Plan: | Landgoed Sancta Maria 2024 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0575.BPLgSanctaMaria24-ON01 |
In 2015 hebben de gemeenteraden van Noordwijk en Noordwijkerhout de bestemmingsplannen vastgesteld die de planologische basis vormden voor het nieuw te ontwikkelen Landgoed Sancta Maria. Daaropvolgend zijn tijdens de uitgifte van de kavels een aantal afwijkingen op de bestemmingsplannen ontstaan. Ook is gebleken dat de regelingen van beide bestemmingsplannen niet geheel overeenkomen. Tevens is er een aantal onjuistheden in de regelingen aan het licht gekomen. Om dit te herstellen is er voor gekozen om voor beide plangebieden één herziening op te stellen, onder de noemer 'Landgoed Sancta Maria 2024'.
Het plangebied ligt dicht bij de duinrand. Het plangebied wordt aan de noordzijde begrensd door de Langevelderlaan met daarachter de landbouwgronden in de vorm van bollenvelden. Aan de westzijde wordt het gebied begrensd door de duinen van Noordwijk.
De zuid- en zuidwestzijde van het plangebied worden begrensd door de bollenvelden op het grondgebied van de gemeenten Noordwijk en Noordwijkerhout.
Tegen de noordoostzijde van het plangebied ligt aan de overzijde van de Langevelderweg het bungalowpark Sollasi met het Oosterduinse meer.
Figuur 1.1 Weergave plangebied
Ter plaatse van het plangebied gelden de volgende bestemmingsplannen:
Daarnaast gelden de volgende paraplubestemmingsplannen:
De herziening 'Landgoed Sancta Maria 2024' bestaat uit een toelichting, de regels en de verbeelding.
De toelichting van deze herziening is als volgt opgebouwd:
In dit hoofdstuk worden de aanpassingen ten opzichte van de vigerende bestemmingsplannen beschreven.
Wijziging | Toelichting |
Samenvoeging bestemmingsplannen | De verbeeldingen en de planregels van de oorspronkelijke bestemmingsplannen 'Landgoed Sancta Maria' van de voormalige gemeente Noordwijk en de voormalige gemeente Noordwijkerhout en het bestemmingsplan '1e herziening bestemmingsplan Landgoed Sancta Maria' zijn samengevoegd. De regeling van de oorspronkelijke plannen waren op elkaar afgestemd. Wel hanteerde beide gemeenten op sommige punten een andere formulering van bijvoorbeeld begripsbepalingen. In deze herziening is de formulering van de voormalige gemeente Noordwijk als uitgangspunt gebruikt. |
Toevoegen parapluplannen | Na de vaststelling van de oorspronkelijke plannen heeft de gemeente de paraplubestemmingsplannen 'Paraplu Bestemmingsplan Parkeren' en 'Paraplu Bestemmingsplan Parkeren en Wonen' opgesteld. Deze herziening vervangt de paraplubestemmingsplannen. Hierom zijn de regelingen uit de plannen overgenomen in deze herziening. |
Bijwerken archeologische dubbelbestemmingen | In 2020 heeft de gemeente Noordwijk nieuw archeologisch beleid vastgesteld. Een onderdeel van beleid is de nieuwe 'Archeologische beleidsadvieskaart gemeente Noordwijk'. Op deze beleidskaart staan de herijkte archeologische verwachtingswaarden weergegeven. In deze herziening zijn de archeologische dubbelbestemmingen aan de hand van deze beleidskaart bijgewerkt. |
Aanpassing Bernadettelaan 5 en 7 | Op basis van de verleende omgevingsvergunning 'Bernadettelaan 7, kavel 902 te Noordwijkerhout' is de bestemming 'Bos - Wonen' uitgebreid. Deze omgevingsvergunning is verleend om de woning buiten de ter plaatse aanwezige houtopstanden mogelijk te maken. Met de uitbreiding van de bestemming 'Bos - Wonen' is dit ter plaatse van beide percelen juridisch-planologisch vastgelegd.![]() |
Bestemmen ontsluitingswegen | In de bestemmingsplannen waren sommige ontsluitingswegen binnen de bestemming 'Verkeer' en sommige in de bestemming 'Bos - Wonen' geregeld. Inmiddels zijn alle wegen binnen het plangebied gerealiseerd en is er de wens om één eenduidige regeling op te nemen. In deze herziening zijn hierom alle wegen binnen de bestemming 'Verkeer' geregeld. De wegen binnen de bestemmingen 'Woongebied - 1' en 'Woongebied - 2' zijn hiervan uitgezonderd. |
