direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Kievitsweg 71
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0597.BPSLIK2012KIEVIT71-OH01

4.3 Verkeer en parkeren

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied wordt ontsloten vanaf de Kievitsweg. In oostelijke richting is deze weg aangesloten op de Sportlaan en in westelijke richting op de Randweg. De Randweg staat in verbinding met de Rotterdamseweg, een belangrijke gebiedsontsluitingsweg, welke verbinding geeft met de A15 en A16.

De Rotterdamseweg is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 80 km/h. De Kievitsweg en de Sportlaan zijn gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Het fietsverkeer wordt afgewikkeld via de Kievitsweg en heeft hier de beschikking over fietsstroken. Op de Sportlaan en de Randweg wordt het fietsverkeer doormiddel van vrijliggende fietspaden afgewikkeld. Op de overige wegen rondom het plangebied vindt een gemengde afwikkeling plaats.

Ontsluiting openbaar vervoer

Er is een bushalte op circa 200 m van het plangebied. Deze halte wordt bediend door bussen in de richting Rotterdam Kralingsezoom.

Parkeren

Voor de 8 woningen zijn 5 parkeerplaatsen benodigd, uitgaande van de parkeernorm van 0,6 parkeerplaats per (zorg)woning (de norm inclusief benodigd parkeren voor bijbehorende voorzieningen/personeel en bezoek). In de huidige situatie zijn er 12 parkeerplaatsen beschikbaar op het buitenterrein, deze zullen in de toekomstige situatie behouden blijven. Er zijn dus voldoende parkeerplaatsen beschikbaar op eigen terrein.

Conclusie

De ontsluiting voor de verschillende vervoerswijzen is goed te noemen. Voor wat betreft de verkeersgeneratie is de verwachting dat deze licht zal afnemen ten opzichte van de voorgaande situatie. Ten aanzien van parkeren zijn voldoende parkeerplaatsen aanwezig om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Het aspect verkeer staat de ontwikkeling dan ook niet in de weg.