direct naar inhoud van 4.7 Milieuaspecten
Plan: Vondellaan 47
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00086-0301

4.7 Milieuaspecten

4.7.1 Bedrijven en milieuzonering

De omgeving van de Vondellaan 47 kan worden getypeerd als een kantorengebied/gemengd gebied (bron: VNG uitgave 'Bedrijven en milieuzonering', 2009).

De volgende bedrijven en/of activiteiten zijn aanwezig in de buurt van het plangebied:

Bedrijf/activiteit   Adres   SBI-2009   Milieucategorie   Minimale gewenste afstand. VI=Verkeersindex   Huidige afstand tot het plangebied  
Heerema en TK kantoren   Vondellaan 53-55   74.A   1   10 m, geluid   20-30 m  
LIAM + De Jong   Vondellaan 45   5020.4.A   3.2   100 m, geluid   20-30 m  
IJshal   Vondellaan 41   9233   4   300 m, geluid VI=3   >100m  
Motorhuis   Vondellaan 80   501, 502   2   30 m, geluid VI=2   50-60 m  
BP LPG en brandstof   Plesmanlaan 6   505.2   3.1   50 m, gevaar VI=3   60-70 m  

Er zijn geen gehinderde geluidgevoelige bestemmingen binnen de invloedssfeer van het pand. Er zijn twee inrichtingen aan de Vondellaan (nummers 41 en 45) die volgens de VNG uitgave binnen de minimaal gewenste afstand tot het plangebied liggen vanwege het component geluid. Dit is geen belemmering aangezien het om niet geluidgevoelige bestemmingen gaat.


Wet milieubeheer

Het betreft hier bedrijfsruimte waarop de Wm van toepassing kan zijn. Voor een zogenoemde inrichting moet in de ruimtelijke onderbouwing van de afwijking worden opgenomen dat een melding op grond van het Activiteitenbesluit in het kader van de Wm moet worden gedaan. Een dergelijke melding moet vier weken voor aanvang van de bedrijfsactiviteiten bij de Milieudienst binnen zijn. De melding moet elektronisch worden gedaan via http://aim.vrom.nl. Meer informatie hierover is te vinden op www.infomil.nl.

4.7.2 Bodem

Rondom het huidige pand is in 1986 een indicatief bodemonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is sterk verouderd en voldoet niet aan de huidige normen en standaarden. Gelet op de sloop en de voorgenomen nieuwbouw is het noodzakelijk dat er, bij voorkeur na de sloop, een verkennend bodemonderzoek (conform NEN5740, 2009) wordt uitgevoerd.

In het kader van deze bestemmingsplanprocedure is door Envita BV een verkennend en nader bodemonderzoek uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

De conclusie uit deze onderzoeken luidt dat de bodem geschikt is voor het voorgenomen gebruik, maar dat er plaatse van de parkeerplaats aan de voorzijde van het bestaande kantoorgebouw sprake is van een ernstige bodemverontreiniging. In overleg met Omgevingsdienst dietn de verdere aanpak te worden afgestemd.

4.7.3 Externe veiligheid

Door Royal Haskoning en de Omgevingsdienst West-Holland is onderzoek uitgevoerd naar het aspect externe veiligheid. Deze onderzoeken zijn als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

De conclusie luidt dat de IJshal, de N206, de A4 en A44 geen belemmering zijn voor het realiseren van het plan. Ook het nabijgelegen spoor vormt geen belemmering voor de nieuwbouw. Het LPG verkooppunt is een obstakel voor de bouw van een kantoorgebouw van 1.900 personen (in 2025, incidenteel) aan de Vondellaan 47.

De LPG-verkoop van dit tankstation dient gestaakt te worden alvorens het nieuwe kantoorgebouw in gebruik wordt genomen. Het traject hiertoe is door de gemeente Leiden inmiddels in gang gezet via privaatrechtelijke en publiekrechtelijke weg. De gemeente Leiden is eigenaar van de gronden van het tankstation en heeft een privaatrechtelijke afspraak met de eigenaar van het tankstation waarin opgenomen is dat de LPG-verkoop en opslag gestaakt wordt indien ruimtelijke ontwikkelingen in de nabijheid daartoe aanleiding geven. Inmiddels is het privaatrechtelijke traject tot beïndiging van LPG-verkoop opgestart.

Publiekrechtelijk wordt de mogelijkheid tot opslag en verkoop van LPG gestaakt door in het neiuwe bestemmingsplan 'Morskwartier' dat thans in procedure is de LPG-verkoop en opslag weg te bestemmen.

Met de uitvoering van die randvoorwaarde vormt het aspect externe veiligheid geen belemmering meer voor dit plan.

4.7.4 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen aan het geluidsniveau bij geluidsgevoelige objecten. Een kantoorgebouw is geen geluidgevoelig object, de Wgh is hierop niet van toepassing.

Vanuit geluid is er geen belemmering voor dit bestemmingsplan.

4.7.5 Luchtkwaliteit

Er wordt vanuit gegaan dat er minder dan 100.000 m2 bvo kantoor gerealiseerd zal worden. Het betreft het voornemen om een oud bedrijfspand te slopen en ter plaatse een nieuwe te bouwen. Volgens bijlage 3A van de Regeling "niet in betekenende mate"draagt het plan hierdoor "niet in betekenende mate" bij. Er hoeft daarom niet getoetst te worden aan de grenswaarden. In dit geval is er geen sprake van een gevoelige bestemming in het kader van het Besluit gevoelige bestemmingen. Door de bouw en het gebruik van de parkeergarage ten behoeve van het kantoor is het de verwachting dat de verkeersaantrekkende werking ter plaatse niet toe zal nemen.

In bijlage 3Astaat opgenomen: "Aangewezen ingevolge artikel 4, eerste lid, worden kantoorlocaties, indien een dergelijke locatie, in geval van één ontsluitingsweg, een bruto vloeroppervlak van niet meer dan 100.000 m2 omvat, dan wel, in geval van twee ontsluitingswegen met een gelijkmatige verkeersverdeling, een bruto vloeroppervlak van niet meer dan 200.000 m2 omvat."

Om inzicht te geven in de mate van blootstelling aan luchtverontreiniging als gevolg van het plan kunnen de concentraties uit de digitale monitoringstool, die behoort bij het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) worden gebruikt. Uit de monitoringstool blijkt dat de concentraties stikstofdioxide en fijn stof langs de dichtsbijgelegen doorgaande weg de Plesmanlaan in 2011, respectievelijk 31,7 µg/m3 en 25,4 µg/m3 (zonder zeezoutaftrek) be-dragen. Hiermee wordt voldaan aan de ambitie uit het milieubeleidsplan 2003-2010.

Het plan is `niet in betekenende mate` en voldoet aan de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteitseisen.

Er zijn geen belemmeringen voor het plan met betrekking tot de luchtkwaliteit.