Verwijderen verkeersaanduidingen in Bos - Wonen | Met het bestemmen van de ontsluitingswegen in deze herziening komen de aanduidingen 'specifieke vorm van verkeer - weg' en 'pad' te vervallen. Ter plaatse van deze aanduidingen ligt nu namelijk de bestemming 'Verkeer', waardoor ze overbodig zijn. |
Zwembad Pauluslaan 202 | Binnen de bestemming 'Bos - Wonen' zijn zwembaden bij woningen toegestaan. Ter plaatse van Pauluslaan 202 bestaat het voornemen om een onoverdekt zwembad op het naastgelegen aangekochte kavel binnen de bestemming 'Bos - Wonen' te realiseren. Binnen deze bestemming zijn zwembaden alleen mogelijk bij woningen die binnen deze bestemming liggen. Om een onoverdekt zwembad voor Pauluslaan 202 mogelijk te maken is er een aanduiding 'zwembad' toegevoegd aan het aangekochte perceel. Binnen deze aanduiding is een onoverdekt zwembad met een grootte van maximaal 100 m² toegestaan. Dit is overeenkomstig met de toegelaten zwembaden binnen de andere bestemmingen.![]() |
Herindeling maatvoeringsvlakken 'maximaal aantal woningen' | In de oorspronkelijke bestemmingsplannen zijn er op basis van de destijds geldende verkaveling maatvoeringsvlakken met woningaantallen aan het plangebied toegekend. Achteraf is de verkaveling op sommige plekken verschoven. Bovendien worden er 7 woningen minder dan eerder voorzien mogelijk gemaakt. Op deze manier kan er meer groen behouden blijven wat een meerwaarde is voor het Landgoed. Door de herindeling komen de aantallen in maatvoeringsvlakken op sommige plekken niet meer overeen met het aantal daadwerkelijk gerealiseerde bouwkavels voor woningen. In deze herziening zijn de maatvoeringsvlakken met de woningaantallen heringedeeld naar de definitieve verkaveling. Deze definitieve verkaveling is verankerd in 'Bijlage 1 Kavelkaart' in de planregels. Een overzicht van de nieuwe maatvoeringsvlakken is opgenomen in 'Bijlage 1 Maatvoeringsvlakken woningaantallen' van de toelichting. |
Herstellen fout bouwregels | In de regels van het oorspronkelijke bestemmingsplan 'Landgoed Sancta Maria' is in een kolom de tekst 'afstand tot voorgevel gebouw (m)' opgenomen, waardoor een letterlijke afstand van 1 meter vanaf bijbehorende bouwwerken tot de voorgevelrooilijn geldt. Dit moest zijn 'minimale afstand achter voorgevelrooilijn (m)', waardoor bijbehorende bouwwerken 1 meter achter de voorgevellijn moeten worden gebouwd. Met het samenvoegen van de planregeling is deze fout hersteld. Zie artikel 6.2.1 onder g voor de betreffende planregel. |
Herstellen fout specifieke gebruiksregel Bos - Wonen | In de regels van het oorspronkelijke bestemmingsplan 'Landgoed Sancta Maria' is per abuis een minimum percentage voor een 'open zone' opgenomen. Dit moest een maximum percentage zijn. Met het samenvoegen van de planregeling is deze fout hersteld. Zie artikel 6.4.1 voor de betreffende planregel. |
Beperken bouwmogelijkheden binnen de bestemming Natuur | In het oorspronkelijke bestemmingsplan 'Landgoed Sancta Maria' waren binnen de bestemming Natuur onbedoeld ondergrondse bouwmogelijkheden mogelijk gemaakt. In deze herziening is dit hersteld door uitsluitend bouwmogelijkheden voor erfafscheidingen op te nemen. Het oprichten van andere bouwwerken is niet mogelijk. |
Op grond van het bepaalde in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is het bij het opstellen van een bestemmingsplan verplicht om inzicht te bieden in de relevante planologische en milieuhygiënische aspecten. Als een bestemmingsplan nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt, moet worden aangetoond dat dit haalbaar is in relatie tot de planologische en milieuhygiënische aspecten.
