Plan: | Partiele herziening Uitbreiding Piershil en Zuid-Beijerland |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0588.BPZBPHBhp0116-VG01 |
Begin 2013 zijn de bestemmingsplannen voor de uitbreidingen van Piershil en Zuid-Beijerland vastgesteld. In deze bestemmingsplannen is in de regels vastgelegd dat er in Piershil ten hoogste 60 woningen mogen worden gebouwd en in Zuid-Beijerland ten hoogste 74 woningen. Vanwege veranderende marktomstandigheden heeft de gemeenteraad de kaders bijgesteld. Dit heeft tot gevolg dat in Piershil 6 woningen minder worden gebouwd en in Zuid-Beijerland 5 meer. Om deze verandering mogelijk te maken dienen beide bestemmingsplannen te worden herzien.
Plandeel Zuid-Beijerland
Het plangebied bevindt zich ten oosten van Zuid-Beijerland, tussen de Noord-Achterweg en de Dorpsstraat.
Plandeel Piershil
Het plangebied bevindt zich ten (zuid)oosten van de kern Piershil, ingesloten tussen de Oud Piershilseweg aan de noordzijde, het kerkhof aan de oostzijde, de Buitenom aan de zuidzijde en het Klaasgat aan de westzijde. De binnen het plangebied aanwezige agrarische bedrijven en volkstuinen zijn gesaneerd.
In figuur 1.1 zijn de plangrenzen van de uitbreidingen van beide kernen aangeduid.
![]() |
![]() |
Figuur 1.1 Plangrens Uitbreidingen Zuid - Beijerland en Piershil
Plandeel Zuid-Beijerland
Ter plaatse vigeert het bestemmingsplan 'Uitbreiding Zuid - Beijerland'. Dit bestemmingsplan is 29 januari 2013 vastgesteld. De herziening heeft enkel betrekking op het gedeelte met de bestemming Woongebied. Het aantal woningen bedraagt ten hoogste 74 woningen waarvan ten hoogste 30 appartementen.
Plandeel Piershil
Ter plaatse vigeert het bestemmingsplan 'Uitbreiding Piershil'. Dit bestemmingsplan is vastgesteld op 29 januari 2013. Deze herziening heeft enkel betrekking op het gedeelte met de bestemming Woongebied. Het aantal woningen bedraagt ten hoogste 60, waarvan ten hoogste 14 appartementen.
![]() |
![]() |
Figuur 1.2 Verbeelding BP Uitbreiding Zuid-Beijerland en BP Uitbreiding Piershil
In hoofdstuk 2 worden de geschiedenis, bestaande situatie en het plan beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het ruimtelijk beleid uiteengezet. Hoofdstuk 4 beschrijft de verschillende (milieu)onderzoeken die ten grondslag hebben gelegen aan het voorliggende bestemmingsplan. Hoofdstuk 5 bevat de juridische plantoelichting. Hoofdstuk 6 ten slotte beschrijft de uitvoerbaarheid van het plan.
Eind januari 2013 zijn de bestemmingsplannen voor de uitbreiding van Zuid - Beijerland en Piershil vastgesteld. In deze bestemmingsplannen is in de regels vastgelegd dat er in Piershil ten hoogste 60 woningen mogen worden gebouwd en in Zuid-Beijerland ten hoogste 74 woningen. Inmiddels zijn de uitbreidingsplannen aanbesteed en is de bouw in Zuid-Beijerland begonnen.
Omdat in de afgelopen periode is geconstateerd dat er sprake was van een verslechterde woningmarkt en economische recessie, heeft de gemeenteraad de kaders bijgesteld. Dit heeft tot gevolg dat in Piershil 6 woningen minder worden gebouwd en in Zuid-Beijerland 5 woningen meer. Dit wordt middels deze partiele herziening juridisch verankerd.
De aangepaste woningaantallen per kern zijn inmiddels verwerkt in het woningbouwprogramma van de Regionale Woonvisie Hoeksche Waard (zie paragraaf 3.2).
