direct naar inhoud van 4.2 Ontwikkelingen
Plan: Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02

4.2 Ontwikkelingen

Op de onderstaande kaart staan de verschillende ontwikkelingslocaties in het plangebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0009.png"

Figuur 4.1: ontwikkelingslocaties

  • 1. Zestienhovensekade 162, 166 en 168/172 : ontwikkeling van 45 woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0010.png"

De locatie Van Leeuwen Glashandel (Zestienhovensekade 162), houthandel Van Leeuwen (Zestienhovensekade 166) en de Zuid-Hollandse Blikcentrale (Zestienhovensekade 168/172) zijn ten oosten van de Rotterdamse Schie gelegen en de bedrijfsbebouwing staat voor een groot deel leeg.

Het is de bedoeling om op deze locatie ongeveer 45 woningen te ontwikkelen.

Binnen de landelijke vastgestelde luchtvaartgeluidscontour met een voorkeurswaarde van 35 Ke zijn geen nieuwe woningen toegestaan. Deze locatie is gelegen buiten deze 35 Ke-luchtvaartgeluidscontour.

De locatie is echter wel gelegen binnen de 20 Ke-geluidscontour van luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Het Rotterdams beleid (motie Beynen (D66) door de Rotterdamse gemeenteraad aangenomen op 12 februari 1998 - (motie nr. 1998-28) geeft aan dat in beginsel geen nieuwe woningen zijn toegestaan binnen deze 20 Ke-geluidscontour. Slechts bij uitzondering wordt medewerking verleend met betrekking tot de realisatie van woningen in bestemmingsplannen binnen de 20 Ke-geluidscontour van het Rotterdam The Hague Airport-voorkeursalternatief, en wel in geval van:

a. woningen, die zullen dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing (vervangende nieuwbouw) of woningen, die een open plaats in de bestaande, te handhaven, bebouwing opvullen, doch uitsluitend indien sprake is van zwaarwegende belangen en bebouwing op kleine schaal;

b. woningen, die om redenen van bedrijfs- of grondgebondenheid dringend noodzakelijk zijn, doch uitsluitend in incidentele gevallen.

De ontwikkeling op deze locatie past binnen de motie Beynen. Deze nieuwe woningbouwlocatie betreft vervangende nieuwbouw en draagt bij aan het versterken van de woonomgeving. Ook de stedenbouwkundige opbouw van het gebied kan door de ontwikkeling verbeteren. Na het verdwijnen van de bedrijfsfuncties zal de open plaats in de bestaande, te handhaven, bebouwing worden opgevuld met een woonfunctie, waardoor het bebouwingslint met woonbebouwing wordt volmaakt. De beëindiging van de bedrijfsactiviteiten op deze locatie is gewenst, omdat het type bedrijvigheid vanwege haar milieu-effecten niet past in het woongebied. In de Stadsvisie Rotterdam wordt aangegeven dat Overschie een goede basis vormt voor woningbouw, die nog verder zal verbeteren als de verkeersoverlast van de A13 vermindert (na aanleg van de A4 en de A13/16).

De bouwhoogte van de woningen bedraagt 10,5 meter. Deze bouwhoogte komt overeen met de woningen aan de overzijde van de Zestienhovensekade (nummers 211 t/m 259). De achtertuinen/terrassen zullen zoveel mogelijk op de Rotterdamse Schie zijn georiënteerd. Een dakterras behoort tot de mogelijkheden. Parkeergelegenheid wordt gerealiseerd op eigen terrein.

De ontwikkeling wordt als wijzigingsbevoegdheid opgenomen, omdat nog geen anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar is gesloten.

2. De Kleine Schie : ontwikkeling van 60 woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0011.png"

Aan de Ludolf de Jonghstraat is een braakliggend terrein gelegen. Deze locatie is beoogd voor de realisatie van maximaal 48 grondgebonden woningen en maximaal 12 gestapelde woningen.

De goothoogte van de grondgebonden woningen en de gestapelde woningen bedraagt maximaal 6 meter. Parkeergelegenheid wordt gerealiseerd op eigen terrein. Ook de huidige parkeerstrook met parkeergelegenheid voor de Schietoren zal worden gecompenseerd.

3. Zestienhovensekade (tegenover de nummers 340-342) : ontwikkeling van zes woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0012.png"

De locatie bestaat uit een lange smalle strook gelegen tussen de Zestienhovensekade en een watergang. Deze watergang vormt de grens met polder Zestienhoven. De gronden worden gebruik als parkeerterrein voor de bewoners en de volkstuinders van het ten noorden gelegen volkstuinencomplex "Blijdorp".

De locatie is beoogd voor zes grondgebonden woningen. De maximale bouwhoogte bedraagt 7 meter. Parkeergelegenheid wordt gerealiseerd op eigen terrein.

Om de huidige parkeergelegenheid, die zal verdwijnen op deze locatie, te compenseren zal ter hoogte van de splitsing van de Oude Kleiweg en de Overschiese Kleiweg een nieuw parkeerterrein van circa dertig parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Bij het parkeerterrein is een groenstrook gelegen waar ruimte is voor de aanleg van een speellocatie (zie 8).

4. Overschiese Kleiweg 801-803 : ontwikkeling van drie woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0013.png"

Deze locatie werd gebruikt voor het houden van paarden, met een stal en paardenbak. De locatie wordt aan drie zijden omgeven door watergangen. De bebouwing op de aangrenzende kavels is divers, bestaande uit geschakelde woningen en een vrijstaande woning.

Beoogd is op de strook drie vrijstaande woningen met een maximale bouwhoogte van 8,5 meter te realiseren. De woningen zijn georiënteerd op de Overschiese Kleiweg. Parkeren wordt op eigen terrein gerealiseerd.

