direct naar inhoud van 2.4 Beleid deelgemeente Kralingen-Crooswijk
Plan: DWL-de Esch
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1003DWLdeEsch-oh01

2.4 Beleid deelgemeente Kralingen-Crooswijk

Algemeen

Deelgemeenten hebben een adviesrol bij het tot stand komen van Rotterdamse gebiedsbestemmingsplannen en Projectbestemmingsplannen, zodat zij hun beleidsdoelen ook kunnen realiseren. Gebiedsbestemmingsplannen worden door de Rotterdamse gemeenteraad vastgesteld. De raad van een deelgemeente is bevoegd om wijzigingsplannen vast te stellen.

2.4.1 Ruimtelijke Visie DWL-De Esch

(vastgesteld op 18 april 2009 door de deelgemeenteraad)

De Ruimtelijke Visie DWL - De Esch gaat uit van de kwaliteiten van De Esch, zoals ruimte, groen, de ligging aan de rivier de Nieuwe Maas en de cultuurhistorische monumenten. Daarnaast worden er oplossingen voorgesteld voor de knelpunten als de eenzijdige woningvoorraad, de kwaliteit en het gebruik van de openbare ruimte, wandel- en fietsroutes en de verkeersontsluiting.

De verplaatsing van hockeyvereniging Leonidas naar Sportpark Toepad maakt het mogelijk om een voorstel te doen voor woningbouw op de huidige locatie van Leonidas. Tevens wordt een aantal voorstellen gedaan voor aanvullende woningbouw en een beter gebruik van de centrale ruimte rond de waterbakken van De Esch. De Ruimtelijke Visie noemt ook de bestaande zandstort aan de Nesserdijk als zoeklocatie voor woningbouw op langere termijn.

In de visie is ruimte gereserveerd voor een mogelijk tijdelijk helikopterplatform aan de Schaardijk.

2.4.2 Horecanota 2008-2011

(vastgesteld op 25 september 2008 door de deelgemeenteraad)

De horecanota c.q. het horecabeleid van Kralingen - Crooswijk is vastgesteld door de deelgemeenteraad en op hoofdlijnen door de gemeenteraad. Na behandeling en vaststelling van deze horecanota, behoeft de nota de goedkeuring van de Burgemeester van Rotterdam.

Doelstellingen:

  • Stimuleren van een gevarieerd en attractief aanbod
    Een beperkte ontwikkeling van het horeca-aanbod in bepaalde delen van de deelgemeente wordt als wenselijk gezien om mede op die manier te komen tot een breder en gevarieerder aanbod aan voorzieningen voor de eigen bewoners en de bezoekers van de deelgemeente.
    Naast uitbreiding van het aantal inrichtingen is ook de kwaliteit van het bestaande aanbod van belang. Horeca kan bijdragen aan de attractiviteit en aan de (sociale) veiligheid van de omgeving.
    In de gemeentelijke horecanota worden de volgende targets genoemd ten aanzien van dit onderdeel.
    -indien de gemeente zelf pandeigenaar is, gebruik maken van de mogelijkheid om te verhuren aan kwalitatief goede horeca;
    -zo veel mogelijk stimuleren van andere pandeigenaren om ook voor kwaliteit te kiezen;
    -waar mogelijk realiseren van horecabranchering in bestemmingsplannen van een aantal gebieden;
    -op orde houden van de buitenruimte, samen met exploitanten. Het collegeprogramma geeft aan dat het gemiddelde schoonniveau in Rotterdam naar 4 of hoger moet (op een schaal van 1 t/m 5).
  • Horecamix en spreiding dient in overeenstemming te zijn met het karakter van de straat. Dit betekent een behoud van het uitgaansgebied; er komt geen nieuwe horeca in woongebieden; een beperkte uitbreiding; ontwikkelen is slechts mogelijk op een beperkt aantal plekken die in alle gevallen wordt ingegeven door versterking van andere functies.
  • Voorkomen en tegengaan van overlast in en rond de horeca
  • Uitvoering van het beleid versterken

Voor het bestemmingsplan betekent dit het volgende:

  • De horeca aan de Watertorenweg, Rijnwaterstraat bestemmen volgens de huidige situatie.
  • In het Autostradagebied de huidige horeca bestemmen en verder consolideren.
  • Op Oude Plantage, Buitenbassinweg, Nesserdijk-Schaardijk zou volgens de deelgemeente meer horeca mogen komen; er zijn echter nog geen concrete ideeën of locaties afgewogen, zodat deze niet zijn opgenomen in het bestemmingsplan.