direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Lisse Dorp - partiële herziening Jachthavendam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.bpJachthavendam-vax1

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

Ter plaatse van de Jachthavendam in Lisse zijn de watersportvereniging en kanovereniging van Lisse gevestigd. In het bestemmingsplan Lisse Dorp (geconsolideerde versie, 23 september 2014) is de juridisch-planologische regeling ter plaatse niet consequent en volledig. Daarnaast passen de nieuwbouwplannen van de kanovereniging niet in de bestaande regeling.

Om de nieuwbouwplannen van de kanovereniging te motiveren en juridisch-planologisch mogelijk te maken, wordt een separate procedure doorlopen. De gewijzigde ruimtelijke kaders worden middels deze partiële herziening juridisch-planologisch verankerd.

1.2 Relatie bestemmingsplan en partiële herziening

Deze partiële herziening is een aanvulling op het vigerende bestemmingsplan Lisse Dorp, de eerste herziening bestemmingsplan Lisse Dorp en het paraplubestemmingplan Herziening begrippen. Om na te gaan welke regeling geldt, zal deze herziening steeds in samenhang met het oorspronkelijke plan (‘moederplan’), de eerste herziening en het paraplubestemmingsplan moeten worden gelezen. Omdat het een partiële herziening van een recent vastgesteld bestemmingsplan betreft, dient de partiële herziening opgesteld te worden conform de vereisten voor digitale beschikbaarheid (SVBP 2012).

De planregels en verbeelding zijn op enkele punten aangevuld en aangepast. Voor het overige geldt dat de planregels en verbeelding van het moederplan en/of de van de eerste herziening en/of van het paraplubestemmingsplan intact blijven.

De toelichting van dit bestemmingsplan is beknopt. Deze partiële herziening repareert een bestaande discrepantie tussen de regels en de verbeelding van het bestemmingplan Lisse Dorp waardoor de watersportvereniging het bestaande pand kan vervangen door een nieuw pand. Daarnaast verankert deze partiële herziening de nieuwbouwplannen van de kanovereniging juridisch-planologisch. Beide ontwikkelingen zijn reeds getoetst aan de geldende beleidskaders en de relevante milieuaspecten. Ter plaatse van de watersportvereniging is dit gedaan bij opstelling van het moederplan. Voor de nieuwbouwplannen van de kanovereniging wordt hiervoor een separate procedure doorlopen. Derhalve is een nieuwe toetsing in deze partiële herziening achterwege gelaten.

1.3 Ligging plangebied

Het plangebied omvat het volledige plangebied van het bestemmingsplan Lisse Dorp (gezien de partiële herziening van de planregels). Het plangebied bestaat uit de bebouwde kom van Lisse en de buurtschappen 'De Engel', 'Ter Beek' en de '3e Poellaan'. Het centrumgebied en het bedrijventerrein van Meerzicht behoren niet tot het plangebied. In figuur 1.1 is de ligging van het plangebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bpJachthavendam-vax1_0001.jpg"

Figuur 1.1. Locatie plangebied en ligging jachthaven ter plaatse van de rode contour

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt nader ingegaan op beoogde herziening. Hoofdstuk 3 omvat de juridische planbeschrijving. Hoofdstuk 4 gaat in op de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Beschrijving herziening

2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk worden de herziening ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan beschreven.

2.2 Bestemming Water

Ter hoogte van het perceel Jachthavendam 4 geldt op basis van het moederplan Lisse Dorp de bestemming Water. Tevens geldt hier de functieaanduiding 'jachthaven'. Ter plaatse van de functieaanduiding 'jachthaven' is het conform de verbeelding toegestaan bebouwing te realiseren in de bestemming Water met een maximum bebouwingspercentage van 10% en een maximale goothoogte van 3 meter. Zie figuur 2.1 voor een uitsnede van het moederplan ter plaatse.

