direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Ravense Hoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0530.BPRavenseHoek2012-vg01

3.3 Gemeentelijk beleid

Structuurplan Hellevoetsluis 2010+

Het structuurplan Hellevoetsluis 2010+ is vastgesteld door de gemeenteraad op 2 september 2004. Het overgangsrecht van de Wro heeft bepaald dat structuurplannen die onder de oude WRO zijn vastgesteld, gelden als structuurvisie.

In dit structuurplan zijn de gemeentelijke doelen aangegeven. Hellevoetsluis wil een prettige gemeente zijn om in te wonen, met aangename en complete woonbuurten in een aantrekkelijk landschap. Daarnaast wil de gemeente groeien als toeristisch-recreatief centrum in de noordelijke Delta, gedragen door de ligging aan het water en de aanwezigheid van een historische vesting. Deze twee kwaliteiten vormen de hoofddoelstelling van het gemeentelijke beleid. De hoofddoelstelling wordt ondersteund en aangevuld door de principes van duurzaamheid en leefbaarheid.

Ravense Hoek geldt voorlopig als de noordoostelijk bebouwingsgrens van Hellevoetsluis. De overzijde van de Nieuweweg blijft een zoekgebied voor nieuwbouw na 2015. Dat geldt ook voor de zone tussen Ravense Hoek en Nieuwenhoorn. Dit gebied heeft inmiddels een groene invulling waarmee de Dijkweg (nieuwe rondweg) de uiterste bebouwingsgrens blijft.

Structuurvisie Hellevoetsluis 2015+(13 oktober 2011)

De opvolger van het structuurplan, de structuurvisie Hellevoetsluis 2015+, is inmiddels vastgesteld. In deze structuurvisie zijn de visie en de ambities met betrekking tot het gemeentelijk beleid uiteen gezet. De onderdelen uit het Structuurplan 2010+ zijn hierin geactualiseerd.

Vrijstelling artikel 19 lid 1 voor de Noordelijke ontsluitingsweg Ravense Hoek

Het tracé van de norodelijke ontsluitingsweg valt in het nu nog vigerende bestemmingsplan binnen de bestemming 'Groendoeleinden Stadsrandzone', waarbinnen de aanleg van een ontsluitingsweg niet is toegestaan.

Ten einde tot de realisatie te komen van de noordelijke ontsluitingsweg is ervoor gekozen een ex artikel 19 lid 1 Wet Ruimtelijke Ordening (WRO) procedure te doorlopen. Op 21 maart 2006 heeft het college van B & W besloten de bovenstaande vrijstelling te verlenen, waarmee de realisatie van de Noordelijke ontsluitingsweg Ravense Hoek juridisch-planologisch mogelijk is gemaakt. Dit gedeelte van de noordelijke ontsluitingsweg is reeds aangelegd en daarom als bestaand opgenomen in het bestemmingsplan.

Bestemmingsplan Noordelijke Randweg

De Noordelijke Randweg die direct aansluit op het plangebied van het bestemmingsplan Ravense Hoek, wordt middels een afzonderlijk bestemmingsplan mogelijk gemaakt. Op 22 april 2010 heeft de raad dit bestemmingsplan vastgesteld. Op 16 mei 2012 heeft de Raad van State de ingediende beroepen ongegrond verklaard waarmee het bestemming Noordelijke Randweg onherroepelijk is geworden.


Groenstructuurplan Hellevoetsluis

Op 10 december 2009 is het Groenstructuurplan Hellevoetsluis 2010-2020 vastgesteld. Het Groenstructuurplan heeft als doel om het bestaande (stedelijke) groen te behouden, de ecologische kwaliteit ervan te verbeteren en de samenhangende structuur ervan op termijn verder te ontwikkelen. Om dat de bereiken heeft het de volgende status:

  • 1. Beleidskader voor al het gemeentelijk beleid;
  • 2. Toetsingskader bij ruimtelijke ontwikkelingen;
  • 3. Uitvoeringskader voor de inrichting en het beheer van de openbare ruimte voor de aspecten groen en water.