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte en Barro
De structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is vertaald in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro). Het Barro omvat alle ruimtelijke rijksbelangen die juridisch doorwerken op het niveau van bestemmingsplannen. De doelen uit de structuurvisie en de genoemde belangen uit het Barro zijn wel van belang maar gezien de regeling die deze herziening beoogd, hebben ze in het kader van dit bestemmingsplan vrijwel geen consequenties.
Ladder voor duurzame verstedelijking (artikel 3.1.6 Bro)
Belangrijk uitgangspunt van het Bro is de toepassing van de zogenaamde 'duurzaamheidsladder' (artikel 3.1.6. van het Bro). Via de duurzaamheidsladder stimuleert het Rijk de herstructurering van bestaand stedelijk gebied om de ontwikkeling van nieuwe terreinen te verminderen. Dit draagt bij aan economische dynamiek, zorgvuldig gebruik van ruimte en infrastructuur en behoud van de leefbaarheid van het stedelijk en landelijk gebied.
De ladder heeft betrekking op nieuwe stedelijke ontwikkelingen. In de vigerende bestemmingsplannen is reeds aangetoond dat voldaan wordt aan de ladder voor duurzame verstedelijking. Deze herziening maakt de verschuiving in woningbouwaantallen mogelijk tussen 2 kernen. Het totaal aantal woningen neemt met 1 af. Verdere toetsing aan de ladder kan daarbij achterwege blijven.
Visie Ruimte en Mobiliteit (2014)
De provincie stuurt op (boven)regionaal niveau op de inrichting van de ruimte in Zuid-Holland. De Visie ruimte en mobiliteit (VRM), vastgesteld op 9 juli 2014, geeft op hoofdlijnen sturing aan de ruimtelijke ordening en maatregelen op het gebied van verkeer en vervoer.
Hoofddoel van de VRM is het scheppen van voorwaarden voor een economisch krachtige regio. Dat betekent: ruimte bieden om te ondernemen, het mobiliteitsnetwerk op orde en zorgen voor een aantrekkelijke leefomgeving. De herziening past binnen deze visie.
Verordening ruimte
In deze verordening zijn specifieke eisen gesteld waaraan bestemmingsplannen moeten voldoen. In het vigerende bestemmingsplan is de functie wonen reeds getoetst. De aanpassing in woningbouwaantallen (in totaal sprake van afname van 1 woning) is niet in strijd met de Verordening Ruimte.
Regionale woonvisie Hoeksche Waard
In de regionale woonvisie Hoeksche Waard zijn de woningbouwaantallen als volgt aangepast:
Woningbouwprogramma en fasering Zuid-Beijerland zoals in vigerend bestemmingsplan opgenomen
Type woning Oplevering: |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Appartementen levensloopbestendig (huur in alle prijscategorieën) | 10 | 10 | ||||
Appartementen levensloopbestendig (duurdere koop) | 10 | |||||
Vrije kavels particulier opdrachtgeverschap | 4 | 2 | 2 | 2 | ||
Starterswoningen voor jonge gezinnen | 5 | 5 | ||||
Woningen voor 55+/levensloopbestendig (huur in alle prijscategorieën) | 2 | 4 | 2 | 4 | 2 | |
Tww-onder-een-kapwoningen met garage levensloopbestendig | 4 | 2 | 2 | 2 | ||
Totaal | 74 | 20 | 13 | 16 | 13 | 12 |
Woningbouwontwikkeling en fasering Zuid-Beijerland in nieuwe woonvisie
Woningtypen | Aantallen | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Appartementen ca. 80-90 m2 GBO, huur | 13 | 13 | |||||
Grondgebonden woningen, accent op 55+ (ca 115 m2 GBO, huur & koop) | 14 | 5 | 5 | 4 | |||
Grondgebonden woningen voor gezinnen (ca 125 m2 GBO, koop) | 16 | 4 | 4 | 5 |
3 | ||
Grondgebonden woningen voor starters (ca 120 m2 GBO, koop) | 10 | 4 | 4 | 2 | |||
2-onder 1-kapwoningen (ca. 140 m2 GBO, koop) | 14 | 8 | 2 | 4 | |||
Vrije kavels (ca 550 m2 perceel, koop) | 12 | 7 | 3 | 2 | |||
