direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Correctie Zeewaardig, fase 1
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0001.png" Luchtfoto plangebied bestemmingsplan 'Zeewaardig'

afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0002.png"

Uitsnede verbeelding bestemmingsplan 'Correctie Zeewaardig, fase 1', met daarop de locaties waar de correcties op zien

Met de gerechtelijke uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van

State, d.d. 30 juli 2014, nummer 201307711/1/R4, is het bestemmingsplan 'Zeewaardig', d.d. 12 oktober 2013, gewijzigd. Middels het raadsbesluit van 18 december 2014 is een Erratum vastgesteld. Dit Erratum is verwerkt in het bestemmingsplan 'Zeewaardig', waarna een geconsolideerd bestemmingsplan is gepubliceerd. Het bestemmingsplan 'Zeewaardig' is daarmee onherroepelijk geworden.

In 2016 zijn door een politieke partij raadsvragen gesteld over het bestemmingsplan 'Zeewaardig', specifiek de locatie Gat van Palace. Uit een eerste ambtelijk onderzoek bleek dat er bij de herziening van het bestemmingsplan in 2013 niet conserverend bestemd was, zoals beoogd was, maar dat ter plaatse de hoeveelheid vloeroppervlakte bijna verdubbeld was.

Naar aanleiding daarvan is een breder onafhankelijk onderzoek door Tonnaer Adviseurs in Omgevingsrecht uit Eindhoven gedaan, waaruit bleek dat op diverse andere locaties ook onbedoelde verschillen zaten tussen het oude planologische regime en het nieuwe bestemmingsplan 'Zeewaardig'.

Op basis van dit onderzoek heeft de gemeenteraad op 21 september 2017 besloten het bestemmingsplan Zeewaardig in twee fasen te repareren. Het desbetreffende raadsbesluit is opgenomen in Bijlage 1. Dit raadsbesluit is bekendgemaakt in de Staatscourant (zie Bijlage 2) en in De Noordwijker (zie Bijlage 3).

In totaal gaat het om 56 locaties. De aard van de discrepanties varieerd. In onderstaand schema zijn deze discrepanties gegroepeerd op onderdelen.

Aantal   Soort  
18   Bouwvlakken ingetekend a.d.h.v. GBKN
Niet goed vertalen van vergunning naar bestemmingsplan, waarbij het gaat om marginale verschillen tussen maatvoering  
5   Aanduidingen niet opgenomen waardoor functie of gebruik niet is geregeld. Denk aan passage, onderdoorgang, kraamzorg of dienstverlening (kapperszaak)  
5   Grote verschillen tussen mogelijkheden in bouwmassa tussen voorgaand en geldend bestemmingsplan  

De discrapanties moeten hersteld worden en de onjuiste wijze van bestemmen gecorrigeerd. Correctie houdt in dat de rechten, zoals deze golden in het voorheen geldende bestemmingsplan, weer teruggebracht gaan worden.

Behalve een groepering naar aard van de discrepanties is ook nog een andersoortige tweedeling te maken. Aan bepaalde locaties zijn, in vergelijking met het oude bestemmingsplan meer (bouw- of gebruiks)rechten toegekend. Dit terwijl bij andere locaties (bouw- of gebruiks)rechten zijn wegbestemd.

Voor de locaties waar teveel (bouw- of gebruiks)rechten zijn toegekend wil de gemeenteraad het bestemmingsplan over ca. één jaar corrigeren. Gedurende dit ene jaar blijft het bestemmingsplan 'Zeewaardig' voor deze locaties nog gelden.

Voor de locaties waar (bouw- of gebruiks)rechten onbedoelt wegbestemd zijn, wordt het bestemmingsplan 'Zeewaardig' met dit bestemmingsplan gecorrigeerd. Dit bestemmingsplan ziet dus alleen op fase 1, zoals bedoelt in het raadsbesluit van 21 september 2017 (zie Bijlage 1).

Het gaat hierbij om 16 locaties. Het betreft alleen correcties van de verbeelding. In de regels hoeft dus niet te veranderen. Dit brengt met zich mee dat de regels van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' onverkort van toepassing blijven op deze 16 locaties. De precieze veranderingen staan hieronder.