In het Groenstructuurplan worden elf belangrijke groenstructuren behandeld. Dit zijn bijvoorbeeld bermen, dijken, watergangen en stedelijk groen. Per groenstructuur worden kernkwaliteiten van de huidige situatie, relevante ontwikkelingen, toekomstig beheer en inrichting en het streefbeeld voor 2020 weergegeven.

In het plangebied is het groene middengebied aangewezen als stedelijk groen en zijn de bestaande watergangen ook aangeduid. Zowel het groengebied (park) als de watergangen zijn als zodanig bestemd (groen en Water).

afbeelding "i_NL.IMRO.0530.BPRavenseHoek2012-vg01_0004.png"

Figuur 3.4. Visiekaart groenstructuurplan

Woonvisie 2008-2015 en Actualisering 2010-2015+

De woonvisie is een nota waarin de plannen met betrekking tot het wonen in Hellevoetsluis staan beschreven. De bestaande wijken in Hellevoetsluis maken een wezenlijk onderdeel uit van de woonvisie. Het merendeel van de woningen die er in 2015 staan, zijn er nu immers ook al. In de woonvisie is per wijk een beknopte omschrijving gegeven van het wonen en de aspecten die mede bepalend zijn voor het wonen. Wonen is immers méér dan alleen de woning. Ook de woonomgeving speelt een rol in de woonkwaliteit evenals de bereikbaarheid van de wijk en de voorzieningen, zoals winkels, zorg- en welzijnsvoorzieningen.

In 2010 is de Woonvisie geactualiseerd in verband met nieuwe ontwikkelingen en veranderingen op de woningmarkt. Het uitgangspunt voor wat betreft nieuwbouw is het realiseren van 200 nieuwbouwwoningen in de periode 2010 tot en met 2012 en vervolgens 200 nieuwe woningen per jaar in de periode 2013 tot 2020.

Voor Ravense Hoek ligt geen woningbouwopgave meer, de wijk is nagenoeg afgerond. Op enkele kavels kan nog woningbouw plaatsvinden.

Nota Ruimtelijke Kwaliteit

Op 18 februari 2010 is de Welstandsnota vervangen door de Nota Ruimtelijke Kwaliteit. De gebiedsindeling is ten opzichte van de Welstandsnota uit 2005 gewijzigd. De bouwperiode blijft een belangrijke factor maar vooral de ruimtelijke en functionele opzet van gebieden zijn leidend geworden. Daarnaast zijn nieuwe objectgerichte criteria opgesteld voor specifieke gebouwen en bouwwerken zoals boerderijen en basisscholen. Voor de welstandscriteria wordt verwezen naar de Nota Ruimtelijke Kwaliteit.

Het gehele plangebied valt binnen het reguliere welstandsregime.

afbeelding "i_NL.IMRO.0530.BPRavenseHoek2012-vg01_0005.png"

Figuur 3.6. Welstandsregime

Economische Beleidsnota 2008-2020

De economische beleidsnota 2008-2020 is vastgesteld door de gemeenteraad van Hellevoetsluis op 3 juli 2008. De economische beleidsnota is een zogeheten paraplunota, waar tegen de achtergrond van de actuele economische ontwikkeling het economische beleid in de samenhang met alle andere beleidsvelden en ambities van de gemeente wordt weergegeven. De nota streeft naar een lokale economie, die letterlijk voortdurend ruimte biedt aan nieuwe bedrijfsinitiatieven passend in het karakter van Hellevoetsluis en naar regionale afstemming. Daarbij wordt gestreefd naar een duurzame ontwikkeling, dat wil zeggen:

  • een evenwichtige en stabiele economische ontwikkeling van bedrijven en maatschappelijke organisaties;
  • geen aantasting of bovenmatige belasting van het milieu.