Totaal | 79 | 23 | 31 | 16 | 9 |
Woningbouwprogramma en fasering Piershil zoals in vigerend bestemmingsplan opgenomen
Type woning Oplevering: |
2014 | 2015 | 2016 | |
Appartementen middeldure tot dure huurwoningen levensloopbestendig | 14 | |||
Vrije kavel particulier opdrachtgeverschap | 2 | 2 | ||
Starterswoningen voor jonge gezinnen | 5 | 5 | ||
Levensloopbestendige woningen huur in alle prijscategorieën /accent 55+ | 8 | 8 | ||
Levensloopbestendige woningen koop in alle prijscategorieën | 8 | 8 | ||
Totaal | 60 | 21 | 18 | 21 |
Woningbouwprogramma en fasering Piershil in nieuwe woonvisie
Woningtypen | Aantallen | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Appartementen ca. 80-90 m2 GBO, huur | 12 | 12 | ||||
Grondgebonden woningen, accent op 55+ (ca 115 m2 GBO, huur & koop) | 11 | 6 | 5 | |||
Grondgebonden woningen voor gezinnen (ca 125 m2 GBO, koop) | 11 | 5 | 6 | |||
Grondgebonden woningen voor starters (ca 120 m2 GBO, koop) | 10 | 6 | 4 | |||
2-onder 1-kapwoningen (ca. 140 m2 GBO, koop) | 6 | 4 | 2 | |||
Vrije kavels (ca 550 m2 perceel, koop) | 4 | 3 | 1 | |||
Totaal | 54 | 18 | 12 | 14 | 10 |
Met deze herziening worden de woningbouwaantallen in lijn gebracht met de Regionale woonvisie Hoeksche Waard.
Structuurvisie Korendijk
Het gemeentelijk beleid komt hoofdzakelijk tot uiting in de 'Structuurvisie Korendijk'. Voor de toekomstige ontwikkelingsrichting van Korendijk 2020 zijn drie thema's leidend:
In het kader van de vigerende bestemmingsplannen is voor alle sectorale aspecten de ontwikkeling getoetst. De wijziging naar wonen is getoetst in de vigerende bestemmingsplannen en de grenzen van de woonbestemmingen wijzigen niet. Deze herziening betreft slecht de verschuiving van woningaantallen binnen de kernen Piershil en Zuid - Beijerland. De beschrijvingen in de vigerende bestemmingsplannen worden ook voor deze herziening nog actueel geacht. De aanpassing van de woningbouwaantallen hebben kunnen wel effect hebben op de aspecten verkeer, parkeren en luchtkwaliteit. Deze worden onderstaand kort toegelicht.
aspect | kader | beoordelingsaspect | toelichting noodzaak/aandachtpunten |
verkeer | CROW | De ontwikkeling mag niet leiden tot ontwrichting van het verkeerssysteem. | In het vigerende bestemmingsplan is opgenomen dat de ontsluiting van de verschillende vervoerswijzen goed is. In Piershil neemt het aantal woningen af, dus zal de planherziening tot een verbetering leiden ten opzichte van het vigerende plan. In Zuid-Beijerland worden 5 extra woningen gerealiseerd. Als gevolg van de ontwikkeling zal de verkeersintensiteit op de wegen rondom het plangebied van Zuid-Beijerland beperkt toenemen. Verwacht wordt echter dat er geen problemen op zullen treden bij de afwikkeling van het verkeer. Het aspect verkeer zal daarom de ontwikkeling niet in de weg staan. |
parkeren | CROW/ gemeentelijke normen |
Er moet worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid. | In de algemene regels van het bestemmingsplan is een parkeerregeling opgenomen. Voldaan dient te worden aan de parkeernorm. Hiermee is het aspect parkeren juridisch geborgd. |
luchtkwaliteit | Wet lucht-kwaliteit | Wordt voldaan aan de genoemde grenswaarden in de Wet luchtkwaliteit? | De ontwikkeling draagt niet in betekenende mate bij aan de luchtkwaliteit en nader onderzoek is niet noodzakelijk. |
De wijzigingen die deze herziening voorstaat ten opzichte van de vigerende bestemmingsplannen zijn niet van dergelijke aard dat deze wijzigingen leiden tot andere conclusies dan reeds in de vigerende bestemmingsplannen zijn opgenomen. De herziening past binnen de huidige sectorale wet- en regelgeving.