De bestaande ruimtelijke en functionele structuur van het plangebied wijzigen niet inhoudelijk. De voorliggende herziening is met name gericht op het samenvoegen van twee planregelingen en het verwerken van enkele technische correcties. Daarmee worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Daarnaast worden er met deze correcties zelfs 7 woningen minder dan oorspronkelijk mogelijk gemaakt. Hierom kan voor deze aspecten worden volstaan met een korte kwalitatieve onderbouwing. Voor de volledige onderzoeken wordt verwezen naar het moederplan.
Geluid
Volgens de Wet geluidhinder moet voor geluidsgevoelige functies akoestisch onderzoek uitgevoerd worden indien deze gelegen zijn binnen de zone van een weg. Met deze herziening worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies (woningen, maatschappelijke functies) mogelijk gemaakt. Ook worden geen geluidsgevoelige functies verplaatst. Er vinden enkel ondergeschikte technische wijzigingen plaats.
Bedrijven en milieuzonering
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is in het moederplan onderzocht wat de afstand is van bedrijven in de omgeving aanwezig tot de beoogde woningen binnen het plangebied. De situatie ten opzichte van het moederplan is ongewijzigd. Geconcludeerd wordt dat ter plaatse van de beoogde woningen, gelet op de aard van de omgeving, sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.
Externe Veiligheid
Bij ruimtelijke plannen wordt ten aanzien van externe veiligheid gekeken naar bedrijven waar opslag, gebruik en/of productie van gevaarlijke stoffen plaatsvindt én vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor, het water of door buisleidingen.
Het plan ligt niet in het invloedsgebied van een bedrijf waar gevaarlijke stoffen worden opgeslagen of geproduceerd en niet in het invloedsgebied van een weg, spoorlijn, waterweg of buisleiding die wordt gebruikt voor het transport van gevaarlijke stoffen. Daarnaast voorziet deze herziening niet in een toename van het aantal personen binnen het plangebied. Het aspect externe veiligheid vormt geen belemmering voor deze herziening.
Luchtkwaliteit
Onderhavig bestemmingsplan voorziet niet in de toevoeging van één of meerdere woningen. Daarmee valt het plan onder het Besluit niet in betekenende mate. Dit betekent dat het plan niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit ter plaatse en dat nader onderzoek niet noodzakelijk wordt geacht.
Water
Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van het Hoogheemraadschap Rijnland, verantwoordelijk voor het waterkwantiteits- en waterkwaliteitsbeheer. Er is onderzocht of het planvoornemen in strijd is met duurzaam waterbeheer.
Binnen het plangebied vindt een toename in verharding plaats van 13.175 m². Het merendeel van deze verharding is inmiddels gerealiseerd. De compensatie-eis van het waterschap is dat 15% van de totale toename in verharding gecompenseerd moet worden door de aanleg van functioneel open water. De compensatie-eis voor deze ontwikkeling komt hierdoor uit op 1.976,25 m² (15% van 13.175 m²). Binnen het plangebied is 6.425 m² aan watergangen gegraven. Dit is ruim voldoende om aan de compensatie-eis te voldoen.
Ecologie
Met de herziening worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt ten opzichte van het moederplan. Er vindt alleen een aantal enkele technische wijzigingen plaats. Het aspect ecologie vormt dan ook geen belemmering.
Bodemkwaliteit
In verband met de uitvoerbaarheid van een plan dient rekening te worden gehouden met de bodemgesteldheid in het plangebied. In het moederplan is het aspect bodem onderzocht. In deze herziening vinden geen functiewijzigingen ten opzichte van het moederplan plaats. In de financiële uitvoerbaarheid van het moederplan is rekening gehouden met de noodzakelijke saneringsmaatregelen. Gezien het voorgaande is bodemonderzoek ten behoeve van deze herziening niet noodzakelijk.
Archeologie
In 2020 heeft de gemeente Noordwijk nieuw archeologisch beleid vastgesteld. Een onderdeel van beleid is de nieuwe 'Archeologische beleidsadvieskaart gemeente Noordwijk'. Op deze beleidskaart staan de herijkte archeologische verwachtingswaarden weergegeven. In deze herziening zijn de archeologische dubbelbestemmingen aan de hand van deze beleidskaart bijgewerkt. Toekomstige ontwikkelingen dienen hieraan te worden getoetst.
Besluit milieueffectrapportage
Deze herziening maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Er is hierom geen sprake van een stedelijk ontwikkelingsproject in het kader van het Besluit m.e.r. Verdere toetsing is niet noodzakelijk.