5. Oude Kleiweg (Molenzicht) : ontwikkeling van twee woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0014.png"

De locatie is gelegen aan de Oude Kleiweg en is een verbinding tussen de Nieuwe Kleiweg en de Oude Kleiweg. De woningen zijn georiënteerd op de Oude Kleiweg. De ligging van het huidige openbare fiets- en wandelpad, dat langs deze locatie loopt, zal veranderen. Op de locatie worden maximaal twee woningen gerealiseerd met een maximale bouwhoogte van 9,2 meter. In geval van een derde bouwlaag, dan zal deze bouwlaag met een dove gevel dienen te worden gerealiseerd. Parkeergelegenheid wordt gerealiseerd op eigen terrein. In verband met de benodigde watercompensatie wordt de bestaande watergang, die parallel ligt aan de Oude Kleiweg verlengd tot de ontwikkelingslocatie.

6. Oude Kleiweg 80 : ontwikkeling van vijftien woningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0015.png"

Op deze locatie zijn een boerderij, een manege en enkele schuurtjes gelegen. De bebouwing wordt ingepast met veertien woningen rondom een vrijstaande woning. De ligging van de woningen aan de Overschiese Kleiweg worden met de voorzijde georiënteerd op de Overschiese Kleiweg en ontsloten met voetgangersbruggetjes over het water. Het introverte karakter van de locatie moet zoveel mogelijk in stand gehouden worden door een groene afscherming en een watergang aan de noordzijde van de locatie.

De maximale bouwhoogte van de woningen differentieert op deze locatie en voldoet daarmee aan de voorwaarden van de molenbiotoop (zie 4.3.1.2). Dit betekent dat voor de gronden van de ontwikkelingslocatie, die binnen een afstand van 100 meter van de molen zijn gelegen, de maximale bouwhoogte 4,7 meter boven maaiveld bedraagt. De maximale bouwhoogte voor de gronden binnen de ontwikkelingslocatie, die verder dan 100 meter zijn gelegen, heeft een oplopend verloop volgens de molenbiotoopformule (1/30 x afstand tot de molen + 2,9 meter). In geval van ontheffing van de Verordening Ruimte door de provincie Zuid-Holland is het mogelijk om de bouwhoogte van de woningen te wijzigen naar een bouwhoogte van 8,5 meter boven maaiveld. Dit is vastgelegd met een ontheffingsbevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders.

In geval van de realisatie van een derde bouwlaag, dan dient deze bouwlaag met een dove gevel te worden gerealiseerd. Parkeergelegenheid wordt op eigen terrein gerealiseerd en de locatie wordt voor autoverkeer via de Oude Kleiweg ontsloten. In verband met de benodigde watercompensatie wordt de bestaande watergang rondom de ontwikkelingslocatie verbreed.

7. Overschiese Kleiweg 700 : ontwikkeling van zes woningen.

De zes vrijstaande woningen zijn georiënteerd op de Overschiese Kleiweg en hebben een maximale bouwhoogte van twee bouwlagen met kap. Parkeergelegenheid wordt gerealiseerd op eigen terrein. In verband met de benodigde watercompensatie wordt de bestaande watergang verbreed en zal extra water worden gerealiseerd. Dit water zal in de noordwesthoek van de locatie, deels op gemeentegrond en deels op de grond van de eigenaar, worden gerealiseerd. De waterkering, die dwars over de locatie ligt wordt in tact gelaten. Nieuwe woningen kunnen wel in de beschermingszone van de waterkering worden gerealiseerd, maar daarvoor zal eerst goedkeuring van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard moeten worden verkregen. Deze goedkeuring dient in ieder geval te zijn verkregen, voordat met de werkzaamheden wordt begonnen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0016.png"

8. Parkeerterrein/speellocatie ter hoogte van oksel Oudedijkse Schiekade, Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade

In de oksel Oudedijkse Schiekade, Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade wordt een parkeerterrein aangelegd ter compensatie voor het verlies van parkeerplaatsen door realisatie van woningen (ontwikkeling 3) tegenover Zestienhovensekade 340-342. Het terrein zal plaats bieden aan circa dertig parkeerplaatsen. Bij de parkeerplaats is een groenstrook gelegen waar een speellocatie voor kinderen ingericht zal worden.

9. Nutstuinencomplex "Tuinieren voor Ouderen"

Aan de Achterdijk ligt het nutstuinencomplex "Tuinieren voor Ouderen". Dit terrein was in het bestemmingsplan "Polder Zestienhoven" wegbestemd. In dit bestemmingsplan is het terrein positief bestemd, omdat ondertussen voldoende financiering voor deze ontwikkeling is gevonden.

10. Woningen Overschiese Kleiweg 729 : ontwikkeling van twee woningen.

Op deze locatie worden maximaal twee grondgebonden woningen ingepast in het bestaande bebouwingslint aan de Overschiese Kleiweg. De woningen hebben twee bouwlagen met kap en zijn georiënteerd op de Overschiese Kleiweg. Parkeergelegenheid wordt gerealiseerd op eigen terrein. In verband met de benodigde watercompensatie wordt de bestaande watergang ten noorden van de ontwikkelingslocatie/Achterdijk verlengd tot achter de ontwikkelingslocatie.

11. Fietsbrug over Rotterdamse Schie

Ter verbetering van de rechtstreekse fietsverbinding tussen nieuwbouwwijk Zestienhoven en de dorpskern van Overschie is de mogelijkheid opgenomen voor een fietsbrug over de Rotterdamse Schie.

Deze fietsbrug zal te zijner tijd met een wijzigingsbevoegdheid (wro-wijzigingszone-2) mogelijk kunnen worden gemaakt.