De ambities van Hellevoetsluis dienen zoveel mogelijk te worden opgepakt op het schaalniveau voor Voorne-Putten. Daarnaast biedt de ligging in de nabijheid van het Havenindustrieel complex van Rotterdam en de toekomstige aanleg van de 2e Maasvlakte kansen.

De ambities van de gemeente Hellevoetsluis zijn:

  • verbeteren werking van de arbeidsmarkt;
  • uitbreiding vakgericht onderwijs;
  • benutten van de potenties in toerisme en recreatie;
  • opstellen detailhandelsvisie en horecanota;
  • uitbreiding winkelcentrum De Struytse Hoeck;
  • economische dynamiek en behoud van de ruimtelijke kwaliteit moeten op elkaar afgestemd worden;
  • snelle ontwikkeling van Kickers Bloem 3 en waarborgen van kwaliteit op bestaande bedrijventerreinen;
  • verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening.

De ambities van de gemeente zijn vertaald in een 27 tal maatregelen. De maatregelen met de hoogste prioriteit zijn de ontwikkelingen, uitgifte en beheer van Kickers Bloem 3, uitbreiding van De Struytse Hoeck en het actief doorontwikkelen van toerisme en recreatie.

Voor het plangebied Ravense Hoek zijn geen maatregelen voorzien.

Nota prostitutiebeleid 2007

Naar aanleiding van de inwerkintreding van de wet 'opheffing algemeen bordeelverbod' heeft de gemeente Hellevoetsluis op 14 september 2000 de nota prostitutiebeleid 2000 vastgesteld. De nota prostitutiebeleid 2007 is een herziening van het in 2000 geschreven beleid.

De opheffing van het algemeen bordeelverbod betekent dat vanaf die tijd de exploitatie van prostitutie niet meer strafbaar is, mits het gaat om prostitutie door meerderjarigen, die vrijwillig dit werk doen en die over een voor het verrichten van arbeid geldige verblijfstitel beschikken. Met de opheffing van het bordeelverbod krijgen gemeenten ruimere mogelijkheden om de legale exploitatie van prostitutie naar eigen inzicht te beheersen en te reguleren. Dit moet op termijn leiden tot normalisering en sanering van deze branche. Aan de gemeentewet is een nieuw artikel toegevoegd, artikel 151a, dat de bevoegdheid geeft aan de gemeenteraad om voorschriften te stellen met betrekking tot 'het bedrijfsmatig gelegenheid geven tot het verrichten van seksuele handelingen'. Parallel daaraan moeten extra inspanningen worden gepleegd om strafrechtelijk ongewenste, illegale vormen van exploitatie actief te bestrijden. Het betreft prostitutie waarbij sprake is van onvrijwilligheid en/of waarbij sprake is van seksueel misbruik van minderjarigen. Binnen Ravense Hoek is geen bordeel toegestaan.

Milieustructuurplan

Het gemeentelijke milieubeleid is verwoord in het Milieustructuurplan 2008–2012, vastgesteld door de gemeenteraad op 20 maart 2008. De centrale visie van het gemeentelijk milieubeleid is het verbeteren van de leefbaarheid en duurzaamheid in Hellevoetsluis. Het begrip leefbaarheid geeft aan in welke mate gebruikers hun omgeving waarderen. Leefbaarheids thema's binnen het milieubeleid zijn: geluid, lucht, bodem, externe veiligheid, water en ecologie. Het begrip duurzaamheid refereert aan een ontwikkeling die in evenwicht is met wat de omgeving te bieden heeft. Bij een duurzame ontwikkeling zijn ecologische, economische en sociale waarden in evenwicht. De duurzaamheids thema's binnen het milieubeleid zijn: energie, materialen en afval. Omdat de gewenste milieukwaliteit niet voor elk gebied gelijk is, is er gebruikgemaakt van een gebiedsgerichte benadering waarbij een onderscheid is gemaakt in woongebieden, gemengd gebied, recreatiegebied, bedrijventerreinen, stadsnatuur, buitengebied en natuurgebied.