Bestemmingsplannen Landgoed Sancta Maria 2015
Voor de herontwikkeling van Sancta Maria is oorspronkelijk een globaal bestemmingsplan opgesteld. De juridische regeling voor het woongebied is flexibel van opzet, maar doet tegelijkertijd recht aan het behoud van de kernkwaliteiten van het gebied. Voor de overige gronden in het plangebied is een gedetailleerde planvorm gehanteerd, waarbij iedere functie zijn specifieke maatbestemming heeft gekregen en nieuwe grootschalige ontwikkelingen niet mogelijk zijn.
In het bestemmingsplan is voor de verschillende deelgebieden gebruikgemaakt van verschillende globale woongebiedbestemmingen. Op gronden met deze woongebiedbestemmingen zijn interne wegen, parkeerplaatsen en groenvoorzieningen en water mogelijk. De bouwregels zijn zo opgezet dat de exacte locatie van de woning niet is vastgelegd en het woningtype naar keuze vrij is binnen de gestelde randvoorwaarden uit het beeldkwaliteitsplan. Bij het opstellen van het bestemmingsplan is het stedenbouwkundig plan (planvisie) het uitgangspunt geweest.
Globaal bestemmingsplan
Een globaal bestemmingsplan laat ruimte voor verschillende stedenbouwkundige ontwerpen. Bij globaal bestemmen hebben de kaart en de regels een globale opzet, maar de opzet van het bestemmingsplan als geheel luistert juist zeer nauw. De wijze van bestemmen moet aansluiten op de beleidsopgave die er ligt en de inpassing in de omgeving zal in bredere zin moeten worden beschouwd dan bij een concreet bouwplan.
Herziening 2024
Het voorliggende bestemmingsplan is een herziening van de bestemmingsplannen 'Landgoed Sancta Maria' van de voormalige gemeente Noordwijk en de voormalige gemeente Noordwijkerhout en het bestemmingsplan '1e herziening bestemmingsplan Landgoed Sancta Maria' van de gemeente Noordwijk. Met deze herziening blijft de bestaande globale bestemmingswijze ongewijzigd. Met deze herziening worden de bestaande bestemmingsplannen samengevoegd en vinden er enkele technische wijzigingen plaats. De wijzigingen zijn opgenomen in hoofdstuk 2.
In deze herziening is er ten behoeve van de leesbaarheid voor gekozen om de regeling van de herziene bestemmingsplannen te integreren tot één regeling. Zowel de aangepaste en de niet aangepaste onderdelen van de regeling zijn opgenomen in deze herziening.
Wettelijke vereisten
De Wro bepaalt dat ruimtelijke plannen digitaal en analoog beschikbaar moeten zijn. Hierbij vormt de inhoud van de digitale versie de beslissende versie. De digitalisering brengt met zich mee dat bestemmingsplannen digitaal uitwisselbaar en op vergelijkbare wijze gepresenteerd moeten worden. Met het oog hierop stellen de Wro en de onderliggende regelgeving eisen waaraan digitale en analoge plannen moeten voldoen. Zo bevat de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) bindende afspraken waarmee bij het maken van bestemmingsplannen rekening moet worden gehouden. De SVBP kent (onder meer) hoofdgroepen van bestemmingen, een lijst met functie- en bouwaanduidingen, gebiedsaanduidingen en een verplichte opbouw van de planregels en het renvooi.
Leeswijzer verbeelding
Wegwijzer via internet
Het bestemmingsplan kan worden ingezien via de website www.ruimtelijkeplannen.nl. Op deze site is een gebruiksaanwijzing opgenomen. Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn deze via een zogenaamde overbruggingsfunctie raadpleegbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)
Analoge verbeelding
Alhoewel de digitale verbeelding het uitgangspunt vormt, blijft het mogelijk het bestemmingsplan analoog in te zien. Het lezen van de analoge verbeelding is verschillend van de digitale verbeelding. Op de analoge verbeelding zijn alle functies zodanig bestemd, dat het mogelijk is om met behulp van het renvooi direct te zien welke bestemmingen aan de gronden binnen het plangebied zijn gegeven en welke regels daarbij horen. Uitgangspunt daarbij is dat de verbeelding zoveel mogelijk informatie geeft over de in acht te nemen maten en volumes.