1.2 Ligging van het plangebied

Alle 16 locaties zijn gelegen binnen het plangebied van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' (zie paragraaf 1.1).

Het gaat om de volgende 16 locaties:

  • 1. Huis ter Duinstraat 27 (nummer 21 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 2. Exterslop (passage) (nummer 23 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 3. Binnenweg 29-33 (nummer 25 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 4. Binnenweg 32f (nummer 27 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 5. Schoolstraat 42 (nummer 31 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 6. Schoolstraat 36 / 38 (nummer 35 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 7. Schoolstraat 70b (nummer 36 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 8. Schoolstraat 49a (nummer 37 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 9. Schoolstraat-Parallel Boulevard (nummer 38 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 10. Schoolstraat 79 (nummer 39 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 11. Karel Doornmanstraat tegenover nummer 16 (onderdoorgang) (nummer 41 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 12. De Ruyterstraat 8A-8D (nummer 45 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 13. Trompstraat 1 (nummer 46 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 14. Piet Heinstraat 2 en 1 (nummer 47 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 15. Nieuwe Zeeweg 82 (nummer 52 uit het onderzoek Zeewaardig)
  • 16. Trompstraat 2A-2F (nummer 56 uit het onderzoek Zeewaardig).

In Bijlage 4 is het onderzoeksrapport van Tonnaer opgenomen, voor zover het ziet op bovenstaande 16 locaties.

1.3 Het vigerende bestemmingsplan

Voor alle 16 locaties is het vigerende bestemmingsplan het bestemmingsplan 'Zeewaardig'. Na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' zijn er voor de 16 locaties geen vergunningen verleend dit in dit kader relevant zijn.

1.4 Een nieuw bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan herziet het moederplan (het bestemmingsplan 'Zeewaardig') op slechts een paar onderdelen. Zodoende hoeven de onderdelen die niet wijzigen geen onderdeel uit te maken van dit bestemmingsplan. Aangezien het moederplan in ontwerp ter inzage is gegaan na 1 januari 2010 en is opgesteld conform IMRO2008, zijn de digitaliseringsverplichtingen nog steeds van toepassing en zal dit bestemmingsplan conform de huidige RO Standaarden (IMRO2012) moeten worden opgezet. Het in procedure brengen van een IMRO2008 plan is niet meer mogelijk.
Aangezien bestemmingsplan Zeewaardig conform IMRO2008 is opgesteld kunnen deze regels niet één op één worden overgenomen. Om te voldoen aan de digitaliseringsverplichting wordt in de regels het bestemmingsplan 'Zeewaardig' van toepassing verklaard. Zodoende blijven de bestemmingsregels in zijn huidige vorm in tact en hoeven de regels niet omgezet te worden naar de huidige standaarden.

Er zal een verbeelding vervaardigd worden, waarbij alle 16 locaties als één plan worden gecorrigeerd. Hierbij wordt alleen het perceel dat wordt gecorrigeerd (waar de mutatie plaatsvindt) ingetekend. Met deze methode worden enkel bestaande discrepanties gecorrigeerd. Het planologisch-juridisch regime op de overige locaties blijft ongewijzigd en middels bestemmingsplan 'Zeewaardig' van kracht.

1.5 Leeswijzer

De toelichting van dit bestemmingsplan wordt opgenomen in een verkorte vorm. In de toelichting wordt de reden van dit bestemmingsplan vermeld en worden de te wijzigen locaties benoemd. Toetsing aan onder andere beleid en milieuaspecten hoeft niet plaats te vinden, omdat geen (nieuwe) ontwikkelingen mogelijk gemaakt worden.

In Hoofdstuk 1 van de toelichting van dit bestemmingsplan worden het plangebied en de planherziening beschreven. In Hoofdstuk 2 worden de diverse correcties nader beschreven. Hoofdstuk 3 betreft de juridische opzet. Hierin wordt een toelichting gegeven op de juridische regeling. Hoofdstuk 4 behandelt de haalbaarheid en daarmee de uitvoerbaarheid, zowel economisch/financieel als maatschappelijk, van het plan. Hoofdstuk 5 ten slotte geeft aan welke procedure doorlopen is en wat de resultaten daarvan zijn.

