direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Spuikwartier 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0247ESpuikwartr-50VA

4.4 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen met betrekking tot de geluidbelasting van geluidsgevoelige gebouwen en terreinen door drie verschillende geluidsbronnen: wegverkeer, spoorwegverkeer en industrie.

Ten behoeve van de ontwikkeling van het Spuiforum, welke als ontwikkeling deel uitmaakt van dit bestemmingsplan, is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (d.d. 22 april 2013, projectnr. 260052 revisie 04). Deze is als bijlage 6 bij de toelichting van het bestemmingsplan gevoegd.

Uit de berekeningsresultaten blijkt dat ten gevolge van het wegverkeer op:

  • Schedeldoekshaven/Ammunitiehaven de geluidbelasting

- op de zuidgevel ten hoogste 59 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh bedraagt,

  • Spui de geluidbelasting

- op de westgevel ten hoogste 62 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh bedraagt,

De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt bij beide wegen overschreden. De maximaal te ontheffen geluidbelasting van 63 dB wordt echter niet overschreden. Vanwege de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is onderzoek verricht naar mogelijke maatregelen om de geluidbelasting bij de geluidgevoelige bestemmingen te beperken.

Geadviseerde maatregelen

Het toepassen van geluidbeperkende maatregelen blijkt niet mogelijk te zijn:

Bronmaatregelen

Nabij het bouwplan zijn kruispunten gelegen waardoor geen bronmaatregel (dunne deklagen) toegepast kunnen worden in verband met optrekkend, remmend en wringend verkeer, dit conform het Uitvoeringsprogramma omgevingslawaai Den Haag (2009-2013), bijlage 2 "Richtlijn stille wegdekken".

Ook een snelheidsverlaging van 50 km/u naar 30 km/u is niet mogelijk omdat het Spui, de Schedeldoekshaven en de Ammunitiehaven onderdeel zijn van de hoofdroutekaart voor hulpdiensten en openbaar vervoer.

Overdrachtsmaatregelen

Maatregelen in het overdrachtsgebied door middel van het toepassen van een geluidscherm wordt stedenbouwkundig niet inpasbaar geacht en zijn derhalve niet nader onderzocht.

Hogere grenswaarden

Maatregelen om de geluidbelasting ter plaatse van het nieuw te bouwen Spuiforum terug te brengen zijn niet mogelijk. Het college van Burgemeester en Wethouders dient daarom hogere waarden vast te stellen voor de onderwijsfunctie, aangezien deze geluidsgevoelig is. Ten behoeve van dit bestemmingsplan zal een ontwerp-besluit hogere grenswaarden ter inzage worden gelegd. Het besluit tot vaststelling van hogere grenswaarden dient te worden genomen voordat tot vaststelling van het bestemmingsplan wordt overgegaan.

Cumulatie

Indien een geluidgevoelige bestemming waarvoor een hogere grenswaarde wordt vastgesteld in de zone van meerdere geluidbronnen ligt, dient inzichtelijk gemaakt te worden hoe hoog de gecumuleerde geluidbelasting is. In deze situatie zijn beide wegen waarvoor een hogere waarde wordt vastgesteld zélf de maatgevende bron voor het gecumuleerde geluidniveau. Het treffen van maatregelen om de geluidbelasting ter plaatse van het Spuiforum te reduceren zijn niet doelmatig, waarmee de gecumuleerde geluidbelasting geen beletsel vormt voor het vaststellen van deze hogere waarden. In het beleid hogere grenswaarde Wet geluidhinder uit februari 2011 van de gemeente Den Haag staat vermeld dat het college de maximaal aanvaardbare gecumuleerde geluidbelasting voor bouw- en bestemmingsplannen in hoogbelaste gebieden gesteld heeft op 69,5 dB. De gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt maximaal 65 dB. De maximaal aanvaarbare gecumuleerde geluidbelasting van 69,5 dB wordt niet overschreden.