Deze herziening dient de aanpassing van het aantal toegestane woningen binnen de uitbreidingen Zuid - Beijerland en Piershil mogelijk te maken. Er is voor gekozen om de planvorm herziening toe te passen. De geldende regelingen, de bestemmingsplannen 'Uitbreiding Zuid-Beijerland' en 'Uitbreiding Piershil' blijven van toepassing.
In de regels is opgenomen dat de regels van de bestemmingsplannen 'Uitbreiding Zuid-Beijerland' en 'Uitbreiding Piershil' overeenkomstig van toepassing zijn. Deze regels worden als volgt aangepast:
In de regels wordt het lid waarin de woningbouwaantallen zijn geregeld aangepast.
Daarnaast is een algemene regel opgenomen voor parkeren. In de vigerende bestemmingsplannen werd nog verwezen naar de aanvullende werking van de bouwverordening. Deze bouwverordening is niet meer van kracht.
De begrenzing van de herziening betreft de begrenzing van de bestemming Woongebied in de bestemmingsplannen 'Uitbreiding Zuid-Beijerland' en 'Uitbreiding Piershil'.
Voortraject
Start
Het woningbehoefteonderzoek, de Structuurvisie HW en de Regionale Woonvisie zijn gebruikt bij het opstellen van het woningbouwprogramma en de eerste stedenbouwkundige schetsen. Deze schetsen zijn met het woningbouwprogramma tijdens een inloopavond gepresenteerd aan de inwoners van Korendijk. Verder zijn gesprekken gevoerd met HW Wonen, de projectgroep Wonen en het maatschappelijk middenveld. Op basis van de gemaakte opmerkingen zijn de plannen voor de uitbreiding aangepast en wederom getoond tijdens een informatieavond.
Bestemmingsplannen uitbreidingen
Beide uitbreidingsplannen hebben inmiddels een bestemmingsplanprocedure doorlopen (inspraak, overleg en zienswijzen) en de plannen zijn in 2013 vastgesteld.
Vooroverleg
De concept herziening is toegezonden aan diverse overleginstanties in het kader van het vooroverleg. Het vooroverleg heeft niet geleid tot aanpassingen in het plan.
Zienswijzen
Na de verwerking van de reacties uit het vooroverleg heeft de ontwerp herziening ter inzage gelegen van 26 september t/m 14 november 2016. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen.
De gemeente heeft een Europese – niet openbare – aanbesteding uitgeschreven met als doel een partij te selecteren die de uitbreiding op eigen risico en voor eigen rekening zal ontwikkelen. Onderdeel van de selectie-procedure is een bieding op de gronden. Met één van deze biedende partijen is een overeenkomst gesloten, waarmee ook het kostenverhaal is verzekerd. De gemeente zal geen exploitatieplan vaststellen omdat het kostenverhaal middels de overeenkomst anderszins verzekerd is en de gemeente heeft geen aanvullende uitvoeringsgerelateerde locatie-eisen gesteld die in een exploitatieplan moeten worden geregeld. De economische uitvoerbaarheid is reeds aangetoond in het vigerende bestemmingsplan.