Hoofdstuk 2 Correcties

Hieronder zijn de gewenste correcties per perceel inzichtelijk gemaakt.

Huis ter Duinstraat 27 (nummer 21 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Restaurant is onterecht versmald.
Vergunning 2008-239 moet verwerkt worden (wonen op de verdieping).
Bestemming daarom wijzigen naar Gemengd.
Perceelsvorm in overeenstemming brengen met feitelijk gebruik en kadastrale grenzen.
Klein stukje Horeca moet Wonen (geen bouwvlak) worden.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0003.png"  

Exterslop (passage) (nummer 23 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Bij Maatschappelijk moeten bouwhoogte aanduidingen opgenomen worden.
Links: bouwh. 12
Rechts: goot 6/bouwh. 9m

De passage moet bestemd worden:
Opnemen binnen bouwvlak en door bouwaanduiding [ond].
Bouwvlakgrens moet dus gewijzigd worden in bouwaanduidingslijn (stippellijn).  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0004.png"  

Binnenweg 29-33 (nummer 25 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Functie wonen op begane grond)

Vergunning verleend. (1991-33)

Invoegen functieaanduiding 'wonen'
Diepte van de woningen: 6,5m.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0005.png"  

Binnenweg 32f (nummer 27 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Vergunning verleend (2002-302)

Bouwvlakken moeten worden samengevoegd, zodat bovenliggende verdiepingen binnen het bouwvlak vallen.
Gehele bouwvlak goot=6, bouwh = 10m (dus gooth. 4 vervalt)  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0006.png"  

Schoolstraat 42 (nummer 31 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Bestemmingsvlak Wonen moet bouwvlak Wonen zijn.

Bouwhoogte = 3m  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0007.png"  

Schoolstraat 36 / 38 (nummer 35 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Nr 38a: vergunning 1943-010
Nr 38: Vergunning 2001-0159
Nr 36: vergunning 1982-198
Bouwvlakken aanpassen:
Diepte 13
Diepte 19
diepte 10 en 15m,
Middelste bouwvlak moet bestemming Wonen krijgen, met op voorste deel aanduiding 'specifieke vorm van gemengd- 1'

Goothoogte van middelste bouwvlak aanpassen van 3 naar 5 meter.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0008.png"  

Schoolstraat 70b (nummer 36 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Vergunning 70 (2009-196) , 70b (1991- 356)
Schoolstraat 70: apart bouwblok,
gooth. 5,5 m, bouwhoogte 9,5 m

Schoolstraat 70b:
Apart bouwvlak, bouwhoogte 8m
 
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0009.png"  

Schoolstraat 49a (nummer 37 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Bestemming Horeca moet worden veranderd in Gemengd.
Moet tevens bouwvlak zijn.
Goothoogte 4m, bouwhoogte 7m.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0010.png"  

Schoolstraat-Parallel Boulevard (nummer 38 uit het onderzoek Zeewaardig).  
Vergunning verleend: (1957 - 162)

Aanpassen bouwvlak.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0011.png"  

Schoolstraat 79 (nummer 39 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Nr. 79: Bouwvlak moet groter.
Goothoogte 8m en bouwhoogte 10m.

Bij nr. 77: goothoogte én bouwhoogte moet 9m zijn.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0012.png"  

Karel Doornmanstraat tegenover nummer 16 (onderdoorgang) (nummer 41 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Bouwaanduiding onderdoorgang toevoegen.   afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0013.png"  

De Ruyterstraat 8A-8D (nummer 45 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Vergunning verleend 20170801

Bestemming Wonen, het bouwvlak, moet aanduiding 'gestapeld' krijgen.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0014.png"  

Trompstraat 1 (nummer 46 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Aanpassen goothoogte naar 5 meter.   afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0015.png"  

Piet Heinstraat 2 en 1 (nummer 47 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Vergunning verleend: (19130041) en (19540146), feitelijke situatie

Aanpassen bouwvlakken.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0016.png"  

Nieuwe Zeeweg 82 (nummer 52 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Vergunning verleend (1980-264)

Wonen moet worden bestemd als 'Maatschappelijk'. Bouwvlak blijft hetzelfde.  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0017.png"  

Trompstraat 2A-2F (nummer 56 uit het onderzoek Zeewaardig)  
Vergunning verleend: (1968-123), (1971-177) , (1990-065)

Voorste deel deels moet Wonen zijn met goot 5m.

