direct naar inhoud van 2.4 Beleid deelgemeente
Plan: Zuidwijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1010Zuidwijk-oh01

2.4 Beleid deelgemeente

2.4.1 Masterplan vernieuwing Zuidwijk (2005)

Met de publicatie van de Wijkvisie Zuidwijk in 1999 werd geconstateerd dat ingrijpen in Zuidwijk noodzakelijk werd om te voorkomen dat de wijk onaantrekkelijk wordt om in te leven.

In deze wijkvisie werd een balans gezocht tussen de sociale, economische en fysiek-ruimtelijke behoefte van de bewoners. Voorgesteld werd om het woningbestand ingrijpend te veranderen, de woonomgeving, de Slinge als ruggengraat van de wijk en de hoofdgroenstructuur aan te pakken.

In vervolg op de Wijkvisie in het Masterplan vernieuwing Zuidwijk opgesteld. Dit Masterplan is in 2005 vastgesteld. Met masterplan vormt een integrale visie voor de lange termijn en beschrijft een groot aantal concrete projecten voor het komende decennium. Het Masterplan vormt hierdoor dan ook een goede basis voor het opstellen van dit bestemmingsplan.

In het Masterplan is een zestal thema's opgenomen die gelden voor de vernieuwingsopgave voor de wijk Zuidwijk:

  • een mooie wijk met een goede en veilige buitenruimte;
  • woningen voor iedereen (differentiatie van de woningvoorraad);
  • goede publieke voorzieningen;
  • verbetering van de winkelstructuur en werkgelegenheid;
  • een leefbare wijk;
  • bewoners maken de wijk (inbreng van betrokken bewoners).
2.4.2 Horecanota Charlois 2007-2011

De Horecanota Charlois 2007-2011 is een nota voor de gehele deelgemeente Charlois, waarin ook het horeca-beleid voor Zuidwijk is neergelegd. In de deelgemeentelijke horecanota van deelgemeente Charlois wordt benadrukt dat vestiging en instandhouding van bestaande horeca nauw verbonden is met een gebiedsgerichte en doelbewuste verwezenlijking van een sociaal economische visie hoe een straat, buurt of wijk zich dient te ontwikkelen. Bij de ontwikkeling van horeca wordt rekening gehouden met de ontwikkelingen in het kader van de ruimtelijke ordening en economische ontwikkelingen.

Ten aanzien van Zuidwijk wordt in deze Horecanota aangegeven dat Zuidwijk wordt gekenmerkt door een sterk dominerende woonfunctie en geconcentreerde voorzieningencentra. Deze voorzieningencentra veranderen door omstandigheden steeds meer van karakter. Het aantal commerciële horecavestigingen in Zuidwijk is niet groot. Er is nauwelijks sprake van overlast.

Het horecabeleid in Charlois heeft twee sporen:

In het ene spoor is er sprake van "consolideren": Als gevolg van stedenbouwkundige ontwikkelen van sloop en nieuwbouw zal een aantal horeca-inrichtingen dienen te verdwijnen. Herplaatsing is bespreekbaar mits de horeca wordt gesitueerd op de minst overlastgevoelige plaatsen in het woongebied in nieuw te creëren voorzieningencentra of gekoppeld wordt aan een bestaande voorzieningencentra. Omdat Zuidwijk een dominante woonfunctie heeft, moeten de horecagelegenheden in deze voorzieningencentra buurtondersteunend te zijn. Nacht- en ochtendontheffingen zijn ongewenst. In het winkelgebied aan de Slinge tussen de Asterlo en de Hietkamp is beperkt ontwikkelen met beperkte openingtijden tot 23:00 uur mogelijk voor maximaal één vestiging. Aan de Kapelburg is een dagvoorziening voor gehandicapten gevestigd in een monumentale, vrijstaande voormalige boerderij. Incidenteel wordt deze voorziening gebruikt voor bijeenkomsten. Overlast of hinder behoeft hiervan niet te worden gevreesd. Uitsluitend voor een restaurantfunctie met beperkte openingtijden kan hier een vergunning voor worden verleend. Hierbuiten wordt geen enkel uitbreiding van de horeca toegestaan.

Het tweede spoor geeft aan dat bij het metrostation Slinge en omgeving "ontwikkelen" mogelijk is. Metrostation Slinge en omgeving is een locatie met veel potenties voor nieuwe ontwikkelingen. Het gebied wordt nu overheerst door de verkeersfunctie. Het is een leeg gebied. De sociale veiligheid kan verbeterd worden door de levendigheid, vooral 's avonds, te vergroten. Meer bedrijvigheid en de aanwezigheid van horeca kan dit gebied een impuls geven. De vestiging van de functie horeca kan deze plek voor reizigers attractiever maken. Volgend op ruimtelijke ontwikkelingen is hier ruimte voor maximaal twee horecavestigingen. Ochtendontheffingen zijn hier toegestaan.
Nachtontheffingen zijn ongewenst. In de eventuele ontwerp en realisatiefase dient nadrukkelijk rekening te worden gehouden met de noodzaak tot het voorkomen van overlast door de horeca. Afhankelijk van de ligging kunnen eventueel terrassen worden toegestaan met openingstijd tot 23:00 uur.

2.4.3 Ruimtelijke Economische Visie 2004-2014

Het Dagelijks Bestuur van de deelgemeente Charlois formuleert een tweetal hoofdambities met betrekking tot de ruimtelijk economische ontwikkeling van de deelgemeente. Onder het motto: 'samen wonen en leven in een groene wijk' wordt enerzijds ingezet op de versterking van de kwaliteit van de wijken en wordt anderzijds het accent gelegd bij het stimuleren en benutten van grootstedelijke projecten in en aan de rand van Charlois. Deze wens de kwaliteit van de wijken te versterken is gebaseerd op de gesignaleerde tekortschietende woon-, werk- en leefkwaliteit. Prioriteiten worden gelegd bij: de herstructurering, differentiatie woningvoorraad en het behoud van het groene karakter, alsmede de ontwikkeling van de Slinge, de Zuiderparkweg en het wonen aan het park: Oldegaarde. Als relevant grootstedelijk project, gezien de directe ruimtelijke nabijheid speelt voor Zuidwijk de ontwikkeling van het particulier bedrijventerrein Charloisse Poort een belangrijke rol.