direct naar inhoud van 4.2 Het raamwerk van Parkstad
Plan: Parkstad
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1008Parkstad-oh02

4.2 Het raamwerk van Parkstad

Tussen Parkstad en de aangrenzende wijken bestaan tot nu toe weinig onderlinge verbindingen. Met de aanleg van het emplacement en het spoor, later gevolgd door de aanleg van de Laan op Zuid, is een dominante noord-zuidoriƫntatie ontstaan zonder goede oost-westverbindingen. De aangrenzende wijken staan nog altijd met 'de rug naar het emplacement gekeerd'. Onderlinge relaties waren door de aanwezigheid van het spooremplacement gering en konden ook niet worden gemaakt.

Het plan voor Parkstad zet deze wijken weer aan elkaar. Bestaande groene en infrastructurele verbindingen worden daarvoor gebruikt en waar mogelijk worden nieuwe toegevoegd. Zo ontstaat een fijnmazig raamwerk van infrastructurele en groene lijnen dat het plangebied van Parkstad verbindt met de omgeving als betrof het een ontbrekend puzzelstuk. Een raamwerk dat de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen in deze nieuwe structuur een plaats geeft.

In het plangebied vervult de Laan op Zuid een dominante rol. Deze laan is dominant door zijn riante proporties, maar ook vanwege de complexe dubbelzinnigheid dat deze laan enerzijds een klassieke boulevard beoogt te zijn met adressen, voorzieningen en stedelijk leven, en anderzijds een belangrijke verkeersfunctie heeft. De Laan op Zuid is immers een belangrijke invalsweg voor het verkeer richting stadscentrum en daarnaast wordt verkeer uit de omringende wijken door de Laan op Zuid snel naar het hoofdwegennet geleid. De Laan op Zuid beoogt daarmee een belangrijke ruimte te zijn voor het stedelijk leven, terwijl de verkeerstechniek in het belang van doorstroming en veiligheid tegelijkertijd tendeert naar het beperken van het aantal aansluitingen en oversteken. In de planstructuur is dit opgelost door alle belangrijke routes uit de aanliggende stadsdelen te verbinden met de Laan op Zuid, maar het aantal volledige kruisingen te beperken tot de aansluiting Vuurplaat-Brede Hilledijk. Juist op deze plek ontstaat met het verbinden van de Vuurplaat en de Brede Hilledijk een belangrijke nieuwe dwarsroute tussen de Kop van Zuid en Katendrecht. De overige aansluitingen krijgen de vorm van T-aansluitingen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1008Parkstad-oh02_0011.jpg"

Afbeelding 4.2: Aantakkingen op de Laan op Zuid