2.2 Planspecifiek
Algemene achtergrond
Door een
aanpassing van het Besluit ruimtelijke ordening kan, op basis van
artikel 3.1.2 lid 2 sub a van het Bro kan een bestemmingsplan regels
bevatten waarvan de uitleg bij de uitoefening van een daarbij
aangegeven bevoegdheid, afhankelijk wordt gesteld van beleidsregels.
Van belang daarbij is dat het algemeen gekende en geaccepteerde
beleidsregels zijn.
Dit
bestemmingsplan is op die manier opgezet. Het bestemmingsplan regelt
alleen dát er voldaan moet worden aan de gemeentelijke
parkeernormen en regels voor laden/lossen etc.. De parkeernormen zelf,
of de wijze van toepassen worden in dit bestemmingsplan niet geregeld.
Deze staan derhalve ook niet ter discussie in deze procedure.
Het voordeel van
deze benadering is dat de beleidsregel zelf direct juridisch verankerd
is via het bestemmingsplan én dat betekent dat, als de
beleidsregel wordt aangepast, die vanzelf óók verankerd
is in het daarvoor opgestelde bestemmingsplan. Alleen als de
regeling uit het bestemmingsplan aangepast moet worden, in deze dus het
toepassen van de parkeernormen en de afwijkingsregeling(zie hierna),
dan moet het bestemmingsplan herzien worden.
Parkeernormen
Via voorliggend
plan wordt het naleven van de gemeentelijke parkeernormen, zoals
vastgelegd in de huidige beleidsregels (zie bijlage
1),
en de opvolger daarvan verplicht gesteld. De parkeernorm, zoals
vastgelegd in het beleid, is gebaseerd op kencijfers van het Centrum
voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de
Verkeerstechniek (verder: CROW). In deze kencijfers is een range
aangegeven waarbinnen een parkeernorm kan worden gekozen. De
parkeernota geeft aan hoe binnen de gemeente Noordwijk gekomen is
tot de precieze normen en tot de precieze toerekening van
bezettingsgraden, en de wijze waarop het laden en lossen moet
worden vormgegeven etc. (zie daartoe de Parkeernota in bijlage
1). Ook het fietsparkeren bij winkels, scholen en andere voorzieningen maakt onderdeel uit van de regeling.
Het huidige
gemeentelijke Parkeerbeleid is zo goed mogelijk afgestemd op de
gemeentespecifieke situatie. Daarbij is onderscheid gemaakt
naar drie verschillende gebieden met eigen normen (het centrum van
Noordwijk, overige bebouwde kom en het buitengebied). De
onderstaande afbeelding maakt dit inzichtelijk.
Zoals
gebruikelijk wordt beleid na een bepaald aantal jaar geëvalueerd
en geactualiseerd en zo nodig herzien. Mede vanwege de fusie met
Noordwijkerhout staat een dergelijke herziening gepland voor 2018/2019.
De eerste onderzoeken zijn daarvoor in 2017 gedaan. De
beleidsherziening kent zijn eigen wettelijke procedure.
Bestaande regelingen
In verschillende
bestemmingsplannen zoals deze nu gelden binnen de gemeente zijn
regelingen opgenomen t.b.v. het parkeren. Om tot één
regeling te komen worden deze regelingen met dit bestemmingsplan
'buiten werking gesteld'. Op deze wijze gaat binnen de gemeente
één regeling gelden.
Voorwaardelijke verplichting & gebruik
Het voorzien in
de juiste en voldoende parkeervoorzieningen is een voorwaardelijke
verplichting. Dat betekent dat het niet alleen getoetst wordt op het
moment dat een vergunning wordt verleend maar dat daarna ook voorzien
moet worden in de juiste instandhouding van de voorzieningen.
De behoefte aan
parkeervoorzieningen komt voort uit het gebruik van gronden en
opstallen. Het is daarmee een 'gebruiksregeling' en niet een
bouwbepaling. Dat betekent dat er aan moet worden voldaan ongeacht of
er (al dan niet vergunningplichtig) gebouwd wordt.
Verbeelding
Omdat dit
bestemmingsplan uitsluitend bestaat uit regels, en geen bestemmingen,
bestaat de verbeelding uit niet meer dan de bepaling van het plangebied.
Afwijken
Het kan door
plan- en / of locatiespecifieke oorzaken zijn dat de norm te streng is.
Daarom kan afgeweken worden van de norm. Het kan zijn dat gezien het
specifieke gebruik de norm lager kan zijn, of dat er meer dan voldoende
parkeerplaatsen in het openbaar gebied zijn die aangewend mogen worden
(en dat het dus onnodig is om te eisen dat de parkeerplaatsen op eigen
terrein aangelegd worden). Bij herontwikkelingsopgave kan het ook
zo zijn dat op de planlocatie volgens de huidige parkeernormen al een
tekort is. Het is lang niet altijd mogelijk om dat tekort bij de
herontwikkeling volledig op te lossen. Ook dan kan afgeweken
worden.
Afwijken vraagt
altijd maatwerk. Daarom is een goede motivering nodig op het moment dat
afgeweken wordt. Uit deze motivering moet ondermeer blijken waarom
afgeweken wordt van de normen en waarom de ruimtelijke kwaliteit per
saldo niet in het geding is.
Het omgekeerde
van afwijken van de norm is het strenger maken van de norm. Dat kan
soms óók nodig zijn. Daarom voorziet dit plan ook in een
dergelijke regeling.
Toekomstige bestemmingsplannen
Bestemmingsplannen
die worden vastgesteld na het vaststellen van dit bestemmingsplan
dienen zelf te voorzien in een regeling t.a.v. het eisen van voldoende
parkeerplaatsen en de verwijzing naar de beleidsregels daarover. Nieuwe
bestemmingsplannen vervangen immers van rechtswege de onderliggende
bestemmingsplannen. Dit laatste geldt overigens niet voor thematische
paraplubestemmingsplannen, waarbij onderliggende bestemmingsplannen van
kracht blijven.