Bestemmingsvlak en bouwvlak
De bestemmingen 'Wonen',' Maatschappelijk', 'Gemengd' en 'Bedrijf' in het plangebied bestaan uit twee vlakken: een bestemmingsvlak en een bouwvlak. Het bestemmingsvlak geeft in dat geval aan waar een bepaald gebruik toegestaan is en het bouwvlak geeft aan waar hoofgebouwen zijn toegestaan. De bestemmingen 'Bos - Wonen', 'Groen - Wonen', 'Woongebied - 1' en 'Woongebied - 2' in het plangebied zijn niet voorzien van een bouwvlak, omdat op voorhand niet is bepaald waar de bebouwing exact mag worden gerealiseerd. De maximale maten zijn af te leiden uit de regels.
Aanduidingen
Op de verbeelding is een onderscheid gemaakt in verschillende aanduidingen. Een aantal functieaanduidingen is gebruikt om de gebruiksmogelijkheden binnen een bestemming of een gedeelte daarvan nader te specificeren. Het kan hierbij gaan om een nadere specificatie van de gebruiksmogelijkheden, een expliciete verruiming daarvan of juist een beperking. Voorbeelden van functieaanduidingen zijn 'begraafplaats' en 'pad'.
Alle aanduidingen met betrekking tot de wijze van bouwen en de verschijningsvorm van bouwwerken, worden bouwaanduidingen genoemd. In het plangebied is bijvoorbeeld de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - 1' opgenomen.
Alle aanduidingen die betrekking hebben op afmetingen, percentages en oppervlakten, zowel ten aanzien van het bouwen als ten aanzien van het gebruik, zijn maatvoeringaanduidingen. In het plangebied komen verschillende maatvoeringsaanduidingen voor, zoals bijvoorbeeld voor de maximum goot- en bouwhoogte en het maximum aantal wooneenheden (zie bijlage 1). Gebieden waarbinnen maatvoeringsaanduidingen zich bevinden worden ook wel maatvoeringsvlakken genoemd.
In deze paragraaf wordt een toelichting gegeven op de planregels. De regels van het bestemmingsplan bestaan uit de volgende onderdelen:
In dit hoofdstuk zijn de begrippen en wijze van meten opgenomen.
Begrippen
Dit artikel definieert de begrippen die in het bestemmingsplan worden gebruikt. Dit wordt gedaan om interpretatieverschillen te voorkomen.
Wijze van meten
Dit artikel geeft aan hoe de lengte, breedte, hoogte, diepte en oppervlakte en dergelijke van gronden en bouwwerken wordt gemeten of berekend. Alle begrippen waarin maten en waarden voorkomen worden in dit artikel verklaard.
In dit hoofdstuk zijn de regels opgenomen die behoren bij de verschillende bestemmingen in het plangebied.
Agrarisch met waarden - Natuur- en landschapswaarden
Deze bestemming geldt voor het open gebied aan de westzijde van het plangebied. Deze gronden zijn bestemd voor agrarische bedrijven in de vorm van een grondgebonden veehouderij en een paardenfokkerij, waarbij geldt dat de landschappelijke- en natuurwaarden behouden en versterkt moeten worden. De landschappelijke- en natuurwaarden worden beschermd door een omgevingsvergunningenstelsel voor werken en werkzaamheden.
Bedrijf
Ter plaatse van de entree van Sancta Maria is een nutsgebouw aanwezig. Deze blijft ook in de nieuwe situatie gehandhaafd. Om die reden is dit nutsgebouw bestemd als 'Bedrijf' met de aanduiding 'nutsvoorziening'. Daarnaast is ook een gemaal bestemd als 'Bedrijf' met de aanduiding 'gemaal'.
Bos
De bestaande en te handhaven bossen hebben de bestemming 'Bos'. Binnen deze bestemming zijn andere functies niet toegestaan en is er een beperkte mogelijkheid tot het oprichten van bouwwerken.
Binnen het deelgebied 'boszone' (zie figuur 4.1) aangrenzend gelegen aan de parkzone is daarnaast over een breedte van 15 m de bestemming 'Bos' opgenomen. Langs de ontsluitingsroute van de boszone naar de (drijf)lanen is eveneens een bestemming Bos aangehouden. Deze heeft een breedte van 6 m.
Om het bos zoveel mogelijk in stand te houden is een omgevingsvergunningenstelsel voor werken en werkzaamheden opgenomen.