Voorste deel van Gemengd moet goot 5m zijn i.p.v. bouwhoogte 5m  
afbeelding "i_NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr1-ON01_0018.png"  

Hoofdstuk 3 Juridische opzet

3.1 Gedeeltelijke herziening onderliggend bestemmingsplan

In dit bestemmingsplan worden door middel van een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' de te corrigeren onderdelen hersteld. Feitelijk ziet de herziening alleen op de verbeelding. De aangepaste versie van de verbeelding is van toepassing. De daarop aangegeven bestemmingen en aanduidingen bepalen welke regels uit het bestemmingsplan 'Zeewaardig' daarop van toepassing zijn. Op dit bestemmingsplan blijven dus de 'Bestemmingsregels' van het bestemmingsplan Zeewaardig, NL.IMRO.0575.BPZeewaardig-VA02 onverminderd van kracht.
Aan de regels van dit bestemmingsplan is in artikel 4.1 een regeling met betrekking tot de parkeernormen toegevoegd. Dit in verband met het vervallen van de aanvullende werking van de bouwverordening en het feit dat het 'Paraplu Bestemmingsplan Parkeren' niet van toepassing is op dit bestemmingsplan.

Verder is in artikel 4.2 de regeling uit het paraplubestemmingsplan Grondwater toegevoegd. Hiermee is gewaardborgd dat de nadere regels specifiek voor ondergrondse bouwwerken (opgesteld om in de toekomst problemen met grondwaterstanden in combinatie met ondegrondse bouwwerken te voorkomen) ook op dit bestemmingsplan van toepassing zijn. Aangaande deze regeling is het van belang dat, anders dan in 'reguliere' bestemmingsplannen, de maximale bouwdiepte gerelateerd wordt aan NAP en niet aan het gemiddelde maaiveld. De bouwdiepte wordt gemeten t.o.v. NAP. Dat wil zeggen dat als het diepste punt van een bouwwerk hoger ligt dan 0m NAP de bouwdiepte een positief getal is, en als dat punt lager ligt dan 0m NAP de bouwdiepte negatief is.

Door deze wijze van herzien van het onderliggende bestemmingsplan ontstaat geen compleet overzicht van de nieuwe geldende situatie, omdat het correctieplan alleen in onderling verband met het 'moederplan' (het bestemmingsplan 'Zeewaardig') raadpleegbaar is. Het correctieplan is daarmee moeilijk leesbaar. Ook is het volledige geldende regime niet direct inzichtelijk, zeker voor de leek, maar ook voor de professionele gebruiker (zoals plantoetsers en handhavers). Op www.ruimtelijkeplannen.nl moeten beide plannen naast elkaar worden bekeken, waarbij het moederplan niet altijd de juiste regels en verbeelding weergeeft en het correctieplan niet zelfstandig (zonder het moederplan) raadpleegbaar is.
Wel is het zo dat op www.ruimtelijkeplannen.nl beide bestemmingsplannen zichtbaar aan elkaar zijn gelinkt. Zo kan eenvoudig van het correctieplan naar het moederplan geklikt worden.

3.2 Uitgangspunten juridische regeling

3.2.1 Wettelijk kader

Het wettelijk kader wordt sinds 1 juli 2008 gevormd door de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De wettelijke regeling voor bestemmingsplannen is vervolgens verder ingevuld door het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008. Het bestemmingsplan gaat uit van de in de bijlage bij voornoemde Regeling opgenomen Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP2012). Aangezien bestemmingsplannen moeten voldoen aan de SVBP2012 zullen bestemmingsplannen voortaan kwalitatief gelijkwaardig zijn en uniform in aanpak, uitvoering, uitwisseling van gegevens en raad-pleging daarvan.

3.2.2 Planonderdelen

Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. De verbeelding en de regels tezamen vormen het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. Verbeelding en regels dienen te allen tijde in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast.