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bpJachthavendam-vax1_0002.jpg"

Figuur 2.1 Uitsnede bestemmingsplan Lisse Dorp ter hoogte van Jachthavendam met in rood de bestemming Water met de functieaanduiding 'jachthaven'

De watersportvereniging Lisse is voornemens de bestaande bebouwing ter hoogte van het perceel Jachthavendam 4 te vervangen. De beoogde werkzaamheden zijn vanwege de discrepantie tussen de regels en de verbeelding van het bestemmingsplan Lisse Dorp niet vergunbaar. De regeling binnen de bestemming Water is middels deze partiële herziening zo aangepast dat de verbeelding aansluit op de regels. Daarnaast is functieaanduiding 'jachthaven' in het noorden van het plangebied niet ver genoeg doorgetrokken waardoor een gedeelte van de jachthaven buiten deze aanduiding valt. De verbeelding is op deze discrepantie aangepast.

2.3 Specifieke functieaanduiding

Direct grenzend aan de bestemming Water geldt de bestemming Groen op basis van het moederplan Lisse Dorp. Tevens gelden hier plaatselijk de dubbelbestemmingen Waterstaat-Waterkering en Waarde-Ecologie en de functieaanduiding 'specifieke vorm van groen - jachthaven'. Zie figuur 2.2 voor een uitsnede van het moederplan ter plaatse.

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bpJachthavendam-vax1_0003.jpg"

Figuur 2.2 Uitsnede bestemmingsplan Lisse Dorp ter hoogte van Jachthavendam met in rood de huidige locatie van de functieaanduiding 'specifieke vorm van groen - jachthaven'

De functieaanduiding 'specifieke vorm van groen - jachthaven ' ten westen van de bestemming Water is niet correct weergegeven en dient verlengd te worden naar het noorden. Tevens is de kanovereniging van Lisse voornemens ter plaatse van de bestemming Groen ten zuiden van de bestemming Water een clubgebouw op te richten met bijbehorende voorzieningen. Hiervoor dient de functieaanduiding 'specifieke vorm van groen - jachthaven' met bijbehorende bebouwingsmogelijkheden ook ter plaatse aanwezig te zijn. Al deze wijzigingen zijn onderdeel van deze partiële herziening.

2.4 Dubbelbestemming Waarde - Ecologie

Door de voorgenomen nieuwbouwplannen van de kanovereniging vinden gedeeltelijk plaats ter hoogte van de gronden met de dubbelbestemming Waarde-Ecologie. Zie figuur 2.3 voor een uitsnede van het moederplan ter plaatse. Deze gronden zijn mede bestemd ten behoeve van bescherming en veiligstelling van een ecologische verbindingszone. Het bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken om bebouwing toe te staan, mits het belang van de ecologische verbindingszone door de bouwactiviteiten niet onevenredig wordt geschaad.

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bpJachthavendam-vax1_0004.jpg"

Figuur 2.3 Uitsnede bestemmingsplan Lisse Dorp ter hoogte van de Jachthavendam met in rood de huidige locatie van de dubbelbestemming Waarde-Ecologie ten zuiden en westen van de jachthaven.

Om te bepalen in hoeverre de beoogde ontwikkeling effect heeft op de aanwezige ecologische waarden is onderzoek uitgevoerd (bijlage 1). Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat de aangewezen gronden niet behoren tot een Natura 2000-gebied of het door de provincie aanwezen Natuurnetwerk Nederland (voorheen EHS). Wel zijn er ecologische waarden aanwezig. Door de toekomstige ontwikkelingen zal naast oppervlakte verlies ook versnippering door nieuwe bebouwingselementen plaatsvinden. Ook zal een deel van de gronden intensiever gebruikt worden. De ontwikkelingen kunnen derhalve geen doorgang vinden zonder onevenredige aantasting van de ecologische waarden. Compensatie is noodzakelijk. Dit kan in de vorm van oppervlaktecompensatie, kwalitatieve compensatie of een combinatie van beiden.

Oppervlaktecompensatie kan plaatsvinden onder de volgende voorwaarden:

  • de totale oppervlakte niet afneemt;
  • de huidige waarde minimaal gelijk blijft;
  • de potentiële waarde niet afneemt;
  • de verbinding niet onderbroken wordt;
  • de breedte min of meer gelijk blijft (kleine afwijkingen van max. 20% zijn mogelijk).

