direct naar inhoud van 3.5 Infrastructuur
Plan: DWL-de Esch
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1003DWLdeEsch-oh01

3.5 Infrastructuur

De Abram van Rijckevorselweg en de rijksweg A16 maken deel uit van het hoofdwegennet van Rotterdam. Het plangebied kent twee aansluitingen op de Abram van Rijckevorselweg, waarvan de aansluiting Kralingse Zoom en in het verlengde daarvan het Toepad en de Nesserdijk het belangrijkste zijn. Deze wegen zijn 50 km/uur wegen. De andere aansluiting van het plangebied is de Oude Plantagedreef en in het verlengde daarvan de Honingerdijk en de Watertorenweg.

Op lange termijn spreekt de Stadsvisie over een gewenste oververbinding tussen de Noord- en de Zuidoever. De deelgemeente deelt deze wenselijkheid niet. Deze oeververbinding zal ruimtelijke gevolgen hebben voor het DWL-de Esch gebied. De precieze landing/aansluiting van een brug of een tunnel is op dit moment nog niet besloten. De realisatie van deze oeververbinding is voorlopig nog niet aan de orde en valt buiten de geldigheidsperiode van dit bestemmingsplan.

Congestieproblemen op Abram van Rijckevorselweg en rijksweg A16, mede als gevolg van Brainpark 1 en 2, zorgen echter tijdens de spitsuren voor extra belasting op de uitvalswegen. Voor een deel is hier sprake van sluipverkeer van en naar het Rivium.

Voor de overige wegen, vooral in het woongebied en de Nesserdijk geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Het parkeren vindt nagenoeg overal plaats op de openbare weg, veelal geclusterd. Bij de woningen in de woonwijk is geen sprake van parkeren op eigen terrein.

Met betrekking tot het langzaam verkeer zijn in het gebied vier belangrijke fietsverbindingen te onderscheiden:

  • het fiets- en voetpad tussen het huidige drinkwaterleidingbedrijf en De Esch;
  • het fiets- en voetpad over de Honingerdijk;
  • het fietspad langs Abram van Rijckevorselweg/A16;
  • het vrijliggende fietspad langs de Kralingse Zoom, een gedeelte van de Nesserdijk en het Toepad.

Voor het overige maken de fietsers gebruik van dezelfde verkeersruimte als de automobilisten.

Het gebied is met het openbaar vervoer uitsluitend met de tram te bereiken. Deze tramverbinding gaat via de Honingerdijk, met een begin- en eindpunt bij de Nesserdijk. Het plangebied zelf kent geen busverbindingen. Net buiten het plangebied bevinden zich enkele halteplaatsen voor buslijnen, die langs het gebied gaan.