fietspaden, water en speeltoestellen toegestaan. Ook in deze bestemming is de aanleg van ondergeschikte watergangen mogelijk zonder planherziening.

4.4.3.3 Tuin

In de bestemming "Tuin" is de bouwregeling opgenomen voor hetgeen aan bebouwing is toegelaten in een tuin. Hierbij is rekening gehouden met wat zonder omgevingsvergunning is toegestaan krachtens het Besluit omgevingsrecht (artikel 2 van bijlage II) ).

4.4.4 Voorzieningen (detailhandel, horeca, sociaal-culturele voorzieningen e.d.)
4.4.4.1 Horeca

In de nota "Horecabeleid deelgemeente Feijenoord 2007-2011" worden de hoofdlijnen van het horecabeleid in deze deelgemeente beschreven (zie ook paragraaf 2.4.3). Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan. De horeca is in de huidige panden bestemd met een aanduiding "horeca" op de verbeelding. Ook in de regels is aangegeven op welke adressen horeca is toegestaan. Door middel van een wijzigingsbevoegdheid nummer 6 (artikel 36) wordt de mogelijkheid geopend van nieuwe horeca (maximaal 8 vestigingen) in het plangebied, mits passend in het horecabeleid van de deelgemeente. Horecaterrassen zijn mogelijk gemaakt op het Afrikaanderplein, met name op de verharde randen van het plein. Voor het exploiteren van een horecaterras is een vergunning nodig op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

4.4.4.2 Maatschappelijke voorzieningen

Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve en levensbeschouwelijke voorzieningen verstaan. Dit betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie.

Deze functie is met de bestemming "Maatschappelijk - 1" of "Maatschappelijk - 2" op de verbeelding gezet, waarbij laatstgenoemde bestemming voorbehouden is voor de niet-geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen.

4.4.4.3 Bedrijven en andere voorzieningen

De bedrijven in het plangebied zijn bestemd als "Bedrijf-1 of als "Bedrijf -2", waarmee aangeduid is dat het gaat om bedrijven in milieucategorie 1 of om bedrijven tot en met categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij de regels van dit plan.

Bestaande bouwwerken van openbaar nut zijn bestemd als "Bedrijf - Nutsvoorziening". Nieuwe, kleinschalige voorzieningen van openbaar nut zijn mogelijk gemaakt binnen de bestemmingen "Groen" en Verkeer - Verblijfsgebied"; het gaat hierbij om gebouwtjes met een inhoud van minder dan 80 m3.

De bestemming "Gemengd - 1" voorziet in een flexibele bestemming waarbinnen functies zijn toegestaan als detailhandel, kantoren, maatschappelijke voorzieningen en bedrijven (t/m categorie 1) , uitsluitend op de begane grond.

De bestemming "Gemengd - 2" is gelegd op het gebouw van het "gemaal" aan de Pretorialaan; binnen deze bestemming zijn de functies horeca en maatschappelijke voorzieningen toegestaan.

4.4.4.4 Sport- en speelvoorzieningen

De bestemming "Sport" is toegekend aan de sporthal aan het Afrikaanderplein, terwijl de bestemming "Sport - Sport- en Speelterrein" is gelegd op het zodanige terrein aan de Martinus Steijnstraat.

4.4.5 Algemene aanduidingsregels

In artikel 29 van de planregels is de "vrijwaringszone - spoor" vastgelegd. Het betreft een beschermingszone voor de metro/sneltram. In deze zone zijn andere functies slechts toegestaan, mits het belang van het metro/sneltramverkeer niet wordt geschaad.

4.4.6 Dubbelbestemmingen

In het plangebied komen twee dubbelbestemmingen voor te weten:

Ter bescherming van de archeologische waarden in de ondergrond is de bestemming "Waarde - Archeologie" opgenomen.

Het plangebied ligt achter primaire waterkeringen die deel uitmaken van dijkring 17 (IJsselmonde). De in het plangebied gelegen keringen zijn de Hilledijk, de Brede Hilledijk en de Maashaven Oostzijde. Deze waterkering en hun beschermingszones zijn met de dubbelbestemming "Waterstaat - Waterkering" aangegeven.

4.4.7 Wijzigingsbevoegdheden

Voor 5 ontwikkelingslokaties, waarvan de herstructurering na 2015 aan bod komt, zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen, omdat voor de ontwikkeling van deze lokaties nog geen nterieure overeenkomst gesloten is. Het betreft de wro-zone - wijzigingsgebied - 1 t/m 5. Door middel van deze bevoegdheden is straks via de procedure van het wijzigingsplan herstructurering mogelijk van de betreffende gebieden in de zin van sloop en nieuwbouw van woningen en andere voorzieningen.

Wijzigingsbevoegdheid nummer 6 (wro-zone - wijzigingsgebied - 6) maakt maximaal 8 extra horecavestigingen mogelijk, met name langs de Pretorialaan, Paul Krugerstaat en Maashaven OZ.

4.4.8 Belhuizen (bij winkels) en seksinrichtingen
4.4.8.1 Belhuizen (bij winkels)

In dit plangebied komt een aantal bestaande belhuizen (bij winkels) voor. De aanwezigheid van belwinkels wordt in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Voor belwinkels die alleen de mogelijkheid bieden om (goedkoop) te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week, mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.

Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.

Het bestemmingsplan bestemt hiertoe dergelijke bestaande belwinkels positief. Op de plankaart en in de planregels wordt hiertoe op adres de aanduiding 'belwinkel' opgenomen (Goede Hoopstraat 40, Pretorialaan 28 en Paul Krugerstraat 143). Elders in dit plangebied is geen belwinkel toegestaan.

4.4.8.2 Seksinrichtingen

Het schrappen van het algemene bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht maakt het mogelijk de exploitatie van seksinrichtingen aan gemeentelijke regelgeving te onderwerpen. In de nota "Het Rotterdams prostitutiebeleid" (juni 2000) staat hoe dit in de gemeente Rotterdam is geregeld. Het beleid is gericht op het tegengaan van uitbreiding van het aantal seksinrichtingen.

Eén van de criteria waar de vergunningaanvraag voor een seksinrichting aan wordt getoetst is het bestemmingsplan. Nieuwe vestigingen zijn niet toegestaan als dit niet past in het bestemmingsplan. Voor de bestaande vestigingen, seksinrichtingen die bestonden vóór 1-2-2000, geldt dat zij gevestigd mogen zijn in strijd met het bestemmingsplan (overgangsrecht). Deze vestigingen zijn positief bestemd in dit bestemmingsplan.

In dit bestemmingsplan zijn twee seksinrichtingen bestemd met een op de plankaart aangegeven aanduiding "seksinrichting" (Pretorialaan 17 en Hilledijk 50a).