Het plangebied valt binnen twee gebiedstypes; woongebied en buitengebied. In hoofdstuk 4 komen de milieuaspecten verder aan bod.

afbeelding "i_NL.IMRO.0530.BPRavenseHoek2012-vg01_0006.png"

Figuur 3.7. Milieustructuurplan

Geluidbeleidsplan 2008-2017

Als voorbereiding op het Milieustructuurplan 2008-2012 is het Geluidbeleidsplan 2008-2017 opgesteld en is er een geluidsbelastingskaart vervaardigd waarin alle relevante geluidsbronnen zijn opgenomen. Het gaat daarbij om de belangrijkste bronnen voor verkeerslawaai en industrielawaai. De geluidsbelastingskaart is berekend op de Regionale Verkeers en MilieuKaart (RVMK). De geluidsbelastingskaart voor verkeerslawaai wordt ieder jaar geactualiseerd. In hoofdstuk 4 komt het geluidsaspect verder aan de orde.

Luchtbeleidsplan 2008-2017

Tevens is er een luchtbeleidsplan 2008-2017 opgesteld. De luchtkwaliteit van de gemeente Hellevoetsluis is weergegeven in de luchtkwaliteitskaarten. Deze kaarten zijn berekend op basis van de Regionale Verkeers en Milieukaart (RVMK). De luchtkwaliteitskaarten worden ieder jaar geactualiseerd. In hoofdstuk 4 komt de luchtkwaliteit verder aan de orde.

Klimaatbeleidsplan 2008-2012 en de Notitie Duurzaam bouwen

Op 27 maart 2001 is de Notitie Duurzaam Bouwen 'Hellevoetsluis in de 21ste eeuw' vastgesteld waarin ambities zijn opgesteld ten aanzien van duurzaam bouwen. De ambitie voor duurzaam bouwen is dat milieu een van de pijlers van het bouwen moet worden. De gemeente heeft tot doel om op termijn overal duurzaam te bouwen. Dit betekent dat duurzaam bouwen zo vroeg mogelijk in de planontwikkeling moet worden meegenomen waarbij aansluiting wordt gezocht met bestaande bouwplannen op diverse locaties. De ambitie voor het klimaatbeleidsplan 2008-2012 is een CO2-reductie van 40% in 2025 ten opzichte van het niveau van 1990. Voor de verschillende thema's als gemeentelijke gebouwen, woningbouw, bedrijven, verkeer en vervoer en duurzame energieopties zijn doelstellingen en activiteiten opgesteld.

Voor dit consoliderende bestemmingsplan heeft het klimaatsbeleidsplan geen directe betekenis.

Beleidsvisie Externe Veiligheid (2008-2017)

Externe veiligheid beschrijft de risico's die ontstaan als gevolg van opslag of handelingen met gevaarlijke stoffen. In Hellevoetsluis is een aantal risicovolle activiteiten aanwezig, zoals propaan tanks, een lpg-tankstation, een hogedruk aardgasleiding en het transport van gevaarlijke stoffen. In de Beleidsvisie Externe Veiligheid (2008-2017) wordt het externe veiligheidsbeleid van de gemeente Hellevoetsluis vastgelegd. De beleidsvisie is opgebouwd uit drie delen:

  • deel A: Inventarisatie van de risicobronnen;
  • deel B: Scenario analyse hulpdiensten;
  • deel C: Omgang met verantwoording groepsrisico.

De Beleidsvisie Externe Veiligheid 2008-2017 is op 28 mei 2009 vastgesteld. Een overzicht van de externe veiligheidssituatie is vastgelegd in een signaleringskaart externe veiligheid. Hierop zijn voor alle risico volle activiteiten plaatsgevonden risicocontouren en invloedsgebieden (1% letaliteitsgrens) aangegeven. In hoofdstuk 4 wordt het aspect externe veiligheid voor het plangebied verder uitgewerkt.