Op de verbeelding krijgen de gronden van de specifiek benoemde locaties een bestemming. Binnen een bestemming kunnen nadere aanduidingen zijn aangegeven. De juridische betekenis van deze bestemmingen en aanduiding zijn terug te vinden in de regels.

Een gedeelte van de informatie op de verbeelding heeft geen juridische betekenis, maar is slechts opgenomen om de leesbaarheid van en oriëntatie op de verbeelding te vergroten, zoals een kadastrale/GBKN ondergrond. Alle letters, aanduidingen en lijnen die juridische betekenis hebben worden verklaard in de legenda op de verbeelding.

Hoofdstuk 4 Haalbaarheid

4.1 Inleiding

Bij het vaststellen van een bestemmingsplan dient getoetst te worden of het bestemmingsplan uitvoerbaarheid is. Hierbij wordt gekeken naar de economische en financiële uitvoerbaarheid en de maatschappelijke uitvoerbaarheid.

4.2 Economische en financiële uitvoerbaarheid

De in deze planherziening doorgevoerde aanpassingen hebben geen betrekking op nieuwe ontwikkelingen, maar betreffen het corrigeren van omissies en het afstemmen van de verbeelding op de feitelijke situatie. De economische en financiële uitvoerbaarheid is in deze gevallen niet aan de orde.

4.3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het onderhavige plan betreft een herziening van het bestemmingsplan 'Zeewaardig', waarin een aantal kleine aanpassingen (herstel omissies en afstemming op feitelijke situatie) wordt geregeld.

Aangezien deze planherziening uitsluitend voorziet in ondergeschikte aanpassingen die er voor zorgen dat oude rechten hersteld worden, mag aangenomen worden dat tegen deze planherziening geen overwegende bezwaren bestaan. Het (voor)ontwerp bestemmingsplan wordt conform de wettelijke voorgeschreven procedure gedurende zes weken ter inzage gelegd. Gedurende deze termijn kan een ieder reageren op het (voor)ontwerp bestemmingsplan en zijn of haar inspraakreactie respectievelijk zienswijze indienen.

4.4 Conclusie

De planherziening zal gezien het bovenstaande naar verwachting niet leiden tot overwegende planologische bezwaren. De correcties betreffen, na een afweging van de verschillende belangen, een aanvaardbare invulling van het plangebied waarbij de uitgangspunten en doelstellingen van het oorspronkelijk plan onaangetast blijven.

Hoofdstuk 5 Juridische procedure

5.1 Inleiding

Het bestemmingsplan doorloopt als (voor)ontwerp respectievelijk vastgesteld en onherroepelijk bestemmingsplan de volgende procedure, te weten:

  • a. Ter inzage legging voorontwerp bestemmingsplan
  • b. Ter inzage legging ontwerp bestemmingsplan
  • c. Vaststelling door de Raad, ter inzage legging vastgesteld bestemmingsplan
  • d. Beroep bij Raad van State (indien aan de orde)
  • e. Onherroepelijk bestemmingsplan
     

5.2 Voorontwerp bestemmingsplan

Gelet op het raadsbesluit van 21 september 2017 (zaaknummer : Z/17/036305 D/10250) zal het voorontwerp bestemmingsplan niet langs de raad gaan. Het college legt het voorontwerp bestemmingsplan direct ter inzage.

Het voorontwerpbestemmingsplan heeft van 25 april t/m 5 juni 2018 ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ingediend. De indiener verzoekt de raad het plangebied te vergroten, zodat ook fase 2 o.a. locatie Huis ter Duin meegenomen wordt. De gemeenteraad heeft beleidsvrijheid bij het bepalen van de plangrenzen, tenzij dit in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Daarvan is hier echter geen sprake. Gezien het wezenlijke verschil in complexiteit en rechtsgevolgen is het splitsen van de correctie (het corrigeren van te weinig toegekende rechten versus het wegnemen van teveel toegekende rechten) een goede oplossing. Fase 2 wordt separaat in procedure gebracht met een voorontwerp. De zienswijze leidt derhalve niet tot wijziging van het plan of fasering. Er zijn wel een aantal ambtelijke wijzigingen doorgevoerd welke zijn samengevoegd in Bijlage 5.

5.3 Ontwerp bestemmingsplan

P.M.

5.4 Vaststelling

P.M.