Plan: | Noordwal-Veenkade |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0245EVABNoordwal-50VA |
Het doel van bestemmingsplan Noordwal-Veenkade is het mogelijk maken van de aanleg van een ondergrondse parkeergarage met 150 tot 160 parkeerplaatsen, en het verwijderen van de overkluizing ter plaatse, en het vastleggen van de toekomstige ruimtelijke structuur in een juridisch-planologisch kader.
Door het verwijderen van de overkluizing verdwijnen in het plangebied tussen de zestig en zeventig parkeerplaatsen. In dit deel van het centrumgebied was vóór het verwijderen van parkeerplaatsen al sprake van een hoge parkeerdruk. Er is daarom een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de aanleg van een volautomatische autoberging (VAB) onder de terug te brengen gracht. Het betreft een ondergrondse parkeergarage met 150 tot 160 parkeerplaatsen die uitsluitend bedoeld zijn voor abonnementhouders. Uit het onderzoek is gebleken dat een dergelijke autoberging op deze plaats in de stad functioneel en ruimtelijk haalbaar is, en dat er ook belangstelling is voor de huur van de parkeerplaatsen bij potentiële gebruikers.
De bestemmingsaanpassingen voor dit project komen in grote lijnen neer op het invoegen van de VAB met de bovengelegen gracht. Aan alle zijden van het nieuwe grachtgedeelte komt verkeersruimte. De Torenstraatbrug heeft een verkeersfunctie voor tram-, auto- en fietsverkeer in twee richtingen. De Noordwal behoudt de huidige verkeersfunctie in één richting, waarbij een uitvoegstrook leidt tot een toegangsportaal van de autoberging. De Prinsessewal behoudt eveneens zijn huidige verkeersfunctie. Voor de Veenkade tot aan de Bilderdijkstraat geldt dat er een verblijfsgebied komt dat alleen toegankelijk is voor voetgangers, fietsers, nood- en hulpvoertuigen, en gebruikers van een tweede toegangsportaal tot de VAB. Zie ook Bijlage 1.