Figuur 4.1 Deelgebieden Landgoed (bron: Karres en Brands)
Bos - Wonen
Deze bestemming is toegekend aan de verschillende deelgebieden in de 'boszone'. In de boszone worden vrijstaande kavels uitgegeven, met instandhoudingsplicht van het bos. Afhankelijk van de vraag wordt een kavel uitgegeven met of zonder opstal. In de planvisie wordt uitgegaan van het principe boskavel. Op de kavel wordt de woning gepositioneerd. De hagen en hekwerken welke de grens vormen tussen de open zone en de bosrand wordt opgenomen in de bosstrook. Hiervoor wordt een minimale afstand ten opzichte van de weg opgenomen.
Binnen de bestemming Bos - Wonen is het maximum aantal woningen vastgelegd alsmede de maximum goot- en bouwhoogte, het maximaal percentage open zone en het minimum percentage bos.
Naast het wonen zijn binnen de bestemming ook (tertiaire) wegen, water, bruggen, parkeervoorzieningen, duikers en nutsvoorzieningen toegestaan. In de planregels zijn daarnaast de voor het bestemmingsplan relevante facetten uit het Beeldkwaliteitsplan doorvertaald in de juridische regeling.
Gemengd
Ter plaatse van de voormalige kerk waar naast het wonen ook lichte horeca, sociaal-culturele voorzieningen werkateliers en maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan, is de bestemming 'Gemengd' opgenomen.
Groen
De bestemming Groen is gegeven aan de onbebouwde gebieden in de parkzone. Op deze gronden mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde worden gebouwd.
Groen - Wonen
Op de plaats waar ooit bebouwing heeft gestaan, of daar waar ruimte in het park is, is nieuwe bebouwing toegevoegd in de vorm van urban villa's. Hiermee is het cultuurhistorische ensemble in ere hersteld. In totaal is op vier locaties om die reden de bestemming 'Groen - Wonen' opgenomen. Voor drie urban villa's is een positieve bestemming opgenomen.
In de planregels is een aantal zaken vastgelegd, zoals het maximum aantal woningen, het maximum aantal bouwlagen, de afstand van het hoofdgebouw tot wegen, het maximum oppervlak per hoofdgebouw en de maximum bouwhoogte. Bewonersparkeren vindt plaats in een halfverdiepte parkeergarage onder de urban villa's. Hiervoor is een regeling opgenomen in het bestemmingsplan.
Maatschappelijk
Deze bestemming is uitsluitend gegeven aan de bestaande begraafplaats. De begraafplaats heeft de aanduiding 'begraafplaats' gekregen.
Natuur
Binnen het plangebied is op een aantal plekken aan de gronden de bestemming 'Natuur' toegekend. De bestemming is specifiek bedoeld voor het behoud en de versterking van de landschappelijke- en natuurwaarden. Ook hier is een omgevingsvergunningenstelsel voor werken en werkzaamheden opgenomen ter bescherming van die waarden.
Verkeer
De wegen en straten zijn bestemd als Verkeer. Binnen deze bestemming zijn wegen met ten hoogste twee doorgaande rijstroken toegestaan, alsmede langzaamverkeerverbindingen, parkeervoorzieningen, groen, water en dergelijke. Binnen de bestemming mogen uitsluitend bouwwerken geen gebouw zijnde worden gebouwd.
Tuin
De bestaande woningen in het plangebied hebben aan de voor- en zijkant (gedeeltelijk) van het hoofdgebouw de bestemming 'Tuin'. Op deze gronden mag beperkt worden gebouwd.
Water
Watergangen in het plangebied hebben de bestemming 'Water'. Binnen de bestemming zijn uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan, zoals keermuren, oeverbeschoeiingen, duikers, bruggen en steigers. Water is ook mogelijk binnen diverse andere bestemmingen ten behoeve van de wateraanvoer en -afvoer, waterberging en sierwater.
Wonen
De oorspronkelijke bebouwing (paviljoens) die is behouden en verbouwd naar woningen heeft de bestemming 'Wonen'. De gebouwen zijn gesplitst in herenhuizen en/of appartementen. Ook de bestaande woningen langs de randen van het plangebied hebben de bestemming Wonen.