Het verleggen van een grens in hetzelfde biotoop is daarnaast zonder meer mogelijk. Indien een grens wordt verlegd van grasland naar hetzelfde type grasland, levert dit geen bezwaren op zo lang aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.

Gekozen is om de dubbelbestemming Waarde-Ecologie rondom de jachthaven circa 10 meter te verleggen binnen dezelfde biotoop (grasland). Het totale oppervlakte aan gronden die vallen onder deze dubbelbestemming zal daarmee toenemen. Omdat de gronden, ter plaatse van de huidige dubbelbestemming ten westen van de jachthaven, reeds gedeeltelijk bebouwd zijn zal de waarde van de ecologische zone naar verwachting toenemen door verplaatsing hiervan. De zone zal slechts op enkele punten onderbroken worden. Dit is in de huidige situatie echter ook het geval.

2.5 Beleidskaders

In het kader van deze partiële herziening vindt geen toetsing plaats aan de geldende beleidskaders op rijks-, provinciaal en gemeentelijk niveau. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn reeds getoetst aan de geldende beleidskaders bij opstelling van het moederplan en/of bij het doorlopen van de genoemde separate procedure.

2.6 Milieuaspecten

In het kader van deze partiële herziening vindt geen toetsing plaats aan de relevante milieuaspecten. De ontwikkelingsmogelijkheden zijn reeds getoetst aan de relevante milieuaspecten bij opstelling van het moederplan en/of bij het doorlopen van de genoemde separate procedure.

Hoofdstuk 3 Juridische planbeschrijving

3.1 Algemeen

Deze partiële herziening bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen tezamen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Om na te gaan welke regeling geldt, zal deze herziening steeds in samenhang met het oorspronkelijke plan (moederplan), de eerste herziening en het paraplubestemmingsplan moeten worden gelezen.

De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen en uitgangspunten die aan deze partiële herziening ten grondslag liggen. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

Voor dit bestemmingsplan is de landelijk verplichte Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen editie 2012 (SVBP2012) toegepast.

3.2 Toelichting verbeelding

De verbeelding behorend bij deze partiële herziening betreft grotendeels slechts een plancontour met daarop aangegeven het plangebied waarop deze herziening van toepassing is. Omdat dit een partiële herziening is van het bestemmingsplan Lisse Dorp, is deze plancontour overgenomen. Deze partiële herziening voorziet alleen in enkele wijzigingen ter hoogte van de jachthaven. Om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat (mede door de eerder vastgestelde plannen) over wat de toekomstige rechten zijn ter plaatse, is ervoor gekozen de hele jachthaven opnieuw op de verbeelding op te nemen waarin de eerder beschreven wijzigingen gecombineerd zijn met de vigerende en geconsolideerde rechten. De verbeelding moet voor het overige altijd in onderlinge samenhang worden bezien met de verbeelding van het oorspronkelijke plan (moederplan), de eerste herziening en het paraplubestemmingsplan.

3.3 Methodiek regels

De planregels van deze partiële herziening zijn ondergebracht in vier hoofdstukken:

  • Hoofdstuk 1 bevat de inleidende regels;.
  • Hoofdstuk 2 bevat de bestemmingsregels;
  • Hoofdstuk 3 bevat de algemene regels;
  • Hoofdstuk 4 bevat de overgangs- en slotregels.

3.4 Toelichting regels

3.4.1 Inleidende regels

In artikel 1 is een aantal begrippen opgenomen. In artikel 2 is het meetvoorschrift bebouwingspercentage toegevoegd.

3.4.2 Bestemmingsregels

In artikel 3 en 4 is de verhouding tussen de partiële herziening en het moederplan Lisse Dorp, de eerste herziening Lisse Dorp en het paraplubestemmingplan Herziening begrippen vastgelegd. De regels behorende bij het moederplan, de eerste herziening en het paraplubestemmingsplan zijn onverminderd van toepassing voor de onderhavige partiële herziening, tenzij in deze partiële herziening anders wordt bepaald.