Waterplan Hellevoetsluis

Het Waterplan Hellevoetsluis is in nauwe samenwerking met het waterschap Hollandse Delta tot stand gekomen. Het waterplan bestaat uit twee delen: de Watervisie 2030 en het Maatregelenplan Water.

De watervisie is vastgesteld in 2005 en beschrijft de gezamenlijke visie van de gemeente en het waterschap op de gewenste veranderingen in het watersysteem in relatie tot verwachte ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente in de komende 25 jaar. De visie richt zich op vier centrale doelstellingen, die in onderlinge samenhang moeten worden benaderd:

  • 1. realiseren van een veilig watersysteem en voorkomen van wateroverlast;
  • 2. bereiken van een goede waterkwaliteit;
  • 3. vergroten van de gebruiksmogelijkheden en de belevingswaarde;
  • 4. vergroten van de aquatisch-ecologische kwaliteiten van het water.

De maatregelen zijn uitgewerkt in gebiedsgerichte plannen.

In de onderstaande afbeelding is de watervisie in het plangebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0530.BPRavenseHoek2012-vg01_0007.jpg"

Figuur 3.8. Watervisie, Waterplan Hellevoetsluis

Parkeernormen Hellevoetsluis 2011 
Deze beleidsnotitie is vastgesteld op 8 maart 2011 en is opgesteld om binnen de gemeente Hellevoetsluis kaders te geven ten aanzien van de parkeerbehoefte en de parkeerbalans. Er bestaat landelijk geen regelgeving die bepaalt wat de parkeerbehoefte is per voorziening. Het CROW heeft op basis van landelijke ervaringen wel bepaalde kencijfers opgesteld. Parkeerkencijfers zijn een hulpmiddel voor ontwerpers. Kencijfers zijn richtinggevend. Gemeenten bepalen zelf hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn bij een bepaald type functie of voorziening en leggen die vast in normen. Niet alleen met het oog op een goede ruimtelijke ordening, maar ook om onduidelijkheid te voorkomen en te voldoen aan het rechtsgelijkheidsbeginsel, is het van belang dat parkeernormen worden vastgesteld. Dit schept duidelijkheid voor alle betrokken partijen en daarmee wordt voorkomen dat er onnodige vertraging optreedt in de planvorming en plantoetsing. Voor intern en extern gebruik zal daarom ook een brochure worden opgesteld waarin de regeling voor parkeervoorzieningen kort wordt beschreven en toegelicht.

Doel van deze notitie is:

  • 1. zorgen dat bij nieuwe ontwikkelingen, ook in bestaande wijken, voldoende parkeerplaatsen worden aangelegd;
  • 2. eenduidig vastleggen welke parkeernormen van toepassing zijn op ontwikkelingen binnen Hellevoetsluis.

Daarbij zijn de uitgangspunten:

  • parkeerdruk van nieuwe ontwikkelingen wordt binnen de plannen, in beginsel, op eigen terrein opgelost en niet afgewenteld op de bestaande omgeving.

De parkeernormen van Hellevoetsluis 2011 zijn:

  • de bevolkingsgroei van Hellevoetsluis tot 2020 is op basis van de nu bekende ontwikkelingen te verwaarlozen, maar het aantal huishoudens neemt nog toe met ongeveer 10 procent;
  • het autobezit per huishouden neemt ongeveer met 10 procent toe tot 2020;
  • parkeren in gebouwde voorzieningen heeft, voor zover redelijkerwijs mogelijk, de voorkeur ten opzichte van maaiveldparkeren, zowel vanwege efficiënt ruimtegebruik als vanwege de kwaliteit van de openbare ruimte.

In hoofdstuk 3 van het beleidsdocument is beschreven dat afhankelijk van de functie rekening gehouden dient te worden met een vastgestelde parkeernorm. Bij nieuwe ontwikkelingen zal er op basis van deze normen berekend worden hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn en of en hoe hierin kan worden voorzien.