direct naar inhoud van 5.4 Verkeer
Plan: Valkenburg Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpVLKdorp-va01

5.4 Verkeer

Langzaam verkeer

In het Integraal Verkeers- en Vervoersplan Katwijk is opgenomen dat de route Katwijkerweg, Hoofdstraat, Voorschoterweg onderdeel is van het hoofdfietsnetwerk. Dit betekent dat op deze route er grote aandacht moet uitgaan naar de fietsers. Dit is echter niet van invloed op de herziening van de bestemmingsplannen "Valkenburg Dorp".

Openbaar vervoer

Met de komst van 't Duyfrak moeten de bushaltes aan de Voorschoterweg, gelegen buiten de bebouwde kom, uitgebreid worden met een abri (straatmeubilair) en met fietsenstallingen. Hiervoor zal ook mogelijk meer ruimte moeten worden aangewezen.

Parkeersituatie

Uit de nachtelijke parkeerdrukmeting uit 2008 blijkt dat er in veel straten een hoge tot extreem hoge parkeerdruk is. In een deel van deze straten worden meer auto' s geparkeerd dan dat er toegestane parkeerruimte is. Het betreft hier het hart van Valkenburg. De mogelijke ontwikkelingen met betrekking tot het autobezit in de toekomst en het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden voor parkeergelegenheid op maaiveldniveau vraagt om alert te zijn met aanspraken die op de openbare ruimte worden gedaan voor andere doeleinden dan verkeersdoeleinden. Bij eventuele functieveranderingen, nieuwbouw en overige nieuwe ontwikkelingen is het op 2 februari 2010 vastgestelde Parkeernormenbeleid Katwijk van toepassing.

Invloed van de ontwikkellocaties op het verkeer

Functiewijzigingen kunnen tot andere verkeersstromen leiden. Een verkenning hiervan leidt tot de volgende uitkomsten:

  • Voormalig gemeentehuis
    Het gemeentehuis genereerde overdag verkeersbewegingen door medewerkers en bezoekers. In de avonden vonden vergaderingen, hoorzittingen en informatiebijeenkomsten plaats. Herbestemmen naar kantoor verandert niets. Wordt de bestemming wonen dan komen er maximaal 6 appartementen. En een hotel of hospice krijgt een omvang van maximaal 13 kamers. In alle gevallen is er geen toename van het aantal verkeersbewegingen.
  • Bloemenlaan
    Het perceel heeft nu een bedrijfsbestemming. Voertuigen (personen- en vrachtwagens) rijden voornamelijk over de Bloemenlaan. In geval van herbestemming tot wonen (max. 19 woningen) zal het aantal verkeersbewegingen door personenauto's iets toenemen maar vrachtverkeer verdwijnt. Per saldo levert dit geen negatief effect op.
  • Hoofdstraat 9A
    Voor dit perceel geldt dat indien in het pand meerdere woningen worden gerealiseerd op eigen terrein voldoende parkeergelegenheid wordt gerealiseerd. Dit zal in het kader van het verlenen van de omgevingsvergunning of het binnenplanse afwijkingsbesluit moet worden getoetst. Daarbij dient het plan te voldoen aan het gemeentelijke parkeernormenbeleid. Op deze wijze wordt parkeeroverlast naar de omgeving voorkomen.
  • Woning De Hoop
    Als voorwaarde voor de woonbestemming voor een nieuwe woning aan De Hoop is gesteld dat in ieder geval 2 parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd, conform het gemeentelijke parkeernormenbeleid. In de bestemming zijn deze twee parkeerplaatsen gewaarborgd middels de aanduiding 'parkeerterrein'.