In artikel 3 zijn daarnaast de wijzigingen in de bestemming Groen ten opzichte van het moederplan benoemd. Opgenomen is dat de functieaanduiding 'specifieke vorm van groen - jachthaven' wijzigt in 'specifieke vorm van groen - jachthaven 1'. Een tweede functieaanduiding ('specifieke vorm van groen - jachthaven 2') met bijbehorende regeling wordt toegevoegd.

In artikel 4 is verwezen naar de regels van het moederplan Lisse Dorp, de eerste herziening Lisse Dorp en het paraplubestemmingplan Herziening begrippen voor wat betreft de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied. Deze regels blijven intact.

In artikel 5 zijn de wijzigingen opgenomen die op grond van deze partiële herziening worden doorgevoerd ten opzichte van het moederplan voor de bestemming Water. Opgenomen is dat binnen de bestemming Water ter plaatse van de functieaanduiding jachthaven gebouwen toelaatbaar zijn. Voor deze gebouwen gelden maxima ten aanzien van goothoogte en omvang. Deze maxima waren opgenomen op de verbeelding van het moederplan Lisse Dorp, maar zijn ten behoeve van de leesbaarheid en toetsbaarheid van de juridisch-planologische regeling opgenomen in de regels van deze herziening.

In artikel 6 is verwezen naar de regels van het moederplan Lisse Dorp, de eerste herziening Lisse Dorp en het paraplubestemmingplan Herziening begrippen voor wat betreft de dubbelbestemming Waarde - Ecologie. Deze regels blijven intact. Op de verbeelding van het bestemmingsplan is slechts de locatie van de aanduiding en daarmee het te beschermen gebied verschoven.

In artikel 7 is verwezen naar de regels van het moederplan Lisse Dorp, de eerste herziening Lisse Dorp en het paraplubestemmingplan Herziening begrippen voor wat betreft de bestemming Waterstaat - Waterkering. Deze regels blijven intact.

3.4.3 Algemene regels

In artikel 8 is een eigen anti-dubbeltelbepaling opgenomen.

In artikel 9 is verwezen naar de regels van het moederplan Lisse Dorp, de eerste herziening Lisse Dorp en het paraplubestemmingplan Herziening begrippen voor wat betreft de aanduiding Milieuzone - geurzone. Deze regels blijven intact.

3.4.4 Overgangs- en slotregels

Artikel 10 bevat een eigen overgangsrecht. Het opnemen van deze bepaling (inclusief een eigen antidubbeltelbepaling) is volgens het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) voor elk plan verplicht, dus ook voor een partiële herziening

De citeertitel staat tenslotte in artikel 11.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Economische uitvoerbaarheid

Voorliggende partiële herziening omvat geen ontwikkelingen waarbij voor de gemeente kostenverhaal aan de orde is. Een exploitatieplan is derhalve niet noodzakelijk. Het plan wordt economisch uitvoerbaar geacht

4.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Gegeven de beperkte inhoud van deze herziening heeft de gemeente besloten af te zien van inspraak en overleg en direct over te gaan tot het opstellen van een ontwerpbestemmingsplan. Het ontwerpbestemmingsplan heeft gedurende een periode van 6 weken ter inzage gelegen van 3 augustus 2016 tot en met 13 september 2016. In deze perioden zijn geen zienswijzen op het bestemmingsplan ingediend.

In het kader van het vooroverleg (artikel 3.1.1 Bro) is het voorontwerp bestemmingsplan tevens naar de overlegpartners gestuurd. Hierop is een reactie van de Veiligheidsregio Hollands Midden binnengekomen. Deze reactie omvat adviespunten die meegenomen worden in het kader van de vergunningverlening. De Omgevingsdienst West-Holland heeft daarnaast aangegeven geen verdere op- en/of aanmerkingen te hebben op het planvoornemen. Het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft tot slot ingestemd met het bestemmingsplan. Aangegeven is dat bij de algehele herziening van het moederplan Lisse Dorp aandacht moet worden besteed aan de gewijzigde kern- en beschermingszone van waterkeringen.