direct naar inhoud van 2.4 Beleid deelgemeente
Plan: Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02

2.4 Beleid deelgemeente

Algemeen

Het deelgemeentelijk beleid geeft de belangen weer van een specieke deelgemeente. Deelgemeenten hebben een adviesrol bij het tot stand komen van Rotterdamse gebiedsbestemmingsplannen en projectbestemmingsplannen, zodat zij hun beleidsdoelen ook kunnen realiseren. Gebiedsbestemmingsplannen worden door de gemeenteraad van Rotterdam vastgesteld. De deelgemeente is bevoegd om wijzigingsplannen vast te stellen.

2.4.1 Gebiedsvisie Overschie 2010 - 2014

Vastgesteld op 28 juli 2010 door de deelraad van Overschie

Het deelgemeentelijk beleid voor onder andere het plangebied Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade is vastgelegd in de Gebiedsvisie Overschie 2010 - 2014 dat op 28 juli 2010 door de deelraad van Overschie is vastgesteld. De Gebiedsvisie 2010-2014 kent drie speerpunten:

  • uitvoering van herstructurering en nieuwbouw
  • sociale versterking en samenhang
  • versterking van ‘groen en blauw’.

De herstructurering en nieuwbouw moeten leiden tot aantrekkelijk woonmilieus, waardoor ook jonge gezinnen en gezinnen met midden en hogere inkomens naar Overschie komen. Hierdoor stijgt de koopkracht en het draagvlak voor voorzieningen. Fysieke verbindingen moeten vorm krijgen, zodat verbindingen tussen wijken en vanuit Overschie naar het buitengebied aantrekkelijker worden.

De Ruimtelijke Ontwikkelingsvisie 2020 vormt de komende jaren het vertrekpunt voor allerlei plannen op het gebied van bouwen, wonen, verkeer, voorzieningen, groen en milieu. Het belangrijkste middel om deze doelen te bereiken is de olievlekwerking van sterke punten en kansen benutten die al aanwezig zijn. In de documenten 4 op 1 rij van de gemeente Rotterdam en de drie noordelijke deelgemeenten Overschie, Hillegersberg en Prins-Alexander en de gebiedsvisie Overschie is dit vertaald in het uitbreiden van het groene en hoog gewaardeerde woonmilieu van Hillegersberg in het gebied van Park Zestienhoven en omgeving.

De visie geeft de ruimtelijke kaders aan voor de kern van Overschie. Daarnaast worden ook de ontwikkelingen rond om de kern in beschouwing genomen Met de ruimtelijke kaders in deze visie wordt een duurzame ontwikkeling van woningbouw, voorzieningen en buitenruimte mogelijk gemaakt. Er wordt ingezet op woningen in het duurdere segment waarmee Overschie een draagkrachtige doelgroep van midden en hogere inkomens kan aantrekken.

Het doel van de visie is het zoveel mogelijk bewaken van het landschappelijk waardevolle en cultuurhistorische lint Zestienhovensekade en Overschiese Kleiweg. Het plangebied kent een herstructureringsopgave die al in Stofkamactie woningbouwplannen Overschie 2002 is vastgelegd. Voor deze woningbouwlocaties zijn per bouwlocatie de stedenbouwkundige randvoorwaardennota's nader geformuleerd en vastgesteld.

Bij de inpassing van nieuwe woningbouw kan in het plangebied een onderscheid worden gemaakt tussen een oostelijk en een westelijk deel. In het oostelijk deel gaat het dan om de inpassing van een aantal kleine woningbouwlocaties waarmee de rand van Park Zestienhoven extra wordt geaccentueerd. Het groene wonen in het lint is het bindende element. In het westelijk deel conflicteert de oude bedrijvigheid langs de Rotterdamse Schie met de aanwezige woningbouw. In het gebied Oude Kleiweg - Oudedijkse Schiekade heeft bijna alle bedrijvigheid plaatsgemaakt voor woningbouw. Ook de rand langs de Rotterdamse Schie biedt mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen. Het doel is het omvormen van het gebied tot een mooi woongebied. Het nieuwe woonmilieu ontleent haar kwaliteit aan de groene en ruim opgezette structuur en uiteraard de ligging langs de Rotterdamse Schie. Het wonen aan het water is het bindende element. De woonidentiteit van dit deel van Overschie kan worden verbeterd door verbanden te creëren met de (winkel- en school)voorzieningen Overschie west en Park Zestienhoven. Goede oost-west verbindingen (voor zowel auto en langzaam verkeer) zijn dus van groot belang voor dit gebied.

2.4.2 Horecanota "Naar een bruisend Overschie" 2008

Vastgesteld op 11 december door de deelraad van Overschie

In de horeca nota "Naar een bruisend Overschie" van de deelgemeente Overschie worden de hoofdlijnen van het horecabeleid in deze deelgemeente beschreven. Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan.

Nieuwvestiging van horeca zal bij voorkeur plaats moeten vinden in relatie tot andere (economische) voorzieningen (synergie bevorderen) en geen vestiging van horeca in gebieden waar dat zou kunnen conflicteren met andere functies.

De horecagelegenheden in Overschie zijn deels gevestigd in de buurt van andere voorzieningen, zoals die aan de Burgemeester Baumannlaan en aan de Abtsweg. Voor het relatief kleine aanbod is er niettemin sprake van ruimtelijke spreiding. Bij een eventuele uitbreiding van het horecaaanbod zal meer gestreefd moeten worden naar deze nabijheid. Dat geldt ook voor nieuwe ontwikkelingsgebieden, zoals de oude dorpskern. Het aantal en soort horecagelegenheden moeten worden bezien in relatie tot de hoofdfunctie van het gebied

Samengevat:

  • Concentreren in de nabijheid van andere voorzieningen;
  • Geen horecavestiging in woongebieden, met uitzondering van de oude dorpskern;
  • Geen horecavestiging op bedrijven-, sport- en recreatieterreinen, tenzij dit specifiek is gerelateerd aan de daar aanwezige activiteiten.

2.4.3 Groenvisie Overschie 2009-2020

Vastgesteld op 23 april 2009 door de deelraad van Overschie

In de Groenvisie Overschie 2009-2020 die in 2009 is vastgesteld is het kerndoel het duurzaam in standhouden van het groene karakter in Overschie in samenhang met ruimtelijke ontwikkelingen.

2.4.4 Beleidsregel voor uitwegvergunningen

Vastgesteld op 13 februari 2007 door de deelraad van Overschie

De beleidsregel voor uitwegvergunningen is vastgesteld om te voorkomen dat het parkeren op eigen erf in gebieden met een hoge parkeerdruk leidt tot een aantasting van de bruikbaarheid van de openbare weg ten aanzien verkeersveiligheid en het aantal overblijvende parkeerplaatsen.