Woongebied - 1
Deze bestemming is toegekend aan het deelgebied 'de tuinen'. Ter plaatse van de tuinen zijn vrije kavels uitgegeven, die zijn omzoomd door brede en groene kavelgrenzen. Afhankelijk van de vraag zijn kavels uitgegeven met of zonder opstal. Naast het wonen zijn binnen de bestemming Woongebied - 1 ook (tertiaire) wegen, water, bos, bruggen, parkeervoorzieningen en nutsvoorzieningen toegestaan. Binnen de bestemming Woongebied - 1 is het maximum aantal woningen vastgelegd alsmede het maximum oppervlakte gebouwen en overkappingen, het maximum aantal bijgebouwen, de afstand van hoofdgebouwen tot de erfgrens en de maximum goot- en bouwhoogte.
Woongebied - 2
Deze bestemming is gegeven aan het deelgebied 'de lanen'. Hier zijn ruime kavels uitgegeven met vrijstaande woningen en groene, brede erfafscheidingen. Afhankelijk van de vraag is een kavel uitgegeven met of zonder opstal. Naast het wonen zijn binnen de bestemming Woongebied - 2 ook (tertiaire) wegen, water, bos, bruggen, parkeervoorzieningen en nutsvoorzieningen toegestaan. Binnen de bestemming Woongebied - 2 is het maximum aantal woningen vastgelegd alsmede het maximum oppervlakte gebouwen en overkappingen, het maximum aantal bijgebouwen, de afstand van hoofdgebouwen tot de erfgrens en de maximum goot- en bouwhoogte.
Leiding - Riool
De in het plangebied aanwezige onderhoudsstrook en erfdienstbaarheidsstrook van het hoofdriool is als zodanig bestemd.
Waarde - Archeologie categorie 1b, Waarde - Archeologie categorie 4, Waarde - Archeologie categorie 5 en Waarde - Archeologie categorie 8
In het plangebied zijn gebieden aanwezig met archeologische verwachtingswaarden. Afhankelijk van de betreffende verwachtingswaarden zijn de gronden voorzien van een dubbelbestemming.
Voor deze gebieden geldt een vergunningsverplichting bij grondwerkzaamheden boven de volgende vrijstellingsgrenzen:
Dit hoofdstuk bevat algemene bouwregels, afwijkingsregels en de antidubbeltelregel. Dit laatste standaardartikel is bindend voorgeschreven voor ieder bestemmingsplan.
In dit hoofdstuk zijn ook de overige regels opgenomen. In de overige regels is een voorwaardelijke verplichting opgenomen met betrekking tot parkeren. Dat houdt in dat er dient te worden voldaan aan het gemeentelijk beleid ten aanzien van parkeren. Deze regeling is overeenkomstig de geldende paraplubestemmingsplannen 'Paraplu Bestemmingsplan Parkeren' en 'Paraplu Bestemmingsplan Parkeren en Wonen'.
In artikel 3.2.1 Bro zijn standaardregels opgenomen met betrekking tot het overgangsrecht voor bouwwerken en gebruik. Deze maken onderdeel uit van dit bestemmingsplan. In de slotregel wordt de citeerwijze van de regels van het plan voorgeschreven.
Ingevolge het Bro heeft de gemeente de onderzoeksverplichting om de financieel-economische uitvoerbaarheid van het plan te toetsen (artikel 3.1.6 lid 1 sub f Bro). Aangezien het in dit geval het juridisch-planologisch vastleggen van een reeds bestaande situatie betreft, is het vaststellen van een exploitatieplan zodoende niet noodzakelijk en is de economische uitvoerbaarheid voldoende gewaarborgd. Er wordt immers geen nieuw bouwplan mogelijk gemaakt.
Overleg ex artikel 3.1.1 Bro
In het kader van het wettelijke vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro is het concept-ontwerpbestemmingsplan toegezonden aan de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en Veligheidsregio Hollands Midden. De overlegpartners hebben geen opmerkingen op het concept-ontwerpbestemmingsplan.
Zienswijzen
Overeenkomstig de wettelijke vereisten wordt het ontwerpbestemmingsplan met de daarbij behorende stukken 6 weken ter inzage gelegd in het gemeentehuis aan de Voorstraat in Noordwijk. Tevens is het plan online te raadplegen via de gemeentelijke website en de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl. Gedurende deze termijn is eenieder de mogelijkheid geboden zienswijzen over dit ontwerpbestemmingsplan in te dienen bij de gemeenteraad. Naar verwachting is het plan vanaf 1 januari 2024 te raadplegen via de overbruggingsfunctie in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).