Plan: | Boezemkade Overwaard |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0571.bpBoezemkade-VG01 |
Het ontwerpbestemmingsplan Boezemkade Overwaard' heeft ingevolge de uniforme voorbereidingsprocedure ex Afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht (Awb) gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Tijdens deze termijn van terinzagelegging is eenieder in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen. Binnen de gestelde termijn is 1 zienswijze ontvangen.
Deze zienswijze is ingediend door Natuur- en Vogelwacht 'De Alblasserwaard'. De zienswijze is gericht op de door het waterschap uit te voeren werkzaamheden aan de oostelijke Boezemkade van de Overwaard. De Natuur- en Vogelwacht concludeert dat de quickscan van Bureau Waardenburg uit 2004 als onderbouwing heeft gediend voor het verkrijgen van ontheffing van de Flora- en faunawet (Ffw). Deze ontheffing is door het Ministerie van LNV op 13 augustus 2008 verleend (kenmerk: FF/75c2008/0210). De Natuur- en Vogelwacht geeft aan dat de gevolgen van de werkzaamheden op de natuurwaarden niet nader zijn onderzocht. De Natuur- en Vogelwacht ziet graag dat alle onderzoeken met betrekking tot natuurwaarden zijn afgerond en dat de huidige ontheffing van de Ffw, in overleg met het Ministerie van LNV, op geldigheid getoetst wordt.
Naar aanleiding van de zienswijze is overleg gevoerd met de betrokken partijen. Het overleg heeft tot een aanvullend onderzoek geleid. Waterschap Rivierenland heeft Bureau Waardenburg de opdracht verstrekt om een oriënterend onderzoek/quickscannaar beschermde soorten in het plangebied uit te voeren, alsmede een voortoets in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 en een EHS-toetsing7. Op basis van het onderzoek wordt geconcludeerd dat:
Flora- en faunawet
Ontheffing Flora- en faunawet
In de onderstaande tabel zijn de (zeker of mogelijk) in het plangebied voorkomende strikt(er) beschermde soorten opgenomen. Aangegeven is of en zo ja welke verbodsbepalingen worden overtreden en of een ontheffingsaanvraag ex artikel 75 van de Ffw aan de orde is.
Tabel 6.1. Strikt(er) beschermde soorten in het plangebied, overtredingen Flora- en faunawet
soort | voorkomen | effecten | overtreding verbodsbepalingen |
kleine modderkruiper | zeker | verlies vaste verblijfplaats | artikel 11 |
bittervoorn | zeker | verlies vaste verblijfplaats | artikel 11 |
waterspitsmuis | zeker | verlies vaste verblijfplaats | artikel 11 |
rugstreeppad | mogelijk | verlies vaste verblijfplaats | geen |
heikikker | mogelijk | nauwelijks tot geen | geen |
meervleermuis | zeker | geen | geen |
ruige dwergvleermuis | zeker | geen | geen |
De bovenstaande tabel geeft aan dat een ontheffingsaanvraag nodig is voor de kleine modderkruiper, bittervoorn en de waterspitsmuis. Als gewerkt wordt volgens de Gedragscode en het bijbehorend werkprotocol bestaat vrijstelling voor de kleine modderkruiper (tabel 2-soort). Omdat het goedkeuringsbesluit voor de Gedragscode van de Unie van Waterschappen te zijner tijd mogelijk verworpen wordt, verdient het aanbeveling ook voor de kleine modderkruiper ontheffing aan te vragen.
Natura 2000
Effecten kernopgaven en instandhoudingsdoelen:
Vergunning
Als gevolg van de voorgenomen kadeverbetering treden geen negatieve effecten op van het beschermd natuurgebied Boezems Kinderdijk. Op basis hiervan wordt een vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet 1998 niet nodig geacht. De beoordeling van de noodzaak voor een vergunning ligt echter bij het bevoegd gezag.
EHS
Als gevolg van de voorgenomen kadeverbetering:
Omdat geen effecten optreden op de EHS Hoge Boezem is geen vergunning nodig. De beoordeling van de noodzaak voor een vergunning ligt echter bij het bevoegd gezag.
Conclusie
Het aanvullende onderzoek heeft er toe geleid dat de Natuur- en Vogelwacht 'De Alblasserwaard' de ingediende zienswijze heeft ingetrokken. Hiermee is de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan bestendigd.